Spring naar bijdragen

het jo jo effect


helder

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal
Ik ben nog lekker nieuw op het forum en moet een beetje mijn plekje vinden dat gaat wel lukken hoop ik
van de week heb ik mij een klein beetje voor gesteld.
Toch steek ik gelijk van wal met mijn eerste vraag, om dat deze speeld voor mij en ik er niets over lees
op het forum.
ik ben deze week gestopt met drinken dat is nog geen giga prestatie, maar voor mij is het belangrijk,
Ik dronk met ijzeren dicipline 2 liter bier per dag, 15 jaar lang dat moet voorbij zijn vind ik.
Nu komt mijn vraag moet ik nu bedacht zijn op het jo jo effect? zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?.
Wat ik bedoel? Wel, als iemand b.v. te zwaar is en dat al langer was en dan op eens besluit af te vallen
geforceerd onstaat het jojo effect soms, van 10 kilo eraf 10 kilo erbij enz.
moet je hier ook op bedacht zijn met alcohol? Als je opeens stopt dat je dan ook gelijk doorslaat als je
een terug val hebt.
Ik ben hier namelijk bang voor, en dan denk ik ook aan het verhaal van dreamer die zo goed bezig is
en dan zo,n enorme terug val moet verwerken die ze zeker niet verdient! zijn er mensen die dit herkennen? en zo ja als je hier gevoelig voor bent is het dan beter langzaam te minderen i.p.v.
plots stoppen?.

Wat is wijsheid Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Helder,
Eerlijk gezegd moet ik je het antwoord schuldig blijven; ik heb jarenlang geprobeerd om te minderen, wat me niet lukte; het was niet zo, dat ik daarna weer meer dronk dan de andere keren, maar de gewoonte sloop er weer in. En een terugval, ja dat kan gebeuren, maar vind je het niet wat te vroeg om daaraan te denken. Denk niet te ver vooruit; je hebt het vandaag waarschijnlijk al moeilijk genoeg. Morgen is er weer een nieuwe afspraak. En zo kom je er wel. Ik heb me hier aangemeld omdat ik een terugval wil voorkomen; maar ik denk niet te ver vooruit. Nu is nu en nu is het goed.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Fleur,
Mooi antwoord aan Helder.
Vooral als je zegt 'ik heb me hier aangemeld om terugval te voorkomen.
Voor mij is dat héél herkenbaar.
Het gaat heel goed met mij. Zo goed dat ik af en toe denk 'wat doe ik hier nog'
Maar ja, Fleur. Ik ben bedacht op valkuilen en daar wil ik niet meer in vallen.
Die valkuilen kosten me energie die ik op dit moment niet heb..., dus moet ik vooral hier op dit forum blijven. En steun vragen als ik het moeilijk heb en steun bieden als dat nodig is.
Dus hang ik hier net als jij, om terugval te voorkomen.

Op het gevaar af dat dit een 'koffiehoekje-bijdrage' blijkt te zijn beleef ik er toch veel plezier aan om hier mee te kletsen.
Lieve groet,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jo jo effect? daar weet ik alles van! Toen ik aan de coke was woog ik nog maar 49 kilo en toen ik daar af was vlogen de kilos eraan, vooral toen de drank erbij kwam kijken. nu ben ik gezond bezig, nou ja gezond! ik gebruik mijn lateral thigt trainer en heb nu ook een home trainer. Ben al 3 kilo kwijt. Ik weet dat als ik weer ga drinken de kilos er weer aan vliegen.
Voel me nu ook veel lekkerder in mijn vel zitten en schaam me niet meer voor mijn vriend als we sex hebben bijvoorbeeld.

Er moeten zeker nog 10 kilo af dan weeg ik 60 kilo en dat is voor mijn lengte van 172 cm precies goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mathilde

Het wordt niet zo snel een koffie hoekje ik lees goede dingen hier op het forum, en wat dat jo jo effect betreft,
heb ik duidelijk zo gevoeld met pogingen met stoppen met roken iedere keer rookte ik daarna meer.
En dan onstaat er zo,n niet helpende gedachte ( tactus) dat wil ik met drinken niet mee maken.
En dan helpt het als Fleur of jij mij met bijde beentjes weer op de grond zet, nu is nu en nu is het goed
sterk hoor Fleur

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja die Fleur en Tante Til kunnen het zo HELDER zeggen hè. Ik zelf heb geen jo-jo zoals ik het ken van dieten, d.w.z. 6 weken hongeren en dan de koelkast leegvreten.
Met drank is dat toch anders. Je stopt een tijd, je denkt het kan wel weer, je neemt er één, dan nog één, en dan hoef ik dus niet meer. Doe ik dat de dag daarna wéér dan lust ik er wel drie en zo kom je langzaam in je oude (of bijna oude) patroon. Maar daar ben ik nog steeds niet weer geweest ondanks dat ik goed diep gezeten heb (hahaha Turijn hè) ..... dus ik zou me daar maar niet zo'n zorgen over maken. Succes hè ik ga morgen ook weer voor een droge dag!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Helder,

Wat knap van je dat je al een week niet hebt gedronken zeg!!! Daar mag je toch best heel erg trots op zijn hoor!!

wat het jojo efect betrefd, ik ken het. Vooral je voorbeeld over het roken.
Zelf probeer ik het nu gewoon per dag te bekijken en het wat minder zwart wit te stellen. Ik ben met de alcohol ook weleens flink uit de bocht gegleden!! Zo erg dat ze me echt een fiets in elkaar moesten bouwen en met een plamuurmes van de straat moesten schrapen maar goed ik lapte mezelf de volgende dag op en ging weer opnieuw verder met niet drinken.Gelukkig had ik toen ook veel steun aan het forum anders was het mischien niet gelukt hoor. Maar goed ik had ook kunnen zeggen, ik ben nu toch al mislukt dus ik ga weer door met drinken!! Maar ja, dat deed ik al die jaren al en ik was toch eigenlijk tot de conclussie gekomen dat ik dat niet wilde he? Dus ook al gaat het eens mis, het hoort erbij daarna gewoon toch weer verder gaan. Dan hoef je voor het jojo effect ook niet bang te zijn. Niet te streng voor jezelf zijn als het eens mis gaat en snel de draad weer op pakken. Bekijk het per dag en soms zelfs per minuut!!

Het gaat je vast en zeker lukken!! En lukt het een keer niet, zoek dan hulp in je omgeving of op het forum zodat je weer met frisse moed er tegen aan kunt.

Groetjes Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Helder,
Even over het jo-jo effect. Ik kan alleen voor mezelf spreken, dat heb ik ervaren, dat als je een tijd gestopt bent en om welke reden dan ook, je weer gaat drinken, het dan heel hard gaat, harder en meer eigenlijk. Bij mij had dat te maken dat je denkt dat je dan iets in moet halen. En dan is het stoppen des te moeilijker. Volgens mij is dat met elke verslaving zo.
Zoals gezegd dit geldt voor mij en hoeft niet voor iedereen te gelden.
Maar desondanks knap dat je de alcohol hebt laten staan.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste herken ik ook wel.. ik heb nog nooit een langere periode dan 3 weken aaneen niks gedronken.. en als ik dan weer mocht van mezelf, dan wordt het idd steeds meer, om in te halen.. ik moet dan oppassen dat ik die ene avond dat het mag ik niet een hele weekvoorraad wegwerk...

en als het hek van de dam is dan worden het toch makkelijk 4 flessen port en de nodige biertjes per week... Trouwens, helaas met eten ken ik het ook grmpffff... alles of niks

knap dat je nu al een week droog staat HELDER!! ga zo door.. voor mij is dit nog maar dag 4.. (door de weeks is ook nooit het probleem, maar vanaf donderdag dan begint het te kriebelen...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...