Spring naar bijdragen

donderdag 3 mei

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mijn reactie op wat verschillende mensen hier zo bezig houdt, nl. wat is een goed en een slecht mens.

Sommige mensen gaan drinken omdat ze een of meer problemen hebben die ze niet echt aankunnen: de vlucht in de alcohol.
Anderen hebben een zogenaamd sociaal drinkpatroon/gewoonte welke ze uitbreiden naar vroeger tijdstip en eentje meer kan toch geen kwaad: de gewoontedrinker.

Beide gedragingen leiden tot alcoholisme.

De vlucht van problemen in de alcohol verergert de problemen en stapelt er nieuwe op.
De gewoontedrinker kan uiteindelijk niet meer functioneren zonder alcohol en raakt in de problemen.

Beiden zien anderen niet meer door een objectieve bril. Aanmerkingen van anderen worden opgeblazen tot een gevoel dat je niet meer geaccepteerd wordt, dat je je altijd met de vinger nagewezen voelt. Dat je uiteindelijk nog gaat denken dat je een slecht mens bent, je zelfvertrouwen vermindert zinderogen, je gaat sociale contacten uit de weg, het verkrijgen van alcohol en de voorraad ervan gaat de overhand nemen. Soms dringt het besef tot je door dat je jezelf niet goed behandeld, soms geraak je in een zware depressie. Sommige mensen worden er heel agressief van, en slaan er letterlijk op los, anderen worden jankerig en doen veel aan zelfbeklag.
Mensen uit je omgeving begrijpen je niet meer, vele nemen afstand van je. Degenen die het beter met je voorhebben irriteren je omdat ze soms laten doorschemeren dat je op de verkeerde weg zit, anderen irriteren je omdat ze je naar jouw gevoel negeren. En de spiraal waarin je zit trekt je steeds verder naar beneden.

Op een bepaald moment gaat het tot je doordringen dat je een alcoholist bent. Een pijnlijk moment. Je belooft jezelf beterschap en probeert je drankzucht te beteugelen. Zelf kom je er meest niet uit en je hebt uitglijer na uitglijer en je moddert maar voort. Dan breekt het besef door dat je hulp nodig hebt, maar ook het besef dat je je schaamt en schuldig voelt. De drempel om hulp te vragen is hoog. Uiteindelijk lukt het je hulp te vragen.

Niet alle hulpgevers kunnen je meteen helpen. Zij willen wel volle openheid van je. Je moet pijnlijk met de billen bloot. Ook voor jezelf. In de loop van het proces kan er ook nog wat misgaan. Na de behandeling ben je nog niet klaar.

Soms moet je opnieuw in behandeling.

In het hele proces leer je anders tegen jezelf aankijken. Maar weet een ding: ga niet van jezelf walgen voor wat betreft de tijd dat je een verstokte alcoholist was. Alcoholisme is een ongeneeslijke ziekte, dus laat gewoon die eerste staan. En schaam er niet voor. Wees blij met elk nuchter uur. Ga positief denken. Laat je zelf en anderen in hun waarde. Niemand wordt goed of slecht geboren. Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen in zich. Niet iedereen hoeft je aardig te vinden en jij hoeft niet iedereen aardig te vinden.

Ieder mens behoort met respect behandeld te worden. Ook jezelf dien je met respect te behandelen.

Zo en nu wil ik niet meer zwaar op de hand zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moesje,

Je hebt helemaal gelijk: het leven is een leerschool.
Het verleden is geweest en voorbij. We leven in het heden en de toekomst is een verassing.
Toch een kleine aantekening: je kunt leren van de fouten die in het verleden zijn gemaakt en deze trachten te vermijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal waar, van het verleden kun je uiteraard leren...

Ik was druk bezig op bol.com voor boeken e.d. en had niet gezien
dat er alweer reacties waren.

Gelukkig Marion dat je gemept hebt! Slaap lekker!

Marieke, heerlijk is dat he? Als je wer meer zelfvertrouwen krijgt. En het is zo leuk om nieuwe mensen
te ontmoeten!
Ik vind het zelf ook niet erg om tegen bepaalde mensen te vertellen dat ik veel gedronken heb. Ik schaam
me er niet voor. Alleen bij sommige mensen vertel ikk het gewoon niet, omdat mn 6e zintuig me dan
waarschuwt, dat ik het bij die personen beter niet kan doen.

Gisterenavond heb ik eens heel ver nog teruggelezen, tot okt. 2006 ofzo (niet alles natuurlijk).
En het valt me op, dat de mensen die hier al een tijdje zitten duidelijk gegroeid zijn en dat is
heel mooi om terug te zien (incl. mijzelf)

Ik ga zo lekker naar bed, heb morgen vrij en ik ga nog lekker even met een boekje en chips (erg he....)
liggen lezen.

veel liefs allemaal en lekker slapen straks!:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...