Spring naar bijdragen

Woensdag 24 september 2008


Har

Aanbevolen berichten

Als ik weer terugval besef ik dat er niet genoeg overgave geweest is. Men kan mij kwalijk nemen dat ik dat te verstandelijk benader; ik zie het zo: ik zal dieper over mijzelf moeten nadenken.
Ken genoeg voorbeelden van mensen die alleen maar de draad opnemen en schijnbaar gelukkig zijn...1 jaar, 7 jaar, 20 jaar. Droogstaan heeft alles met discipline te maken...dag in dag uit.
Ik kan pas gedisciplineerd zijn als ik werkelijk geloof in mijn eigen kracht en die kan ik idd alleen maar ontlenen aan een hogere macht.

De weg naar een hogere macht daar kun je op verschillende manieren naar zoeken. De AA heeft niet het alleenrecht, voor mij althans want ik heb die 12 stappen al eerder gezet. Ze hebben me geholpen want inzicht is erg belangrijk. Duh....ga nu niet zeggen dat IK het beter weet, nee...integendeel.
Maar toen kwam ik een obstakel tegen.
De 12 stappen evalueren prima, maar als ik de groep meemaak dat iemand die al 25 jaar droog staat zich voor de trein wil gooien, maar wel perfect de 12 stappen kan verwoorden en voorzitter is van de groep en daar enorm veel in gepresteerd heeft door de ander te helpen, dan vind ik het zo in en in triest dat hij zichzelf niet kan helpen. In feite vroeg hij om hulp en ik vond het erg dapper dat hij dat in de groep zei. Maar als er dan alleen maar op gereageerd wordt met meewarrig knikken en ik vervolgens ook niet weet wat ik moet zeggen...
Gadver, de week daarna, vertelde een vrouw dat ze gaat sterven, de vrouw die ik geholpen heb op haar flat en niemand, werkelijk niemand weet hoe emotioneel te reageren, dan voel ik me leeg...werkelijk leeg, omdat ik dacht onder gelijkgestemden te zijn. Heb haar een kus gegeven en heb meteen de groep verlaten. Ik vind het moeilijk dit te zeggen, maar kan er niet omheen.

Ik ben ervan overtuigd dat er meer mis is, dan alleen de alcoholist te zijn en dat in meerdere gevallen, de 12 stappen niet voldoende zijn. De hulp die wij daarvan kunnen ondervinden moet je zeker niet onderschatten en het kan zeker een hoop onzin aan denkbeelden uit je leven bannen waardoor je droog kunt staan. Jarenlang zelfs. Maar als het nodig is, durf dan ook verder te kijken.
Het linke van de 12 stappen kan ook wel eens inhouden dat ze lijken de enigste waarheid te zijn, terwijl je voor jezelf de nodige stappen overslaat. Alcoholisten raken inderdaad nóg verder van het padje, alcohol is een drug die de aanwezige ellende uitvergroot. Duidelijk dat je alles moet doen om die rotzooi te laten staan.

Maar laten we nou eerlijk wezen, je mag toch eigenlijk verwachten van mede AA'ers dat ze menselijk weten te reageren....dat zou toch een wenselijk resultaat zijn niet?

In die groep kwam dus puntje bij paaltje. Wij alkies kunnen uitstekend lullen, maar hoeveel moeite het heeft gekost om die vrouw bij te staan om haar flatje te verven.....zum kotsen!
Ben eerlijk gezegd de AA helemaal beu, heb ik het nog niet eens over de andere 7 jaren gehad bij de club!
Ja hoor, de eerste stap! Waar mensen verzameld raken krijg je natuurlijk vanzelf de voortrekkers. Nou, ik wil geen voortrekker bij de AA zijn. Heb dat in '95 al eens geprobeerd, als volger van principieële mensen. Ze waren juist de voortrekkers van zuiver beleid. Big Book onderwerp, elke week..
We werden met de nek aangekeken. Later bleek dat de voorzitter van AA Eindhoven, door regelmatig aan de wijn te zitten er een andere mening op na te houden en werd onze groep eruit gewerkt.
Weg vertrouwen, vooral bij de mensen die er dag in dag uit mee leefden. Ze stonden al jaren droog, allerlei conventies bezocht, tot in Australië toe. Kun je het je voorstellen?!

Ja hoor, de AA kan dus ook schade aanrichten, omdat we allemaal mensen zijn.
Heb zo'n beetje de sch@rft gekregen aan het zogenaamde beter (willen) weten van de ander, terecht is dat betrekkelijk.
Zoek liever mijn tekortkomingen bij de bron, waar ze ontstaan zijn...vooral bij mezelf dus. Heb er vanavond al wat over geschreven maar dat werd niet zo goed begrepen.
Ben benieuwd hoe dit nu weer wel of niet begrepen wordt.

-------------------------
Soms is er niets om je aan vast te houden. Drank laat je alleen maar meer verliezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een gedeelte van mijn posting van dinsdag hier geplaatst. Niet zonder reden. Niet bedoelt om onrust te veroorzaken, maar voor mij om aan jullie duidelijk te maken hoe ik de wereld inkijk. Daar gaat het toch om nietwaar?
Dus, niet hoe ik naar mijn ervaringen kijk om voor jullie iets te bepalen, maar over hoe ik het zelf heb meegemaakt.
En nu wil ik verder. Het heeft mij alleen maar geholpen dit op te schrijven.
Ik neem dit mee in het gesprek wat ik binnenkort heb met de psych van Novadic. Had het ergens weggestopt maar dat kan ik me niet veroorloven, echt niet.
Want alles wat (diepe indruk) op mij maakt, daar moet ik wat mee. Niet zozeer om de omstandigheid alsnog aan te vallen, schiet ik niets mee op, tis immers al gebeurt. Is ook helemaal niet erg, kan ervan leren.
Nee, juist om voor mezelf in kaart te brengen wat ik zoal weg stop, waarvoor ik later de rekening gepresenteerd krijg. Heb nog eens niet in de gaten wat ik aan frustraties opbouw, laat staan wat ik weg stop.

Hum...heb je Har weer met zijn gegraaf! Tsss...geen wonder dat ie weer aan de z@*p is geraakt. Kan ie lekker doorz%$pen!
Yep, ik ben een alcoholist , zelfs een die zijn verleden koestert!
Wat ik concreet nu verder aan mijn probleem ga doen weet ik nog niet. Maar laat duidelijk zijn, dat ik moeite heb met mijn eigen verklaringen. Wil nu eindelijk eens van een ander horen (deskundige) hoe ik in elkaar zit. Nondenellie, dat is wat! Weet wel zeker, dat jullie dat niet voor elkaar kunnen krijgen, heeft niet te maken met dat jullie het alcoholprobleem niet kennen, maar meer met hoe ik in elkaar steek en mezelf niet begrijp, hoe kunnen jullie dat dan voor elkaar krijgen?
Gottogot, om te voorkomen dat er nu mensen over de nek gaan zal ik maar afsluiten.

Ga morgen weer helpen met overhuizen...simpel, om maar weer even praktisch bezig te zijn.
Ga trouwens inmiddels zelf wel bijna over mijn nek, maar dat komt alleen maar omdat het bijna 02.00 is.
Truste!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Vreemde dagopening wordt dit) ..maar toch, Wingchun, hoe is het met jou? Ga je lekker slapen?
Kijk, ik heb tenminste een verhaal geplaatst. Heeft me anderhalf uur gekost, wou dus eigenlijk al om 01.00 naar bed. Kom ik jou nog tegen...onder invloed en wel.
Ziza zou zeggen: you're ready when you're ready!
Ik moet nog effe oefenen, kan je wel zeggen dat ik nu echt pleite ben. Truste, en hopelijk kom ik je nog eens tegen in betere tijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb effe gedut. Slaap slecht de laatste tijd. Allemaal van die korte slaapjes.
Vraag me af hoe het voor jullie is, dat ik alleen maar mijn eigen verhaal plaats.
Zo'n beetje onderdeel van mijn alleengang denk ik dan maar. Het doet me wel pijn hoor, dat eenzelvige gedoe. Lees wel over depressies hier, maar weet daar niet goed op te antwoorden.
Denk wel eens, dat het forum daar niet voor bedoeld is.
Hahaaa.. zit nu zelf behoorlijk in een dip, gecombineerd met regelmatig alcoholmisbruik.

Ben nu nuchter, zodat ik iig weet waarover ik praat, noem het drankjank maar dat maakt de depressie er niet minder om. Ik stoei zo met die twee, ik weet alleen maar dat ik het 1 moet laten om het ander te kunnen overzien. Doe alleen maar een poging om niet al te l@llig over te komen.

Eerlijk gezegd; Carolien, neem jij het maar over..met je vrolijke deuntjes en zo...en Lucky, de vrolijke hond. Mooi dat 'm bij jou een thuis heeft kunnen vinden.
Ga zo weer eens naar bed en misschien over Lassie dromen...die andere hond :(B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eerlijk gezegt niet bepaald een draadje waar ik echt vrolijk van wordt zo vroeg op de morgen ;-((
har ivm AA , er is iemand die de kaas opgegeten heeft , was zo bij mij en zal zo bij iedereen zijn .
An het doet mij pijn , maar het is jou keuze geweest ook hier geld de escuses zijn gemaakt om ze te gebruiken , ik wens jou veel kracht toe om samen mer mij/ons vandaag die eerste te laten staan :heart:
charlie fijn je te lezen ..... mis je wel :present:
karinneke ook heerlijk je gisteren hier tegen te komen , zorg goed voor je diertjes maar vergeet je eigen niet :present:
tapas ppff evig je schrijven over tapas en die dode poes , ik zou ook in paniek zijn , hpêlijk heb je een beetje kunnen slapen
pipke het is hiur een beetje een leerschool he , delen is helen
zo ik ga mij klaarmaken , moet op tijd inhet oude huis zijn want ga laiky ophalen :heart: mijn ex vrindin moet vanavond met haar ma naar de oog arts rn dan zou laiky te lang alleen zitten , dus ik heb laiky tot morgen ochtend bij mij
ik laat vandaag de eerste staan , jullie verhalen zijn spiegels van hoe ik het liever niet wil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Blacky, zo als altijd weer vroeg uit te veren. Geniet met je dag met Laiky.

Har,wat mij betreft mag je gewoon je zelf leeg schrijven hier.Ik heb het gevoel dat dat je wel helpt.
Inhoudelijk begrijp ik je niet altijd maar ik begrijp dat je niet ook niet nodig hebt.
Een ding wil ik wel graag met je delen, ik heb mijzelf melig maal geheel de vernieling in gedacht.
Toen ik eerst de ziekte van Pfeiffer had en later mijn schildklier op ging spelen was ik een watje, een waardeloos persoon en dat ik blijkbaar geen les meer kon geven lag ook aan mij. Zelfs nu ik beter weet heb ik nog steeds last van die negatieve gedachten. Nadenken is goed maar met mate;)
Fijn dat jij die mevrouw wel emotie kon tonen.

Goed hier dag 23 van de papieren molen. Ik ben extra vroeg want ik moet mijn map nog maken voor het gesprek bij de sociale dienst. intake 115:huh: Met een beetje geluk is dit het dan.
Dan nog een dag er goed tegenaan en heb ik een keurig nette administratie.
Vandaag is het precies een maand geleden, misschien dat ik mij daarom zo narrig voel. Misschien is narrigheid een ander woord voor verdriet.

Ik heb het draadje van gisteren niet terug gelezen, ik hoop dat alles goed is gegaan.
Voor vandaag wens ik iedereen een prettige dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeden(?)morgen(!),

Ik zat gisteravond wel mee te lezen, en wilde ook al mee gaan schrijven, maar in plaats daarvan heb ik de pc uit gezet en ben naar bed gegaan.
Soms kan ik er ook niet meer zo goed tegen, maar ik wil wel de rust in m'n hoofd bewaren.

Har, het lijkt wel alsof je vrijwillig je drankverslaving in wilt ruilen voor een pillenverslaving, maar dan wel onder professionele begeleiding zodat je, als dat allemaal ook niet werkt, je toch weer een ander de schuld kunt geven. Get a grip, man. Stop met denken en oreren en ga eens wat doen. Jij bent niet perfect, het leven is niet perfect, het is niet eerlijk, nou en, so what, big deal. Pak gewoon de verantwoordelijkheid op die je hebt als volwassen vent. Hou op met jengelen en doe gewoon eens wat er van je verwacht wordt: vroeg opstaan, hard werken, goed eten, en lief zijn voor je naasten. That's all.
Of geef gewoon toe dat je het echt niet weet en kunt en redt en geef het uit handen, maar dan op de AA-manier.

An, ik heb alleen maar meegekregen dat je weer gedronken hebt, de kleine letters tussen de regels door heb ik niet gelezen. Ga ik nu ook niet doen, moet zo weer weg. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik tegen je wil zeggen. Hoop dat je vanavond de zon weer hebt zien schijnen.

Tja. Ik merk dus aan mezelf dat ik al die alcohol-discussies meer en meer uit de weg ga. Ik drink niet, maar dat wil niet zeggen dat ik daar constant mee geconfronteerd wil worden. Er is meer in het leven dan wel of niet drinken, en daar over praten. Dus daar ga ik me de rest van vandaag maar weer mee bezig houden. Beter.

Een knuffel voor iedereen en maak er een mooie dag van (daarvoor wordt dus wel AKTIE van jouw kant gevraagd...) :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...