Spring naar bijdragen

Zondag 22 maart

Har

Aanbevolen berichten

Een wonder:

2 handjes met elk 10 vingertjes,
2 voetjes met elk 10 teentjes,
Een buikje vol melk.
een lach op je gezicht.

Mijn kleinkind een wonder,
zo mooi lig je daar,
In je wiegje, lekker warm.

Zacht donshaar,
Je geur snuif ik op.

Ik maak mijn gebaar,
wil bij je zijn.

Bjorn ik hou van jou

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 133
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Was toch een beetje te heftig. Diertjes zijn verzorgd en ga nu mezelf maar te bedjes leggen wetende dat het morgen beter zal gaan. Moet nog wel de tramadol innemen maar heb ff de schrik om weer zo een rare ervaring want weet niet of de gif uit mijn lijf is maar als ik het niet neem stik ik weer van de pijn. Dan ben ik weer zielig en is het cirkeltje rond:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry mensen, ik had dit forum in mijn favorieten gezet, vandaar dat mijn bericht verkeerd stond. Bedankt voor de moeite te nemen mijn bericht nu hioer te plaatsen en ook voor alle opbeurende berichten van iedereen.

Allereerst: mijn vader is weer thuis. Hij is gewoon weer eens een lang weekend aan de boemel gegaan. Vond het blijkbaar niet nodig iemand in te lichten dat er niets aan de hand was maar dat hij er gewoon even uit wilde.

Aanleiding was ruzie thuis met vriendin o.a. door drinken, haar dominate en autoritaire gedrag, enz.

Het was niet de eerste keer dat hij di doet, maar elke keer heeft op mij een behoorlijke impact. Dat is ook niet uit het niets gekomen, daar is heel wat aan vooraf gegaan, maar daar zal ik jullie niet mee opzadelen.

Het heeft in elk geval mijn weekend goed verpest en heb dan ook besloten hulp te zoeken voor mezelf want zo gaat het voor mij niet langer. Ik moet inderdaad leren dit los te laten en als een probleem van mijn vader te gaan leren zien en niet een probleem van mij.

Hoe moeilijk dat ook zal zijn, want ik hou van die man. HEt doet pijn hem zichzelf zo kapot te zien maken en zich ook nog eens zo af te sluiten van de buitenwereld en de mensen die om hem geven.
En ik ga op de huidige manier met hem mee kapot.

Dit duurt nu al zo'n 14 jaar.
Ik moet het gaan leren loslaten.

Heb dan ook vandaag al mijn eerste bezoek aan een psycholoog gehad en ga zeker naar praatgroepen voor volwassen kinderen van alcoholisten. Misschien dat ik iets kan leren van hun ervaringen.....

Ik wou soms zo graag dat ik eens heel even in het hoofd van mijn vader kon kijken.....
"Wat gaat er in hem om?", "Waar heeft hij het nou zo moeilijk mee?", "waarom kan hij niet praten en is hij zo'n binnenvetter?" enzovoorts...

Ik wil hem zo graag vertellen wat een impact zijn acties op mij hebben.....
maar ja, krijg de kans niet hem eens alleen te spreken met zo'n vrouw....
en als ik hem vraag kom eens alleen bij me langs....dan krijg ik alleen: "Misschien gebeurt dat nog wel eens een keer"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shir,

Kijken in het hoofd van je vader zal je niet lukken. Elk mens steekt zo complex in mekaar, dat zelfs niemand kan zeggen dat ie zichzelf kent.
Ik ben er nooit vandoor gegaan, maar heb mezelf wel gigantisch geïsoleerd met mijn drinken. Thuisblijven is dan ook weg zijn. En zorgen maak je je dan ook als familie. Dat hebben mijn man en kinderen mij achteraf wel gezegd.
Je kunt een alcoholist niet dwingen een bepaalde kant op te gaan. Ook bij mij was het een toeval dat mijn pianodocente tot mij kon doordringen in die zin dat ik even met de neus op de feiten werd gedrukt en voor de keus kwam te staan: minderen/stoppen of geen lessen meer, want ik mocht niet meer met een drankwalm komen. 't Is mijn beste vriendin geworden.

Ik geef je hieronder een tekst van de Al-Anon site. Al-Anon is voor familie van alcoholisten en op dezelfde leest geschoeid als de AA.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AL-ANON FAMILIE GROEPEN
voor familie & vrienden van alcoholisten

De Eerste Stap

We erkenden dat we machteloos stonden tegenover de alcohol - dat ons leven stuurloos was geworden.

Velen van ons hebben willens en wetens de ogen gesloten voor het overmatige drinken, onszelf in slaap sussend met gedachten als: "Zodra hij een eigen thuis heeft, zal hij er wel mee ophouden" of: "Zij zal stoppen, omdat ze van me houdt". Hoe we het ook probeerden, het hielp ons alleen maar van de wal in de sloot.
Als er iets nodig is om de alcoholist verder in zijn drinkgewoontes te laten wegzinken, dan zijn dat wel goedbedoelde, maar onverstandige pogingen om hem met drinken te laten stoppen. Het uiteindelijke resultaat is een nederlaag voor iedereen. Het leven wordt dan pas echt stuurloos voor het hele gezin. De Eerste Stap geeft ons vaste grond onder de voeten. Van daar uit kunnen we vertrekken om rust, gemoedsrust en geestelijke groei te verkrijgen via de rest van het programma. Met het volledig aanvaarden, dat we machteloos staan tegenover de ziekte van het alcoholisme, komt het gevoel van bevrijding en keert de hoop terug. We kunnen nu onze volle aandacht richten op het leiden van ons eigen leven en er enige orde in aanbrengen. Als één lid van het gezin gezond denkt, verbetert de hele gezinssituatie.

40 wegwijzers voor
een beter leven met Al-Anon
(in willekeurige volgorde)

1. Laat de problemen van een ander los, maar laat die ander niet vallen
2. Probeer de 12 Stappen van Al-Anon toe te passen
3. Ga regelmatig naar een Al-Anongroep, luister en leer
4. Werk aan je eigen fouten, het is het enige dat je kunt veranderen
5. Luister naar je Hogere Macht (hoe je die zelf ook invult)
6. Geef toe dat je machteloos staat tegenover het drinken van een ander, het zal je meer energie geven
7. Vraag je regelmatig af of iets waar je je druk over maakt wel belangrijk is
8. Groei vindt elke dag plaats; niet tien jaar per dag
9. Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de ziekte alcoholisme
10. Neem op tijd rust, put jezelf niet uit
11. Zorg voor geregelde maaltijden en maak het gezellig
12. Zoek hulp bij een sponsor in je Al-Anon groep
13. Denk aan Kalmte, Moed en Wijsheid
14. Neem in een crisissituatie geen grote beslissingen
15. Doe het belangrijkste eerst
16. Denk goed na voor je iets doet, wees niet impulsief
17. Maak een Plan B, zodat je bij een panieksituatie weet wat je moet doen
18. Richt je leven niet geheel op dat van de alcoholist
19. Wees aardig voor jezelf, je verdient het

20. Realiseer je, als je kinderen hebt, dat je verantwoordelijk bent voor hun welzijn
21. Ga geen flessen en glazen tellen, het helpt je niets
22. Ga niet in discussie met een alcoholist, hij/zij wint het altijd
23. Laat je emoties je niet de baas worden
24. Houd op met zelfbeklag, je hebt er alleen jezelf mee
25. Ga op zoek naar wijze raad of hulp als je onzeker of verward bent
26. Wat je probleem ook is, weet dat er heel veel anderen zijn met hetzelfde probleem
27. Bespreek je problemen in de Al-Anongroep, maar roddel niet en lever geen kritiek op elkaar
28. Laat wat binnen een groep gezegd wordt ook binnen een groep blijven
29. Blijf niet praten over wat de alcoholist allemaal doet of deed, daar wordt jij niet beter van
30. Als je vragen hebt, stel ze in de groep. Er zijn geen domme vragen; hoogstens domme antwoorden
31. Laat de verandering in je leven bij jezelf beginnen
32. Gebruik het gebed om gemoedsrust en/of meditatie en doe dat dan serieus
33. Zoek naar evenwicht: geestelijk, lichamelijk, emotioneel en spiritueel
34. Streef naar groei, niet naar perfectie
35. Gooi negativiteit overboord; er is licht aan het eind van de tunnel
36. Weet dat je niet alleen staat; niet voor niets spreken we in de stappen over 'We'
37. Wees eerlijk tegenover jezelf en tegenover anderen
38. Onthoud dat angst een slechte raadgever is
39. Leef met MOED:
Mededogen,
Oplettendheid,
Eenvoud en
Doorzettingsvermogen
40. Probeer anderen te troosten en te bemoedigen; je eigen probleem zal hierdoor op de achtergrond raken

Loslaten

Wat betekent Loslaten nu precies?

1. Loslaten betekent niet dat je stopt met houden van, maar dat je het niet voor iemand anders kunt doen.
2. Loslaten is niet mijzelf afsluiten, het is me realiseren dat ik een ander niet kan controleren.
3. Loslaten is niet iemand in staat stellen het verkeerde te doen, maar toestaan dat iemand leert van natuurlijke consequenties van zijn daden.
4. Loslaten is machteloosheid toegeven, me realiseren dat de uitkomst niet in mijn handen ligt.
5. Loslaten is niet proberen een ander te veranderen of hem de schuld te geven, het is proberen het beste van mezelf te maken.
6. Loslaten is niet zorgen voor, maar je bekommeren om iemand.
7. Loslaten is niet iemand vastzetten, maar achter iemand staan.
8. Het betekent niet rechter spelen, maar een ander toe te staan mens te zijn.
9. Loslaten betekent niet in het middelpunt staan en de oplossingen arrangeren, maar anderen toestaan hun eigen bestemming te vinden.
10. Loslaten betekent niet een ander beschermen, maar hem toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.
11. Loslaten is niet ontkennen, maar aanvaarden. Het betekent niet vitten, uitbranders geven of ruzie maken, maar in plaats daarvan zoeken naar mijn eigen tekortkomingen en die corrigeren.
12. Loslaten is niet iemand bekritiseren en bedisselen, maar mijn aandacht op mezelf richten om te proberen datgene te worden waarvan ik droom dat ik het kan zijn.
13. Loslaten betekent niet het verleden betreuren, maar groeien en leven voor de toekomst.
14. Loslaten betekent minder bang zijn en meer liefhebben.

Hoe ervaar en gebruik ik het begrip 'loslaten' in mijn leven:

1. Om vrede met het verleden te krijgen, om mijzelf te
verlossen van oude grieven en wrok.
2. Om mijzelf los te maken van vroegere gedachten.
3. Om mijzelf los te maken van mijn vroegere slechte gedrag.
4. Om mijzelf los te maken van mensen en situaties die mij ongelukkig maken.
5. Om te voorkomen dat mijn leven bepaald wordt door het gedrag van iemand anders.
6. Om de mening van iemand anders over mijzelf niet als een vaststaand feit te aanvaarden.
7. Om niet van streek te raken als de mening van iemand anders
over mij niet dezelfde is als de mijne.
8. Om niet te gebruikersvriendelijk te worden - anders kan ik gemakkelijk worden misbruikt.
9. Om mijn naaste lief te hebben als mijzelf en niet meer dan mezelf.
10. Om niet voor een ander te doen wat de ander zelf behoort te doen.
11. Om de problemen van iemand anders niet tot de mijne te maken.
12. Om niet betrokken te raken bij de verkeerde daden van iemand anders.
13. Om niet betrokken te raken bij ruzie van familie of vrienden.
14. Om op een veilige afstand te blijven van ontplofbare situaties.
15. Om het zwakke gedrag van iemand anders te negeren als ik
daar niets aan kan doen - hij/zij moet daar zelf de gevolgen
van dragen.

Als ik succesvol in het loslaten ben, brengt mij dit tal van positieve resultaten:

1. Door los te laten is het mogelijk mijn grenzen te bepalen.
2. Mijn leven wordt beter beheersbaar - ik overzie situaties, omdat ik niet meer toelaat, daarbij betrokken te worden.
3. Ik kan een gezonder besluit nemen, kan funktioneel optreden, raak niet door de omstandigheden geisoleerd.
4. Ik reageer minder emotioneel op het gedrag van iemand anders, kan me daarvoor afsluiten. Het gevolg is dat mijn leven meer waardigheid heeft.
5. Ik kan meer meevoelen, omdat ik minder emotioneel reageer. Dit geeft me de kans om situaties goed te beoordelen voordat ik actie onderneem. Zo bescherm ik mezelf tegen tal van aanvallen van buiten.
6. Ik laat niet meer zo gemakkelijk toe dat mijn gemoedskalmte vernietigd wordt.
Loslaten helpt me om dìe dingen te aanvaarden die ik niet kan
veranderen.
Loslaten helpt me om een veiliger weg te gaan en een veiliger leefruimte te scheppen. Dit is natuurlijk minder opwindend, maar ik verkies de vrede en de rust.

Meest gestelde vragen over Al-Anon

Wie zijn de leden van Al-Anon en Alateen?
Leden van Al-Anon en Alateen zijn mensen zoals jij en ik - mensen die te maken hebben met het drinken van iemand anders. Het zijn ouders, kinderen, partners, broers, zusters of andere familieleden, vrienden, werknemers en collega's van een alcoholist. Ongeacht onze persoonlijke ervaringen hebben we een ding gemeen: we voelen dat ons leven wordt beïnvloed door het drinken van iemand anders.

Moet ik iets zeggen op een bijeenkomst?
Het is onze eigen keus om tijdens een bijeenkomst te spreken of niet. Nieuwkomers worden tijdens een bijeenkomst welkom geheten, meestal voorzien van lektuur en informatie over de bijeenkomsten en worden uitgenodigd om te luisteren en te leren. Sommige bijeenkomsten bieden beginners-sessies aan, speciaal voor nieuwkomers. Er zijn leden die voor of na de bijeenkomst vragen kunnen beantwoorden.
Zal iemand vertellen dat ik naar een groep ben geweest?
Een van Al-Anon's basisprincipes is de anonimiteit. De bijeenkomsten zijn besloten en we vertellen aan niemand wie we gezien of wat we gehoord hebben tijdens bijeenkomsten.
Hoeveel gaat het kosten om naar een groep te gaan?
Er is geen entree of bijdrage op Al-Anon- en Alateen-bijeen-komsten. De meeste groepen zetten een bakje neer voor een vrijwillige bijdrage. De leden wordt gevraagd te geven wat ze kunnen missen, zodat de groep de huur kan betalen, lektuur kan bestellen en een bijdrage kan leveren aan de regionale en landelijke organisatie.

Is Al-Anon een godsdienstige gemeenschap?
Al-Anon-groepen zijn een spirituele, geen godsdienstige gemeenschap. We vermijden discussies over specifiek godsdienstige strekking en leden van alle godsdienstige groeperingen, ook zij die niet godsdienstig zijn, zijn welkom.
Onze Twaalf Stappen vragen ons een "Macht groter dan wijzelf" te zoeken, die ons kan helpen om onze problemen op te lossen en gemoedsrust te vinden. Elk lid kan zelf bepalen wat hij/zij verstaat onder de "Hogere Macht".

Wat is alcoholisme?
Alcoholisme wordt alom gezien als een ziekte van dwangmatig drinken, die gestopt kan worden, maar niet genezen. Het is een voortschrijdende ziekte, die alleen zal verergeren zo lang de persoon doorgaat met drinken. Alleen door helemaal te stoppen met drinken kan de ziekte tot staan worden gebracht.
Alcoholisme beïnvloedt het hele gezin en iedereen die contact heeft met de alcoholist. Helaas is de alcoholist de enige persoon die kan besluiten te stoppen met drinken.

Wie zijn alcoholisten?
Het kan iedereen zijn, mannen en vrouwen uit alle lagen van de bevolking. Meer dan 96% van de alcoholisten hebben gezinnen, vrienden, banen. Ze functioneren aardig goed, maar een gedeelte van hun leven lijdt eronder. Hun drinken veroorzaakt een door-lopend probleem in hun leven en in dat van degenen waar zij mee te maken hebben.

Hoe beïnvloedt alcoholisme familie en vrienden?
Alcoholisme is een gezinsziekte. De ziekte beinvloedt iedereen die een relatie heeft met een probleem-drinker. Degenen van ons die het dichtst bij de alcoholist staan, lijden het meest en degenen die de meeste zorg dragen kunnen gemakkelijk worden meegetrokken in het gedrag van iemand anders. We reageren op het gedrag van de alcoholist. We letten op hen, wat ze doen, hoeveel ze drinken. We proberen hun drinken voor hen onder controle te krijgen. We voelen ons verantwoordelijk, schuldig en schamen ons, hoewel de drinker dat zelf allemaal zou moeten voelen. We kunnen verslaafd worden aan de alcoholist, zoals de alcoholist dit is aan alcohol.
Wij kunnen ook ziek worden.

Hoe kan Al-Anon mij helpen?
Velen die bij Al-Anon kwamen, voelden zich wanhopig, niet in staat te geloven dat hun situatie ooit kon veranderen. We wilden een ander leven, maar niets van wat we deden zorgde voor die verandering. We komen allemaal om hulp bij Al-Anon omdat we weten dat we hulp nodig hebben.
Bij Al-Anon en Alateen delen de leden hun eigen ervaringen, kracht en hoop met elkaar. Je ontmoet er anderen die jouw gevoelens en frustraties delen, ook al zitten ze niet in dezelfde situatie. We komen samen om een betere manier van leven te leren, om geluk te vinden, of de alcoholist nu nog drinkt of niet.

Meetings: informatie over al-anon en de groepen: http://www.al-anon.nl/

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Verder zijn er fora op www.drankjewel.nl en www.ikenmijnalco.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...