Spring naar bijdragen

Leren nee zeggen en leren houden van je zelf


helder

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal ik begin dit draadje omdat, veel onderwerpen geschreven de laatste tijd bij mij deze gedachte naar boven komt.
zo lees ik de vraag of het in je genen zit sneller verslaaft te raken ergens aan en hoe verslavend iets kan zijn voor je, en de link die ik durf te maken is dat je minder van je zelf hebt leren houden door opvoeding dan wel zelfbeeld of uiteindelijk schuld gevoelens, het lijstje is lang.

Nu liep er een draadje over call centers en het nee moeten zeggen om dat over jou grens heen gelopen wordt, en alcohol doet het zelfde het loopt over je heen en nee zeggen is moeilijk.

Als je onvoldoende houd van je zelf dan kom je ook onvoldoende op voor je zelf en wordt er al heel snel misbruik gemaakt van jou te zijn, hoeveel drank is er je aan geboden vroeger en dronk je beleefd maar op om meegaand te zijn?
Is het dat je nog steeds of nog meer gevoelig bent geworden voor waardering repect en liefde, eigelijk is de aandacht die je krijgt, nog steeds een te kort aan het vullen, binnen je zelf, terwijl je allang genoeg zou moeten houden van je zelf dat een compliment aan jou adres zeer welkom is natuurlijk, maar mag niet meer vormend, of belangrijk zijn voor je zelfbeeld, die moet staan.

Alcohol of andere verslavingen, ondergraven dat zelfbeeld enorm en maakt het nog moeilijker nee te zeggen tegen mensen, tot op een boze dag het nee zeggen tegen drank, je ook niet meer lukt.
Daar gaat dan het laatste stukje zelf liefde, nee, je zelf voor je kop slaan, dat kun je.

Wat ik schrijf is mijn visie op verslavingen, maar ik denk dat dit toch herkenning zal geven, ik leer
om te gaan nu, met nee zeggen ook tegen drank, maar het is moelijk.
Zelfs met gewoon eten kan je soms geen nee meer zeggen slechte gewoontes, waarvan je donders goed weet dat je zelf niet lief hebt

Wel ik hoor het met belangstelling,

Er is wel een heel grote industrie geld aan het verdienen aan mijn gevoelens
er is misbruik gemaakt van mij en mij te kort komingen, kijk dat is zelf liefde.

GRoet Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Helder,

Zeker in je 1e stuk herken ik wel veel van mezelf toen ik nog jong was. Ik had weinig gevoel voor mijzelf, kwam uit een gezin waar mijn moeder zeer autoritair was en haar zeer los zaten,zeker bij mij als oudste van de 4. Gevolg een behoorlij verlegen en onderdanig kind, dat geen nee durfde te zeggen, sociaal absoluut niet vaardig en weinig vriendinnen en vrienden al helemaal niet. Op mijn 18e het huis uitgegaan om intern in een ziekenhuis te gaan wonen en toen na een jaar volledig losgeslagen zoals zo vaak gebeurt bij pubers zoals ik. Drinken was stoer, je hoorde ergens bij en dat was het belangrijkste dat er was toen. Later, als je echt groot wordt, is dat op een gegeven moment niet meer relevant. Door vallen en opstaan door depressies enz. leerde ik mezelf kennen en erkennen dat ook ik als mens met als zijn positieve en negatieve dingen, het waard was dat ik er was en leefde.

Alleen na zoveel jaar drinken is de alcohol ondanks alles toch je rustpunt, het de drank waarin je vlucht als er grote zwarte beren op je pad verschijnen.

De alcohol en niet zozeer de alcohol ansich, maar de hoeveelheid, maakt toch dat je telkens weer baalt van jezelf, en totaal geen eigen liefde kan opbrengen. Schuldig voelen en het gevoel van een loser zijn dat is wat het met mij doet. Ondanks alles wat ik toch uiteindelijk bereikt heb in mijn leven.

Ik geloof dat ik alle boeken over verslaving en de effecten van alcohol op jezelf en je omgeving gelezen hebt. De moeilijkste stap was uiteindeliik, die naar de huisarts om te vragen om hulp. Ik heb me nog nooit zo geschaamd als toen, maar het kon niet meer anders.

Misschien een beetje warrig antwoord op jou vraag, maar het feit dat ik het nu opschrijf is al heel wat. Bijna niemand in mijn omgeving weet dat ik naar een buro voor verslavingszorg ben geweest en nu onder behandeling ben bij Tactus via het internet.

nou to zover, hoop dat je er wat meekan liefs Chinagirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai chinagirl ik lees je berichtjes graag, ook over het suiker verhaal, dankje, poe, welkom alsnog!

Wel is er dus herkennig dat doet goed, met het eerste stukje, en katrien vind het slot sterk, ik ben in mijn nopjes.
Overgens denk ik, dat nu door het zoveel ouder zijn we beter nee kunnen zeggen, en dus ook beter
kunnen omgaan met alcohol, maar het verslavende karakter van alcohol, is niet zomaar weg, het heeft toe geslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrina en Francesca,

Jullie hebben allebei helemaal gelijk wat betreft de zwarte beren. Beide hebben mij weer even op het andere been gezet. Alchol lost niets op en zeker geen zwarte beren, maakt ze alleen maar kolossaal. Wat ik eigenlijk bedoelde met rustpunt is dat het mij even een adempauze gunt in de hectiek van de dag. Ik moet dan even gaan zitten, beetje lezen, pc spelletje doen of gewoon even lekker met de beide meiden zitten praten enz. Ik merk dat ik toch niet snel een rustpunt neem dan, dus daar moet ik zelf voor gaan zorgen. Zeker als ik, zoals Helder aangaf in zijn vraag, hou van mijzelf, want dan hoort dat er zeker ook bij.

En Helder eens, met je opmerking over het nee zeggen tegen maar het wel doen door het verslavende karakter, maar dan nog wil ik me daar niet achter verschuilen, dat is voor mij dan althans te makkelijk. Het heeft ook met ruggegraat te maken, ik weet dat ik me er soms te makkelijk van afmaak. Er is altijd wel een reden om iets niet te doen, dus in het negatieve. Terwijl het wel doen, het positieve, moeilijker is maar wel meer een voldaan gevoel geeft. Een gevoel dat je 'trots' of tevreden met jezelf mag zijn en dat is eigenlijk wel het belangrijkste.

Chinagirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes yes guys

Totaal mee eens. Ik zat buiten te eten, zwaar ongelukkige zoon, voelt zich in hockeyteam gezet met allemaal stumperds, dat hij dan de beste is helpt niet. Een uur lang samen erover praten en alle beren bekijken (en eigenlijk een hand geven) wél. Hé mam, ik voel me een stuk beter. Mooi einde van een rotte dag (voor mij, ligt niet aan jullie). Wel gelachen, dank je Katrien. Nu naar bed, kom er op terug (o god daar heb je hààr weer).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

koekie,

nee jou bed omarmt je met duizend armen en heet je meer dan welkom.
(weet niet of je dit bedoelde maar het komt zo in me op)

Mooie dromen over elfjes, bossen, leuke mensen, alles is goed en een zoon die blijkbaar z'n hart bij je uit kan storten. En zo wel meer mensen.

Trusten allen,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk ik namelijk heel waaks hoor,

En tante Til is een engeltje die doet iedere nacht haar ronde of iedereen wel lekker is in gestopt.

En ik mag er wel eens bakkie thee mee doen hoor in de hele kleine uurtjes met Til

dus gauw naar bed alle 10 engeltjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och katrien bij mij achter lopen 17 katers achter het huis alle geholpen overgens, ik doe geen oog dicht
die katers hebben ook zo iets van komt ie nauauau mee met nee leren zeggen.

Zal me niet verbazen dat ik die van Tapas binnen kort ook zie zitten op het hek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Helder,

Wat een goede stelling en wat een moeilijke vraag.
Is het niet zo dat goed voor jezelf zorgen, of lief voor jezelf zijn niet zo moeilijk is omdat het zo dicht kan liggen tegen narcism en egoistisch, waarom zit er hier geen spellingscontrole op? En dat kan weer heel erg liggen aan je bagage van vroeger zij het uit opvoeding, religie of wat het dan ook moge wezen.
En dat hoe hoog je IQ ook is, of hoeveel ratio je daar ook tegen aan gooit, het toch zo broodnodig lijkt of voelt te zijn om even te vluchten van jezelf? Omdat het lijkt dat die stemmen uit het verleden nog steeds harder klinken dan je eigen stem of zelfs klinken als je eigen stem?

Klink ik nu wazig of kan je het een beetje snappen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel komt ie

Reden of IQ is een slecht of niet bruikbaar wapen tegen gevoelens, emotionele beschadigingen zijn hardnekkig en vormen je ook op later leeftijd, zelf liefde, in een negatief daglicht gezet door op voeding of moraal door dit als egoistisch en narcistisch, te bestempelen maakt dat je niet opkomt voor je zelf en alcohol wordt een vlucht om je zelf opgelegde tucht te door breken.

ben ik er zo? of snap ik niet wat je zegt,ik voelme een beetje koekebakker van mijn eigen fantasie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helder,

Ik zeg niet dat je zo bent. Tuurlijk niet.
Ik vond het juist een hele goede vraag. Mijn denkwijze is gevormd door al de informatie die ik heb, en dat hoeft nog niet eens persoonlijke informatie te zijn maar ook informatie van derden.
Je vraag beknopt waarom is liefde voor jezelf zo moeilijk en waarom vlucht in verslaving?
Waarom als je weet dat jezelf beschadigd zo moeilijk om dan toch altijd nee te zeggen. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Voor mij liefde voor jezelf=ego dus fout. Is heel hardnekkig te doorbreken.

Als ik gisteren zo al die berichtjes lees komt het beeld op van rode dikke kater omringd door spinnende poezen. Wat mij dan weer doet glimlachen. Het is een warm en gezellig beeld.

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O Anjo,

Wat lijkt me dat leuk, Helder als de Jan Jans kater maar dan van ons forum, al dan niet als 'jeweetewelkater':)

Maar even alle gekheid op een stokkie: dit forum doet mij zeer goed. Eindelijk een gevoel van herkenning, dat ikniet de enige 'idioot' ben [zoals mijn schatten thuis zeggen] maar dat velen anderen hetzelfde probleem hebben. En dan de stelling van Helder is voor mijzelf de kern van het oorspronkelijke probleem geweest. Later zijn er mee gekomen en is de alcohol de vlucht voor alles geworden en weer later is de alcohol en het probleem van nu geworden. Terwijl eigenlijk de liefde voor mijzelf wel aanwezig is zeker meer dan vroeger.

Het drinken nu is meer om de gremlins van binnen te voeden, met alle desastreuze gevolgen vandien. Dus toch weer hoeveel hou ik van mezelf om te stoppen, thats the question

Chinagirl

---------------------------------------------------------
De ondragelijke lichtheid van het bestaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Chinagirl,

ja, leuk beeld ,he.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Moeilijke materie eigenlijk.
Soms word ik weleens heel moe van al dat graven, spitten, denken naar het hoe en waarom.
Dan denk ik, met al die inzichten loop ik toch maar mooi elke keer weer in dezelfde sloot.
Natuurlijk snap ik dat het om gedragsverandering gaat en dat niet op vandaag op morgen kan.

En dan probeer ik me vast te houden aan het hier en nu, gisteren ligt achter me, morgen moet nog komen of niet dus vandaag moet ik het doen.

Maar ben ik de enige die van al dat geknok zo doodmoe word?

En nee hoor, ik heb geen zin om nu de fout in te gaan ofzo.
Jij was het toch die gisteren Hamlet citeerde? Ik loop al een paar dagen rond met Romeo en zijn wicht:
"O teach me how I should forget to think." Even lekker uit zijn context maar ik wou dat ik soms mijn kop eens stil kon zetten.
Wat natuurlijk ook de reden is dat ik drink.

Hoe gaat het verder met je? Hoe moet ik dat opnemen dat je als zogenaamde "idioot" zoveel gelijke vind? ;) meen ik niet, hoor!

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vergis je niet natuurlijk hou ik, ondanks alles, best veel van jou:) geintje



En helaas van mij zelf hou ik maar soms, het is al heel wat dat ik zorg voor mij zelf .
klinkt weer zwaar maar ik kan bij drinken weinig moois zien bij mij zelf.
Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Katrien ben ik weer, dit onderwerp is iets wat mij nog wel even bezighoud, komende tijd, dus voor mijn grappen is geen tijd in dit draadje.

Over houden van gesproken, ik zat naar een reclame te kijken op t.v. over proefdiervrij en daar zag ik zo,n een mooi voorbeeld van houden van.
Er loopt een griezel in witte jas in het bos en spreekt een mevrouw aan, en vraagt of hij wat (hextil) in haar hondjes neus mag spuiten, na aandringen is haar reactie: nee jo man ik spuit die rotzooi niet in zijn neus en loopt weg.
Zo krachtig reageren moet dus ook als het over ons zelf gaat en alcohol, en nee zeggen!

He Anjo en Chinagirl, das mooi hoor sta ik net tevertellen dat complimenten welkom zijn natuurlijk maar niet meer vormend mogen zijn voor je zelfbeeld, die moet staan.
Komen jullie aan zetten met een plaatje over een forum kater ha ha, ook jans je weet wel kater houdt ook zijn buik in als ie voorbij een spiegel loopt :) ik vind het prima.
Een schoteltje water is prima maar zet die rotzooi niet voor mijn neus.

doei dikkiedik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Dikkie Dik, alias Helder,

Ik zal je nooit die rotzooi voor zetten, daarvoor ben ik veel te blij met je. Je humor doet me goed, er valt somst toch zo weinig te lachen. Nu hou je je buik nog in voor de spiegel maar over een paar weken loop je te draaien voor de spiegel want dan ben je je alcobuik kwijt dus showtime voor ons op t forum.... mogen we ook s ff joelen

Liefs Chinagirl

de ondragelijke lichtheid van het bestaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anjo,

Het gaat met ups en downs, niet drinken gaat geod totdat ik van de week een verjaardag had waar ik niet onderuit kon. Het is een groep die drinkt als een stel Tempeliers en ik kreeg het niet voor elkaar om aan de cola te gaan, dus ik baal zo erg van mezelf en voel me weer vreselijk schuldig. Maar goed ik heb me de volgende flink toegesproken dat dit niet de bedoeling is en nu hoop ik dat ik weer op de rails sta.

En de idioot ben ik echt zelf en niemand anders. Hoe is trouwens verder met jou gremlins?

succes Chinagril

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die dansen op het plafond. Ik kijk er soms even na en bewonder ze even om hun listigheid.
Die dingen kunnen gewoon alles, ze blijven me verbazen. ze zijn altijd waar ik ze niet verwacht.
Ze hangen nu al een paar dagen om me heen en ik duld ze. Ze krijgen geen aandacht want daar worden ze blijkbaar sterker van.

Jammer, dat je niet de afspraak met jezelf bent nagekomen. Want daar gaat het om dat je niet iets doet dat je zelf niet wilt doen.
Twan die schreef op een ander lijntje iets over doelen wat ik erg goed vond, dat je de eindbestemming moet kunnen zien en vanuit daar de volgende. Misschien leg je voor jezelf de lat te hoog?
Ik neem het nog steeds dag per dag. Gisteren met Tactus een maand afgesproken en zelfs dat vond ik een beetje lang terwijl ik weet dat ik dat kan.
Het gaat me om de druk die ik mezelf op leg, vandaar dat dag per dag.

Ik zag dat je advies vroeg over Refusal. Refusal helpt met het doorbreken van een gewoonte.
De gremlins zijn er nog maar je kunt niet drinken want daar kan Refusal niets tegen doen.
Je hoeft die discussie niet aan met jezelf.
Het fijne van de gremlins is dat ze dus echt niet tegen water kunnen:-) En na verloop van tijd vinden ze het spelen bij jou niet meer zo leuk en laten ze de neus wat minder zien. En dat is echt waar.

Wil je dit kunnen volhouden dan heb je echt zeker 6 weken nodig zonder alcohol, dan pas is het meeste gif eruit en kun je echt gaan bekijken wat je wilt gaan doen en hoe je het aan gaat pakken.
Dus weinig koffie en een hele boel water, ik ga meestal lopen met de hond koptelefoon op en bleer dan hard mee, Beweginig dus en let op je voedsel. en heel erg lief zijn.
Hoe je een dagboek bij? Doe ik nu even wel om uit te vinden of er logica in zit als de gremlins komen.
Daar plak sommige berichtjes van de site die me trefte, hoe dag is gegaan, voel ik me geestelijk wat beter en de siting van de gremlins, Ook andere dingen daan er in, wat ik nog wil gaan lezen wat ik nog moet gaan doen, mooie inspirende plaatjes, of uitspraken.
Ik moet wat gaan doen, ik ben nog te verdrietig maar ik wil de oude anjo terug.

Misschien iets voor jou? En zou je uit huidsbehoud niet even plaatsen mijden waar die gremlins niet aan wezig is totdat het je zelf wat steviger staat.

Dat heet voor jezelf zorgen.

Ben opeens doodmoe, ik ga naar mijn bed.

Sterkte, he meid. Dikke knuffel,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Anjo,

Bedankt voor je opbeurende woorden. Je hebt gelijk wat betreft niet naar bepaalde gelegenheden te gaan als ik nog niet sterk genoeg ben, maar ik kon hier echt niet onderuit. Vriendin werd 40 en kreeg een verrassingsavond aangeboden. Ik wilde ook niet gaan, maar kreeg hierom onwijze bonje met mijn vechtgenoot. De gremlins zijn mijn probleem en daar hoeft een ander niet onder te lijden. Met dat ik dit schrijf moet ik gelijk aan een stukje van volgens mij Houtje denken, die schreef eerder dat liefde meer goed maakt, dan altijd boze reacties van je partner. Ben het helemaal met haar eens. Maar goed, zoals bekend met gegaan en resultaat is ook bekend:devil:

Via de tactussen hou ik een dagboek bij maar ik denk dat een papieren dagboek ook wel handig is, kan ik inderdaad de bloem van Twan instoppen en allerlei andere zaken. Ben nu ook geabonneerd op ... gedachte.net. geven ook ondersteuning

Zal nadenken over het innemen van medicijnen ben daar nog niet helemaal overuit omdat ik niet zo'n slikker ben en ook al aan de AD zit en weet niet hoe de wisselwerking daarmee is. Moet hier nog over blijven broeden, tok tok tok

Verder neem ik al je tips ter harte en ga daar vandaag overbroeden, grote goden ik lijk wel zo'n kip. Zal trouwens een fraai gezicht zijn: een dansende kip aan het plafond met allemaal gremlins daarom heen.

meis dikke knuf

Chinagirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...