Alf Geplaatst 30 juni 2010 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2010 g Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Alf Geplaatst 30 juni 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 juni 2010 * Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Alf Geplaatst 30 juni 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 juni 2010 h Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Alf Geplaatst 30 juni 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 juni 2010 h Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 30 juni 2010 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2010 Wat missen we?Ten diepste geloof ik dat ik iets in mezelf mis, meer geloof.Eigenliefde dus.In tijden dat ik meer de mindfullnes beoefende was dat beter.Ik kon beter genieten en ontspannen.Er is teveel de neiging om het leven als een plicht te zien,gefocust op werk en wat moet.Dit schrijvende weet ik dus even weer wat ik mag gaan ondernemen:meer loslaten dan toch maar weer voorzichtig aan.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Alf Geplaatst 1 juli 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 juli 2010 h Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 4 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 4 juli 2010 Herkenbaar Jet!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 Het is een beetje raar als ik nu mijn eerdere posting hierná ga kopiëren......of toch maar voor de volledigheid?Alf, er is 9 oktober een lezing over het boek en de methode van"omgaan met je schaduw" zeg maar.Ik kan korting krijgen.Zullen we samen gaan?Het schaduw effect - Workshop Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 *** vanaf hier is de eerdere discussie op "wie missen we" aangeplakt" Houtje: Wat een waardevolle draad is dit.Ik had het forum al een tijdje "los"gelaten, maar na 5 jaar lief en leed delenviel dat niet mee.Daarbij komt, dat ik hier erg veel heb mogen en kunnen delen, en heel veelterug heb gekregen.En ik vind het nog altijd belangrijk dat nieuwe mensen opgevangen wordenmaar dat is niet (meer) mijn taak.Na mijn operatie 2 maand geleden lag ik veel in bed en kon nog geen boeklezen dus hup, terug naar het forum.en dan is het toch weer een beetje "thuiskomen". Maar ik maak mijn keuzes.Vooral 's morgens even bijpraten met de ochtendploeg, en soms als er ietsbijzonders is.De vraag of het niet te groot is, is een goeie. Als er zóveel mensen door elkaarkakelen en ik het niet eens meer bij kan houden met typen, dan is het dus tedruk (voor mij).Nog beter is de vraag inderdaad : niet zozeer WIE missen we, maarWAT missen we. Dat is denk ik: méér van dit soort discussie. Graag!Alf schrijft zo mooi over de grens tussen LZD en het hek dat plots omhoogkan gaan. Ik houd me er verre van, om die reden. Ik ben ook bang voordat hek. Dank hiervoor!Ik zie het aan een familid van me, 8 jaar geen drank, toen "één" drankjeen nu denken wij soms...... gaat dat wel goed?Dat is voor mij een confronterend voorbeeld. Drinken zit er voor mij nietmeer in, en ik ben dolblij met bijna 5 jaar geen drank.Ik denk dat we dus méér van dit soort discussie missen, hoe leuk de ditjesen datjes ook zijn. Na verloop van tijd groei je als mens verder. Om diereden is er in 2005 al (jaja) een msn-groep afgesplitst waar ik 3 goedevriendschappen aan overgehouden heb.En toen waren er 53 mensen ingeschreven en hadden de dagen 20-30berichten!!!!Het gekke is, als je verder aan het wandelen gaat in het LZD dan kom jeandere dingen tegen en die wil je ook kwijt met lotgenoten daarover.Die ook langer niet drinken en hun emoties bv. anders leren ervaren.Ook zijn er veel vragen en onzekerheden en hobbels zat, als je hetzonder drank gaat doen.Als ik voor mij spreek: voor mij viel er een soort "gat". Ik besteeddeblijkbaar zoveel tijd aan drinken & alle randverschijnselen, dat ik me bengaan verdiepen in het AA gebeuren en uiteindelijk een groep ben gaanbezoeken. Daar werd ik een tikkie vreemd aangekeken, maar liefdevolbinnengelaten en heb ik inmiddels weer andere super-fijne mensenontmoet.Je moet vérder, en als je alsmaar hetzelfde rondje blijft rijden kom jenooit de stad uit.En dat is best eng en moeilijk. Hoe ga ik bv. zonder drank op vakantie?En een verjaardag? En kerst en Oud en Nieuw? dat soort vragen zijnook heel interessant, en wat voel je dan en hoe ga je daar mee om?Daar is hier niet zoveel aandacht voor, en een themadraad zakt snelaf. (Hoewel ik het Arreslee Pact Kerst en Oud en Nieuw 2009 wél weerheel leuk vond en motiverend!).Dus voor mij (ik spreek voor mijzelve) vind ik hier niet meer dieinhoudelijke discussie, daar heb ik andere fora voor en de AA.En toch ben ik zeer gesteld op iedereen en vind ik de ochtendploegaltijd gezellig om even mee koffie te drinken.Alf:Hier log ik even voor inwant wat je schrijft Houtje is precieszoals ik het nu voel en op het puntsta om van het forum af te hakenwant daar voel ik me niet meerthuis, vooral om de reden die jij aangeeftEr schrijven tegenwoordig mensen diezelden of nooit over dit soort zaken sprekenen alleen komen om te kakelen, niks mis meemaar ik mis de balans enorm. Dit is tenslottene een alc. forum waar over drank gesprokenwordt én over het leven zonder drank, althansdat zou zo moeten. De grote vragen, daar gaat het omen natuurlijk is een geintje tussendoor zeer welkommaar ik denk dat de hoofdvraag toch moet zijn:hoe leef ik mijn leven zonder drank of met eenbeheersbare drankinname want dat kan natuurlijk ook.Ik meen zelf regelmatig een bijdrage aan het LZD te hebben geleverdde grote vragen des levens, soms mogelijk teveel, ik sla nogaleens door als het gaat om het willen begrijpen van dingen.Ook aan het kakelelen heb ik meegedaan, maarmaar voorop stond toch altijd weer de vraag hoe ik moet levenna 35 jaar drankgebruik en dat is niet niks, er kwamen/komennogal wat zaken op mijn weg: depressies, onzekerheid, relatieproblemenwerkproblemen, persoonlijkheidsproblemen etc. Dáár moet ikiets mee, het laten staan van drank is daarbij vergeleken, voor mij,een minority problem. Het zijn echter wel de alcies met ervaring diekunnen aangeven ho een leven zonder drank geleid kan worden.Wat mij opvalt is dat een groot deel van de forummers na een tijdjewegblijven, af en toe nog eens inloggen en hulp ergens anders zoekennet als jij Houtje, het blijft hier, denk ik, toch vooral een beginnersforum.Dat ik nog niet weg ben is idd vooral omdat ik op sommige frummerszeer gesteld ben en veel aan ze te danken heb gehad. Vertrekken vind iktoch een beetje in de steek laten. En toch moet ik ook door het forum gevoedworden en dat mis ik de laatste tijd wel. Natuurlijk kan ik wel weer van allesgaan inbrengen, maar ben er een beetje terughoudend in geworden.Het is denk ik toch ook een natuurlijke gang van zaken als jewat afbouwt en meer IRL gaat doen.DarSpijtig helaas, ik weet even niet hoe ik hier nu op wil reageren.Ik kom net thuis namelijk van een erg drukke dag werken en dan zit mijn hoofd nog boordevol.Ik herken het wel en heb vaak hetzelfde gedacht... toch waren er toen ik kwam, relatief veel mensen die juist al héél lang bij het forum waren en dat was ook zeker prettig voor de dingen die gedeeld werden. Ik bedoel: die stapten niet op na een periode maar bléven delen.Maar het werd drukker en drukker en oudgedienden begonnen een eigen forum en er kwam een enorme verschuiving. Het is jammer dat er m.i. toen geen balans meer was ..... of het zo hoort, dat vind ik van niet eigenlijk maar het gebeurt wel .... en het lijkt onomkeerbaar.Tijd om mij ook te gaan bezinnen.GroetDarbolletje quote: Originally posted by: cathy56 Ik vind het te gek voor woorden dat er nu serieus mensen onder ons zijn die dit forum willen verlaten.... en alleen omdat de diepgang mist. Die moeten we dan toch zelf creëeren? Precies Cathy dat denk ik ook. Ik heb een paar keer een onderwerp naar voren gebracht en daar werd toen toch ook op in gegaan. Maar als je met een onderwerp zit, zet het dan op het forum dan wordt er toch op gereageerd? Sommingen proberen nieuwelingen op het forum te krijgen, soms lukt dat soms niet. Misschien moeten we nog meer ons best doen om die mensen aandacht te geven, maar voor mijn gevoel doe ik dat best wel veel. Maar er is bij sommigen onvrede en we moeten proberen om dat te gaan verhelpen want ik zou het heel erg vinden als mensen daardoor weg zouden blijven Zeker mensen die me inmiddels heel erg dierbaar zijn geworden.DarBijdragen: 6638Aangemeld: 14-02-2009Dat vind ik zelf eigenlijk ook Cathy en Bolletje. Wij zijn geneigd bij onvrede dan misschien het toch de makkelijkste weg te kiezen. (ik bedoel met de onvrede het forum eigenlijk verwijten dat het niet meer aan de verwachtingen voldoet)Al doet vriend Alf vaak wel heel erg zijn best maar het is soms een periode, het forum is niet altijd even gelijkmatig en voelt de ene keer beter dan de andere. Voor mij in elk geval.Wat ik ook vaak doe is voor mijzelf een optelsom maken... maar wie zou ik nu heel erg missen... die, en die.. en die.... en ja ook die......en dan is de slotsom vaak.....juist*zucht*Cathy56:Ik zelf ben niet ontevreden over het forum. Ik vind het prima. Er is saamhorigheid, betrokkenheid, er wordt gelachen, gehuild, boosheid wordt geuit, er wordt warmte en liefde en aandacht gegeven. Ik vind zelf het forum prima. Maar als mensen een onderwerp aan willen boren of ergens over willen praten, laat men het dan vertellen. Dat zou een stuk makkelijker zijn. Dan kunnen we daar over verder praten.jane4Bijdragen: 5331Aangemeld: 06-08-2009Ik kan me hierbij aansluiten'kom ergernissen bij mezelf tegenen zie dat als een fase die aangeeftdat ik uit het forum groeinet als alf kom ik hier nog graagvoor sommigen, ik word selectieveren heb met sommigen veel gedeeldwat ik in RL anders doe. dat laat ik niet zo maar gaan.Maar fijn dat we elkaar hier toch vinden en er de diepgangin aanbrengen die op de dagdraad wat verloren gaat. Ik leesniet meer dagelijks bij, maar surf wel langs de andere draden.Dus zo kan het ook-------------------------YvonneBijdragen: 2401Aangemeld: 24-02-2010Ik ben nog gewoon blij met de ditjes en datjes.Er is daar ruimte genoeg voor mensen die gewoon even met een ander willen praten, voor gekkigheid, voor mensen die het even heeeel moeilijk hebben, op zo'n moment verstomt de lacherigheid en staan de frommers om de hulpvragende persoon heen, dat is ook de funktie van een huiskamer, hij heet niet voor niets 'ditjes en datjes' .De echte diepgaande gesprekken zul je misschien missen in de huiskamer dus over het algemeen, maar gelukkig wonen we in een groot forumhuis, er zijn nog zoveel kamers, draadjes dus, waar je wel de diepgang direkt kunt vinden (bijvoorbeeld onder thema's)Ik begrijp niet dat je dan een ander forum daarvoor zou moeten zoeken.Kortom, wat mij betreft nog steeds een heel fijn forum.-------------------------LinBijdragen: 106Aangemeld: 12-04-2010 quote: Originally posted by: Marika Alf, Houtje en Cathy, ik als nieuwkomer vind het ook jammer dat het meestal zo oppervlakkig is hier. Ik heb ook meer behoefte aan wat diepgang. Ik heb daarom een serieuzer forum gezocht en gevonden en hoop daar meer mijn draai te vinden.Marika,Ik hoop dat je dit nog leest, wil jij mij pb-en welk forum dat is?*schrijffout-------------------------Grz,LinADB 28-03-2010Aangepast: 24-06-2010 at 15:00 door LinBijdragen: 1972Aangemeld: 26-05-2009Lieve Igor, Jane4, Carolien en Dar,Nog bedankt voor jullie lieve felicitatie`s voor m,n verjaardag,tja ben nu AOW-ermaar dat doet er niet toe vind ik danik loop nog steeds 15 km hard (joggen dan)en dat blijf ik doen daar voel ik me heerlijk bij.verder lees ik hier een heel enkele keer meemaar dan log ik denk op de verkeerde tijd in,wel lees ik dan hoe het niet moet, dus sterk me daar ook weer in,dus zo zien jullie maar, ook ik leer hier nog(hoe het niet moet danMet mij gaat het heel erg goed alleen vreselijk druk,(en jaja bijna 18 mnd drankvrij)manlief is 2 weken geleden geopereerd (nieuwe knie)en hij loopt nu met 1 kruk dus dat gaat goed vooruit,en hij is bijna pijnvrijwe zijn op het moment erg druk met hooien dus dat komt er ook nog bij,en manlief mag nog geen auto rijden of traktor dus doe ik dat nog allemaalIk ben heel erg blij dat ik niet meer naar de alco verlang, anders had ik dit drukke leven nooit kunnen doenVerder wens ik eenieder heel veel goeds toe en natuurlijk een drankvrij levenEen hele lieve knuffel van Meiske voor jullie AllHoutje: Okee, we zoeken dus EIGENLIJK naar een uitlaatklep,een plaats om te praten over je leven zónder (of met minder)drank, waarbij allerlei andere problemen aan de orde komen.Klopt dat?Bij de AA vind ik dat (gedeeltelijk) omdat dat in mijn visieeen meer filosofische manier is, een invulling om met een drankvrijleven om te gaan, en goed "opruiming" te houden in deberg van emoties die je bij je draagt, en in het verleden alleswat je hebt gedaan en misdaan, afstand van doen en achter jelaten. Maar dan niet zo van: daar denk ik maar niet meer aan,maar bewúst proberen één voor één alles af te wikkelen,als ware het de boedelscheiding van verleden en heden,en t.o. de notaris zittend, alles benoemend en opschrijvend.Ik heb er een vergelijking mee zodat jullie me misschien beterbegrijpen.Toen ik ging scheiden in 2002 moest alles verdeeld worden.Mijn man was het wel met de beslissing eens dat het niet meerging, maar was niet van plan één poot uit te steken voor deverkoop enz. van ons huis.Toen de kids drie dagen zomervakantiewerk deden in de laatsteweek van de zomervakantie, ben met een schrift het hele huisdoorgelopen, en heb elk plankje, boek, bed, gordijn, voorwerp,kastje, schilderij, servies, pan, genoteerd.Een hels karwei!Daarna alles in de pc gezet, en een voorstel gedaan voor wie-watzou meenemen en wat de ander daarvoor moest betalen.Een pijnlijke klus, want je denk niet aan oneffen rekeningen(hoe treffende vergelijking)..... en lijfrente die gekocht is enandere ingewikkelde dingen.Uiteindelijk hebben we allebei een handtekening gezet en daarmeeook beloofd dat we elkaar nóóit meer over deze zaken zoudenlast vallen / verwijten maken enz. (dit doet er niet toe eigenlijk).Maar het gáát om het benoemen van al die potten en pannen,en alles wat je tegenkomt, als je alle kasten openmaakt.En achterin gaat graven.Dát werk, daar ben ik volop mee bezig.Het is een mega-klus, en ik jank heel wat af.Maar uiteindelijk is het opruimen van al die oude rotzooiwél de moeite waard, omdat je dan "fris" verder kunt.Dit is een stap van de AA, de "balans opmaken".Het is een eindeloze stap, letterlijk, omdat je ná zeg maarde boedelscheiding, je hele leven alert moet blijven of jeer niet met "iets" van iemand anders vandoor gaat."'Onze schaduw is de persoon die we liever niet willen zijn"een uitspraak van de psycholoog Carl Gustav Jung die precies zegt wat het is.Ieder mens heeft een schaduw, die bestaat uit al die kanten van jezelf die jeverbergt, ontkent of onderdrukt. Maar deze schaduw kan onverwacht naarbuiten komen en je een klap in je gezicht geven.Hoe ga ik daar mee om?Dáár zou ik graag over praten, hoe jullie dat doen. Ik vind het verrektemoeilijk!-------------------------Cathy56Aangemeld: 08-12-2009Ik vind het heel duidelijk onder woorden gebracht, meer nog: heel moedig.Ben ervan overtuigd dat dit zo werkt.Mooi dat jullie al zo'n end gekomen zijn-------------------------houtjeBijdragen: 8528Aangemeld: 13-01-2006Alf,Hoewel ik niet zo geloof (niet meer) in wonderbaarlijke zelfhulpboeken waardoor je gaatlezen en opeens "het licht zien" moet je toch een googlen naar "Het Schaduweffect"van Deepak Chobra, Debbie Ford, en Marianne Williamsom.www.hetschaduweffect.nl-------------------------*** Nou ik geloof dat ik mijn verhaaltjes zo wel bij elkaar heb. Pffooeeiii!** zie voor het vervolg van deze discussie BOVENAAN deze thema-draad! ** Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 * per ongeluk dubbel gekopieerd van de andere draad zonder de rest*------------------------------------------------------------ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 Dank je Alf voor je mooie, diepe en openhartige omschrijving van jouw proces. Je omschrijft het met woorden die ook voor mij zouden kunnen gelden.Ik ben mijn "mindere" eigenschappen ook tegengekomen,als de strandballen, beschreven in dat boek.Je houdt die strandballen om je heen, jarenlang onder water,en op een gegeven moment lukt je dat niet meer. Als je ouder wordt, of er overkomt je het een en ander,lukt het je niet meer, om die strandballen, die staan voorje donkere eigenschappen, "onder water te houden" terwijl je aan het zwemmen bent.Snap je?Dat gevoel klopt bij mij heel erg. (sorry de omschrijving is wat rommelig qua taalgebruik).* aangepast qua tekst. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 quote: Originally posted by: pietjeparelEn toen Houtje? Ik zou niet graag willen dat ik gecopieerd werd En helemaal niet verplaatst Of heb je toestemming? Dan verandert de zaak. PP, dank je dat je me attent maakt op het wellicht ongewild kopiërenvan iemands schrijven.Laat ik vragen aan diegenen die geschreven hebben en NIET gekopieerdwillen worden in deze discussie, dat even te melden, dan wis ik het.(Ik kan alleen maar zeggen dat ik voor de duidelijkheid van de discussiehet eerste stuk van deze discussie hiernaar toe heb gekopieerd). p.s. lijkt me overigens vreemd, het staat iedereen vrij te quoten,het is een openbaar forum, als je niet verplaatst noch gekopieerd,noch gekwoot wil worden, moet je m.i. ergens anders gaan schrijven.p.p.s. ik heb niets verplaatst, ik kan zomaar de draad van vandaaghiernaar toe kopiëren b.w.v.s.Als de moderator dat ongewenst forum-gedrag vindt, dan laat hij of zijdat wel aan mij weten.En als jij dat ongewenst forum gedrag vindt, dan mag je aan de moderatorvragen of het past binnen de spelregels van het forum.Ik probeer met respect met een andermans schrijven om te gaan, en mocht je daar een opmerking over hebben, die zorgt dat ik mijnwerk daarin kan verbeteren, dan hoor ik het graag. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 quote: Originally posted by: AlfOp de Themadraad Wie missen we is een gedachtengang ontstaan over WAT we missen. Om vermenging te voorkomen even een nieuwe draad dan maar. Berichten hieronder zijn verplaatst van Wie naar hier PietjeParel,Misschien moeten we dat ook even met Alf overleggen.Ik stel me in ieder geval open, en ben bereid om wieNIET gekopieerd wil worden naar deze draad, te verwijderen.Als de moderator dat wil doen, is het ook goed hoor.En als jij het aan de moderator wil vragen, ga je gang.Weet je,Zo'n forum gaat toch zijn eigen weg!Toen ik hier in 2005 kwam, zag het er TOTAAL anders uit,samen met een groepje gebruikers hebben we (op dit forum) online overlegd hoe het duidelijker en handiger zou kunnen,vooral overzichtelijker, vooral voor nieuwe mensen.Op 1 maart 2006 of zo, wat schetst mijn en onze verbazing,heeft de webmaster het forum zó ingericht.Het is niet mijn verdienste, zo bedoel ik het niet,maar het forum volgt in vorm en inhoud de mensen dieerop schrijven.Inmiddels is "eten de baas" ook zo ingericht.p.s. dit lijkt me eigenlijk meer een discussie voor een apartedraad hoor! (dit gaat over vorm, daar sta ik wel voor open,maar niet op een zo diepe inhoudelijke draad). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 Graag gedaan,Over tot de orde van de draad?Hoe heb jij dat ervaren, PP,zonder drank met je emoties omgaan?Mag ik dat aan je vragen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 5 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 5 juli 2010 * scheeltje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 6 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2010 Misschien kunnen we dat beter aan de moderator vragen?anders moet wéér alles gekopieerd worden en wordt het écht een zootje.Of nee, nog eezier: Alf past de titel aan bedenk ik me ik zal hem pb-ennaar: overwegingen bij een drankvrij leven of zo? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Alf Geplaatst 6 juli 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 juli 2010 f Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 11 juli 2010 Rapport Share Geplaatst 11 juli 2010 Alf,Ik zit op Texel (zielig hè) twee weken met deze hittegolf...Haha.Ik kreeg een minipocket van het boek bij de MindMagazineen dan heb je de kern (denk ik) óók al. Bij een wat verder onderzoek naar de "schaduwkanten" van jezelf zeg maar, stuit ik op een boekenkast vol aan zelf-hulp-boeken. Ik heb het er vorige keer op mijn AA over gehad, we zijn af en toe redelijk filosofisch daaro (klein clubje soms).We hadden het ook over emoties.Toen ik hier gisteren met een mede-forummer over sprak,zeg maar schreef hè, kwamen we tot de conclusie dat je,als je drinkt, je een deken pakt en om je heen doet als je hetkoud hebt.Als je gestopt bent, moet je op zoek naar de oorzaak, staat erergens een raam open, glipt er energie van mij weg aan verkeerde dingen zeg maar? Of laat ik negatieve dingen toevan andere mensen of andere dingen? Je moet dan (in het donker hè) op zoek naar dat raam, naar dat gedrag, en dat als je dat gevonden hebt, ook nog analyseren, en DAN ook nogveranderen.Pfffffff.Ik vrees dat ik dat niet in een workshop leer van een paar uur,hoe gezellie ik het ook vind om met jou samen op zoek te gaannaar dat raam (zeg maar).Eigenlijk ben ik daar met mijn therapie tegen de depressies heel erg mee bezig geweest, en heb ik een heel boekwerkdoorgewerkt, dat heet "je gevoel de baas". Je leert daarin alsje je klote voelt zeg maar, STOP te zeggen, de situatie te analyseren, proberen de "gedachte" die ten grondslag ligtaan je gevoel (dat je je rot voelt, wat op dat moment jeschaduwkant is) vast te pakken, op te schrijven, te analyseren,en dan OM te draaien.Gaandeweg wordt dat makkelijker, in het begin vond ik datvreselijk moeilijk. Volgens mij ben je dan redelijk met je "schaduw" bezig.Ik wil méér doen dan alleen mijn schaduw omarmen, en die kant van mezelf accepteren, maar ik wil óók proberende ónnodige schaduw te elimineren. Want je altijd maarwaardeloos voelen, da's geen leven. Daarnáást zal ik een aantal negatieve eigenschappen van mezelf moeten accepteren. Dat is hartstikke moeilijk,maar MOET om het leefbaar te houden zonder die dikke deken van drank die anders je tegen alles beschermt,alle negatieve gevoelens en gedachten.Ik heb trouwens ook geen zin om voor veel geld een mandje gebakken lucht te kopen. Want het blijft duur.Wat ik me nu méér afvraag, is: waar ligt het onderscheid,wat moet je accepteren van jezelf, en wat moet je (proberen te) veranderen?Misschien is het gewoon een flexibele grens, bedenk ikme, terwijl ik zit te schrijven, die afhangt van de uitdagingvan de dag. Zoiets.Ik ben benieuwd wat je nog tegenkomt in het boek!@Jetset,ik geloof dat de mensen die deze discussie zoeken hem wel zullen vinden.Maar het staat iedereen vrij daar een nieuw draadje overte beginnen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden