Spring naar bijdragen

heb ik iets niet door?

lenaliey

Aanbevolen berichten

Voor de 'ervaren 'tactussen,

Ben blij en vind het boeiend om eindelijk rechtstreeks bij Tactus in behandeling te zijn, maar ik stuit steeds op hetzelfde probleem waar jullie me misschien mee kunnen helpen?
Ze spreken daar steeds over helpende en niet helpende gedachten.
Ik heb al verschillende keren laten weten (maar blijkbaar heeft niemand me daar door) dat ik deze stelling niet volg...Er zijn duizenden redenen om te drinken of niet te drinken, ik voel me blij/ verdrietig/weet ik veel wat..........Voor mij zijn alle reden goed om te drinken en toch blijft men mij vragen welke momenten voor mij risico momenten zijn?? Heb ik iets niet door? Kan iemand mij iets duidelijker maken?

ik volg dit forum soms nog wat, maar het wordt vrij moeilijk om te volgen als je dagelijks niet meedoet??
toch succes gewenst! en tof dat er steeds mensen zijn die anderen willen aanmoedigen! ik ben ff met mezelf bezig..liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Lenaliey,

Ik kan natuurlijk niet op de stoel van Tactus gaan zitten, maar ik kan je wel vertellen wat het volgens mij betekent.

Helpende gedachten zijn gedachten die je woede en frustratie* erkennen, maar je niet naar de alcohol toe drijven. Het zijn vaak gedachten die iets verzoenends in zich hebben, verzoening met de situatie waar je op dat moment mee zit.

Niet helpende gedachten zijn gedachten die je woede en frustratie* alleen maar aanwakkeren, waardoor het moeilijker is om niet te drinken. Het zijn gedachten die niet naar een oplossing toe werken, ook al is een oplossing in sommige gevallen alleen maar berusting.

* of een andere emotie waardoor je wilt gaan drinken

een voorbeeld:

op een dag heb je een aanvaring met twee verschillende mensen. In dit geval kun je twee soorten gedachten hebben, helpende en niet helpende.

"Ik kan ook met niemand opschieten en iedereen vindt me stom" is in dit geval bijvoorbeeld een niet-helpende gedachte. Het is niet zo dat je met niemand kunt opschieten, en ook niet iedereen vindt je stom, alleen vandaag kom je toevallig twee mensen tegen waarmee je een aanvaring hebt.

"Ik heb ruzie gemaakt met twee mensen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen me stom vindt" is bijvoorbeeld een helpende gedachte.

Ik geef onmiddelijk toe dat het een beetje een simpel voorbeeld is, maar misschien begrijp je wel wat ik bedoel...

Liefs,
Twan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lenaliey,

Niet helpende gedachten zijn gedachten waarbij je je eigenlijk zelf motiveert of goed praat waarom je wel alcohol zal drinken. Bijv. ik heb zo hard gewerkt 1-tje kan geen kwaad, terwijl je weet dat het eigenlijk niet kan omdat jezelf de beslissig hebt genomen om te stoppen.

Een helpende gedachte is: wat wil ik er mee bereiken? als ik nu niets drink ben ik morgen hartstikke fris en voel ik mij goed.

Belangrijk is ook inderdaad om na te gaan wat jouw risicomomenten zijn en dat kan heel divers zijn en is voor iedereen anders. Voor mij is dat bijv. wanneer ik uit mijn werk kom en voor het eten ga zorgen. Niet helpende gedachte: he lekker een wijntje. Helpende gedachte als ik nu een wijntje neem ga ik weer ruzie maken om niks met de kids, heb ik dat er voor over.

Heb je hier wat aan?

Liefs CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...