Spring naar bijdragen

Nieuw en positief gestemd


Cacao

Aanbevolen berichten

Hallo luitjes,

Aangenaam kennis te maken!

Ik ben een alleenstaande moeder van in de 40, en alcohol is mij met de paplepel ingegoten.
Ouders alcoholisten, familie eromheen stelde alcohol ook centraal in hun leven.

Heb een traumatische jeugd achter de rug en ook het leven dat erop volgde ging gepaard met de nodige problemen, mijn 'vlucht' was, ik zou zeggen uiteraard, alcohol.
Met de nodige problemen van dien.

Heb (voor de geboorte van mijn dochtertje) een aantal opnames gehad, niet vanwege de alcohol, maar vanwege psychische problematiek, de 'deskundigen' (ahum) bestempelden mij met Borderline en Post Traumatische Stress, en ik leed aan recidiverende depressies.
Tijdens die opnames dronk ik nagenoeg niet en moet zeggen dat mij dit prima beviel.

Na afronding van mijn laatste interne therapie, nu zo'n 13-14 jaar geleden, ging ik op mezelf wonen en dronk niet!
Ik kocht een hond, begon aan een opleiding en mijn leven beviel me prima.

Tot ik mijn ex tegenkwam, ik raakte hoteldebotel van hem en gooide mijn leven helemaal om.
Hij dronk stevig en ik begon ook weer...ik raakte al snel zwanger, we trouwden, kochten een eetcafeetje en het zuipen ging lekker door (niet tijdens mijn zwangerschap, hoor!)
Na een jaar scheidden we. Eetcafeetje was al opgedoekt, en we hebben het nog een paar keer geprobeerd, tevergeefs. Hij ging vreemd en that was it.

Een aantal illusies armer, een alleenstaande moeder, erg op zichzelf, alcohol in de genen.

Ik begon met regelmaat 's morgens al te drinken, 'mothers little helper'...het glas in de ene hand, anti-depressiva in de andere, zo nu en dan ook nog kalmerings-en slaappillen.

Meerdere stop-pogingen achter de rug, maar toch steeds weer terugvallend in oud gedrag, 't was bekend, dus 'veilig'...

Ben begin dit jaar, na een nieuwe start na weer een mislukte, hopeloze relatie (met een drugsverslaafde) nog een aantal keren naar de AA geweest, want ik wil wel. Maar het beviel niet, of ik was misschien nog niet gemotiveerd genoeg. Ik slikte tegelijkertijd Refusal, maar toen ik stopte bij de AA ben ik ook gestopt met die pillen, en begon weer te drinken.

Ben afgekeurd, had geen doel, wel problemen en wilde alleen maar vergeten, afdekken, toestoppen.
Een paar dagen achter elkaar, soms een week, en dan weer een paar dagen niet, voor mijn dochtertje...maar ik hield het nooit vol, het was hopeloos.

En nu...

Ik heb mijn dochtertje eens goed in haar ogen gekeken, en zag mezelf als kind.
Dat kind wat hopeloos steeds weer probeerde haar moeder te laten stoppen met drinken, want elke maandag stopte ze er weer mee.

Ik heb mezelf eens goed in mijn ogen gekeken en zag in de spiegel mijn moeder.
De vrouw die haar leven verloor aan leverkanker.

Ik zat vast in een oud patroon, oud gedrag, een vicieuze cirkel.
Ik kopieerde mijn moeder, en als ik iets pertinent niet wil, is op haar lijken, en mijn dochtertje met dezelfde pijn opzadelen als die ik heb ervaren in mijn jeugd en in mijn nu.

Het roer moet om, gaat om!

1 dag voor de kerst heb ik me Refusal voor laten schrijven, ter ondersteuning.
1 dag voor oud en nieuw heb ik me hier ingeschreven, ook ter ondersteuning.
1 januari stop ik ook met roken, en
2 januari zit ik bij de huisarts, om verdere ondersteuning te bespreken...

Want het gaat me nu lukken, 2008 wordt mijn jaar!!!

Niet meer hangen in het verleden, geen afhankelijkheid meer van dingen die me kapot maken.
Een mooi voorbeeld geven aan mijn dochtertje, zodat er geen belastende cirkel bestaat voor haar, die zij dan weer moet doorbreken.
Trots zijn op mezelf, mezelf een kans geven...

Daar ga ik voor, 100 procent.
Morgenavond gaat er een hele vette vuurpijl de lucht in, met een mooie wens erop geplakt.

Dat mijn kracht, die ik gebruikte om mezelf kapot te maken, zich transformeert tot een kracht die mij heel maakt!!!

Heel veel succes voor iedereen hier, en een mooi, krachtig en positief 2008 gewenst!!!




Text

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Cacao

Ik hoop echt dat het je gaat lukken...voor jouw en jouw dochtertje.
Want het is erg belangrijk om de vicieuze cirkel te doorbreken en het is ook belangrijk voor jouw om nog een mooi, bewust en ECHT leven te gaan leiden.
Dan maar met wat depressies en wat hyper zijn, maar ik gun je een leven waar je het waard vind om jezelf te zijn.
Je schrijft een erg herkenbaar en heftig verhaal en ik wens je veel geluk.
Lees en schrijf mee op Ditjes en datjes daar zitten we onder de datum van vandaag elkaar de hele dag tot in de late uurtjes steun te geven zodat we de dag doorkomen zonder alcohol.
Welkom op het forum!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Cacao,

Het doorbreken van die cirkel is idd moeilijk. Je gaat er nu echt voor. Doen.
Zelf wou ik ook gelijk met roken stoppen, maar ging na 2 dagen op mijn gezicht en begon weer met drinken en roken. 1 dag maar, want mijn dochter (16 toen) sprak mij erop aan. Ik heb toen met haar afgesproken alleen met drinken te stoppen, dat vonden we in huis toch allemaal het belangrijkste. En ik ben er voor gegaan en ze hebben me daarin gesteund. Daar heb ik ook nadrukkelijk om gevraagd. Het is me gelukt en ik ben daar oh zo blij om. Ik rook nog, maar ik drink tenminste niet meer. En dat roken is veel minder geworden (gem. 11 per dag).
Het gaat jou ook lukken. Je doet jezelf en je omgeving er veel plezier mee.
Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Albertina,

Ik ben er inmiddels gearriveerd!

CPAS, ik weet dat ik veel van mezelf vraag, om met beide te stoppen, maar het moet gewoon, het MOET!
Ik ben ook al kortgeleden gestopt met mijn anti-depressiva en een middel tegen stemmings-stoornissen, ze deden toch niks voor me, en ik wil af van het gevoel afhankelijk te zijn!

Schone lei, een echt schone....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cacao, ten eerste WELKOM!

Geweldige instelling, ben heel, heel erg trots op je!

Verder jouw dochter ook.

Weet dat je elke dat je tegen de stroming invaart je als persoon sterker, doortastender word en meer bewondering gaat krijgen van jouw omgeving.

Iedereen die je deze bewondering niet wil geven ziet iets dat ze zelf niet kunnen opbrengen en dat is zelf respect. Jij doet dit voor jezelf en je dochter aangezien je samen een betere, mooiere omgeving wil creeëren.

Het is zwaar... maar alles wat de moeite waard is in het leven is moeilijk. Het gevoel van ultieme onafhankelijkheid of vrijheid nog wel het meeste!

Succes ;) en je bent een kanjer... elke dag weer! *WraWWW!*

Leeuwtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogguh Delta,

Dank je voor je wensen.

Ik ben heel erg blij voor je, dat jij je kracht hebt kunnen ombuigen tot een constructieve.
'T is waardeloos he, op de PAAZ! Ik kwam er meestal slechter uit dan ik erin ging,zoog alle negatieve energieen als een spons in me op...

Ik ben inmiddels een paar jaar vrij van therapeuten, wil ze ook niet meer; ik ben wel uitgeluld en gejankt, in ieder geval t/o hen.
'k Heb ook kortgeleden nog al mijn meds afgebouwd, heb nu alleen nog Refusal, ik ben vastbesloten het allemaal op eigen power te gaan doen...op de Refusal na, die hou ik er voor de zekerheid nog wel even in, ook voor mijn meisje, die wil erg graag zien dat mama ze 'smorgens daadwerkelijk inneemt- tja, what can i say? Veel vertrouwen bij haar kapot gemaakt.

Maar goed, nu ruim een week droog, zonder al te veel problemen,op naar de volgende week!
En mensen zoals jij geven me heel veel vertrouwen, dus dank je voor je reaktie!
Power!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Cacao


Het roer moet om, gaat om!


Want het gaat me nu lukken, 2008 wordt mijn jaar!!!


Niet meer hangen in het verleden, geen afhankelijkheid meer van dingen die me kapot maken.


Een mooi voorbeeld geven aan mijn dochtertje, zodat er geen belastende cirkel bestaat voor haar, die zij dan weer moet doorbreken.


Trots zijn op mezelf, mezelf een kans geven...


Daar ga ik voor, 100 procent.

Text



Welkom in JOUW jaar Cacao, ik twijfel er niet aan dat het je gaat lukken, het zal niet altijd even gemakkelijk zijn, maar ik hoop dat je over 12 maanden op jezelf terug kan kijken met een trots en tevreden gevoel: je leeft tenslotte maar 1 x in deze gedaante, en het is aan jou om er een andere gedaante aan te geven dan hiervoor ipv de tijd voorbij laten gaan zonder in beweging te komen..... omdat je het beste van jezelf kan geven als je het beste voor jezelf eruit probeert te halen, of, zoals ik altijd tegen mezelf zeg: het leven niet meer ondergaan, maar het leven LEVEN, dat is een stuk spannender ook! Lang leve jij, new & improved, je bent het waard zoals je bent zonder rookgordijn, zonder alcoholroes, a woman with a mission!!!

Stoppen met roken vond ik het allermoeilijkst, maar brengt ook vrijwel meteen de grootste voordelen: je ruikt lekkerder en zelf ruik je veel beter, alles smaakt ook veel lekkerder, je krijgt meer lucht, je huid wordt veel stralender, je hoeft niet meer sneu buiten in de kou te gaan staan en het is een weldaad voor je gezondheid. Kwestie van volhouden en nooit meer dat ene trekje!!! Sport, lekkere dingetjes voor jezelf, klussen, etherische (bad)olieen.....leidt jezelf lekker af en het 'ik stop' forum heeft mij daar ook erg goed bij geholpen!

Stoppen met drinken lag voor mij in het verlengde: roken en drinken heeft best veel met elkaar te maken, uiteindelijk zijn het toch destructieve gewoonten met jezelf die je moet doorbreken, het totaalplaatje geeft een totale motivatie om een spoor op te gaan waar je je goed bij en goed over voelt, ik krijg er vaak een kick van die geen enkele drug mij kan geven, en dat gevoel gun ik iedereen, is alle afzien waard!!!! Met de drank verdwijnen veel schuldgevoelens, zorgen en schaamte, kan je jezelf en je omgeving weer recht aankijken en verdwijnt je tijd niet langer in een nutteloze roes.

Zo na je 40ste vind ik ook eigenlijk dat we er niet zomaar op los kunnen blijven leven, tenzij verslaafd zijn belangrijker is dan een goede levenskwaliteit, en bovendien hebben we onze issues vaak op een volwassen manier verwerkt zodat we er niet langer in hoeven blijven hangen. Nouja, wat jij ook zegt :)

En je dochter krijgt een echt vet coole mamma B) !!!

Heel veel kracht, heel veel inspiratie en heel veel trots-op-jezelf gevoel wens ik jou, en hou vol, want 'smorgens als je wakker wordt ben je altijd weer blij dat je niet hebt toegegeven, en zo gaan de dagen, en op een dag.....POEF!

Liefs, Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cacao,

Ik lees je verhaal en houd het bijna niet droog. Wat een (h)erkenning. En wat goed van je. Wat hoop ik dat je het redt en voldoende steun krijgt.

Wat heel belangrijk is, is te weten dat je stemmingen best wel méér kunnen gaan wisselen nu je de verdoving van de alcohol kwijt bent.

De anti-depri's werken nou eenmaal niet samen met alcohol, en stemmingsregulatoren (lithium, depakine, tegretol, ik ken ze allemaal) idem dito. Maar misschien is het een optie, om voorzichtig ermee te beginnen (in overleg met je arts) naarmate je langer droog staat? Misschien kan je dat steuntje in de rug goed gebruiken !!!

Meid, ik leef erg met je mee. Ik heb hier twee kids zitten die de wijnfolders al in de papierbak mieteren omdat ik toch niet drink en dat geeft zo'n heerlijk gevoel.

Overigens is mij het stoppen met roken makkelijker afgegaan dan het stoppen met drinken.
Er is een keerpunt in je leven aangebroken en ik hoop dat je er gebruik van maakt !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, Houtje en Karinneke.

Houtje, ik was al gestopt met mijn medicatie, slikte het al te lang zonder gewenst resultaat, maar het kon ook niet goed werken door mijn gezuip. Dus ben ik alles af gaan bouwen, eind vorig jaar.
Misschien dat ik het in de loop van dit jaar nodig blijk te hebben, maar dan geef ik het tenminste een eerlijke kans, zonder alcohol.
Echter liever zonder! Ik wil weten wie IK ben, zonder hulpmiddelen, en nu eens een keertje lief zijnvoor mijn lever;)

Karinneke, dat moet voor jou een vervelende confrontatie zijn, als je bij je ouders zit.
Goed van je dat je de cirkel wilt doorbreken, Sterkte!

liefs, C :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...