Spring naar bijdragen

Dag 1 zit erop


Elvez

Aanbevolen berichten

Hoi,

Even voorstellen, ik ben Elvez, 40 jaar, en ik drink al 10 jaar (veel) te veel. 24 uur geleden heb ik mijn laatste drankje gedronken en het voelt als een nieuw leven, ben gelijk lekker hyperactief bezig geweest zondag en dat was overigens keihard nodig (opruimen en huis cleanen enzo).

Ik ben nu laat wakker en dit is misschien een ontwenningsverschijnsel maar ook komt het omdat ik net nog volop bezig was. Verder heb ik erop geanticipeerd want ik ben deze week vrij dus is laat wakker zijn niet zo'n ramp.

Ik ben een aantal jaar geleden wel een maand of 3 gestopt. Gevolgd door matig drinken ("3 moet kunnen") enzo. En weer volop ertegenaan. Uit teleurstelling over het drinken van 3 triples de dag erop toch maar een hele fles port. Zo is dat toen gegaan en zo wil ik het dit keer dus niet laten gaan. Niet drinken en hoogstens 2 pilsjes aanstaande zaterdag of zo.

Groeten,

Elvez

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Elvez
Waarom nu al weer aan zaterdag denken?

Stoppen met drinken, écht stoppen:
Als je wilt stoppen met drinken kun je hieronder informatie vinden ter ondersteuning. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je al lang en veel drinkt, je fysieke problemen kan tegenkomen waarbij je begeleiding of ondersteuning met medicijnen nodig hebt. Je lichaam is dan zo gewend aan een bepaalde hoeveelheid alcohol dat het geheel uit balans kan geraken. Neem altijd contact op met je huisarts en vertel dat je stopt met drinken. Laat dit ook huisgenoten weten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.

Verder is stoppen met drinken de eenvoudigste en snelste stap: je doet het gewoon.
Het is een fractie van een seconde, alsof je van de ene plek, waar jij verslaafd bent, springt naar een andere plek, waar jij niet meer drinkt. Zo gemakkelijk is het.

Aan het nemen van deze stap zitten consequenties: je hebt de verantwoordelijkheid voor je keuze. Er zal van alles met je gebeuren. Vervelende gevoelens komen langs; angsten, misschien paniek, zin in drank, veel zin in drank, boosheid, slapeloosheid, lichamelijk ongemak etc. Maar misschien ook mooie dingen zoals helderheid, plezier, uitgerust zijn, tevredenheid, trots, blijdschap, intimiteit, concentratie etc.
Aan al deze dingen hoef je je niet vast te grijpen, ze komen en gaan weer, als wolken aan de hemel. Jij blijft, met je besluit!

Wat kan er fysiek gebeuren? Stoppen met drinken ?

Als je veel en regelmatig drinkt en je stopt plotseling met drinken, dan kan er in je lichaam van alles gebeuren. Dan reageert je lichaam hierop met onthoudingsverschijnselen. Deze reacties hebben te maken met het feit dat je centrale zenuwstelsel en je organen zich aan alcoholgebruik hebben aangepast. Ze hebben zich voortdurend moeten 'verdedigen'. Onthoudingsverschijnselen kunnen in verschillende mate optreden. Dat hangt helemaal af van jouw gezondheid (zowel geestelijk als lichamelijk). Verder hangt het af van hoeveel, wat en hoelang je al drinkt. Zo'n onthoudingsperiode kan zo'n week tot 10 dagen duren. De volgende fases kunnen optreden:

1. De eerste twee dagen (soms langer): je kunt last krijgen van trillingen, misselijkheid, braakneigingen, transpiratie, verhoogde bloeddruk, snellere hartslag en soms kan het zijn dat je dit allemaal tegelijk ervaart.
2. De derde tot en met de vijfde dag: je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel, hevige bevingen, enge dromen, ziek voelen. Je lijf is aan het ontgiften.
3. Na de vijfde dag kun je in meer of mindere mate last houden van wat hierboven beschreven is. Ook kan er slapeloosheid optreden. Je huid kan anders gaan aanvoelen, jeukerig of droog, of gaan ruiken. Je kunt afvallen of juist aankomen. Je kunt erge dorst krijgen en een droge keel.
4. Gedurende een wat langere periode zul je in meer of mindere mate lichamelijke klachten kunnen krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijntjes, rommelende darmen, aanvallen van eetlust. In deze periode zul je jezelf ook meestal als uitgeruster, frisser en helderder ervaren.

Wat kan emotioneel en mentaal gebeuren? Stoppen met drinken ?
Als je stopt met drinken, snijd je eigenlijk iets door waar je erg aan gewend was. Je doorbreekt een vast patroon. Dit kan pijnlijk zijn. In de eerste dagen kun je je soms angstig en verward voelen. Er kunnen onverklaarbare angsten omhoog komen. Je kunt hevig zwetend wakker worden uit enge dromen. Je kunt rare dingen gaan zien, het zou zelfs kunnen dat je een delirium tremens kunt krijgen. Dat is een soort bewustzijnsvernauwing die met angsten, het zien en voelen van beestjes of andere enge dingen te maken heeft. Je kunt je onstabiel gaan voelen, niet in staat om op eigen benen te staan. Je kunt langere tijd sneller prikkelbaar zijn, je sneller op je teentjes getrapt voelen. Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is.

Als je na lange tijd weer zonder alcohol door het leven gaat, kan het voorkomen dat je alles intenser gaat ervaren. Prettige emoties en ervaringen worden scherper maar ook de minder prettige emoties en ervaringen. Kortom: je wordt gevoeliger. Het leven raakt je meer en je komt daardoor meer tegen van jezelf.

Bedenk dat de hierboven beschreven situaties kunnen voorkomen, en dat er vast nog meer reacties mogelijk zijn. Bedenk daarbij ook dat ze allemaal te maken hebben met het ontgiftigingsproces van je lichaam en geest. Dat ze een gevolg zijn van jarenlang alcoholgebruik. Bedenk dat je je uiteindelijk helderder, fitter, schoner, uitgeruster en vooral veel mooier gaat voelen, maar dat je lichaam eerst het gif eruit moet werken. De ervaring van deelnemers tot nu toe is dat ze weinig last hebben gehad van ontwenningsverschijnselen.

Het is raadzaam om de eerste tijd veel tijd voor jezelf te nemen. Gun je lichaam en geest rust en tijd om weer te helen. Vraag daarbij ondersteuning van je naasten en schroom zeker niet om in een vroeg stadium je huisarts op de hoogte te stellen en als nodig is om hulp te vragen. Probeer de komende tijd goed en gezond te eten, en drink veel water of kruidenthee. Probeer iedere dag iets aan rustige lichaamsoefeningen te doen en een moment te zoeken voor inkeer en rust voor je geest. En als belangrijkste wellicht:

Geef jezelf iedere dag een compliment dat jij de stap hebt genomen om opnieuw te beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zaterdag repeteer ik met de band. Vandaar dat ik aan 2 pilsjes denk. Maar het hoeft niet natuurlijk.

Bah bah, wordt net wakker met een gevoel alsof ik 2 flessen goedkope rode wijn op heb. Een kater, zonder te drinken.

Groeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Elvez.

Fijn dat je met de internetbehandeling kunt beginnen.......het zal je goed helpen. Je moet dan ook je doelen vaststellen, maar hoewel je dat zelf moet doen wil ik je toch adviseren om eerst een periode helemaal NIET te drinken. Om allerlei redenen.

Maar eerst maar eens starten met de internetbehandeling! Goed van je. Een goed begin is het halve werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij ga ik helemaal niet aan de internetbehandeling beginnen. Ben gewoon gestopt; klaar. Ik heb geen zin om mijn huisarts en zorgverzekering hier bij te betrekken en dat schijnt verplicht te zijn.

Na het werk, zo rond deze tijd, nam ik eigenlijk altijd mijn eerste biertje van de dag. Dus ik had zojuist even zin en toen dacht ik 2 dingen: denk maar aan die ene keer dat je bezopen van je fiets bent gedonderd + dat gevoel van "zin" gaat zo wel weer voorbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, Elvez dat is niet wat Houtje bedoelt. Je kunt je opgeven voor de internetbehandeling van Tactus (initiator van dit forum), geheel anoniem en kosteloos. Vrijblijvend ook trouwens want je kunt gewoon hier posten zonder deel te nemen.
Welkom...was ik nog vergeten te zeggen :) Ik heb erg veel baat bij dit forum, eigenlijk zijn de medeposters onderdeel van een zelfhulpgroep; we kunnen van elkaar leren.
De internetbehandeling daarvoor kun je je opgeven door op de link van Alcoholdebaas te klikken linksboven (de afbeelding). Ik heb de internetbehandeling inmiddels achter de rug en heb er veel van geleerd....een aanrader dus.
Hoe dan ook, het is aan jou wat je wilt.
Veel forumplezier...jawel, lachen kun je hier ook! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kijk ik niet goed maar als ik daar op "internetbehandeling" klik krijg ik dit, als keuze:

Uw zorgverzekeraar vergoedt de behandeling
U wilt direct starten en zelf betalen
U bent vooral geïnteresseerd in anonieme en kostenloze behandeling
U heeft nog vragen over de verschillende mogelijkheden

Nou en als ik vooral geinteresseerd ben in anonieme kostenloze behandeling dan staat daar dat dat er zo snel mogelijk komt. Maar nu niet is dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kostenloze internetbehandeling is er al maar er is een wachtlijst. Meestal hoef je niet lang te wachten en je krijgt bericht wanneer je mee kunt doen. Succes!
Trouwens, je kunt natuurlijk gewoon meedoen op het dagdraadje onder de link Ditjes en Datjes...dan heb je iig al een start gemaakt ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even in mijn historie van gmail gezocht op alcoholdebaas en ik heb 2 berichten dat ik op een wachtlijst zou komen gehad, 1 in 2005 en 1 in 2006.

Maar goed ik ben nu bijna 2 dagen gestopt, en mijn plan is gestopt blijven dus ik hoef ook geen aantal glazen te noteren lijkt me. Mijn huisarts woont hier in de straat dus als ik in de stress schiet kan ik daar altijd nog naartoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Elvez,
Goed dat je al gestopt bent met drinken!
Het is goed je te realiseren waarom je bent gaan drinken, dit om te voorkomen dat je toch weer naar de alcohol gaat grijpen! De internetbehandeling kan ik je ook aanraden. Niet wachten tot je een email krijgt,
maar zelf een paar maal per dag proberen je aan te melden. Op een gegeven moment lukt het!
Geen zorgverzekeraar of huisarts worden op de hoogte gebracht!
Succes met volhouden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Elvez, je bent goed gemotiveerd en je klinkt sterk genoeg om dit gewoon te doen. Je lijkt me een type die dat wel eens zal regelen. Je wilt het dus je gaat ervoor. Krachtig hoor. Super geweldig. FIjn je op het forum te hebben!! Geen gezeur gewoon DOEN (oftewel niet doen, haha).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi Elvez, ik ben hier ook nieuw en ben op 10 juni gestopt met drinken!! Heb wel vrijdag 20 juni 3 wijntjes gedronken, maar daar vind ik eerlijk gezegd niks aan!! Het is bij mij of alles of niks, dus ga maar weer proberen niks te drinken??? Ach we gaan er gewoon weer voor....en je moet maar zo denken elke dag dat je niet drinkt is meegenomen toch... groetjes druppel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...