Spring naar bijdragen

minderen of stoppen


Fox

Aanbevolen berichten

:huh:
Hoi beste lezer.

Ik ben net 4 weken begonnen met het doel minder te drinken. Mijn alcholschrift hou ik keurig bij en ben me daardoor rotgeschrokken. Het lijkt of ik nu ik aan het inventariseren ben even juist nog meer ben gaan drinken. Zo van nu mag het nog even. Herkent iemand dit?
Verder valt mij op dat de meeste reacties die ik lees gaan over mensen die echt droog staan.
Zijn er tussen jullie ook luitjes die wel op een normale manier kunnen omgaan met alcohol, dus zonder helemaal te stoppen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Fox,

Welkom op het forum.

Meer drinken als je volgens het alcoholschrift noteert. Bij mij lag dat aan het feit dat ik idd nog maar 10dl wijn per glas schonk i.p.v. minstens het dubbele. Verder is het ook zo dat als je alles gaat turven wat je drinkt, je de echte hoeveelheid glazen ziet en niet wat in je gedachten zat. Ik herken het wel. Bovendien lijkt de hunkering ook toe te nemen, omdat je jezelf doelen hebt gesteld. Je smacht naar dat glas dat je om die tijd mag drinken volgens je tabel. Ik ben ook twee jaar met minderen bezig geweest en mezelf dus eigenlijk maar te pijnigen tot ik ontdekte dat helemaal stoppen welliswaar niet echt makkelijk is, maar wel makkelijker in die zin dat het gewoon duidelijk is: niets. En de heftigheid, duur van de trekmomenten en het aantal trekmomenten neemt echt vrij snel af. Het is ook heel goed om bij elke moment van trek goed te kijken naar het waarom of waardoor de trek komt.

Inderdaad zitten hier meer mensen die helemaal gestopt zijn met drinken en mensen die dat nastreven dan mensen die hopen terug 'sociaal' te kunnen drinken. Vallen en weer opstaan hoort daar bij. Het mooie is dat het forum heel helpend is om te voorkomen dat je gaat drinken.

Er zijn hier ook mensen die af en toe drinken volgens hun schema. De meesten daarvan proberen ook zoveel mogelijk onder hun doelstelling of droog te blijven.

Wat je wellicht ook opgevallen is, is dat niet drinken niet tot saaiheid leidt.

Als je doelstelling matig drinken is, is het wel handig als je aangeeft wat voor jou het maximum is/wat je streven is. Dat maakt het voor de anderen makkelijker om te reageren.
Wel is het van belang dat je niet uitgebreid gaat vertellen hoe lekker je drankje wel was. We zitten hier in een kwetsbare groep. Stoppen is op zich niet moeilijk, maar het droog houden wel, vooral het eerste jaar.

Ik wens je veel succes en kom gezellig meepraten op onze dagelijkse dagdraad onder de Ditjes, datjes en dagdraad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fox en welkom!

Super hoe je in de afgelopen 4 weken je drankgebruik hebt weten om te zetten van 'er midden in zitten' tot 'je eigen waarnemer zijn'!

Wat is op een normale manier omgaan met drank?
Dat je er niet meer aan denkt dan bv aan een glaasje water of een kopje thee, en dat het je geen kater-spijt-zorgen en/of schulgevoelens geeft, denk ik. Bij veruit de meesten van ons drinkers zijn de remmen kapot en heeft 1 of 2 glaasjes geen meerwaarde, dus is het gemakkelijker om het verlangen helemaal te doven door het helemaal niet meer te doen.
En dat werkt! Uit het lijf = uit the mind. Het heeft wel tijd nodig, want de gewoonte/verslaving heb je ook in jaren opgebouwd. Dus doen we het dag voor dag, en zo krijg je jezelf steeds meer terug, een wonderlijke ervaring die je heel bewust in het leven doet staan. Ik denk wel eens dat als ik niet verslaafd was geweest, ik dit nooit met mezelf had kunnen bereiken.

Eigenlijk maakt het niet zo uit of je nu helemaal droog staat of niet, iedereen doet het op z'n/d'r eigen manier, zolang JIJ maar de baas bent en niet de drank. Het 'vrij spel gevoel' dat deze periode van inventariseren je geeft is wel een teken aan de wand wat betreft wie er bij jou (nog) de baas is......

Heel veel succes en sterkte met de missie naar jezelf!

Liefs & tot schrijfs,
Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt cpas en kaia.

Heb dit gedrag uiteraard ook in 20 jaar opgebouwd.
Door het aantal eenheden zo in beeld te zien kan ik mezelf niet meer voor de gek houden.
Leer van jullie en anderen door meer per dag of zelfs per uur te kijken.

Voor het eerst sinds misschien wel maanden heb ik nu een dag niets gedronken.
Kan klein stapje lijken, maar voor mij is dit het begin.
:rose:
Groet Fox

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Fox

:huh:

Hoi beste lezer.




Ik ben net 4 weken begonnen met het doel minder te drinken. Mijn alcholschrift hou ik keurig bij en ben me daardoor rotgeschrokken. Het lijkt of ik nu ik aan het inventariseren ben even juist nog meer ben gaan drinken. Zo van nu mag het nog even. Herkent iemand dit?


Verder valt mij op dat de meeste reacties die ik lees gaan over mensen die echt droog staan.


Zijn er tussen jullie ook luitjes die wel op een normale manier kunnen omgaan met alcohol, dus zonder helemaal te stoppen.



Hoi Fox,

Ik ben er zo eentje.Herken wat je schrijft en zit ongeveer in dezelfde fase.Heb mijn gebruik weten te halveren en drink gemiddeld de helft van de week niet.Dat viel me niet tegen.Ga nu een stap maken naar onder de gezondheidslijn (15 p.w)maar voor die overgang zag ik ook een toename.

Het is de vraag maar of je zo'n doel ook kan verwezenlijken anders is stoppen een betere oplossing.
En ik denk dat je dan pas duidelijk hebt bij welke groep je hier hoort.
Succes met je volgende stappen.

Soda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit zelf pas op dit forum. Ik heb nooit een alcoholschriftje bijgehouden, maar wel eetschriftjes. Werkt naar mijn idee voor geen meter. Ik ben er nooit vanaf gevallen.

De vraag is wat je wilt. Stel een doel, vraag je af waarom.

Ik wil in ieder geval niet tot Kersmis een glas alcohol drinken en dat doe ik door gewoon niet de eerste te nemen. Verder denk ik er niet aan. Als ik een Gremlin tegenkom, komt dat meestal doordat ik honger heb en vroeger dan een glas dronk en eten uitstelde totdat mijn dochter kwam. Waarom? Geen idee. Dat is er ingesleten. Nu ga ik wat te eten maken en drink daar een heerlijke pot thee bij of koffie of Rivella light. Ik eet niet meer en val af.

Ik blijf zo ontzettend helder en dat is de moeite waard.

Doe het per uur, per dag en laat vooral de eerste staan.

Liefs:musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Fox,

Ik herken mijn gedrag in jouw verhaal. In plaats van minderen ging ik steeds meer drinken. Het lukte me wel een dag per week niet te drinken, maar dat haalde ik dan de volgende dag in. Helaas lukt het mij dus niet om te minderen wat ik wel heel erg graag wou. Nu ben ik gestopt, en het valt me reuze mee. Toen ik nog dronk was de trek om 17.00 uur enorm. Nu merk ik er eigenlijk zo goed als niets van. Dus, (voorlopig??) drink ik niet.

Succes met wat je gaat doen.
Vogel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Fox, ik heb het minderen zelfs zover gekregen dat ik nog maar 1 a 2 dagen in de week van mezelf mocht drinken, heb dat anderhalf jaar gedaan denk ik, alleen de hoeveelheid die ik dronk op de dagen dat ik mocht drinken van mezelf werd gigantisch. Ik dronk rustig een avond en een nacht door en was daarna 2 dagen ziek.

Voor mij is het een bevrijding geweest om helemaal te stoppen. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Heb de afgelopen anderhalf jaar nog 1 uitglijder gehad die me weer heel duidelijk deed beseffen dat drank niks oplost en sta nu bijna een jaar helemaal droog. Dat droogstaan levert me zoveel op dat ik nooit meer wil drinken. Mijn leven is kwalitatief zoveel beter geworden. Het klinkt misschien raar maar nuchter leven is echt leuk, er gebeurt veel meer, het is een avontuur waarin je jezelf leert kennen en uitdagingen op een andere manier leert aangaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fox: van harte welkom. Ik heb ook geprobeerd om 'gecontroleerd' te drinken, maar dat lukte een paar weken maar dan kwamen toch de uitschieters weer en werd het steeds meer. Om me die vreselijke stress te besparen streef ik ernaar om helemaal niet meer te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...