Spring naar bijdragen

Ik ben er nog niet volledig uit...


Faith

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben een veertigjarige Belgische die een beetje (veel) in de knoop ligt met zichzelf.
Mijn probleem is: eens ik iets drink, ken ik geen maat meer. Ik kan gerust een paar dagen of
zelfs weken niet drinken, maar dit is dan echt ook wel een opgave hoor, dit gaat zeker niet
vanzelf. Als ik dan een paar weken niks drink, heb ik ineens een zee van tijd, ben ik veel rustiger,
want ik hoef niet persé in het weekend een aperitiefje te drinken (dat dan toch meestal uitloopt)

Ben ik nu verslaafd of niet? Ik weet het, feit dat ik hier kom zagen, zegt eigenlijk al genoeg, maar toch, ik geraak er niet uit. Is het voldoende om mijn drinkgedrag drastisch te veranderen of is volledig stoppen
de enigste oplossing? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik nooit geen glaasje meer zou drinken.

Is het ok dat ik hier effe kom meelezen en eventueel eens een reactie plaats, misschien vind ik hier
wel een antwoord...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herlees hier net eens mijn tekst en zie dat ik niet echt alles vertel.
Ik drink niet alleen in het weekend een aperitiefje, het voelt eerder als een verplichting om toch zeker
in het weekend te drinken, want dan mag het aangezien er niet gewerkt wordt. Heb ik een week verlof,
wel dan drink ik zeker iedere dag, om dezelfde reden.
In de week drink ik 's avonds meestal een glas wijn of twee, maar niet iedere avond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Faith en welkom,

Weet je, toen ik elke dag een fles wijn leegdronk en wel voelde dat ik een drankprobleem had, ben ik allemaal testen gaan doen, want ik begon niet 'smorgens al te drinken dus was ik geen alcoholist? Het doet er volgens mij niet zo toe hoe je het noemt, of je een probleem hebt met drank weet je zelf het beste, blijkbaar zit er in ieder geval wel iets dwars... geen maat kunnen houden kan heel vervelend zijn, of het je nu elke dag of alleen maar af en toe gebeurt. Daarom vind ik het goed van je dat je er zo over nadenkt, dat je luistert naar dat stemmetje in jou die aandacht vraagt voor je drankgedrag.

Blijkbaar loopt het bij jou alleen uit de hand als je de volgende dag niet hoeft te werken? Misschien helpt het om je af te vragen waarom je dan zo diep weg wil gaan? Alleen omdat het kan, of ook omdat er een verlangen achter zit of een verdriet? Frappant vind ik hoeveel beter je je voelt als je een poos niet gedronken hebt, gelukkig maar eigenlijk, een duidelijker communicatie met je lijf en je hele zijn kan je toch eigenlijk niet krijgen...

Op jouw vraag of je je drinkgedrag drastisch moet veranderen zou ik zeggen ja, want als je niets doet verandert er ook niets. Je hebt jezelf goed onder controle normaal gesproken, dus de gedragsverandering zal met name in je vrije dagen moeten zijn. Misschien jezelf een limiet stellen van 3 drankjes, en daarna iets verzinnen om op over te gaan? Gewoon eerst volgende gelegenheid ermee beginnen, als de kop er maar eenmaal af is, zo gaat dat met gewoontes en verslavingen...

Zet em op & liefs,
Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi faith.
helemaal perfect dat je over je probleem nadenkt wand je bent op de goede weg om verslaaft te worden.
ik weet waarik over praat wand ik ben 5 jaar stiekeme drinker geweest met 1 terugval.
ik drink nu 5 weken niet en ik hoopbij god dat ik het volhoud.
ik weet verder niet hoe jou situatie is maar voor mij staat nu alles op het spel (relatie van 20 jaar)
hopenlijk denk je er nog verder over na wand voor je het weet zit je in een mallemolen die niet meer zo
gauw tot stilstand komt


sterkte en groetjes van satx:musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kaia en Satx,

Fijn dat jullie reageren. Ik denk er uiteraard al langer over na. Zo'n zes maand geleden heb ik hier al
eens meegelezen, maar toen wou ik mij nog niet echt aanmelden. Ik was toen een paar maand gestopt
met roken en dat was al een hele uitdaging op zich om vol te houden, want ik was echt een kettingrookster.

Nu ben ik er wel klaar voor, want ik besef dat ik anders een probleem ga krijgen. In mijn leven tot nu
toe is er altijd drank geweest, sommige momenten wat meer dan andere, juist de eerste acht levensjaren van mijn oudste dochter heb ik praktisch niks gedronken. Toen had ik andere katten te
geselen.

Mijn partner zit in het buitenland voor zijn werk en dat was voor mij echt eens het moment om eens
deftig in mijn ziel te kijken en eerlijk te zijn met mezelf. De eerste stap naar erkenning van mijn probleem is gezet door mij hier aan te melden en verleden zondag en vandaag niks te drinken.
Morgen komt hij thuis en meestal wordt dat gevierd met een flesje, dus ik weet nog niet hoe ik het
ga vertellen morgen, maar erover spreken zal ik zeker doen. Mijn partner is mijn beste vriend en
hij zal mij hierin steunen, daar twijfel ik niet over.

En om de woorden te gebruiken die jullie iedere dag gebruiken: ik ga proberen morgen om de eerste
te laten staan.

Liefs Faith

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi faith
het doet me veel plezier om te lezen dat je er echt serieus over aan het nadenken bent en dat je erop gereageerd hebt. je zult zien dat dit echt de beste oplossing is.
verder wens ik je heel veel succes met je gesprek met je levenspartner.
toi toi toi
gr satx:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...