Spring naar bijdragen

Plankenkoorts


karenina

Aanbevolen berichten

Goeieavond,

Vreselijk moeilijk om te beginnen. Nog nooit op een forum gezeten. Heb ik ook nog een verkeerde gebruikersnaam gekozen, maar ik kon het niet meer herstellen. Ik had mezelf liever Cabernet Sauvignon genoemd or whatever of CatoMerlot.
Ben sinds oktober bezig met de cursus ADB, maar ik drink nog geen wijntje minder. Ik wil dolgraag minderen want ik breng mezelf gigantisch in de problemen, zowel relationeel als fysiek. Ik heb veel herkenningspunten ontdekt bij het lezen op het forum. Mijn probleem is dat als ik een glas alcohol neem en dat is meestal rond de klok van vijf of zes uur 's avonds, dat ik dan niet meer kan stoppen, als de stop eenmaal van de fles is dan moet de fles ook leeg en soms nog wel eens een halve fles daarna. Het gaat voornamelijk over wijn. Ik kan hier natuurlijk wel een boek over schrijven, maar ik zal het simpel houden. Ik hoop bij het forum steun te vinden om minder te gaan slobberen of misschien wel helemaal te stoppen.

Vriendelijke groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Karenina,

dit had iemand gepost op deze site, verklaart waarom we meer willen na dat eerste glas.
ik vond het mooi stuk, maar ook wel ontmoedigend in de zin van nooit meer 'sociaal' kunnen drinken.
(heb je ook een pb, is persoonlijk bericht gestuurd)

Waarom kan een alcoholverslaafde nooit meer 'sociaal' drinken?

Er bestaan vele theorieën over - en zienswijzen op - alcoholisme als
verslavingsziekte. Soms is men geneigd te veronderstellen dat er evenveel
meningen over bestaan, als er hulporganisaties zijn. En dat zijn er helaas
nog steeds niet weinigen.

Het is daarom begrijpelijk, dat vele alcoholpatiënten door de bomen het bos
niet meer zien en blijven hopen op het nooit komende 'later' of op de
'grote medische uitvinding', die hun die genezing zal bieden. Intussen hopen
zij dan de nodige kracht en karaktervastheid te kunnen opbrengen om net als
hun medepatiënten, het glas te laten staan en zo nieuwe alcohol-ellende te
voorkomen.

Alcoholisme heeft echter niets te maken met eigenschappen als 'karakter' of
'wil'. Het is in de eerste plaats een lichamelijke ziekte, die voorkomt uit
een van de meest essentiële symptomen van deze kwaal: het controleverlies.
Dit controleverlies is het 'niet meer kunnen stoppen' met drinken, nadat men
zich heeft voorgenomen niet meer dan een bepaald aantal glazen, in een
bepaald tijdsbestek, te drinken. Na 1 of 2 borrels/pilsjes (of andere
alcoholhoudende dranken), heeft het lichaam een enorme drang naar meer
alcohol, waardoor er meestal van alle goede voornemens niets terechtkomt.
Dit 'controleverlies' heeft te maken met veranderingen, die plaats vinden in
de hersenen.

Wat is namelijk het geval? Door langdurig of excessief alcoholmisbruik, dat
verslaving tot gevolg had, vormden zich in de hersenen bepaalde stoffen die
daar niet meer weg gaan, ook als met geruime tijd geen alcohol nuttigt. Deze
stoffen heten 'Tetra-hydro-iso-quinolines', kortweg TIQ's genaamd. Die TIQ's
ontstaan uit acethaldehyde, een afbraakproduct van alcohol. Het zijn deze
stoffen, die aan het alcoholisme haar verslavend karakter geven. Dat wil
zeggen: wanneer men ook maar 1 enkel borreltje /of dergelijke drinkt, deze
stoffen weer werkzaam worden en het lichaam zodanig ontregelen, dat het om
meer alcohol gaat vragen.

Het kan zelfs zodanig zijn, dat de meest sterke 'geest' het moet afleggen
tegen de lichamelijke 'zucht' naar datgene, wat in het verleden ook tot
opheffing van die ontregeling diende, de alcohol. Bij een alcoholverslaafde
of iemand die de verslaving tot dan toe onder controle had, gebeurt in wezen
het volgende:

1. De alcohol komt via de mond, slokdarm en maag direct in de
bloedbaan. Het wordt door het bloed opgenomen.
2. Dit bloed stroomt op de normale wijze (ook) naar de hersenen.
3. Behalve de onmisbare - en tot alle functies dienende - hersencellen,
worden ook de TIQ's door het bloed gevoed.
4. De hersenen geven, via de zenuwbanen, signalen door aan de rest van het
lichaam.
5. Het lichaam reageert op de 'van boven' gegeven commando's en zal om meer
alcohol gaan 'vragen'.
6. De 'vraag' (zucht) naar alcohol is vaak te sterk om te weigeren en
7. Alle opgebouwde psychische weerstand wordt onderdrukt en de ellende kan
opnieuw toeslaan.

Er zijn gevallen bekend, waarin tijdens het drinken het bewustzijn van de
gevolgen terdege aanwezig was, doch de lichamelijke reacties sterker bleken,
dan de verstandelijke redeneringen. Dit geeft aan, dat verslaving een sterke
lichamelijke kant heeft en dat lichaam en geest niet altijd in balans zijn.

Het proces (de verandering) welke in de hersenen is ontstaan, blijft daar
altijd aanwezig. Voor wie niet meer drinkt, zal het nooit meer kwalijke
gevolgen kunnen hebben, in de vorm van 'verslavingsverschijnselen'. Maar
'het eerste glas' kan de kettingreactie in gang zetten en de gevolgen
daarvan mogen bekend zijn.

Natuurlijk reageert iedereen verschillend en individueel op het 'eerste
glas'.
De één zal direct 'doorzakken', hetgeen betekent dat de TIQ's bij hem
bijzonder snel werken. Terwijl een ander soms wel weken of langer 1 of
enkele glazen per dag kan gebruiken voor de TIQ's werkzaam worden. Maar ook
mensen inde laatste categorie zullen onherroepelijk terugvallen.

TIQ's stellen dus altijd de verslavende processen weer in werking en vandaar
is 'sociaal drinken' voor een verslaafde of als je wilt ex-verslaafde nooit
mogelijk.
Wie het tegendeel 'bewijst', bewijst alleen maar, dat zich bij hem of haar
geen TIQ's gevormd hebben en er dus nooit van een echte verslaving sprake is
geweest. Echter de meeste mensen hebben dit herhaaldelijk uitgeprobeerd en
erkennen dat ze wel degelijk verslaafd zijn aan de alcohol.

(Deze gegevens zijn ontleend aan een stencil, uitgegeven door het Bureau
voor Alcoholverslaving, Zeestraat te Den Haag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Karenina,

alhoewel ik het stuk dat Lianne heeft gepost al ken, vond ik het voor mezelf wéér goed en wéér confronterend om te lezen. Ik heet je welkom op dit forum. Je hebt de eerste stap gezet door te erkennen dat je een probleem hebt en dat te delen op dit forum. Google ook eens 'cirkels van van dijk', de volgende link is echt goed, ook als je de cirkels op zich al kent: www.vansanten.com/projectaadoc/cirkels/index.htm - 3k

Het kan helpen om je goed te informeren, te lezen over verslaving, om tot het besluit te komen om te stoppen en dat ook daadwerkelijk te doen. Wellicht ter bemoediging: ik vond het besluiten om te stoppen nu 12 dagen geleden MOEILIJKER dan het feitelijke niet drinken. Niet drinken vind ik ook echt heel, heeeeeeel lastig, maar er zitten zelfs nu al voordelen aan, die wel drinken niet heeft. Ik voel me echt beter over mezelf, dat is mijn grootste winst gevoelsmatig, ik heb iets gedaan waar ik echt trots op ben.

Op de thread 'ditjes en datjes' ontmoet je dagelijks de leden van het forum en kun je delen, meelezen en meeleren van hun ervaringen en die van jezelf. Wat moeilijk dat je nog drinkt voor jezelf (schaamtegevoelens, oordeel over jezelf, schuldgevoelens, you name it, I know it). Ik hoop dat je snel durft te stoppen, je kán het!

Lieve Karenina, heel veel succes en welkom op het forum,

Joy :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel JoyHope, ik ga de links lezen zodra ik tijd heb en op een moment dat ik het lezen ook goed in me op kan nemen.
Hoe lang heb jij er over gedaan om je een datum te stellen om te stoppen? Ik bewonder je kracht om nu al 12 dagen zonder je favoriete drankje je 'piekermomenten' door te komen. Liefs Karenina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeienavond AlbertRemmo,
Dank je wel, dat je me welkom heet! Ik zit helaas nog wel aan de wijn en mijn volgende opdracht bij ADB is om een datum te stellen om alcohol te minderen of zelfs helemaal te gaan stoppen. Tot mijn spijt ben ik dus nog niet zo ver als jullie, maar het is echt heel erg nodig. Van Lianne kreeg ik een stukje te lezen, waar ik eigenlijk de conclusie uit kan trekken dat in mijn geval minderen niet kan. DUS IK MOET STOPPEN!!!
Groetjes Karenina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
karenina

Dankjewel JoyHope, ik ga de links lezen zodra ik tijd heb en op een moment dat ik het lezen ook goed in me op kan nemen.


Hoe lang heb jij er over gedaan om je een datum te stellen om te stoppen? Ik bewonder je kracht om nu al 12 dagen zonder je favoriete drankje je 'piekermomenten' door te komen. Liefs Karenina.




Hoi Karenina,

ik heb er jaren over gedaan om te stoppen!!! In de week van 26 januari zat ik in de nachtdienst. Was voor mij altijd een reden om s'ochtends te drinken als ik thuis kwam. Die week zag ik nóg meer controleverlies bij mezelf dan al het geval was. Ik dronk meer. Ik werd bang van en voor mezelf. Ik wist donders goed dat als ik zo door zou gaan, ik over korte tijd niet meer zou kunnen werken/functioneren. Ik balanceerde al een jaar of drie op die rand, maar ik was nu nog verder af aan het glijden.

Die week bedacht ik: ik wil stoppen, ik gá stoppen. Maar ik wist niet hoe, voelde me machteloos tov mijn verslaving. Ik heb terwijl ik naar mijn werk liep, de 30ste januari , tot God gebeden om me te helpen. Ik zei: ik kan het niet alleen Heer. De volgende ochtend heb ik echt vreselijk veel gedronken in korte tijd. Ik dacht: nog even en ik ga echt dood door het drinken! Ik begon alle sites over alcoholverslaving, inclusief deze, weer te lezen. En toen ik naar bed ging besloot ik het: ik drink vanaf morgen een week niet. Heel raar, ik wist dat het een ander besluit was dan die hoop die ik daarvoor altijd had als ik dronken naar bed ging: hopen dat ik zou stoppen en dan zag ik mezelftoch doorgaan met drinken, boos zijn op mezelf etc. Ik wist dat ik vastbesloten was.

Zo gezegd zo gedaan. Ik ben zaterdagmiddag de 31ste opgestaan en heb sindsdien niet gedronken. Ik doe het dag voor dag. Zaterdag 7 februari heb ik bijvoorbeeld weer met mezelf afgesproken dat ik nog een week niet drink. Voor mij werkt het. Een week is te overzien voor mij. Ik merk dat alcohol zo verweven is met mijn levensstijl, dat er zoveel vastgeroeste patronen zijn, die kan ik niet in 1 x overzien. Emotioneel is de gedachte nooit meer te kunnen drinken nog te groot. Terwijl ik verstandelijk weet dat het waar is. Maar ik vind dat ik me nu niet intensief bezig moet houden met volgende week, maar met vandaag niet drinken.

Dit is overigens geen achterdeurtje voor me, dat ik over 2 weken wel mag drinken hoor. Maar ik vind de gedachte dat ik over 2 weken niet drink nu nog heel erg. Mijn lijf wil wel drinken namelijk en gaat protesteren als ik denk aan over 2 weken niet, of straks als ik op vakantie ga niet. Snap je me? Als ik nu bezig ga met nooit meer kunnen drinken, voel ik zo'n grote druk, dat ik geneigd ben stante pede naar de fles te grijpen. Dus doe ik het met stapjes, dat kan ik hanteren en overzien. Ik probeer zacht voor mezelf te zijn zonder slap te zijn.

Nou, ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal. Mij hielp het iig geval het op te schrijven, ik merk dat dat wel vaker zo voor me werkt op dit forum.

Ik vind dat jij heel goed en serieus bezig bent. Je kunt het,echt waar!

Joy

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

karenina,

welkom op het forum!!

over een datum prikken, ik weet het niet hoor, ik heb het ook geprobeerd maar het enige wat er bij mij gebeurde is dat ik het iedere keer weer uitstelde.

volgens mij is het makkelijker op het moment dat je een gigakater hebt en je schuldig en rot voelt om de koe dan maar direct bij de horens te vatten.

veel succes alvast, en kom ondertussen lekker lezen en schrijven bij de ditjes en datjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...