Depri Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Beste mede-leden,Dit is mijn eerste bijdrage aan het forum. Mijn "forumnaam" is Depri. Ik ben sedert 8 mei 2009 lid van deze "club". Mijn probleem is mijn depressie sedert zeker 15 jaar (ondanks een zeer interessant leventje) en volgens mijn psycholoog zou die depressie o.a. kunnen worden bestreden door te stoppen met het drinken van alcohol. Voor mij een bizar advies. Ik drink wel, voor het eten -en soms voor het slapen gaan- maar ben nooit dronken. Mijn leven en werk -vaak in het buitenland- brachten regelmatig het drinken van alcohol met zich mee (recepties). Het is een gewoonte geworden. Ik ben 71 jaar oud, mis mijn fantastische baan, verloor mijn partner begin 2008 en grijp nu steeds vaker naar de fles (whisky). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Depri: jemig: daar noem je ook wel wat zeg.Misschien kunnen we je hier op het forum toch een beetje opvrolijken.Zo lang depri zijn is heeeel zwaar. En dan heb je nog een hoop te verwerken.Drank versterkt deze zware stemmingen alleen maar, dat is algemeen bekend.Zie het als een experiment.Tijdje niet drinken en kijken wat het met je doet.Ik word mega depri als ik drink, enorm gewoon.Welkom hier. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Depri Geplaatst 9 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Dank je wel, An.Met deze goede raad ga ik nu naar bed, met "slechts" drie wijntjes (bij vrienden) en een whisky (thuis) achter de kiezen. Mijn depressie heeft alles te maken met mijn pensionering. Ik wilde niet stoppen met werken. Mijn baan was álles voor mij (niet goed). Mocht gelukkig doorwerken tot mijn 67ste.Groetjes,Depri Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
HenkT Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 welkom depri, an zei t al mooi, waag die kans en zie hoe het voor je uitpakt, sterkte en succes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 10 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 10 mei 2009 Goede morgen Depri,Ik ben zelf manisch depressief en ben ik mede daardoor alcoholist geworden.Onverwerkte teleurstellingen zoals in jouw geval als het moeten stoppen met werken en het verlies van je vrouw dragen er toe bij dat je een grotere kans loopt op een depressie.Je moet van het ene op het andere moment een invulling geven aan de leegte waarmee je hard geconfronteerd word.We weten allemaal dat een glaasje de "scherpe kantjes" van het leven voor even weg polijsten.We zien het dus vaak als "medicijn".Echter ons lichaam verzet zich tegen dit giftige medicijn waardoor de tollerantie toeneemt en de verslaving om de hoek komt kijken.Ik dronk in mijn depressieve perioden veel bier waardoor ik uiteindelijk na vele jaren van dit "medicijn" verslaafd ben geworden.Het gevolg was dat ik zelf een ziekte erbij had gekweekt, waardoor de andere ziekte niet meer te behandelen viel en de depressies in hevigheid toenamen tot zelfmoordneigingen aan toe.Mijn psychiater (tevens als verslavingsarts werkzaam bij de Brijder stichting) gaf mij het advies proberen te stoppen omdat vedere behandeling anders nutteloos was.Tja, je zegt het in een paar woorden "ik stop met de alcohol" maar hoe pak je dat aan?Het blijft een weg van vallen en opstaan in mijn geval maar zie wel dat ik steeds beter het vallen weet te voorkomen.Indien je het niet op eigen kracht red vraag dan om b.v. Refusal om je een tijd "droog" te houden zodat je depressies te behandelen zijn.Het blijft bij sommige mensen ook een soort kip en ei vraag, ben je depressief geworden door alcohol misbruik of ben je gaan drinken tegen je depressies.Wat mij goed helpt is mij te houden aan een vast omlijnde dagindeling en niet teveel "hooi" op de vork te nemen.Schrijf van je af op dit forum onder ditjes en datjes of (in mijn geval) blijf het wel en wee van je mede lotgenoten dagelijks volgen.Je ziet dan herkenning in de ziekte die we hebben en het sterkt je dat je weet dat je niet de enige bent die een moeilijke weg vol obstakels naar genezing moet bewandelen.Groeten en heel veel sterkte,Romualdus Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Depri Geplaatst 10 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 mei 2009 Beste Romualdus, An en HenkieT,Allereerst : ik ben een vrouw en verloor dus mijn man (partner) een jaar geleden. Het plaatje bij "Moeite" klopt niet. Never mind.Romualdus, ik ben het heel erg met je eens: kreeg ik een depressie door het alcoholgebruik of dronk ik alcohol om de depressie te bestrijden? Ook ik ben mijn lichaam aan het vernietigen (zegt de maag-darm-leverarts). En, evenals jij, kreeg en krijg ik de raad een strakke dagindeling aan te houden. Moeilijk hoor als je nérgens zin in hebt. Ik tracht zoveel mogelijk op uitnodigingen in te gaan om niet thuis te hoeven zijn. Overdag denk ik niet of nauwelijks aan drank, maar na 18.00 uur breekt de tijd voor het aperitiefje aan (al járen is dat zo). Ik probeer het nu, om een begin te maken met minderen, bij één whisky te houden. Dan eten, zonder wijn. Helaas zit ik 's avonds laat graag achter mijn pc met vrienden en kennissen te filosoferen en drink dan te veel whisky tussen 23.00 uur en 1 uur 's nachts. De volgende ochtend heb ik spijt en sta op met maag- en buikpijn.Ik heb een vraag. Soms benijd ik mensen die manisch depressief zijn, want zij hebben tenminste nog pieken van euforie. Ik nooit. Maar misschien zie ik het verkeerd en zijn die "hoogtepunten" ook waardeloos? Ik dank jou, An en HenkieT voor de getoonde warmte en hartelijkheid. Ik ga heel erg proberen iets aan deze verslaving (ik rook ook nog eens veel te veel) te doen.Fijna avond nog,Moeite Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 11 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 11 mei 2009 Beste Depri,Ik heb ook zwaar depressieve klachten, die door het stoppen met alcohol niet zijn over gegaan. Helaas. Maar nu voel ik me niet meer schuldig, dat de depressies mijn eigen schuld zijn. Ik kan er gewoon niets aan doen.De afgelopen twee jaar heb ik intensief aan mijn depressie gewerkt, open en eerlijk, zonder drank, en tóch heeft dat geholpen. Bij Annazorg.nl waar je een groot deel on-line kunt doen en af en toe een telefonische afspraak hebt, heerlijk. Je verhaal ontroert me. Wees maar blij dat je die manieën niet hebt !!!! Ik heb een vriendin die écht manisch-depressief is, en die maakt in haar leven in de manische periode zoveel kapot (met geld, dingen besluiten, beslissingen nemen die niet terug te draaien zijn)..... Ik ben een beetje zoals jij, als ik een "top"dag heb, staat mijn stemming op of rond de 0-1-2 en nooit richting de 10 geweest, helaas.Toch, als ik dit schrijf, heb ik de afgelopen jaren af en toe dagen gehad van 4-5 en dat is super. Door het harde werken aan structuur in mijn leven, ik ben gaan sporten, niet te geloven, IK en spórten. Maar ik heb gemerkt dat het helpt aan het aanmaken van endorfines.En ik slik medicatie. Wist je dat die medicatie waardeloos is met zoveel drank erbij?Tenslotte, via www.alcoholdebaas.nl kun je een internet-therapie doen, die veel forummers van ons gedaan hebben, waarin je respectvol als mens wordt gezien en geen kritiek krijgt over je drankgebruik, maar in drie maanden tijd een heleboel handvatten krijgt om dit verbruik te minderen.Het heeft mij en vele anderen geweldig geholpen. Kom verder elke dag op ons dagdraadje, Ditjes en Datjes, en ga schrijven als je trek hebt, wij sleuren je er wel doorheen.Ik hoop dat je hier wat mee kan, en wens je alle sterkte en goeds toe. Het kán, zoveel mensen hebben het bewezen die hier schrijven. Er zitten al schrijvers bij die drie jaar schrijven of langer en al die tijd al niet gedronken hebben en zó blij zijn met de verandering in hun leven.Rechts in dit bericht zie je een slotje staan, dan kun je mij, Houtje, een privé-bericht sturen als je meer wilt weten. Of nog vragen hebt.Goed dat je er bent! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 11 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 11 mei 2009 Beste Depri,Benijd mensen met een stemmingsstoornis als Manisch/Depressief maar niet, Houtje heeft al het e.e.a. geschetst wat er dan kan gebeuren in de manische fase.En je weet nooit wanneer je brein omschakeld naar de andere fase.Dat kan gebeuren op de meest ongelukkige ogenblikken.En, wat Houtje ook al schrijft, indien de depressie niet overgaat na het stoppen van je alcoholgebruik dan hoef je het jezelf niet te verwijten.Echter de mogelijkheid voor behandeling met gesprekstherapie en ondersteuning met medicijnen staat dan wel open.Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je er geen wonderen van moet verwachten, door behandeling wordt het leven "dragelijker" maar zal nooit optimaal worden.Ik slik Lithium voor mijn stemmingsstoornis waardoor mijn gevoelsbeleving "vastgezet" wordt op depressief.Om deze gevoelsbeleving wat bij te sturen slik ik een anti-depressiva Zoloft.Door deze medicijncombinatie ken ik geen "vreugde" maar ook geen "verdriet" meer, dus optimaal is het voor mij niet.Met vriendelijke groet,Romualdus Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Geert111 Geplaatst 11 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 11 mei 2009 Beste Depri,Ik ben ook een nieuwkomer, en ben vanaf gisteren gestopt met drinken.( ongeveer 2 flessen porto per dag )Momenteel heb ik het niet gemakkelijk.De eerste dagen zullen waarschijnlijk de moeilijkste worden, maar weet, dat je niet alleen bent.Daar trek ik mij ook aan op.Nog veel sterkte, en tot later. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 11 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 11 mei 2009 Depri: ik kan me heel goed voorstellen wat je schreef over manisch depressiviteit.Altijd depressief zijn is vreselijk. Ik hoop je toch op het forum te zien, misschien kunnen we je toch wat tips geven, want alleen is ook maar alleen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Depri Geplaatst 11 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 mei 2009 Houtje en alle andere betrokken commentatoren,Heel veel dank voor jullie steun.Houtje, ik ben een beetje geschrokken : volgens mijn psychologe zal het stoppen met alcohol mijn depressie absoluut verjagen. Ikzelf geloof daar niet in. Ik ben een bourgondische Brabantse, die al vanaf haar 20ste jaar "feest heeft gevierd" en heeft gedronken. Zelden te veel, maar af en toe wél en dan was ik doodziek. Later leerde ik te drinken tijdens recepties op een "keurige" manier. Dronken werd ik niet meer, ziek evenmin. Later werd drinken een gewoonte en sinds mijn liefste partner er niet meer is om mij te remmen, ga ik te ver. Alleen, met pensioen en nog altijd met veel uitnodigingen waar alcohol rijkelijk vloeit, is het voor mij heel erg moeilijk om totáál te stoppen. Niemand in mijn vriendenkring kan zich mij voorstellen als iemand die niet met de meute meedrinkt! Als ik, door te stoppen, mijn grijze depressie niet de baas kan worden, waarom zou ik het dan proberen? Sorry, dit is wel een gewetensvraag voor je, Houtje. Til er maar niet te zwaar aan.Groetjes en welterusten (het is al laat),Depri Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Depri Geplaatst 11 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 mei 2009 Houtje, héél veel dank. Zie mijn commentaar op de sire. Ik wil ZO graag van mijn depressie af. Volgens mijn psychologe hoef ik daar alleen maar mijn alcoholgebruik voor te verminderen (te stoppen).Ik ben een gezelligheidsmens, zelfs met mijn depressie. Daarom heb ik veel vrienden. Kan niet geloven dat ik door alle wijn en whisky te laten staan van mijn depressie word genezen...Mjn probleem is vooral : mijn pensionering en het "niet meer mee tellen", alhoewel ik nog vaak word geconsulteerd. En natuurlijk het verlies van mijn liefste partner. Maar al voor zijn dood was ik depressief.Dank voor je aandacht en jij ook : heel veel sterkte. We zitten in hetzelfde schuitje.Depri Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 12 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2009 Beste Depri,Naa mijn bescheiden mening geef je zelf al aan waar de oorzaak van je depressiviteit ligt.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Citaat:Mjn probleem is vooral : mijn pensionering en het "niet meer mee tellen", alhoewel ik nog vaak word geconsulteerd. En natuurlijk het verlies van mijn liefste partner. Maar al voor zijn dood was ik depressief. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Indien dat probleem inderdaad de onderliggende oorzaak van je depressiviteit is, is dat goed te behandelen.Echter, ik spreek uit ervaring, alcoholgebruik blokkeerd een behandeling met succes.Waarom probeer je niet met steun van al je lotgenoten op dit forum de kurk eens voor een detox periode van 3 weken op de fles te laten?Daarna kan je zelf "de rekening" opmaken.En is het belangrijk om te weten of je depressiviteit door het wegvallen van je werk etc. kwam of door de alcohol?Het hoeft dus niet door de alcohol te komen maar er is een grote kans dat behandeling van je depressiviteit door de alcohol niet gaat.Met vriendelijke groet,RomualdusText Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aro Geplaatst 16 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 16 mei 2009 Hallo Depri,Als je deprssief bent, gebruik je dan medicijnen? Zo nee, neem eens contact op met je huisarts als je daar tenminste goed contact mee hebt. Gebruik je wel medicijnen stop dan met alcohol, want als ik het goed begrijp zit je in een neerwaarste spiraal. Denk eraan dat alcohol een sluipmoordenaar is.Groet van Aro Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Depri Geplaatst 16 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 mei 2009 Hallo Aro,Dank voor je antwoord en advies. Nee, ik gebruik geen medicijnen, althans niet tegen de depressie. Heb ik twee jaar geleden wel geprobeerd, maar die anti-depressiva werkten helemaal niet. Ik kreeg alleen maar vreselijke bijwerkingen.Ja, ik weet dat de alcohol moet worden afgezworen, wil ik niet ten onder gaan. Toch drink ik véél minder dan wat sommigen hier op het forum hebben geconsumeerd, als ik dat zo lees. Echter, ik drink al sinds ongeveer 1969. Dus al heel lang, maar bijna altijd met mate. Mijn probleem is : het is puur gewoonte geworden en op de lange duur heeft die gewoonte mijn lichaam (en geest?) ondermijnd.Ik blijf jullie volgen en ga mijn best doen om zowel de alcoholgewoonte als mijn depressie te boven te komen. Groeten aan alle lotgenoten,Depri Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden