Spring naar bijdragen

Het begint nu toch wel wat moeilijker te worden


Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw hier op dit forum en ik hooo dat ik mijn moeilijke maar ook betere momenten hier mer jullie kan delen. Ik ben bezig met afbouwen van diazepam.

om een lange verhaal kort te houden :). Sinds 1996 gebruik in citalopram ivm mijn gegeneraliseerde angststoornis. Door omstandigheden ben ik hier in sept afgelopen jaar mee gestopt met als resultaat een terugval eind jan dit jaar. Ik heb toen in eerste instantie xanax voorgeschreven gekregen en gelijktijdig ben ik weer gestart met het gebruik van citalopram. Ik zit nu 4 weken op 20 Mg per dag.

ik was toen al onder begeleiding van een psychiater aangezien ik 2 jaar geleden een burn-out hen gekregen.

Een aantal weken geleden ben ik gestart met het afbouwen van de diazepam. In eerste instantie 40 Mg per dag maar na 3 dagen terug naar 32 Mg per dag.

Het afbouwen naar 20 Mg ging redelijk eenvoudig maar de stap naar 16 Mg is toch lastiger. Daarom ipv 1 week nu 2 weken 16 Mg. As dinsdag is het precies 2 weken dat ik op 16 Mg zit.

Toch heb ik nog steeds, op verschillende momenten van de dag vervelende bijwerkingen. Vandaag vooral verkramping van spieren in mijn nek, armen.

Ik had eigenlijk verwacht nu ik 16 Mg voor de 2e week slik de klachten juist minder zouden worden.

wat zijn jullie ervaringen ?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Robbiebobbie,

Wat jij beschrijft, zijn ontwenningsverschijnselen.

Ik bouwde 20 mg af.

Het was wordt steeds lastiger als je minder gebruikt.

Diazepam heeft een lange halfwaardetijd, dus het duurt lang, voordat het uit je lijf is.

Heb geduld en bouw vanaf nu minder snel af.

Eerst wachten totdat je weer wat stabieler bent.

Dan niet minderen met 4 mg, maar met 1 mg of 2 mg.

Beneden de 10 , minderen met 1 mg of 0,5 mg.

Per 2 weken of per maand of 2 maanden.

Heb geen haast.

De laatste milligrammen kun je via een taperingstrip doen via de Regenboogapotheek, Cinderella.

Succes !

Sneeuwhoen.

bewerkt door sneeuwhoen
foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sneeuwhoen,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat ik hier mijn verhaal kan doen bij mensen die het zelf hebben meegemaakt.

Je maakt het heel duidelijk dat het vanaf nu langzamer moet. Ik dacht zelf aan 2 mg per 2 weken maar ik merk duidelijk dat mijn lichaam protesteert. Ik heb dinsdag weer overleg met mijn psychiater en ik zal voorstellen om nog even te wachten met de volgende stap of 1 mg eraf en dan 2 weken . Ik merk nu, vandaag, dat ik weer veel last heb van spierspanning. Vooral nek, schouders etc. Voor de rest gaat het eigenlijk wel. Geestelijk oke, niet depressief maar wel een baal gevoel. 

Maar geduld hebben is soms erg lastig ;-) Ik wil graag vooruit. Ik heb relatief kort Xanax gebruikt maar de nasleep duurt duidelijker een stuk langer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.cinderella-tx.org/nl/tapering/

 

Zie deze site. Ik heb 7 mg diazepam afgebouwd in 7 maanden. De laatste twee maanden via taperingstrips 0,1 mg per drie dagen.

Voor het slapen maximaal 7,5 mirtazapine. Ben ik inmiddels ook weer mee gestopt. Nu na een jaar zit ik op 6 uur slaap. Elke maand een kwartiertje erbij heb ik het idee.

Nu dus helemaal pilvrij! 

Succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, bedankt en goed van je dat je pilprijzen bent!

Ik heb de site bekeken en de betreffende apotheker een mailtje gestuurd met de vraag wat zijn advies is voor mijn situatie. Ik dacht zelf aan 12 weken maar wellicht is dat ook te snel. Ik wacht zijn antwoord eerst maar eens af.

Belangrijk vind ik dat ik met minimale stapjes en dus ook met minimale klachten langzaam er vanaf kom.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ikbenzovrij,

Ik wil graag nog iets van je weten. Ik begrijp dat voor ieder persoon de afbouwverschijnselen anders zijn. Maar wat waren jou klachten toen jet met die strips werkte? Of had je er eigenlijk geen last van.

Op dit moment belemmert/vertraagt het afbouwen en de bijbehorende klachten van de diazepam juist de vooruitgang in mijn proces naar genezing na mijn burnout en het zou fijn zijn als dit slechts met minimale klachten zou gaan zodat ik op andere vlakken stappen kan blijven maken.

ik hoor graag van je!

 

 

 

bewerkt door Robbiebobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag gesproken met mijn psychiater. 

Ze kan zich niet voorstellen dat ik na 2 weken op 16 mg diazepam te hebben gezeten nog afkickverschijnselen er van heb. Vandaag heb ik bvb heel de dag een nerveus gevoel.

De stappen ervoor waren nadat ik van Xanax (2 -3 maanden gebruikt) naar Diazepam ben gegaan als volgt:

4 dagen 40 mg Diazepam

1 week 32 mg Diazepam

1 week 24 mg Diazepam

1 week 20 mg Diazepam

en nu 2 weken 16 mg Diazepam

vanaf vandaag 14 mg diazepam per dag.

Ze denkt dat het waarschijnlijk te maken heeft dat ik nu een te lage dosering citalopram (20 mg per dag) heb Ivm mijn gegeneraliseerde angststoornis. (Ik heb vanaf juli vorig jaar citalopram afgebouwd) Door omstandigheden (stress, spanningen) heb ik medio januari heel veel last gekregen van die angsstoornis waarvoor ik in eerste instantie Xanax heb gekregen en daarna overgestapt naar de diazepam. 3 jaar geleden heb ik ook citalopram afgebouwd en toen ben ik in een soort gelijke situatie als nu terecht gekomen alleen was het toen veel erger.

Wat denken jullie?

Ik lees overal dat het afbouwen van de diazepam pas op het einde lastig is en bij de dosering die ik nu gebruik eigenlijk nog niet zoveel klachten oplevert.

Ik hoor graag van jullie!

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbiebobbie

 

Ik ben door een hel gegaan. 

Ik kan je mijn verhaal via een pb sturen. 

Al tijdens gebruik. 

Helaas een zeer triest verhaal. Ik mag van geluk spreken dat ik nog leef. 

Daarom vecht ik zo tegen dit gif en wil ik graag mensen helpen om er vanaf te komen. Het is zo zwaar. Maar het kan dus wel. Het komt goed! 

Liefs x

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robbiebobbie,

Die artsen....zucht.

De ontwenning was erg zwaar.

Na 2 weken op 16 te zitten kun je nog ernstige klachten hebben.

Jouw arts heeft er geen kaas van gegeten, dat is wel duidelijk.

Eerst wachten tot het beter te doen is en dan weer een stapje en beslist niet met 4 mg in een keer. Daar krijg je een hoop ellende van.

O ja, onder geen beding  de citalopram verhogen nu, dan krijg je dubbelop ellende. Is mij ook over komen, vreselijk.

bewerkt door sneeuwhoen
Foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat ophogen van de citalopram 2 weken shit oplevert, zeker met gegeneraliseerde angststoornis. Ik kijk het de komende dagen even aan. De bedoeling was dat ik vanaf vandaag naar 14 mg zou gaan maar ik kies er nu voor om toch op 16 mg te blijven deze week en te kijken hoe dit gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verstandig !

Ja, waardeloos ,dat het niet vergoed wordt.

Je redt het zo ook.

In langzaam tempo en geen vast patroon volgen.

Dus niet na 2 weken weer 2 mg moeten minderen, maar luisteren naar je lichaam. Geen haast hebben. Heb vertrouwen...je kunt het !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbiebobbie Jim van Os en Peter C. Groot, beiden hoogleraar aan de Universtiteit van Maastricht hebben een wetenschappelijk artikel geschreven over de rationaliteit van tapering. Ik probeer het artikel te uploaden, echter het is te groot. Je kunt aan Paul Harder van de Regenboogapotheek vragen naar dat artikel. Dit artikel kun je sturen aan de zorgverzekeraar. Zij moeten de taperingstrips echt vergoeden. 

 

In ieder geval succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dag RobbieBobbie,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij. Ook een gegeneraliseerde angststoornis met slaapproblemen. Door te kort aan slaap en de vele stress in een burnout geraakt. De huisarts steekt mij eerst vol met meprobamaat. Dit is de voorganger van een benzo en de ontwenning is nog erger. De huisarts beweert dat dit niet kan. Dan naar een psy die schrijft me sipralexa voor en wordt opgebouwd naar 20 mg. Tegen het advies van de psy start ik toch met 1mg lorazepam om beter te slapen. En de laatste 2 maanden ging het heel goed. Maar toen kwam het moment dat ik de lorazepam moest afbouwen. In eerste instantie ging het goed totdat ik op 0,25 mg kwam te zitten. Miljaar wat een rot gevoel. De huisarts zegt alweer dat het niet kan. Ze moesten dit soort huisartsen een half jaar benzo's geven en ze dan cold turkey laten afkicken. Ik ben verschrikkelijk kwaad op dit soort dokters. Die delen dit uit alsof het snoepjes zijn. Maar ondertussen zitten wij ermee. In sommige gevallen moet je ze nemen maar dan onder zeer strikte voorwaarden en intense begeleiding. In ieder geval nooit komt er nog een benzo in mijn lichaam !!!

Dit zijn mijn ontwenningsverschijnselen:

Een sluimerende angst/onrust in mijn lichaam

Veel zweten en dan plots koud

Vermoeid

En 'smorgens heb ik er het meest last van.

Belangrijk is toch bezig te blijven en zorgen voor afleiding hoe moeilijk dat ook is.

bewerkt door covenant
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...