Spring naar bijdragen

Afbouw tips&trics - nu 1 jaar benzo vrij!!!!


Joost78

Aanbevolen berichten

+/- 10 jaar gebruik van gemiddeld 20mg Diazepam/dag, laatste 2 jaar 40mg/dag - toen gaan stoppen......... -> dat is klote, maar het is gelukt en ik ben nu ongeveer een jaar vrij van die troep!

Hieronder geef ik aan wat mij geholpen heeft, hoeveel (aangegeven in plusjes 1-5) en hoe dit werkt. Doe er je voordeel mee.

- Mirtazepine (Remeron) - (++++) - Voor het slapen, want meeeeeen wat is je slaap verkloot als je afbouwt van benzo's. Dit helpt echt goed. Door de dokter voorgeschreven zeer lage dosis (tussen 3,75mg - 15 mg, bij mij werkte 7,5mg prima). Wel wat suffig in de ochtend hiervan. Helpt ook goed bij de PAWS na het stoppen van de Benzo. Een jaar lang gebruikt en sinds kort gestopt. Het stoppen was wel ff klote, want zo'n 10 dagen stemmingswisselingen en slaapproblemen en hoofdpijn, maar daarna eigenlijk geen probleem meer. Valt in het niet bij wat je met Benzo's hebt.

- Pregabaline (Lyrica) - (+++++) - Tegen de brede range aan afbouwverschijnselen van Benzo's. Door een dokter voorgeschreven. Dit is echt mijn tip want werkte bij mij fantastisch. Vond het jammer dat ik pas laat in het afbouwtraject ben gaan nemen. Bracht de afbouwverschijnselen voor mij met zo'n 75% terug. Wel coördinatieproblemen en concentratieproblemen, dus als je moet werken misschien wat lastig. Je kunt het ook alleen nemen als het echt heel zwaar is. Zat zelf op 150mg/dag, een lage dosis. Neemt een groot deel van de angst,  paniekaanvallen, spanning en stemmingsproblemen weg. Heb hiermee het laatste stuk van de afbouw gedaan (vanaf 5mg Diazepam, wat het zwaarste stuk is), en ben het nog een tijdje (3 maanden) na op 0 komen blijven gebruiken tegen de na-effecten. Bij het stoppen van de Pregabaline kwam er wel wat angst, spanning en grieperige gevoelens terug. Ook slapen ging een tijdje niet zo lekker. Dat trok na een aantal weken weer weg.

- L-Theanine - (++) - Helpt vooral bij PAWS, fijn dat het natuurlijk is en geen bijeffecten voor zover ik weet.

- Vitamine B6 - (+) - Helpt ook bij PAWS en tijdens afbouwen leek het wat te helpen.

- KavaKava - (++) - Kan de scherpe randjes van de afbouw en PAWS eraf halen. Vanwege mogelijke levertoxiciteit beter niet dagelijks nemen.

- Magnesium - (+) - Lijkt soms wel wat te helpen. Is iig ook goed voor herstel van het brein, dus voor PAWS aan te bevelen.

- Phenibut - (+++) - Tijdens afbouw helpt het om te ontspannen, alleen kan je als je te veel neemt, of te lang achter elkaar, weer flinke katergevoelens krijgen, en daar zit je in je afbouw nu echt niet op te wachten. Voor PAWS is het wel prima, maar houd je dan aan de regel dat je niet meer dan 2 dagen per week neemt, en een wat lage dosis.

- GHB - (++++) - Illegaal, dus beveel ik niet aan. Schijnt wel te kunnen helpen bij zowel afbouw als PAWS in gewone dosissen. Kijk uit voor verslaving, want als je dit leest ben je daar zeer waarschijnlijk gevoelig voor :).

- Kamillethee - (+) - lijkt wat te helpen.

- SSRI's / SNRI's (effexor, sertraline, prozac, etc) - (-) - NEEM DIT NIET!! Vergroot je afbouwverschijnselen nog eens extra en gaat je niet helpen! Kijk uit voor gedachten aan zelfdoding die je hiermee kan krijgen in je afbouw. Ook al denkt een psychiater dat je depressief bent, of lijdt aan een gegeneraliseerde angststoornis, dit is niet het geval als je benzo's afbouwt, althans niet op dat moment. Je ervaart afbouwverschijnselen die op voornoemde ziektebeelden lijken en daarmee een groot risico loopt op misdiagnose. Er is gewoon nog niet genoeg bekend bij dokters over de afbouw van benzo's, dus dit gebeurd vaak. Mij ook.

- Buspiron - (+) - Wordt bij angststoornissen voorgeschreven door artsen. Lijkt een klein beetje te helpen. Er zijn onderzoeken gedaan door producenten van benzo's waaruit blijkt dat Buspiron niet effectief is bij de afbouw van benzo's. Weinig bijwerkingen.

- Tramadol / Oxycodon (-) - hier wil je van wegblijven. Het zal vast werken, want het zijn sterke pijnstillers, maar ook enorm verslavend en dat zou een probleem boven op een probleem worden. Niet aankomen.

- Yoga - (++) - probeer dagelijks in de ochtend een uur. Het haalt je gedachten van je probleem af en zorgt voor lichamelijke ontspanning, dat is nu juist wat je mist door de afbouw. Ook voor PAWS erg goed.

- Meditatie - (++) - Tijdens de afbouw wat lastig omdat concentreren NIET lukt door al de vervelende verschijnselen. Bij PAWS wel erg goed en je zult zien dat hoe langer je op 0 zit, hoe beter het mediteren gaat, dat geeft dan veel voldoening. Je brein moet herstellen en meditatie helpt je daarbij.

 

Het wordt echt beter en je gaat je weer goed voelen in de toekomst, hou je daaraan vast.

 

SUCCES!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog een toevoeging:

- Sceletium Tortuosum (Kanna) - (+++) - dit is een natuurlijk antidepressivum en werkt ook (mild) angstdempend. Is als algemeen veilig bestempeld en wordt al eeuwen gebruikt in Afrika door allerlei stammen tegen neerslachtigheid. Heeft mij vooral in de stemmingswisselingen erg geholpen. Houd het bij een lage dosis (25mg - 75mg Zembrin). Er zijn ook verschillende wetenschappelijke onderzoeken over gedaan met deze dosis die de werking onderschrijven. Zoek op 'Zembrin' in Pubmed (medische database).

- Sporten! - (+++) - iedere vorm van beweging is goed voor je, pak een duursport op zoals rennen, zwemmen of wielrennen, hiermee kan je je gedachten verzetten, maar ook je lichaam helpen ontspannen. Daarnaast maak je allemaal goede breinstoffen aan als je sport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed geschreven Joost. Helemaal met jouw advies eens. Ik ben nu zelf zeven maanden benzovrij. Een jaar verslaafd geweest. Waarvan zeven maanden afgebouwd. Voor gebruik nooit depressief geweest helaas tijdens gebruik wel. Kreeg ook nog allerlei antidepressiva maar ik wist dat de depressies door de pillen kwamen. Ik heb ook mirtazepine gebruikt voor het slapen. Dat heeft mij echt geholpen tijdens de afbouw. Ik heb via taperingstips de benzos afgebouwd en heb tijdens de afbouw max 7, 5 mg mirtazepine gebruikt. Ik heb de mirtazepine ook via taperingsstrips afgebouwd tot 3 mg. Sinds een maand ook mirtazepine vrij. Slaap gaat steeds beter. Zo tussen de zes en zeven uur. Nog wel last van spiertrekkingen maar verder voel ik me heel goed. Totaal mezelf weer! 

Mijn tips zijn: 

Kortwerkende benzos omzetten in langwerkende: diazepam

Langzaam afbouwen via taperingstrips te bestellen bij de regenboogapotheek.

Mirtazepine in een lage dosis voor slapen max 7, 5 mg

Magnesium tegen spierpijn

Bewegen, sporten

Visolie voor je hersenen

En laat je niets aanpraten door artsen. Herstel kan alleen als je stopt met benzos en andere rotzooi zoals paraxotine, sertraline ed. Nooit mee beginnen! Depressies worden erger door pillen!!! Nooit aan beginnen.

Succes allen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
Op 4/28/2017 om 20:11 zei Joost78:

+/- 10 jaar gebruik van gemiddeld 20mg Diazepam/dag, laatste 2 jaar 40mg/dag - toen gaan stoppen......... -> dat is klote, maar het is gelukt en ik ben nu ongeveer een jaar vrij van die troep!

Hieronder geef ik aan wat mij geholpen heeft, hoeveel (aangegeven in plusjes 1-5) en hoe dit werkt. Doe er je voordeel mee.

- Mirtazepine (Remeron) - (++++) - Voor het slapen, want meeeeeen wat is je slaap verkloot als je afbouwt van benzo's. Dit helpt echt goed. Door de dokter voorgeschreven zeer lage dosis (tussen 3,75mg - 15 mg, bij mij werkte 7,5mg prima). Wel wat suffig in de ochtend hiervan. Helpt ook goed bij de PAWS na het stoppen van de Benzo. Een jaar lang gebruikt en sinds kort gestopt. Het stoppen was wel ff klote, want zo'n 10 dagen stemmingswisselingen en slaapproblemen en hoofdpijn, maar daarna eigenlijk geen probleem meer. Valt in het niet bij wat je met Benzo's hebt.

- Pregabaline (Lyrica) - (+++++) - Tegen de brede range aan afbouwverschijnselen van Benzo's. Door een dokter voorgeschreven. Dit is echt mijn tip want werkte bij mij fantastisch. Vond het jammer dat ik pas laat in het afbouwtraject ben gaan nemen. Bracht de afbouwverschijnselen voor mij met zo'n 75% terug. Wel coördinatieproblemen en concentratieproblemen, dus als je moet werken misschien wat lastig. Je kunt het ook alleen nemen als het echt heel zwaar is. Zat zelf op 150mg/dag, een lage dosis. Neemt een groot deel van de angst,  paniekaanvallen, spanning en stemmingsproblemen weg. Heb hiermee het laatste stuk van de afbouw gedaan (vanaf 5mg Diazepam, wat het zwaarste stuk is), en ben het nog een tijdje (3 maanden) na op 0 komen blijven gebruiken tegen de na-effecten. Bij het stoppen van de Pregabaline kwam er wel wat angst, spanning en grieperige gevoelens terug. Ook slapen ging een tijdje niet zo lekker. Dat trok na een aantal weken weer weg.

- L-Theanine - (++) - Helpt vooral bij PAWS, fijn dat het natuurlijk is en geen bijeffecten voor zover ik weet.

- Vitamine B6 - (+) - Helpt ook bij PAWS en tijdens afbouwen leek het wat te helpen.

- KavaKava - (++) - Kan de scherpe randjes van de afbouw en PAWS eraf halen. Vanwege mogelijke levertoxiciteit beter niet dagelijks nemen.

- Magnesium - (+) - Lijkt soms wel wat te helpen. Is iig ook goed voor herstel van het brein, dus voor PAWS aan te bevelen.

- Phenibut - (+++) - Tijdens afbouw helpt het om te ontspannen, alleen kan je als je te veel neemt, of te lang achter elkaar, weer flinke katergevoelens krijgen, en daar zit je in je afbouw nu echt niet op te wachten. Voor PAWS is het wel prima, maar houd je dan aan de regel dat je niet meer dan 2 dagen per week neemt, en een wat lage dosis.

- GHB - (++++) - Illegaal, dus beveel ik niet aan. Schijnt wel te kunnen helpen bij zowel afbouw als PAWS in gewone dosissen. Kijk uit voor verslaving, want als je dit leest ben je daar zeer waarschijnlijk gevoelig voor :).

- Kamillethee - (+) - lijkt wat te helpen.

- SSRI's / SNRI's (effexor, sertraline, prozac, etc) - (-) - NEEM DIT NIET!! Vergroot je afbouwverschijnselen nog eens extra en gaat je niet helpen! Kijk uit voor gedachten aan zelfdoding die je hiermee kan krijgen in je afbouw. Ook al denkt een psychiater dat je depressief bent, of lijdt aan een gegeneraliseerde angststoornis, dit is niet het geval als je benzo's afbouwt, althans niet op dat moment. Je ervaart afbouwverschijnselen die op voornoemde ziektebeelden lijken en daarmee een groot risico loopt op misdiagnose. Er is gewoon nog niet genoeg bekend bij dokters over de afbouw van benzo's, dus dit gebeurd vaak. Mij ook.

- Buspiron - (+) - Wordt bij angststoornissen voorgeschreven door artsen. Lijkt een klein beetje te helpen. Er zijn onderzoeken gedaan door producenten van benzo's waaruit blijkt dat Buspiron niet effectief is bij de afbouw van benzo's. Weinig bijwerkingen.

- Tramadol / Oxycodon (-) - hier wil je van wegblijven. Het zal vast werken, want het zijn sterke pijnstillers, maar ook enorm verslavend en dat zou een probleem boven op een probleem worden. Niet aankomen.

- Yoga - (++) - probeer dagelijks in de ochtend een uur. Het haalt je gedachten van je probleem af en zorgt voor lichamelijke ontspanning, dat is nu juist wat je mist door de afbouw. Ook voor PAWS erg goed.

- Meditatie - (++) - Tijdens de afbouw wat lastig omdat concentreren NIET lukt door al de vervelende verschijnselen. Bij PAWS wel erg goed en je zult zien dat hoe langer je op 0 zit, hoe beter het mediteren gaat, dat geeft dan veel voldoening. Je brein moet herstellen en meditatie helpt je daarbij.

 

Het wordt echt beter en je gaat je weer goed voelen in de toekomst, hou je daaraan vast.

 

SUCCES!!!!!

Wat zijn paws als ik vragen mag? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even van me af schrijven..... 

Zit nu nog op 0,25 lorazepam voor de nacht, na dik een jaar lorazepam gebruik........ grootste tijd 2 mg per dag.......

Het went nooit, elke ochtend zo nerveus, onrustig en down wakker worden, ook als je redelijk goed op bed bent gegaan de dag ervoor

Elke dag voelt als weer een strijd

Ik probeer zoveel mgl toch de deur uit te gaan en onder de mensen te komen, maar alles kost me stress......pfffff

Ben er soms zo klaar mee

Fff gefrustreerd en verdrietig....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Sieska:

Even van me af schrijven..... 

Zit nu nog op 0,25 lorazepam voor de nacht, na dik een jaar lorazepam gebruik........ grootste tijd 2 mg per dag.......

Het went nooit, elke ochtend zo nerveus, onrustig en down wakker worden, ook als je redelijk goed op bed bent gegaan de dag ervoor

Elke dag voelt als weer een strijd

Ik probeer zoveel mgl toch de deur uit te gaan en onder de mensen te komen, maar alles kost me stress......pfffff

Ben er soms zo klaar mee

Fff gefrustreerd en verdrietig....

Sieska, wat jij schrijft is zo herkenbaar......

Ik heb dat ook. Of ik slaap slecht, of ik slaap wel goed, maar sta inderdaad al onrustig op. Soms verdwijnt dat snel, maar soms is het een strijd die de hele dag voortduurt, al gaat het in de avond doorgaans gek genoeg beter. 

Het is echt een stuk mindfucking, want het zijn de benzo`s die dit veroorzaken. Je bent net een stapje verder nu dan ik, ik zit nog even op 0,5 mg. Dat laatste stukje is verdraaid moeilijk, maar het gaat je lukken. Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 ik slaap redelijk, paar keer wakker in nacht, maar slaap dan wel weer in gelukkig.

Meestal knapt bij mij ook op in middag of avond, fijn natuurlijk, maar vind dan altijd weer zo naar als het er sochtends gewoon weer is.......onbewust hoop ik dan toch.....  

Krijg je genoeg begrip in je omgeving? Ik voel me vaak onbegrepen, ook al doen bv mijn man en vrienden echt hun best, ik wou dat ze ff een uurtje konden voelen wat wij voelen....... psychiaters ook.......ik gun het niemand, maar gun mezelf wel meer begrip en erkenning . Ik kan zo snel denken dat aan mij ligt, mezelf naar beneden halen.....

Hoe vul jij je dagen in ? Welke afbouwstappen neem jij ?

Ik wil de 0,25 ook nog halveren, als lukt.....minstens twee weken per stap, soms zes weken......net hoe voelt.

Jij ook sterkte, we gaan ervoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sieska

ja, mijn omgeving begrijpt het niet en de artsen eigenlijk ook niet. Begrip vind ik vooral hier op dit forum. 

Het ligt niet aan jou, het is geen kwestie van de knop omzetten. Je bent al ver, en eenmaal op 0 is de genezing nabij, al zal het dan even zwaar zijn. 

Ik werk 6 uur per dag (meer lukt niet) en probeer te sporten (hardlopen, fietsen) ter afleiding. 

Qua afbouw deed ik altijd steeds 0,25 minder na een paar weken. Ik heb op 0 gezeten, maar dat ging niet goed, waardoor ik nu al weer even terug ben op 0,5 mg. De laatste stap van 0,25 naar 0 was te veel. Als je de 0,25 kunt halveren is dat prima. Ik doe het nu nog kleiner. Ik heb een precisieweegschaal besteld (komt vandaag) en met behulp van een rekenschema in Excel haal ik er vanaf vandaag of morgen telkens 3% af. dat is niet veel, maar dan gaat het erg geleidelijk. Hopelijk gaat dat me helpen.

Sterkte, Sieska! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Beste Joost, Heel knap dat je mbv Lyrica Diazepam redelijk snel hebt afgebouwd. Ik zou een aantal vragen aan je willen stellen, als dat kan. Heel even iets over mezelf. Ik ben sinds 10 jaar verslaafd aan Bromazapam (3 tot 6 mg/per dag). Ik was al gestart met afbouwen. Ik wilde blijven werken, dus het ging in kleine stapjes. Na een ongeluk met enorme nekpijn en opname in een ziekenhuis kreeg ik naast pijnstilling ook Lyrica voor de pijn. Tot mijn verbazing had ik zelfs na twee dagen geen behoefte aan Bromazepam. En alhoewel ik apotheker ben (ik werk niet in een apotheek, dus geen toegang tot medicijnen)ben ik pas dan gaan googelen of Lyrica kan helpen bij Benzodiazepineverslaving. Nou wordt vaak afgeraden, maar jou verhaal geeft me veel hoop en moed. Mijn vraag aan jou gaat vooral over blijven functioneren op je werk. Ik heb behoorlijk last van bijwerkingen van Lyrica, die erg lijken op die, die jij beschreef. Ernaast denk ik er ook over na Mirtazapine voor een betere nachtrust in te nemen, ga je je daardoor nog suffer voeler? Verergeren daardoor de cognitieve problemen? Ik wil me niet ziek melden, maar ook niet suf op mijn werk zitten. Hoe deed jij dat? Een laatste vraag: kwam je veel aan, zowel Lyrica als Mirtazapine staan erom bekend? Bij voorbaat dank. Excuses voor spelfouten, ik ben van Duitse komaf. Groeten Swantje

bewerkt door Swantje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Swantje. zoals je kan zien in de data van posten, zou het kunnen zijn dat deze persoon niet meer echt reageert. Als je engels goed is zou je benzobuddies.com kunnen proberen met je vragen. Ik heb zelf geen ervaring met de twee medicamenten dus ik kan je niet helpen. Wat me wel verbaast en doet schrikken is dat ik met mijn vragen soms bij een apotheker probeerde antwoorden te krijgen, maar nu blijkt dat jij het zelf ook niet eens zou weten.....

Als je ervaring nu is dat de Lyrica je helpt geen bromazepam meer te nemen, zou ik gewoon met je arts gaan overleggen. Hoe je ooit begonnen bent maakt niet uit lijkt mij, een arts heeft geheimhoudingsplicht ook. Let gewoon goed op je dieet en aankomen kan na de afbouw ook weer herstellen. De meeste mensen vallen af tijdens benzo ontwenning. Je lichaam is zo hard bezig te herstellen en er zijn zoveel processen die beschadigd zijn, dat het je lichaam nogal wat energie kost om het op te lossen. En een paar kilo's zijn veel minder schadelijk voor je dan de bromazepam.

heel veel sterkte!

@Swantje

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Kannietmeer,

Heel erg bedankt voor je reactie. Je moet niet ervan schrikken dat ik apotheker ben. Ik werk niet als openbare apotheker (nooit gedaan) maar doe onderzoek. Een openbare apotheker in Nederland kun je gerust dit soort vragen stellen. Ik kan met mijn vragen alleen niet bij bevriende apotheker terecht, omdat ik me echt voor mijn verslaving schaam, juist omdat ik van het gevaar van tevoren wist. Maar ik heb dan ook 5 jaar met angsten zonder medicijnen doorstaan. Uiteindelijk werd ik opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis en kreeg bromazepam. Helaas heb ik toen ingestemd omdat ik niet meer kon. Ik werd er toen ook mee ontslagen. Balen. Met mijn huisarts heb ik het erover gehad. Dat viel tegen. Hij begon meteen erover dat Lyrica ook verslavend kan werken. Hij luisterde niet naar mij. Ik heb geen neiging naar verslaving. Ik heb ook nooit de dosering van de benzodiazepine verhoogd. Drink geen alcohol en rook niet en heb nooit andere drugs gebruikt. Bij benzobuddies ben ik al een tijdje. Helaas wordt daar ook alleen van Lyrica afgeraden ivm verslaving. Althans wat ik tot nu toe heb gelezen. Ik moet er nog maar dieper induiken. Ik ga gewoon met de Lyrica door. Ik zit nu al op de helft van mijn Bromazepam, zonder moeite. Bizar gewoon. Ik hou het forum op de hoogte. Het zou geweldig zijn als het zo door gaan, maar ik vertrouw het niet helemaal;). Ik moet gewoon ernaast blijven functioneren. 

Groet en bedankt,

swantje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjonge Swantje,

Ik snap je helemaal. En ik snap dat je de lyrica nu gebruikt op deze manier om vande benzo af te komen. Het is nu eenmaal zo dat iedereen verschillend reageert, dus wellicht heb jij 'geluk' met deze optie. Ik heb zelf ook geen neiging tot verslaving en ben zelf ook zelfs nooit zo veel gaan gebruiken als de artsen voorschreven. Ik ging naar huis en deed wat ik zelf goed vond en dat was altijd minder. Gelukkig maar anders was ik nu nog lang niet klaar geweest met afbouwen.

Indien nodig zou je ook nog een cross over kunnen overwegen, een overstap naar diazepam om de tapering af te krijgen. Maar zoals het nu gaat lijkt het goed te gaan voor je, dus vooral zo doorgaan dan! Niet iedereen heeft een heftig ontwenningssyndroom. Als jij met lyrica de benzo kwijt kan lijkt dat een oplossing maar het kan zijn dat je ene met het andere verwisseld. Wat ik begrijp van dit middel is dat het geen invloed heeft op gaba, niet vermindering en niet in vermeerdering, ook niet op de GABA-A of GABA -B of opiaten receptoren. Dat klinkt dan hoopvol. Maar het werkt wel op de zenuwen en de doorgave van prikkels, dus aangezien het lichaam graag balans ziet zal het mogelijk weer een aanpassing willen maken.

Heel veel sterkte! Het zijn allemaal moeilijke keuzes.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Hallo , ik  zit sinds 7 weken op nul en heb zoveel kast . Telkens weer wat anders . Vandaag heel slap , dacht niet meer op mijn benen te kunnen staan en maagpijn ineens, misselijk en heel erg bieren en zo moe …. Ik forceer me om wat afleiding te hebben naar zit constant in een soort doodsangst .. ik denk soms echt dat ik doodga . Ben 70 jaar en heb in mijn leven nog nooit zoiets zwaars meegemaakt . Terwijl ik toch heel wat heb moeten incasseren . Herkent iemand dat gevoel dat je doodgaat ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...