Spring naar bijdragen

Discussie: De overheid moet de verkoop van alcohol verbieden.


Vasja

Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

 

Wat is jullie mening over de rol van de overheid aangaande alcohol?

Ik heb de stelling een beetje scherp gemaakt, maar wat vinden jullie, als mensen met problemen met alcohol, wat de rol van de overheid hier in moet zijn?

 

Groetjes, Vasja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind ik ook van niet. Zou wel meer info mogen zijn over gevaren van alcohol net zoals bij het roken. Daar mag geen reclame meer voor op tv zou ik voor alcohol ook wel wat vinden. Er wordt ten slotte ook geen reclame gemaakt voor drugs. Alcohol wordt overal gepresenteerd als leuk en gezellig maar er schuilt ook een groot gevaar in. Zoals wij inmiddels weten. En natuurlijk zijn we zelf gaan drinken dat heeft de overheid niet gedaan. Maar denk wel dat de algehele visie op het drinken van alcohol wat anders zou kunnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook eens wat betreft eigen verantwoordelijkheid.

 

Vind de overheid wel een dubbele standaard heeft als ik de vergelijking tussen drank en roken maak. Waar de overheid zich beroept op het belang van de volksgezondheid en de meest gruwelijke plaatjes verplicht stelt en straks sigaretten geheel uit het zicht moeten liggen........waarom als ik de supermarkt binnen kom word ik doodgegooid met de wekelijkse bieraanbieding waar niet aan te ontkomen is en waarom laat de verpakking van drank niet plaatjes van drank zien die ook de waarheid zijn en wij ons herinneren uit onze tijd van gebruik? 

 

Als de overheid het dan toch als haar plicht ziet om preventief dit soort verslavende stoffen te ontmoedigen en uit zicht te halen, waarom dan niet gelijke monniken en kappen? 

 

Voelt voor mij alsof de overheid de schade door roken wel onderkent maar van alcoholisme niet. Wij worden niet onderkent echt, wij zijn blijkbaar niet echt de moeite waard om beleid op te maken........ Dus nee eigenlijk vind ik dat alle drugs legaal moeten zijn en eigen verantwoordelijkheid. En indien er wel beleid is dan geen discriminatie en wel anti roken en wel anti harddrug beleid maar geen anti alcohol beleid (immers ook een harddrugs)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De overheid zijn allemaal een stelletje over het paard getilde lobbyisten die het alles behalve goed met jou voor hebben. 

De overheid boeit het geen hol of je jij wil of niet drinkt of je wel of niet rookt. Het enige waar het om draait is geld en macht. 

Sigaretten en Drank zijn een grote inkomstenbron aan accijns, denk je echt dat ze sigaretten gaan verbieden? of drank? nee, je merkt als er minder sigaretten worden verkocht gaat de prijs van de benzine en alcohol omhoog en vice versa. 

En, spoiler-alert; Rokers zijn goed voor de ziekenhuizen en alle kankerstichtingen en alcoholisten goed voor ziekenhuizen, zorg, klinieken en de drankenhandel. Want tja, de kachel moet ook daar blijven roken he?  

 

Roken krijgt veel aandacht omdat er, ja ja, een hoop * in Nederland zijn die er hun werk van hebben gemaakt om de hele dag te *. Deze mensen krijgen geld en subsidie om te zeiken. Goed voorbeeld is de achterlijke reclame van het kwf met die Roee Verveer 'Eigenlijk best gek he? dat je meer sigaretten kunt kopen dan brood?' Nee sul, bakkers zijn om vijf uur dicht en een brood automaat in de kroeg moet ik nog zien. Iedereen weet dat roken slecht is en het is jouw keus om te roken, klaar, kous af. Hou op met dat gedram. 

Roken in restaurants en kroegen verboden prima, het stinkt nou eenmaal maar op een terras? Onzin, Dat je op het terras een hoop fijnstof van de voorbijrijdende auto inademt daar hoor je ze dan niet over. 

 

Drank? Precies hetzelfde. Je hoeft het niet te kopen, niet op te drinken en je wordt er dan ook niet verslaafd aan. Dat er zoveel reclame is en aanbiedingen is maar voor één ding: Geld. Dat er minder antireclame is voor drank is heel simpel, hier zijn minder beroepszeikers in dienst. Ja stichting Stiva die af en toe iets van zich laat horen zoals laatst bij Ooh Ooh hier gaan we weer. 'Dat het niet normaal was dat er zoveel gedronken werd.' MAAR, komtie jongens, STIVA is opgericht en krijgt geld van....De alcoholindustrie! Onder het mom van 'Maar we hebben ook een stichting in het leven geroepen dat alcohol slecht is dus kijk ons eens deugen!' Dit komt neer op de salade en het bakje fruit van de Mac. 'Maar kijk, wij doen ook gezond!'

Even tussendoor, nog erger is dat de MacDonalds sportevenementen sponsort en organiseert onder het mom van kijk ons eens goed bezig zijn. Dit komt overeen met Malboro die dan de ademapparaten in het ziekenhuis zou sponsoren. 

 

Wat mensen eens meer zouden moeten doen is eigen verantwoordelijkheid nemen. Zelf keuzes maken en niet alles gooien op de overheid die dat maar moet verbieden/reguleren. Owja, en stoppen met het eeuwige gezeur en het * op alles en iedereen. 

Ik vergelijk het altijd maar met een Amerikaan die zegt dat je wiet niet moet legaliseren want dan gaat iedereen blowen. Hier kun je wiet volop en overal verkrijgen en blowt heel Nederland? Nee, omdat het makkelijk verkrijgbaar is wil het nog niet zeggen dat iedereen het ook automatisch gebruikt. 

Dit geldt voor mij ook voor Alchohol en Tabak.

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Een beetje laat wil ik hierop reageren.  Ik heb ergens ooit op een Website dacht ik van een GGZ instelling gelezen: 'als alcohol vandaag pas zou worden uitgevonden, de Overheid het zou verbieden' (als een gevaar voor de volksgezondheid). 

Dit slaat natuurlijk nergens op,maar ik vond het wel grappig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verbieden is geen oplossing , aangezien je het dan alleen maar de criminaliteit injaagt. De vraag naar alcohol zal ook niet veranderen. Strenger reguleren van iets waar veel vraag naar is zal beter werken dan iets verbieden. In de nabije toekomst zie ik drank , gokken sigaretten ect de leeftijdsgrens wel verhoogd worden naar 21 jaar. Volgens mij waren er ook plannen om alcoholaanbieding aan banden te leggen. 

Maar puntje bij paaltje is het ieders eigen verantwoordelijkheid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verbieden van autorijden aan alcoholverslaafde lijkt me een onmogelijk taak om te controleren, immers men is onder invloed achter het stuur of niet.. + welke definitie ga je hanteren en valt iemand in de categorie verslaafd. 

Mijn verslaving heeft trouwens niks met alcohol te maken haha, voor mij was gokken de boosdoener. Mijn mening daarover is eigenlijk hetzelfde als met alcohol: Reguleren werkt beter dan verbieden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...