Spring naar bijdragen

Cheyenne: terug van weggeweest


Cheyenne

Aanbevolen berichten

Ruim negen jaar geleden had ik me hier voor het eerst aangemeld, onder dezelfde nickname. Dus ik ben dezelfde Cheyenne die zich in november 2007 voor het eerst aanmeldde.

 

Een van de redenen dat ik destijds ben begonnen met overmatig drinken was dat ik geen relatie kon krijgen.

 

Wat was ik toen nog jong! Toch nog stiekem valse hoop. En een aantal jaren achter elkaar zat ik met Oud en Nieuw hier alleen op de bank, en bij het afgaan van het vuurwerk troostte ik mezelf met de gedachten van 'Dit Wordt Mijn Jaar!' Helaas zat ik de volgende jaarwisseling weer alleen op de bank.

 

En mijn verjaardagen zijn de laatste jaren verdrietige dagen, ook omdat ik altijd graag kinderen had gewild. Mijn veertigste verjaardag had een feestelijke en vrolijke dag moeten zijn, het was ook nog Eerste Paasdag, maar ik zat alleen thuis. Met troosteten en drinken.

 

Helaas ben ik nu ruim negen jaar ouder dan toen ik me hier voor het eerst meldde, en nog steeds hetzelfde. Nog steeds alleen.

 

Hopelijk mag ik dit hier schrijven, ik wil niemand onbedoeld confronteren met alcohol, maar ook deze jaarwisseling heb ik mezelf getroost met wijn. En gisteren met Nieuwjaarsdag had ik ook behoefte aan troost. Ik dus naar een winkel die op Nieuwjaarsdag open was, op de website stond dat ze zo en zo laat open zouden zijn met Nieuwjaarsdag. Bij de winkel aangekomen bleek dat een uur later te zijn. Ik teleurgesteld naar huis, meteen een boze mail naar die winkel gestuurd. Helaas ben ik gisteren later toch weer op hangende pootjes terug gegaan toen die winkel echt open was.

 

Hier schrik ik van, ik ben momenteel dus echt afhankelijk van wijn.

 

Dit doet me denken aan een situatie van een aantal jaar geleden. Het was 2008 of 2009, het was Koninginnedag. Ik voelde me toen ook alleen, dus ik ging naar het station voor wijn bij AH To Go. Met Koninginnedag (nu Koningsdag) is er een beleid van geen alcohol op het station, dus ik zag bij AH To Go geen wijn maar een leuke tekst in de trant van koop lekker een Red Bull daar knap je van op! In die tijd waren er ook nog geen supermarkten langer open op feestdagen, dus toen was ik boos, verdrietig en teleurgesteld weer naar huis gefietst.

 

Momenteel ben ik verdrietig, ik had echt het voornemen om heel 2017 te stoppen met drinken. Daarom voel ik me rot door mijn actie van gisteren. Aan de andere kant, ik kan iedere dag opnieuw beginnen, daarvoor hoeft het niet per se 1 januari te zijn.

bewerkt door Cheyenne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd goed hier te schrijven als je net als wij alcohol de baas wilt zijn, Cheyenne. Uit je verhaal begrijp ik dat je dat graag wilt, maar is het je in de afgelopen tijd wel eens gelukt langere tijd zonder drank te leven, of niet? Vertel daar ook iets over als je wilt, dan krijgen we een iets beter beeld en kunnen we misschien ook gerichter reageren. Negen jaar geleden zat ik zelf nog niet op dit forum, dus ik weet niet wat je toen al geschreven hebt.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bob,

 

Bedankt voor de reactie.

 

In het verleden heb ik een aantal keer alcoholvrije periodes gehad. Maar nooit meer dan zes tot acht weken. Tijdens die periodes voelde ik me zo goed!

 

Ik ging weer drinken bijvoorbeeld doordat ik ergens een wijntje aangeboden kreeg. Een keer koude glühwijn... :-(.  Nou, als ik toch gezondigd heb, dan liever met mijn lievelingswijn!

 

De laatste keer was ik ook weer goed begonnen. Toch wil ik vooral de eerste tijd wijn compenseren met Crodino en alcoholvrij bier. Crodino vind ik heerlijk, maar sommige alcoholvrije bieren zijn zo zoet, net limonade. Bijvoorbeeld Radler. Ik had wat ingeslagen. De eerste flesjes waren alcoholvrij, maar toen ik met latere flesjes begon, bleek dat een variant te zijn met een paar procent alcohol. Ik dacht van nu ik toch zondig met iets wat ik niet echt lekker vind, kan ik net zo goed weer wijn kopen...

 

Tijdens alcoholvrije periodes voel ik me goed, alleen had ik de laatste keer last van rare belevenissen. Of dat delirium was? In het algemeen heb ik tijdens een alcoholvrije periode een betere eetlust, heb zin om op te ruimen en thuis gezellig maken en er lekker op uit te gaan.

 

Alleen komt het verdriet van ongewenst single en kinderloos zijn dan extra naar boven.

bewerkt door Cheyenne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo cheyenne

Las je verhaal en ik begrijp je heel goed

Ongewenst single en kinderloos

Zelf ben ik ook single en dat maakt alles vaak moeilijker. Heb gelukkig wel een hele lieve dochter waar ik heel veel van hou

Ben ook al 52 en dat maakt het vinden van een relatie niet makkelijker

En dan wil een mens wel eens terugvallen in alcohol

Mensen die gewoon een relatie hebben weten vaak niet wat het is alleen te zijn

Ik heb het leren accepteren na een huwelijk en twee relaties

Zou trouwens met sommigen die een relatie hebben niet willen ruilen

Ook bij mij is alcohol met vallen en opstaan

Lees hier heel veel en reageer als ik daar keer zin in heb

Komt ook drukke baan en veel hobby's

Je zegt al na tijd lang geen alcohol voelde ik mij veel beter. Ik herken dat. Voor mij een teken om door te zetten

En ik heb veel steun aan mensen die hier schrijven

Kom elke dag lezen

Er zitten hier veel lieve mensen die je veel aandacht geven

Je mag altijd een prive bericht sturen

Zet m op. Je bent nog veel te jong om niet te genieten zonder alcohol

Zes weken er ooit af? Super knap

Zet m op je bent het waard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens alcoholvrije periodes voel ik me goed, alleen had ik de laatste keer last van rare belevenissen. Of dat delirium was? In het algemeen heb ik tijdens een alcoholvrije periode een betere eetlust, heb zin om op te ruimen en thuis gezellig maken en er lekker op uit te gaan.

Alleen komt het verdriet van ongewenst single en kinderloos zijn dan extra naar boven.

Ik haal even deze passage er uit en reageer daarop.

Tijdens alcoholvrije periodes voel je je goed, heb je betere eetlust, zin om dingen te doen en er lekker op uit te gaan.

Dat klinkt als periodes waarin je goed in je vel steekt, dus zoals Rob ook zei alle reden om door te zetten. Alleen nog even de vraag hoe... kom ik zo op terug.

Alleen komt het verdriet van ongewenst single en kinderloos zijn dan extra naar boven.

Je weet dus in elk geval waarom je zoveel drinkt. Het zal duidelijk zijn dat de alcohol het verdriet misschien dempt maar de oorzaak niet wegneemt, integendeel.

En dan: "last van rare belevenissen. Of dat delirium was?" Dat zou kunnen. Tijdens zwaar alcoholgebruik raken zenuwen ongevoelig en geven ze de signalen van je zintuigen minder goed door aan je hersenen. Wazig zicht, ongevoelige vingers, dat soort dingen. Bij de ontnuchtering die erop volgt kan dat leiden tot tijdelijke overprikkeling waardoor je misschien rare dingen ziet of meent te horen. Het kan ook met hevige angsten gepaard gaan. In dat geval is het beter niet abrupt te stoppen en te overleggen met je arts over wat verstandig is. Als die angst er niet is kun je het denk ik ook gewoon uitzitten (of uitslapen). Het gaat vanzelf weer weg.

Nu de vraag hoe te minderen, te stoppen, de verleidingen te weerstaan. Welnu, daarvoor kun je op dit forum hulp en inspiratie vinden, maar het beste werkt het als je zelf een plan ontwikkelt. Ik ken twee hoofdvarianten. De ene variant is een onwrikbaar besluit (en dan ook geen flauwekul over "recht op iets vervangends" en ook niet in elk wissewasje een aanleiding vinden om weer te beginnen). Dat gaat niet zo maar, heb je al gemerkt, maar dat wil niet zeggen dat je het niet zou kunnen. Misschien zoeken naar begeleiding, een cursus, een boek er over?

De andere variant is het klein te houden. Een besluit "vandaag neem ik de eerste niet" is beter vol te houden dan een voornemen voor een heel jaar. Je moet denk ik zelf uitvinden welke variant bij jou past. Misschien ook eerst van dag tot dag, en daarna een overgang naar iets groters. We helpen je graag, maar het werkt het beste als je zelf een plan maakt.

En die ongewenste eenzaamheid? Die wordt met drank geheid alleen maar groter.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartstikke goed Cheyenne, dat je hebt besloten om de wijn vaarwel te zeggen. Dat mag altijd, dus ook ná 1 januari. Onthou dat als je verdriet hebt, of in de put zit, dat die wijn daar niet bij helpt. Het wordt er alleen maar erger van. Dat het verdriet juist naar boven lijkt te komen is heel normaal, laat lekker naar boven komen. Koester dat. En laat de haren wapperen, meid. Je bent zoveel meer dan wie je bent met een wijntje op de bank! Ga bij een vereniging (sport, spel, knutselen), of doe vrijwilligerswerk bij een goed doel (Amnesty, voedselbank). Trek erop uit! Zet het in je agenda!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi cheyenne

 

het omgaan met het alleen zijn en kinderloos is beter nuchter aan te pakken dan met drank, dat weet je zelf goed genoeg. heb je hulp daarbij? zou ik doen, ga eens praten over de onderliggende problematiek waardoor je gaat drinken, volgens mij ligt daar de haard dus.

 

verder ben ik ook net weer begonnen, vorig jaar ook 8 weken rondom de feestdagen, nu 1 januari begonnen. gaan we mooi samen op, want idd die ene dag maakt niet uit, ik dacht eerst ik begin de 2de, maar had de 1ste al geen zin meer in drank.

succes! kom je op het dagpact?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Heel erg bedankt voor jullie reacties en sorry dat ik verder geen reacties meer heb gegeven en zo lang niets meer van mij heb laten horen. Helaas heb ik de laatste maanden een enorme terugval gehad. Nu ben ik weer aan het opkrabbelen.

Hopelijk nemen jullie me nog serieus. Ik wil heel graag voorlopig stoppen, maar ik ben hier met tussenpozen, al bijna tien jaar!

Het is zo zonde dat ik zoveel leuke dingen moet afzeggen omdat ik liever thuis zit te drinken! Aan de andere kant is het goed dat ik in dat soort situaties de eer aan mezelf houd en niet in beschonken toestand in rare situaties beland. Als ik heb gedronken, kan ik beter thuis blijven. Een paar jaar geleden had ik een enorm akelige ervaring toen wat wijntjes om te ontspannen voor een sociale situatie ineens omsloegen in een 'kwade dronk'.

Heel graag wil ik een frisse nieuwe start maken. Niet drinken heeft me in het verleden zoveel positiefs gegeven.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cheyenne,

 

Ik herken heel veel in je verhaal. Ben zelf ook single, kinderen vind ik leuk alleen hoeft niet zo van mezelf. Maar dat komt misschien ook omdat ik nog steeds niet weet wat ik wil in dit leven (en ik ben al 37).

Vroeger leek een relatie me geweldig. Maar nu vraag ik me af of dat ik het toen heb over-geromantiseerd, of hoe je dat ook noemt. Relaties ben ik slecht in, ben snel op iemand uitgekeken en als ik een keer echt verliefd ben word ik zo onzeker en geloof ik er niks van dat diegene mij uberhaupt leuk kan vinden.

Tja, heb dus ook last van eenzaamheid, dat is een reden voor mijn alcoholgebruik. Daarnaast zorgt een stressvolle baan ervoor dat ik al een maand wil stoppen, en steeds weer terugval.

Ik hoop nog veel van je te lezen hier Cheyenne, want ik vind het fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat je er open over bent!

Zet m op!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cheyenne. Welcome back! Hopelijk kom je niet alleen voor de gezelligheid.

Je schrijft "Ik wil heel graag voorlopig stoppen" en dat is meesterlijk geformuleerd. Waarschijnlijk deed je het niet eens expres, maar dat "heel graag" en dat woord "voorlopig" erbij, zonder precieze aanduiding voor hoe lang, geeft zo mooi weer waar het om draait. Je gaat dus eigenlijk gewoon nog maar een keer proberen of het deze keer wel lukt, misschien, als alles een beetje meezit, toch?

Ik neem zonder meer aan dat je het echt graag wilt, maar als dat inderdaad zo is, zou je het plan dat niet wat concreter moeten maken? Wat ga je nu precies anders doen dan voorheen, en voor hoe lang om te beginnen? En hoe ga je dat doen? Welke hulp ga je erbij inschakelen?

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk nemen we je nog serieus! Alsof het ons in één keer is gelukt? Als ik terug kijk ben ik ook zo'n 10 jaar aant * geweest met alcohol met wat tussenpozen van stoppen. Nu gaat het goed en is alles onder controle. Gaat jouw ook lukken ^^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cheyenne,

Het belangrijkste is dat jij jezelf serieus neemt. 

We weten allemaal hoe lastig het kan zijn, vallen en optstaan, opnieuw beginnen. Ik denk dat we elkaar daarin altijd serieus nemen, juist omdat we weten hoe het werkt. Geen veroordeling, maar steun. Verder heeft Bob het denk ik duidelijk verwoord...hoe ga je het aanpakken? Heel veel succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Cheyenne, laat er geen misverstand ontstaan. Ik neem je heel serieus en zal dat blijven doen, juist omdat je steeds bent teruggekomen. Dat geeft namelijk aan dat je wel degelijk een doel voor ogen hebt en dat is al veel krachtiger dan wat je veel andere gewoontedrinkers ziet doen. Ik heb je wel uitgedaagd met een plan te komen, en daar blijf ik bij. Je zult het uiteindelijk zelf moeten doen, met of zonder hulp.

Hoe gaat het nu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...