Spring naar bijdragen

Moeps


Moeps

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen,

 

Ook ik wil me alvorens hier en daar te posten, eerst even kort voorstellen.

 

Ik ben Moeps, 42, moeder van 3 kinderen, getrouwd, ik werk, heb vrienden, geen geldzorgen, ook geen andere zorgen, alles gaat goed.

 

Nou ja, bijna alles dus. Ik drink al jaren veel te veel. Ben al heel vaak op dit forum geweest (meegelezen, nooit aangemeld), heb al heel wat pogingen tot minderen ondernomen, heel wat systemen geprobeerd (4 dagen niet, 3 dagen wel, weekend wel, week niet, max. 3 of 4 glazen per dag, noem maar op). Het werkte niet.

 

Vorig jaar ben ik 25 kilo afgevallen en in die periode had ik ook een redelijke grip op mijn alcoholgebruik, in die zin dat ik wel wekelijks in ieder geval 1 of 2 keer (veel) te veel dronk, maar niet dagelijks. Ondertussen zit ik gewoon weer op vrijwel dagelijks veel te veel drinken, af en toe echt laveloos  :(. Elke ochtend om 4.00 uur wakker met een waardeloos gevoel over mezelf, schaamte, slecht voorbeeld voor mijn kinderen, moe, futloos, vreselijk, afschuwelijk ......  

 

Heb nu dus besloten (voorlopig in ieder geval) geheel te stoppen. Helemaal niks en dat heb ik nog nooit eerder geprobeerd, zonder einddatum in ieder geval.

 

Ik lees de verschillende tips en opmerkingen hier en vooral een zin die ik zojuist las, kwam zeer verlichtend op mij over en die wil ik de komende periode elke dag met me meenemen:

 

ik weet niet of ik het voor altijd ga redden, maar vandaag in ieder geval wel!

 

Bedankt!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is een fijne variatie op die zin: vandaag neem ik de eerste niet.

Welkom hoeft eigenlijk niet want je bent hier al lang op het forum, maar nu ook echt aangemeld en met een plan. Goed werk! Als ik jou was zou ik ook even naar de huisarts gaan. Al was het maar om je plan te bespreken.

Succes vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Moeps

de lange aanloop van alleen lezen

geeft je innerlijke gevecht wel weer

vermoed ik zo.

Ik herken dat gevecht en was al snel

blij toen ik de knop eenmaal om had

en durfde kiezen voor; vandaag niet.

Daarna groeide ook de moed om te

leren dealen met de onderliggende

redenen (lees smoezen) waarom ik

dacht alcohol nodig te hebben. Ze

bleken niet te bestaan. Wel moest ik

echt leren dealen met onrustgevoelens, stress

en in mijn geval, mijn omstandigheden destijds.

Dat ging trouwens veel beter dan met een katterige

schulvoelende, schaamtevoll geweten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank allemaal voor dit warme welkom! Vandaag is het gelukt en dat maakt dan de tweede dag succesvol! Nog een heel pril begin, maar toch een overwinning!

De kinderen vroegen waarom ik water dronk aan tafel en toen heb ik maar gewoon geantwoord dat ik een tijdje geen alcohol wil drinken, weer een extra stok achter de deur.

Bedankt allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Etty,

Ik begrijp wat je schrijft en ben het geheel met je eens. Nu was het meer gewoon luchtig, in dezelfde trant als toen ik vorig jaar regelmatig/vrijwel elke avond een andere/lichtere maaltijd at omdat ik in een afvalproces zat.

Maar bedankt voor de waarschuwing, ik wil inderdaad voorkomen dat zij hierin mee getrokken worden. Ik wil er verder dan ook geen woorden aan vuil maken waar zij bij zijn, en eigenlijk in het geheel niet om me heen, maar ik weet nog niet of dat nu wel of niet goed is.

Ik herken in ieder geval wel je laatste stuk natuurlijk, zo vaak op die manier bezig geweest, maar altijd in stilte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet bezweken, dat is steengoed.

Als je drie dagen kunt, dan kun je ook vier dagen. Vind ik.

Voor een deel gaat het om het doorbreken van vaste patronen. Dus niet je oude drinkpatroon, en wel een nieuw patroon. Ontstaat er al zoiets? Alles dat je gebruiken kan om 'nieuw en improved' uit te stralen is welkom de komende dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Moeps, welkom.

Dat heb je toch maar mooi gedaan tot nu toe.

Ik hoop dat je trots ben op jezelf.

Ik herken mij in jouw verhaal, na werk thuis en dan koken, klusjes ed. En wat is het fijn om dan gevoel even uit te zetten en 'te ontspannen' met wijn. Maar aan de andere kant is het ook goed om dit patroon te herkennen. Dan kun je er wat mee..

Succes vandaag.

Vandaag is ook voor mij de eerste dag van hopelijk vele...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lief dat je het vraagt Quinn!

 

Ik merk dat ik het moeilijk vind om tot mijn eigen gevoel te komen. Ik lees heel erg veel hier op het forum en een heleboel uitspraken raken me diep van binnen, vaak tot tranen toe, maar ik kom niet bij mijn eigen gevoel. Ik merk dat de meesten hier een goed vermogen tot (zelf)analyseren hebben en ik denk steeds bij mezelf 'wat een wijze mensen allemaal', ze weten zoveel over zichzelf en over anderen, over gedrag en gevolgen. Iedereen lijkt heel goed te kunnen verwoorden hoe hij/zij zich voelt en de dingen ervaart. Heel veel opmerkingen, situaties of tips zijn ook op mij van toepassing. Heb een soort 'spreukenboekje' opgesteld (anoniem hoor!) met uitspraken die ik bij de hand wil houden.

 

Maar als ik dan over mezelf ga nadenken krijg ik er de vinger niet achter. Ik weet niet precies waarom ik zoveel drink. Ik weet ook niet waarom het zo'n punt is voor mij. Ik heb inderdaad wel een vader die vroeger ook teveel dronk met alle gevolgen van dien en wellicht een jeugd gehad met te weinig liefde en teveel zorgen, maar ik denk dat ik dat allang achter me heb gelaten. Ik weet niet waarom ik steeds zit te huilen bij ieder iets of wat sentimenteel muziekje, film of zoals hier dus stukjes tekst en uitspraken. Ik kom niet verder tot mezelf.

 

Weliswaar heb ik nog niet gedronken sinds mijn laatste uitglijder op 31/10. Maar de eerste euforie hierover ebt alweer weg, hand in hand met het wegebben van de blauwe plek op mijn voorhoofd en de herinnering aan de zeer genante vertoning waar voor zover ik weet geen getuigen van zijn geweest. Het idee dat het allemaal wel meevalt begint alweer te boventoon te voeren. Ik lees hier dat dat behoorlijk klassiek is, en dat weet ik natuurlijk ook al lang. Toch voel ik aankomen dat ik met beide benen op de grond op de valkuil afsteven en ik heb geen idee hoe ik dat tegen kan gaan.

 

Ik lees mee op het draadje 'minderen' want het zou heerlijk zijn als ik tot die 1 of 2 % van de probleemdrinkers zou horen die dit voor elkaar kunnen krijgen en ik lees stiekum mee op het draadje voor de echte stoppers, omdat ik hier vooralsnog niet bij hoor. En ik weet niet of ik dat ooit wel wil. Maar eigenlijk ook weer wel.

 

Kortom Quinn, ik weet dus niet precies hoe het hier gaat. In ieder geval droog... tot nu toe. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Droog is de eerste stap, dus goed bezig. Zo'n boekje met helpende uitspraken lijkt ook goed. Help je hulp bij het andere gedeelte? Over waarom je dronk? Want als je niks met de reden erachter niet op weet te lossen, blijft het gevaar van te veel drinken denk ik op de loer liggen.

En minderen, tja. Zou toch aanraden om eerst een periode echt droog te blijven. Haha, hoor wie het zegt ;) maar toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Moeps,

 

Wat mooi, zo'n uitsprakenboekje.

 

En weer een goede start gemaakt.

Tja..waarom je drinkt?

Er is niet altijd een hele duidelijke waarom.

Als ik voor mezelf spreek kan ik ook niet één duidelijke reden aangeven.

Wel een aantal factoren die er een rol bij hebben gespeeld dat ik een verslaving voor alcohol heb ontwikkeld.

 

Het is wel goed om dat te onderzoeken. Met hulp zoals Quinn al benoemd. 

Belangrijkste voor nu is om te proberen droog te blijven. 

Dan kun je ook beter 'voelen' wat je nou 'voelt'...ingewikkeld he?

 

Die valkuil heb je al helder. 

Niet intrappen dus.

 

Is het een idee om eens bij je huisarts langs te gaan?

Die kan je misschien adviseren wat voor begeleiding helpend is.

 

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als ik dan over mezelf ga nadenken krijg ik er de vinger niet achter.

Misschien wat tips. Kijk maar of je er iets aan hebt.

1. Noteer wanneer je trek krijgt en hoe lang dat aanhoudt. Schrijf ook op onder welke omstandigheden dat was, wat je aan het doen was of ging doen en waar je aan dacht en zo. Je gaat dan waarschijnlijk vaste patronen herkennen die je voortaan aan kunt zien komen.

2. Bedenk alternatieven voor zulke momenten om de omstandigheden te veranderen. Een stukje wandelen bijvoorbeeld, of muziek aanzetten of zoiets.

3. Zet ook de voor de hand liggende uitvluchten die je vast wel van jezelf kent op een rij, liefst op papier. Als je dan een zwak moment hebt kun je dat lijstje langslopen en kijken welke het nu weer is... O ja, zeg je dan tegen jezelf, die kennen we ook al. Ben je er weer? Nou, maar daar trap ik mooi niet meer in! En dan ga je dus minstens een kwartier lang wat anders doen. Waarschijnlijk is het daarna al veel beter te beheersen.

4. Kijk of je op het internet of elders wat gerichte begeleiding kunt vinden voor dit soort zelfonderzoek en/of laat je inspireren door goede boeken. Ik heb zelf veel gehad aan voorbijalcohol.nl. Als je hier wat rondneust vindt je meer van dat soort tips.

5. Je essentie leren begrijpen kan goed helpen. Dus vraag je af wie je in de kern van je persoon bent en wilt blijven zijn en waar je nog beter in wilt worden. Die dingen zijn belangrijk, en vluchten in een roes leidt je ervandaan.

6. Kombineer "vandaag neem ik de eerste niet" met "blij dat ik er eindelijk vanaf ben".

Weet dat voor vrijwel iedereen een tijd lang helemaal stoppen veel eenvoudiger en makkelijker is dan matig drinken.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...