Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Opnieuw

Roberto
 Share

Aanbevolen berichten

Dat je wel mag roken, lijkt mij een voordeel. In plaats van opluchting dat het toch mag, ga je zitten mekkeren dat het in hun folder verkeerd stond en dat je zo hebt moeten smeken om je pakje shag te mogen kopen. 

Een minuut stilte voor het eten is fijn, dan heb je meer aandacht voor je eten. Ik heb retraites gedaan waar het eten in stilte gebeurde, dat is heel prettig. Als het je te rumoerig is en je kunt er niet tegen, kun je overleggen of je op je kamer zou mogen eten. 

Hoe dan ook zul je je moeten voegen naar een opgelegde dagindeling en verblijf in dat centrum. Doe er je voordeel mee, in plaats van je kont tegen de krib te gooien. Knakker heeft dat mooi verwoord, hoe je dat kunt doen. 

Ik heb geen recht van spreken want heb geen ervaring met zo'n opname. Maar ik lees hier dat je al maanden uitkijkt naar een behandeling in september. Als het dan zover is, is het opeens te snel en niet volgens jouw voorwaarden. Ik vind het moeilijk te volgen. 

Je wilt het blijkbaar niet aan gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je het allemaal wel scherp ziet wat er beter had gekund enzo. Misschien valt er zelfs wel helemaal niks tegenin te brengen. Behalve dan wat @Boben @jopieook al aangeven: de energie wordt verspild aan de verkeerde dingen. Herkenbaar is het overigens wel degelijk. In al mijn contacten met therapeuten en -pieën heb ik altijd enorm veel aan te merken gehad. En ik sta nog steeds wel achter die kritiek. Alleen kom je zo geen fluit verder, want voor een beetje kritische geest is er in elke denkbare situatie ruimschoots veel negatiefs te ontwaren. Wat mij wél verder hielp is het inzicht dat ik de focus moest verschuiven. ‘Er deugt weliswaar heel veel niet aan deze kliniek of therapie, maar tóch ga ik nu blijmoedig daarmee door, omdat er gaandeweg waarschijnlijk ook veel heilzaams ontdekt zal gaan worden.’ Zo’n detox bijvoorbeeld: ze zorgen ervoor dat jij van de alcohol afblijft, voorzien je van eten en drinken en bieden een mooie rustige structuur waarbinnen jij je vrij kunt bewegen. Dat is nogal wat jongen. Dat kregen jij en ik zelf thuis jarenlang nooit voor elkaar. Papier en kleurpotloden zijn voor je klaargelegd. Dan moet je niet gaan kijken of de papierdikte je wel aanstaat, maar gewoon lekker een mooie tekening gaan maken.

Een kritische levenshouding is prachtig en biedt vele voordelen. Maar in deze zaken is een ontvankelijke levenshouding verre te verkiezen. 

bewerkt door knakker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, @Pinkmanik ging er vol goede moed in, maar kwam in een hel terecht.
Voor mij heeft dit te maken met een te snelle opname zonder enige voorbereiding en uitleg.
Dat was ook niet de afspraak met VNN.

De afspraak is nu dat ik maandag contact opneem met mijn contactpersoon bij VNN om dit soort dingen te bespreken.
Om eerst een voortraject te gaan doen om te bekijken wat ik nu echt nodig heb, wat ik wil, wat bij mij past, et cetera.

Daar ben ik voor mijzelf al mee bezig.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat was dan voor jou doorslag gevend om te stoppen met de behandeling? Het lijkt me namelijk zo lastig omdat je volledig gericht was op de opname en het zo anders was dan je misschien in gedachten had. Stoppen blijft natuurlijk altijd moeilijk en iets wat je blijft proberen uit te stellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En voor de duidelijkheid: gisteren heb ik mij uit frustratie half lam gezopen.
Daarbij viel mij op dat ik niet eens meer wijn gedronken heb dan normaal.
Ik was gewoon psychisch dronken.

Vandaag heb ik ook gedronken, maar ben in ieder geval in beweging gekomen.
Letterlijk in beweging komen helpt mij.
Niet al dat therapeutisch geklets van zogenaamde hulpverleners die op zoek gaan naar onderliggende problemen.

Af en toe heb ik wel de behoefte om met iemand te praten om mijn ervaringen te delen.
Maar geen gegraaf in mijn verleden naar onderliggende problemen die allang achterhaald zijn.

ps vanavond kreeg ik een berichtje dat een van mijn nichtjes (70+) ernstig ziek is en nog een paar maanden te leven heeft. Dat vraagt ook mijn energie en aandacht.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou je de volgende opname niet kunnen proberen los te laten wat je belemmert? Zo'n eerste opname dag krijg je zoveel indrukken en om die ook nog even op korte tijd een plek te geven lijkt me nogal een opgave. 

En delen op niet therapeutische basis kan hier altijd:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Pinkman:

Zo'n eerste opname dag krijg je zoveel indrukken en om die ook nog even op korte tijd een plek te geven lijkt me nogal een opgave. 

Ik heb eerder te weinig dan teveel indrukken gekregen.
Het belangrijkste wat mij daar is opgevallen is dat er overal chemisch afval ligt.
Daarmee bedoel ik peuken van filtersigaretten.
Roken mag daar blijkbaar wel, maar er staat geen fatsoenlijke afvalbak.

Die filters vallen onder chemisch afval, omdat het 20 jaar kan duren voor ze composteren.
En vogels die filters als voedsel kunnen zien en daaraan dood kunnen gaan.

Hier in Groningen hebben wij de actie Groningen Schoon Dankzij mij en milieu stewards voor o.a. educatie.
En honderden 'stille krachten' (waaronder ikzelf) die in hun eigenbuurt zwerfvuil opruimen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Pinkman:

Zou je de volgende opname ...

De intake arts had mij verteld dat ik daar gezond eten zou krijgen om aan te sterken.
Dat bestond o.a uit roggebrood met spek en barbecue worstjes.
Brood met jam, hagelslag en ander beleg met veel suiker.
En het advies om vitamine B-complex te gaan slikken.

Ik overdrijf nu een beetje, maar onder gezond eten versta ik echt iets anders.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Pinkman:

Ik bedoel ook de niet lichamelijke klachten die je eerder beschreef.

Tussen de regels door las ik dat al wel.
Mijn belemmering is/was toegeven dat hij mijzelf alleen niet lukt om het voor langer dan een aantal maanden vol te houden.
Mijn hulpvraag was en is: terugvalpreventie.
En in mijn omgeving vertellen dat ik opgenomen ga worden.
Het eerste heb ik wel gedaan, het tweede niet.
Alleen hier op dit forum.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels ben ik ook Marketplace verslaafd, dagelijks opzoek naar iets goedkoop of gratis.
Vandaag ben ik naar een buitenwijk heen en weer gefietst om twee gratis planten op te halen.
Die moest ik zelf uitgraven.
Al met al ben ik weer twee uur in beweging geweest.

Planten-Lewenborg-gratis.jpg

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...