Spring naar bijdragen

Overal spierpijn bij afbouw, is dit normaal?


Sunngirl

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen afgebouwd van 20 mg diazepam naar 3 mg diazepam. Ik heb de 20 mg 2 maanden gebruikt en ben toen weer gaan afbouwen.

Ik ben al een tijdje bezig met afbouwen, maar heb sinds de laatste dagen veel spierpijn in mijn rug. Mn nek zit ook vast en dat geeft weer hoofdpijn.

Het voelt alsof alle kleine spiertjes pijn doen en gemasseerd worden is het enige wat helpt.

Is dit herkenbaar voor iemand met afbouwen?

Liefs Sunngirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sunngirl,

 

Goed dat je al zo ver bent afgebouwd.

 

Ik heb ook veel spierpijn gehad bij de afbouw en nog regelmatig. In mijn benen, armen en ribbenkast.

Vorige week ineens weer in mijn nek. En ook hoofdpijn erbij en pijn kaken en tanden.

 

Het schijnt er allemaal bij te horen en je kunt vaak niet veel meer doen dan afwachten dat 't weer voorbij gaat. Het is een reactie op de ontspanning die een benzo geeft en daarna bij ontwenning een verkramping geeft.

Massage kan natuurlijk wat helpen of een warm bad of douche, dat ontspant de spieren ook.

 

Veel sterkte gewenst,  Moedig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Moedig,

Dank voor je reactie!

Ik heb zelfs pijn in mn gewrichten, heel apart. Mn ellebogen doen soms zo'n pijn en dat trekt door naar mn handen.

Wist echt niet dat Diazepam afbouw dit soort dingen kan veroorzaken, al klinkt jouw uitleg erg logisch.

Nog n paar mg te gaan en dan hoef ik het in ieder geval niet meer in te nemen.

Liefs Sunngirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sunngirl,

Ja hoor spierpijnen horen er helaas ook bij. Ik heb ook veel last van mijn spieren, ben al 5 en een halve maand benzo vrij. Ik kreeg in de eerste week nadat ik gestopt was een zenuwirritatie in mijn nek. Waardoor ik pijn heb in nek, schouder en arm. Mijn vingers prikkelen constant. Ben al 5 maanden naar een kine aan het gaan. Maar niets helpt tot nu toe. Vorige week emg laten nemen, niets op te zien. Eind deze maand onder mri om te kijken of het een hernia is.

Ik hoop van niet. En denk het ook niet, omdat dit echt begon na stoppen met de benzo. En vermoed dat dit de oorzaak is.

Hopelijk knap je snel terug op!

Liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een heel verhaal! Ik heb het gelukkig maar 2 maanden gebruikt en toen gaan afbouwen, maar alsnog valt t zwaar.

Het depressieve gevoel tijdens afbouw herken ik helaas ook, dit trok wel weg toen ik langzamer af ging bouwen, maar een top stemming heb ik ook niet. Ik schrok daar wel erg van, ik dacht dat ik een terugval had.

Mijn afbouwbegeleiding in t LUMC bestond uit 1 x in de 3 weken n kort gesprek puur over de medicatieafbouw en een lijst met allerlei heftige dingen die zouden kunnen gebeuren tijdens de afbouw.

Gevoelloosheid in armen en benen, hallicunaties, neerslachtigheid, paniekaanvallen, noem maar op. Lekker als je aan t begin van afbouwen staat en er verder geen begeleiding is. En dan aangeven dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat 5 mg Diazepam per week afbouwen het juiste is, met als laatste stap 2,5 mg naar beneden.

Dit was voor mij geen succes...

Ik kreeg enorme klachten en als antwoord daarop, 'tja, dat kan vd afbouw komen, maar ja, je had natuurlijk al wel last van klachten. En het kan ook veel even naar zijn, je moet even door de zure appel heen bijten' Eeeeeh, ok.... Ik had geen last van benauwdheid, knallende hoofdpijn, misselijkheid, raar gevoel in armen, etc.

Maar goed, ik besef ondertussen wel dat de arts die ik had mij niet verder kon helpen. Blijkbaar val ik niet in de standaard categorie met afbouwen en als ik de berichten hier lees ben ik niet alleen.

Wat n onkunde op dit gebied, levensgevaarlijk!!

Zaterdag ga ik naar de 2 mg Diazepam en buiten hoofdpijn en spierpijn gaat t ok. Mn stemming is niet optimaal, maar dat komt ook door de lange nasleep van dit alles. Eenzaamheid en onbegrip helpen ook niet echt mee.

Gelukkig is dit forum er!! :-)

Liefs Sunngirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook Venlafaxine voorgeschreven gekregen :-) Ik heb een zeldzame immuunstoornis waardoor ik last kreeg van stemmingswisselingen en verkrampingen. Om dit op te dempen kreeg ik 20 mg Diazepam en later de antidep om de aanvallen op te vangen.

De Venlafaxine zal voor mij dus een langdurig iets zijn, verder word ik gelukkig goed behandeld voor mn immuunproblemen in een kliniek. Ik merk ook dat de antidep helpt, want de aanvallen zijn over en ik heb de Diazepam bijna afgebouwd.

Ik praat met een psychotherapeut over alles wat er is gebeurd en dat helpt. Zij is onafhankelijk, dus niet iemand die met allerlei labels en etiketten aankomt. Ze bekijkt alles heel praktisch en nuchter en dat vind ik erg prettig.

Je zat op een pittige dosering en dat een hele lange periode, bewondering dat je daar helemaal vanaf bent gekomen. Bij mij is t einde gelukkig ook in zicht en ik ben al een heel eind gekomen.

Ik ben heel blij dat ik heb besloten om na 2 maanden af te bouwen, ik had anders blijkbaar nog verder van huis geweest...

Ik ben wel blij als die hele warme dagen voorbij zijn, heb t idee dat ik dan meer last heb.

Bedankt voor je reacties,

Liefs Sunngirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap wat je bedoelt. Ik kon helaas niet anders, ik had door die stoornis aanvallen van hartkramp en was volledig op. Mijn hartslag en bloeddruk rezen de pan uit, dat heb ik nooit en ik ben pas 31 jaar. Ik viel snel af en kon niks binnen houden.

Vandaar dat ik actie moest nemen, maar ik wist wel van horen zeggen dat dit soort middelen 'troep' is en dat je er zo snel mogelijk mee moet stoppen. Dit was de optie die ik van de artsen kreeg.

Ik heb een paar weken in het ziekenhuis gelegen om aan te sterken en nu gaat t gelukkig n stuk beter. Ik vind persoonlijk dat ze de afbouw van dit soort middelen dan ook in opname moeten doen, dan ben je in ieder geval nog onder behandeling van artsen en kan je direct hulp krijgen. Helemaal in mijn geval, waarbij mn lijf het heel zwaar heeft gehad.

Petje af dat je helemaal gestopt bent en ik hoop dat ze iets kunnen doen aan de pijn die je voelt.

Liefs Sunngirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hartkramp en hartkloppingen zijn gelukkig weg, af en toe voel ik het een beetje, maar lang niet zo erg als dat het was.

Ik ben het volledig met je eens en ik ben ook niet gek op het GGZ (met alle respect) vandaar dat ik een onafhankelijke psychotherapeut heb gekozen.

Er zouden klinieken moeten komen waarin dit alles mogelijk is en waar mensen ook kunnen praten met anderen die hetzelfde hebben doorgemaakt.

Dat geeft hoop en vertrouwen dat t goed komt, ik denk dat de meeste mensen die hier doorheen zich erg eenzaam voelen en dat sommige gevoelens ook puur door de afbouw komen. Maar als je dat niet goed weet, ga je enorm aan jezelf twijfelen.

NL heeft nog een eind te gaan op het gebied van geestelijke gezondheidszorg in mijn ogen, ik zie dat helaas niet snel veranderen.

Ik denk wel dat een forum als deze helpt om meer helderheid, duidelijkheid en inzicht te geven in hoe het door patienten ervaren wordt. Lijkt me niet geheel onbelangrijk!

Een beetje mondig moet je tegenwoordig wel zijn :-)

Liefs Sunngirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mee eens. Gelukkig heb ik psychisch totaal geen behoefte aan de Diazepam. Ik voel me door de afbouw alleen maar helderder worden.

Het heeft me uiteindelijk wel geholpen toen het niet anders kon, maar ik zou het nooit langer gebruiken dan noodzakelijk.

Vandaag naar de 2 mg, dus nog even en dan is t klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker weten! Ondanks hoofdpijn ben ik vandaag ook met kids en vriend naar n meertje gegaan. Ik had geen zin, maar achteraf toch gezellig en de tijd gaat wat sneller. Dan ben je ook niet zo gefocused op alles wat je voelt, daar heb ik nog wel eens last van... :-)

Het is toch iedere x weer spannend als je n stap naar beneden gaat in dosering.

Lotgenotencontact is dan erg prettig!!

Liefs Sunngirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
Op ‎8‎-‎9‎-‎2016 om 16:29 zei Neels001:

ik ben 1,5 jaar geleden afgebouwd van langdurig Lorazepam gebruik. Ik heb gekozen voor een maandenlange afbouw in een verslavingskliniek, maar goed ook. Na alles wat ik heb meegemaakt, heb ik nog steeds heel veel pijn, Vooral in mijn benen, hoofd, nek en rug. Ik ben al naar een kliniek voor Onverklaarbare Lichamelijk Klachten geweest, in Tilburg. Men kon niets vinden. Binnenkort mag ik naar het VUMC in Amsterdam, afd. Neurologie.

Enfin, veel angst, paniek en last van depressie gehad. En nog veel meer. Maar het is mij wel gelukt. De mentale klachten zijn voorbij, behalve hoogteverees en nog wat angst voor drukte en lawaai. Iedereen kan het denk ik. Het is wel een kwestie van stevig doorzetten, met veel begeleiding, in eerste instantie vooral mentaal. Het was het waard, ik heb nu veel meer gevoel en leef veel bewuster. Als iemand vragen heeft dan hoor ik het wel.

Beste Neels001,

 

Ik zit nu aan dezelfde tax ajs jij hebt gebruikt. ca 15 a 20 mg per dag. Nu heb ik allerlei mislukte afbouwpogingen gedaan en ben ondertussen maatschappelijk behoorlijk afgezakt. Ik las jouw bericht (en) en heb 1 hele prangende vraag: waar heb jij afgebouwd en die vraag stel ik vooral om de volgende reden: de lange afbouwperiode. Vorig jaar zou ik naar Thailand voor een detoxperiode van 3 maanden maar dat ging last minute niet door... mijn zus bedacht dat ze mij wel a raison de 1000 euro mee kon geven aan een sjaggeraar die mij bij Vincere plaatste in Limburg. Die bouwden mij af in 2.5 weken. Met als gevolg, complete verwildering, angsten, en daar bedachten ze seroquel op. Ik werd ongevraagd doorverezen naar een andere kliniek waar ze de lorazepam weer opbouwden en er ook nog eens Lexapro overheen gooiden 10mg. Helemaal Catatoon heeft mijn toenmalige vriendin mij opgehaald en om te " stabiliseren" gingen we weer naar 8 mg, naar 10, maar 12 en uiteindelijk nu 15. Ik loop nu sinds april 2017 te knokken met deze duivel en sta  nu vlak voor een opname in het LUMC in Leiden waar ze het willen proberen in zes weken, startend met (Excuses me) 75 mg diazepam. Dat is nog niet alles. ik ben er vandaag geweest en het is op een gewone Paaz afdeling met " [atienten"  van allrlei pluimage. Sfeer = o, 8e etage, brrr... 

 

Waar heb jij je behandeling ondergaan. En zijn zij snel met aannemen? Ik sta nu op een punt dat ik echt niet meer an en er naast allerlei psychosociale problemen heb opgelopen . Ik kamp met een dreigende huisuitzetting, dwingende familieleden, gebrek aan zingeving, en mij lijken die 5 weken in een psychiarisch ziekenhuis, als al die psychologische deurtjes nog open staan ineens niet zo verantwoord meer.

Mijn prangede vraag: waar heb jij zo lang mogen afbouwen en hoe wa de sfeer? welke organisatie is het?

 

Beste groeten,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎21‎-‎1‎-‎2019 om 20:46 zei Mrmayhem:

Beste Neels001,

 

Ik zit nu aan dezelfde tax ajs jij hebt gebruikt. ca 15 a 20 mg per dag. Nu heb ik allerlei mislukte afbouwpogingen gedaan en ben ondertussen maatschappelijk behoorlijk afgezakt. Ik las jouw bericht (en) en heb 1 hele prangende vraag: waar heb jij afgebouwd en die vraag stel ik vooral om de volgende reden: de lange afbouwperiode. Vorig jaar zou ik naar Thailand voor een detoxperiode van 3 maanden maar dat ging last minute niet door... mijn zus bedacht dat ze mij wel a raison de 1000 euro mee kon geven aan een sjaggeraar die mij bij Vincere plaatste in Limburg. Die bouwden mij af in 2.5 weken. Met als gevolg, complete verwildering, angsten, en daar bedachten ze seroquel op. Ik werd ongevraagd doorverezen naar een andere kliniek waar ze de lorazepam weer opbouwden en er ook nog eens Lexapro overheen gooiden 10mg. Helemaal Catatoon heeft mijn toenmalige vriendin mij opgehaald en om te " stabiliseren" gingen we weer naar 8 mg, naar 10, maar 12 en uiteindelijk nu 15. Ik loop nu sinds april 2017 te knokken met deze duivel en sta  nu vlak voor een opname in het LUMC in Leiden waar ze het willen proberen in zes weken, startend met (Excuses me) 75 mg diazepam. Dat is nog niet alles. ik ben er vandaag geweest en het is op een gewone Paaz afdeling met " [atienten"  van allrlei pluimage. Sfeer = o, 8e etage, brrr... 

 

Waar heb jij je behandeling ondergaan. En zijn zij snel met aannemen? Ik sta nu op een punt dat ik echt niet meer an en er naast allerlei psychosociale problemen heb opgelopen . Ik kamp met een dreigende huisuitzetting, dwingende familieleden, gebrek aan zingeving, en mij lijken die 5 weken in een psychiarisch ziekenhuis, als al die psychologische deurtjes nog open staan ineens niet zo verantwoord meer.

Mijn prangede vraag: waar heb jij zo lang mogen afbouwen en hoe wa de sfeer? welke organisatie is het?

 

Beste groeten,

Sander

Beste Sander @Mrmayhem, ik vrees dat Neels001 hier niet meer meeleest. 

Ik verbaas me wel ietwat over de stelling van het LUMC dat 15 mg Lorazepam (dat is ene heel hoge dosering!) kan worden omgezet in 75 mg Diazepam. Dat is het absolute minimum, veel omrekentabellen, zeker in het buitenland, rekenen voor 1 mg Lorazepam 10 mg Diazepam, hetgeen bij jou zou neerkomen op 150 mg Diazepam. Hoe dan ook, de afbouw begint op een hoge dosis en dat is 6 weken natuurlijk extreem kort, zelfs in een begeleide omgeving. Is er ook nazorg na dei 6 weken? ZO nee, dan moet je het na die 6 weken alleen doen en wordt het een lastig verhaal vrees ik. 

Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-1-2019 om 20:46 zei Mrmayhem:

Beste Neels001,

 

Ik zit nu aan dezelfde tax ajs jij hebt gebruikt. ca 15 a 20 mg per dag. Nu heb ik allerlei mislukte afbouwpogingen gedaan en ben ondertussen maatschappelijk behoorlijk afgezakt. Ik las jouw bericht (en) en heb 1 hele prangende vraag: waar heb jij afgebouwd en die vraag stel ik vooral om de volgende reden: de lange afbouwperiode. Vorig jaar zou ik naar Thailand voor een detoxperiode van 3 maanden maar dat ging last minute niet door... mijn zus bedacht dat ze mij wel a raison de 1000 euro mee kon geven aan een sjaggeraar die mij bij Vincere plaatste in Limburg. Die bouwden mij af in 2.5 weken. Met als gevolg, complete verwildering, angsten, en daar bedachten ze seroquel op. Ik werd ongevraagd doorverezen naar een andere kliniek waar ze de lorazepam weer opbouwden en er ook nog eens Lexapro overheen gooiden 10mg. Helemaal Catatoon heeft mijn toenmalige vriendin mij opgehaald en om te " stabiliseren" gingen we weer naar 8 mg, naar 10, maar 12 en uiteindelijk nu 15. Ik loop nu sinds april 2017 te knokken met deze duivel en sta  nu vlak voor een opname in het LUMC in Leiden waar ze het willen proberen in zes weken, startend met (Excuses me) 75 mg diazepam. Dat is nog niet alles. ik ben er vandaag geweest en het is op een gewone Paaz afdeling met " [atienten"  van allrlei pluimage. Sfeer = o, 8e etage, brrr... 

 

Waar heb jij je behandeling ondergaan. En zijn zij snel met aannemen? Ik sta nu op een punt dat ik echt niet meer an en er naast allerlei psychosociale problemen heb opgelopen . Ik kamp met een dreigende huisuitzetting, dwingende familieleden, gebrek aan zingeving, en mij lijken die 5 weken in een psychiarisch ziekenhuis, als al die psychologische deurtjes nog open staan ineens niet zo verantwoord meer.

Mijn prangede vraag: waar heb jij zo lang mogen afbouwen en hoe wa de sfeer? welke organisatie is het?

 

Beste groeten,

Sander

Hi Sander,

afbouwen bij een instelling is eigenlijk nooit een goed plan naar mijn mening, omdat ze geen kennis hebben over de ernstige afbouwklachten die ontstaan en aanhouden, wanneer je benzo's te snel afbouwt. Dit lijdt tot een veel groter lijden dan nodig en kan risico geven op een extra lange acute ontwenningsfase. ( PAWS in het engels.) Waarom het LUMC dit zo doet, en al jaren zo doet, is mij een raadsel. Blijkbaar werkt het voor mensen. Zoals Cyclad zegt: de omrekentabel die zij hanteren is het absolute minimum en zal zeker geen pretje zijn, waarna je binnen 6 weken  door het programme wordt gedraaid. Daarna is er ook geen echte ondersteuning of opvang als je naar de malle pieten gaat van een te snelle afbouw. Dan kom je weer bij de GGZ terecht waar ze wel wat van pillen geven weten, maar niet van afbouwen. Dan is de circel rond.

Je zal om dit goed aan te pakken, heel goed moeten gaan inlezen zodat je zelf goed weet wat nodig is en zorgen dat je dde regie terug krijgt en behoudt over hoe je dit aanpakt. Afbouwen moet gaan op het tempo van de patient, niet op het tempo van de inrichting/GGZ. DAar gaat het volledig mis. Als je de regie zelf behoud, en de juiste methoude vind die voor jou werkt, is afbouwen heel goed mogelijk.

Ik weet niet of je de Ashton Manual hebt gelezen, maar dat is eigenlijk stap 1. Ik zal hem hier toevoegen.
Mocht je meer vragen hebben of dingen willen weten dan ben je hier aan het goed adres.

dutchmanual Ashton.pdf

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...