Spring naar bijdragen

Alles te lezen? Waarom?


Gast

Aanbevolen berichten

Even iets dat ik mij afvraag... Waarom is alles te lezen voor mensen die geen forum member zijn? Er staan behoorlijk persoonlijke verhalen te lezen voor iedereen. Ik persoonlijk kom hier voor een veilige haven om mijn verhaal te doen en op deze manier vind ik dat niet echt werken. Als ik hele persoonlijke dingen erop zet, dan herkennen mensen die mij kennen het heus wel, ondanks dat ik mijn echte naam niet gebruik. Dat is dus precies wat ik niet wil.

 

Dus.... waarom is dat zo? Een gedeelte zou toch afgeschermd kunnen worden lijkt mij. Ik weet niet of ik de enige ben met deze mening, ik weet dat er iemand op dit forum het met mij eens is, zijn er meerdere?

 

Fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik niet Sheila. Als ik niet eerst (kort) had gelezen

dan had ik hier nooit durven schrijven.

De eerste tijd schreef ik minder open, meer technisch.

Later, toen ik doorhad dat bijna niemand meeleest die

niet zelf een drankprobleem heeft, durfde ik beter.

En hier schrijven mensen die het nodig hadden maanden

en soms jaren mee te lezen eer ze de stap waagden.

We schrijven onder een nicknaam dus echt herkenbaar hoef je niet te zijn.

Ik vertel andere mensen tegenwoordig dat ik hier schrijf.

Niemand dat ik weet, heeft hier ooit uit nieuwsgierigheid meegelezen.

Maar er zijn wel onbekenden die ik het vertelde mee gaan schrijven.

En ook die hebben er baat bij.

Persoonlijk denk ik dus dat open mee kunnen lezen, mensen over een drempel kan helpen.

Wil ik echt iets persoonlijks delen, dan doe ik dat per pb aan iemand die ik, vrij selectief,

daarvoor uitkies. Net zoals ik op een feestje, of gelegenheid vrij selectief ben met wie ik

wil praten als het echt ergens om moet/mag gaan. De ditjes en datjesdraad is die huiskamer hier

waar je het oppervlakkig kan houden als je dat wilt. En ook daar zijn soms zwaardere gesprekken.

Wees selectief in wat je wilt delen. Soms krijg je een half forum over je heen en kan het ook verwarrend

werken als het over iets kwetsbaars of persoonlijks deelt. Maar meestal kun je er uit filteren wat jou helpt.

En iedereen die hier komt legt wel iets van zijn ziel bloot. Daarom werkt het ook zo goed hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hoeft ook niet alles hier neer te zetten,

je leert hier selectief te zijn,

je kunt toch maar een ding tegelijk

en dat kun je hier mooi leren.

misschien wat in een ander jasje gegoten

om herkenbaarheid te voorkomen, zolang jij

dat nodig hebt. Maar juist anderen hier kunnen

ook van jou leren.

En je schrijft dat mensen wel proberen, dus er is hoop

dat ze het leren, ook hier, mits ze echt meelezen.

zo niet dan is er dus ook geen belemmering meer voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk Sheila, dat ik in een oude kuil trap;

in diskussies probeer ik soms te overtuigen.

Het gaat daar niet om, dus doe wat voor jou veilig en helpend is,

ongeacht wat ik of een ander schrijft.

Als ervaringsdeskundige zou ik je willen zeggen;

kijk naar je angst die achter je schrijven zit;

daar zit de sleutel om de volgende stap te durven zetten.♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je mensen in je omgeving vertellen dat je hier op het forum schrijft? Zeker als je het idee hebt dat een aantal mensen in jouw omgeving je "tegenwerken"? (?!..)

 

Al zou het mijn buurvrouw zijn, ik zou de verhalen niet herkennen hoor...we hebben allemaal wel een beetje dezelfde verhalen. Ook je leeftijd kan verzonnen zijn. Je kunt zelfs voor man of vrouw doorgaan, ook als je dat niet bent. Dat zou je ook nog kunnen overwegen.

 

Ik persoonlijk denk ik dat je een beetje beren op de weg ziet.

 

Voor anderen is het juist een enorme drempel om zich aan te melden op een gesloten forum, zonder te weten wat je daar te wachten staat. Ook zullen er mensen zijn die alleen al genoeg hebben gehad in de herkenbaarheid van de medeforummers, zonder ooit een letter te hebben geschreven. Ik vind juist de openheid hier erg prettig.

 

Wees wel voorzichtig met plaatsnamen en herkenbare hulplocaties te noemen.

 

Groetjes, Ph.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind die openbaarheid ook helemaal niks. Heel vervelend. 

Heb me ook al eerder afgevraagd of er niet een gedeelte afgeschermd kan worden. Want nu schrijf ik praktisch niks terwijl ik denk dat het contact met lotgenoten heel helpend kan zijn, maar het idee dat mijn werkgever of iets dergelijks gewoon mee kan lezen weerhoudt me. En volgens mij schiet je dan het doel van forum bij. Heeft niets met angst te maken, maar sommige dingen zijn gewoon niet voor iedereen bedoelt. En ik zeg ook niet dat alles besloten moet zijn, maar een gedeelte zal heel erg fijn zijn. Dit vind ik heel onplezierig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Sheila, ik begrijp je punt en zal niet proberen om je te veranderen.

In het verleden heb ik veelvuldig geschreven. Na een periode werd dat gaandeweg minder. Voor mijzelf geldt dat ik steeds een beetje eerlijker en transparanter word, wat maakt dat ik het steeds een beetje minder eng of erg vind als ik herkend zou worden. De mensen mogen weten dat ik verslaafd ben, doch in herstel. Ze mogen weten van mijn zorgen, angsten en twijfels, want dat ben ik in mijn oprechte zijn. Steeds meer luchtbellen gaan lek, steeds minder toneel is nodig om staande te blijven. Nu heb ik wel het geluk dat ik in mijn herstel niet wordt tegengewerkt; niemand vindt het vervelend dat ik niet gebruik en dat ik verander.

 

Ik vermoed dat de stille meelezers geraakt worden door de openheid; luchtige oppervlakkigheid wordt al geboden door GTST. De meesten van ons hebben behoefte aan diepgang, eerlijkheid en het wetenschap dat ze niet de enigen zijn die zo moeilijk of veel denken. En het gevoel dat ze juist de moeilijke gedachten of ervaringen niet alleen hoeven te dragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...