Spring naar bijdragen

zondag 26 juni


Momentum

Aanbevolen berichten

Er is geen enkele reden om die eerste te nemen. Nooit.

İk herinner me het verhaal van Eric Clapton. Heeft jaren gedaan on van zijn alcohol verslaving af te komen. Maar zelfs toen zijn zoontje overleed na een val uit het raam, was dat geen enkele reden voor een borrel. İn plaats daarvan schreef hij het schitterende Tears in Heaven..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste nooit nemen, dat klopt helemaal.

Maar ... het is natuurlijk een moeilijk weg.

Als de wil echt 100% is, heeft het zeker kans van slagen,

maar dan moet je ook écht willen.

 

Drank wakkert depressies verder aan. Het gevoel waardeloos 

en zielig te zijn wordt groter.

 

Maar wat is dit moeilijk uit te leggen aan een drinker,

( ook ik was zo) die iedere tegenslag met alcohol wil stillen.

Het kan geen kwaad wat meer naar de ervaringsdeskundigen te luisteren.

Zij kunnen vaak uit eerste hand vertellen dat het echt beter gaat zonder drank.

Er is veel angst en onzekerheid te overwinnen aleer de drank voorgoed vaarwel te zeggen.

 

Mensen, geef het een oprechte kans, er is winst te behalen.

Nee men komt niet in 'hemelse sferen' problemen zullen er altijd zijn,

maar laten zich beter hanteren.

 

Je gaat het pas zien als je het doorhebt. :D  J.C

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het een naar idee te lezen dat er een frummer overleden is die oudgedienden hier vast kennen maar dat hier de naam niet genoemd wordt. Schrijf dan het hele verhaal met naam of schrijf niks.

En het valt mij ook op dat er weer zo fanatiek geoordeeld wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ga me niet vertellen over depressies en andere ellende: ik weet er alles van! Meer dan jij, hoewel vergelijken in deze zinloos is.

......Ik weet als geen ander hoe het is om met meervoudige complexe psychiatrische aandoeningen te moeten leven....

Gaan we nu serieus opbieden naar elkaar wie depressief mag zijn en wie zieliger is? Durf je echt zo te oordelen over de ander Urania dat jij meer ervaring hebt met depressie dan de ander terwijl je nooit in de schoenen van die ander gestaan hebt?

Ieder is een ander persoon met draagkracht en draaglast. Je hebt niet te oordelen of een ander depressief mag zijn in een situatie!! Je bent die ander niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Depressies kunnen zeer zwaar zijn. Zo zwaar, dat als je stopt met drinken, nog steeds depressief bent. Depressies maken een mens ziek. En van zieke mensen hoef je vriendelijk gedrag niet te verwachten. Kritiek op gedrag van iemand met een depressie, dat is in mijn ogen hetzelfde als verwachten dat iemand een deur voor je open houdt, die net zijn been heeft gebroken. Dat gaat het niet echt worden. Een milde reactie op mensen met een depressie zou ik meer gepast vinden.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, Erik, Plof e.a., zit wat in, zal wat dimmen.

 

Heb 'n serieus depressieve kameraad gehad, die is ook niet meer.

Als iemand nog steeds goed van zich afbijt heb ik er toch moeite mee daar 'n zwaar depressief persoon in te zien, misschien mijn ervaring daarmee. Had ik mijn maat maar bij kop en kont gepakt. Maar nee, ik liet 'm in mijn huis wonen, was zelf toch meestal elders.

Ben zelf ook erg van de "koude sanering", dat sijsjeslijmen werkt vaak averechts imho.

 

Deoptimisttotindekist

bewerkt door haddock
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede dag allen,

 

moeilijk, om (voor jezelf dan) te beslissen wanneer je "iets" moet doen of berusten en denken, "dit is wat hij/zij wilde"......

 

Er heerst idd nog taboe op zelfdoding. Niet simpel.....

Ikzelf kan me daar weinig bij voorstellen omdat ik het leven veels te leuk vind. 

Uit ondervinding bij naasten weet ik dan weer wel dat het leven soms echt ondraaglijk kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Depressie of niet. Drinken of niet. Daar gaat het allemaal niet om. Waar het hier omgaat is dat Hannah volstrekt onbekende niet moet opzadelen met zogenaamde zelfmoordpogingen die in een glas vla voor haar staan.

Ik lees hier en wil daar niet mee opgezadeld worden.

Als iemand om hulp vraagt: graag, daar is dit een goede plek voor. Aandachttrekken door zogenaamde zelfmoordpogingen, dat kan gewoon niet.

Zet het dan in de krant, met je adres erbij. Als je schreeuwt om zulke hulp naar andere, laat ze je dan ook kunnen helpen.

Wil je niet geholpen worden? Neem dan die poeder en hou t voor jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede dag allen,

 

moeilijk, om (voor jezelf dan) te beslissen wanneer je "iets" moet doen of berusten en denken, "dit is wat hij/zij wilde"......

 

Er heerst idd nog taboe op zelfdoding. Niet simpel.....

Ikzelf kan me daar weinig bij voorstellen omdat ik het leven veels te leuk vind. 

Uit ondervinding bij naasten weet ik dan weer wel dat het leven soms echt ondraaglijk kan zijn.

 

Each to his own, zeer zeker, weg met het geloof.

Wil je het, doe het.

 

Temperance was nooit mijn ding, heb froeguah gevaren, na m'n dertigste aan de wal en dan zit er zo'n inhaalgedrag in qua drank, gaat er niet makkelijk uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is in mijn ogen niks mis met dat advies van Urania wat constructief ermee bezig zijn. Maar dat advies is niet tegen mij daar reageer ik niet op. Ik vind echter nadrukkelijk dat je niet zo moet oordelen over de depressie van de ander.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg: als ik lees dat iemand op een vreemde manier aangeeft vla met poeder te willen nemen, dan zadelt iemand mij ergens mee op. Ik ken Hannah niet , weet niet waar ze woont . Wat als ze na zo n zin weken niet online is? Nee, dat is niet delen en ook niet om hulp vragen. Maar aandacht trekken op een niet constructieve manier.

Je kunt ook zeggen: mensen: ik zie het leven echt niet meer zitten. Kan ik met iemand bellen? Lees het eens terug...

Vervolgens als niemand reageerd een berichtje plaatsen: " of mensen wel weten wat het inhoud, die vla met poeder". Complete aandacht trekkerij. Als Hannah echt geholpen wil worden weet ze echt wel hoe hulp te vragen.

Dus nogmaals: nee: ik heb geen oordeel over een depressie, drinken of wat dan ook . Ik oordeel wel op dit gedrag.

Komt nogal borderline over. Ook qua effect wat het hier heeft.

Dat is het laatste wat ik erover zeg...

Best gelukt trouwens: deze aandacht trekkerij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mikki, dit is een goede plek voor mij als er juist geschreven word wat er op dat moment gebeurd. Dat kunnen leuke dingen zijn maar ook dat iemand het niet meer ziet zitten. Het geleuter van het mag niet vind ik hypocriet want het gebeurd op dat moment. Door moeilijke zaken weg te stoppen en het er niet over hebben raak je alleen maar meer in een isolement. En je mag om hulp vragen? De enige hulp die we hier kunnen bieden is chatten maar je mag niet zeggen wat er op dat moment aan de hand is.

 

Helemaal waar.

Maar ronddolen in je eigen bedoeninkje?

 

Dehetzatzijnde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand die koketteert met depressieve gevoelens en gedachten, onophoudelijk met dezelfde insteek en toon, die heb ik vandaag geprobeerd een zetje in de - in mijn ogen - goede richting te geven.
Daarmee heb ik niets ge-oordeeld bij mijn weten, mijn insteek komt uit goede intentie. Soms is het nodig iets te doorbreken. No pain, no gain...
 

Erik, je bemoeienis waardeer ik niet.

 

En ja, ik vind dat als je zelf dondersgoed weet wat depressie is - ik 'strijd' er letterlijk dagelijks tegen, en doe dat geheel op eigen kracht - dat je dan wel degelijk als ervaringsdeskundige kunt bijdragen zoals ik deed.

Depressie is heel ernstig. Er is veel tegen te doen, niet alleen via pillen (die in mijn geval niet werkten maar de boel verergerden) maar ook via voeding, bewegen, en vooral meditatie - wat ik geesttraining noem. Oefenen, oefenen, oefenen. Na ruin 2,5 jaar kan ik zeggen dat het werkt. Wat meest werkt daarbij is levenshouding, die kun je veranderen. Iedereen moet met de omstandigheden waarin hij zich bevindt leren dealen, dát beschouw ik als de uitdaging van leven op z'n minst.

Het is maar hoe je het bekijkt, ik kies voor de actieve benadering. Confronterend wellicht, ik hoop echter helpend. En daarover kan alleen Hannah oordelen...

 

Fijne avond, tot 'n volgende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...