Spring naar bijdragen

Gewoontedrinker


Rajah

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben 71 en drink al cola/vieux sinds mijn diensttijd.
Dronk er zo'n 4/5 alcohol eenheden per dag.
Dronk, want ruim veertien dagen geleden een heftige buikgriep gehad en 3/4 dagen niet gegeten en gedronken.
Toen het eten weer op gang kwam, bemerkte ik dat er geen behoefte was aan cola/vieux.
Dat zette mij aan het denken: hoe lang kan ik er buiten. Hoe lang blijft dat 'verlangen' weg?
Dat is nu 2,5 week zonder een probleem. Drink nu Spa ipv cola/vieux!
Ook geen probleem dat mijn vrouw wel haar wijntje 's avonds drinkt.

Wat al die tijd echter wel door mijn gedachte gaat: als ik uit eten ga, wil ik wél een paar wijntjes drinken.
En binnenkort met de vakantie gaan we élke dag uit eten.
Zou mijn conclusie juist zijn dat ik een gewoontedrinker ben, die die gewoonte heeft verbroken en dit ook weer kan na die wijntjes?


Rajah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Rajah,

ik ben bang van niet.

Door weer te gaan drinken breng je alles weer in de oude stand.

Door de buikgriep heb je een heftige instant detox gehad (op fysiek niveau)

en psychisch was je vast ook niet met alcohol bezig.

Nu ben je al weer in de verleiding om bij etentjes te drinken,

en dat was een gewoonte. Die ben je echt niet zo maar kwijt.

Het is en blijft jouw keus, maar weet dat je door het eerste glas weer te nemen

je zo maar op je oude niveau, of soms nog erger, kunt komen. Dat lijkt dan op

een inhaalslag. Maar op wilskracht zul je het wel bij minder kunnen laten misschien.

Totdat die wil weer eens wat minder krachtig is. het blijft dus alert zijn en je bewust zijn

van wat je wilt, en wat je ervoor over hebt om dat te bereiken en zo te houden.

Uit etentjes zonder drank zijn trouwens prima te doen, je smaakpapillen worden weer

wat gevoeliger en mijn ervaring is dat lekker eten weer echt lekker/puur proeft/smaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Rajah,

ik ben bang van niet.

Door weer te gaan drinken breng je alles weer in de oude stand.

Door de buikgriep heb je een heftige instant detox gehad (op fysiek niveau)

en psychisch was je vast ook niet met alcohol bezig.

Nu ben je al weer in de verleiding om bij etentjes te drinken,

en dat was een gewoonte. Die ben je echt niet zo maar kwijt.

Het is en blijft jouw keus, maar weet dat je door het eerste glas weer te nemen

je zo maar op je oude niveau, of soms nog erger, kunt komen. Dat lijkt dan op

een inhaalslag. Maar op wilskracht zul je het wel bij minder kunnen laten misschien.

Totdat die wil weer eens wat minder krachtig is. het blijft dus alert zijn en je bewust zijn

van wat je wilt, en wat je ervoor over hebt om dat te bereiken en zo te houden.

Uit etentjes zonder drank zijn trouwens prima te doen, je smaakpapillen worden weer

wat gevoeliger en mijn ervaring is dat lekker eten weer echt lekker/puur proeft/smaakt.

 

Dank je Lady Jane.

Duidelijk hoe het werkt. Moet ik even diep over nadenken.

 

Rajah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Rajah,

 

Hartelijk bedankt voor je vraag.

Een vraag die veel mensen zich afvragen en vaak mee geworsteld wordt. De voordelen van het drinken van alcohol wegen ook nog zwaar.

Wat goed dat je zo, per toeval, nadat je ziek was, bent gestopt met drinken. 

Je ervaart geen behoefte om alcohol te drinken. Dat is per persoon erg verschillend. Sommige mensen ervaren geen trek na het stoppen, anderen juist weer wel. Behoefte, of verlangen, kan later wel komen. Hoe lang dat weg blijft bij jou is een vraag die niet te beantwoorden is. Misschien zijn het bepaalde momenten, zoals het uit eten gaan, bepaalde situaties, de de behoefte om alcohol te drinken aanwakkeren. Meer informatie over 'zin in drinken' kun je lezen op de website.

 

Matig drinken is niet haalbaar voor iedereen. Op de website van alcoholdebaas staat daar wat over geschreven, wanneer de kans groter is dat dit wel haalbaar is onder 'wat ga ik doen?

 

Een gewoonte verdwijnt niet. Je kunt jezelf wel een nieuwe gewoonte aanleren, zoals je dat nu doet. Als je dat lang vasthoudt kan dit inslijten en wordt het de nieuwe gewoonte. Echter, is het zo dat een oude gewoonte er ook weer snel in kan sluipen. Soms kost het matig drinken hierdoor meer moeite dan het stoppen.

Als je besluit om op bepaalde momenten wel te drinken kan het helpen je hierop voor te bereiden en heldere afspraken te maken met jezelf. 

 

Ik ben trouwens benieuwd hoe het je bevalt om niet te drinken. Merk je veranderingen? Heeft het voordelen om alcoholvrij te zijn?

Wat zijn de nadelen van het dagelijks drinken van alcohol voor jou? En wat weegt het zwaarst?

Het kan helpen om een weloverwogen besluit te nemen. Om een verandering succesvol te laten zijn is het belangrijk om achter je eigen doel te staan.

 

Veel succes gewenst Rajah!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Beste Admin,

 

Even de tijd genomen voor een reactie.

Meer dan 53 jaar drinken, verander je natuurlijk niet zomaar.

Zeker niet als de ouderdom met gebreken komt, worden eten en drinken belangrijker.

En daar moet je natuurlijk wel mee oppassen.

 

Je advies een gewoonte kan veranderen heb ik ter harte genomen.

Als ik kennelijk ook zonder cola/vieux kan en een wijntje op z'n tijd niet WIL missen, is de volgende gewoonte al aardig aan het inslijten: ma-di-wo-do drinken we niet en vr-za-zo alleen wijn.

Met wijn kun je niet smokkelen als met vieux in de cola.

 

Het grappige is dat ik door de week 's avonds Spa drink en geen moment het drinken mis.

Begin mei dronk ik nog ook 'smiddags in het week-end, nu ook alleen maar Spa, terwijl mijn echtgenote er wel 2 drinkt.

 

Kortom: bedankt voor dit mirakel! 

 

Rajah
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, geheel tevreden. 
Bedoel dan ook met 'mirakel' als wonder en niet:

Spreekwoorden: (1914) Voor mirakel liggen,
d.w.z. bewusteloos liggen, door dronkenschap. Harreb. II, 88: ‘Hij ligt voor een mirakel, hij ligt in zulk een onnatuurlijken toestand, dat men, hem ziende, zou denken, dat er een mirakel had plaats gehad. De drank heeft hem in dien ... ;) 

Rajah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...