Spring naar bijdragen

Uitkering ontvangen en/of afgekeurd zijn.


Freggel

Aanbevolen berichten

Sinds december 2011 heb ik geen vaste baan meer.

Tussendoor met plezier vrijwilligerswerk gedaan in onder andere een Wereld Winkel en een kinderdagverblijf.

Momenteel heb ik geen (vrijwilligers)werk en zit dus veel thuis.

Proffesional nutcase it is  :blink:

Daarbij ook veel tijd om na te kunnen denken.

Of is het meer piekeren en obsessief bezig zijn met onder andere eten etc.

Want daar is alle tijd en ruimte voor.

 

Daarom heb ik mijzelf aangeleerd om wel een vast ritme aan te houden om de dag goed door te komen.

Maar merk dat ik vooral bezig ben de dag om te krijgen ipv deze in te vullen met zaken waar ik blij van word.

Veel bezig zijn, constant kleine taken uitvoeren totdat mijn energie lvl besluit dat het genoeg is geweest.

Dit is een werkpunt waar ik graag mee aan de slag wil gaan.

 

Is dit herkenbaar voor iemand, of heeft iemand hier ook ervaring mee?

 

Warme groet,

Freggel

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Freggel,

 

Ja ik heb er best veel ervaring mee. Met werkloosheid eet ik meer. Slaap ik slechter, pieker ik meer. Nu ben ik sinds twee jaar gestopt met drinken en ben een evenlange periode (weer) werkloos. In het begin kwam ik weer aan en had ik moeite om de dag door te komen.

 

Waar ik veel baat bij had, is het manier van eten maken. Nu ik alles zelf maak van basis ingrediënten, merk ik dat ik minder moeite heb om niet zoveel te eten. Dus zelf brood maken, zelf de pizzadeeg maken uit bloem, water, gist en olijfolie. Nauwelijks vlees (houdt daardoor geld over om meer losse ingrediënten te kopen).

 

Kant- en klare producten, halfproducten, gemaksproducten laat ik links liggen. En sinds ik zulke producten links laat liggen, is mijn impuls om te eten een stuk minder geworden. De dingen die ik vroeger deed om de dag door te komen, doe ik nu ook, maar wordt er blij van ipv dat het energie kost.

 

Ik heb het vermoeden dat minder eten, minder piekeren, eerder aan het voedsel ligt dan het stoppen met drinken.

 

edit: ik heb geen eetverslaving, maar had een alcoholverslaving. Maar verder herken ik jouw dagelijkse strijd tijdens werkloosheid wel.

bewerkt door plof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Plof,

 

Dankjewel voor je reactie!

Heb ook al het een en ander op de andere forums gelezen en er zijn absoluut veel zaken herkenbaar en hebben raakvlakken.

 

En respect dat je al 2 jaar gestopt bent met drinken! 

Begrijp heel goed dat eerst het 1 het ander wat kan over nemen, helemaal wanneer je ook meer tijd omdat werken niet lukt of kan door omstandigheden.

 

Wel zeer goede manier om het gezonder eten te bevorderen door alles zelf te gaan maken.

Ben hier aantal jaren geleden ook mee begonnen, vooral omdat ik een darmstelsel had die nog al flink tekeer kon gaan ook ten koste van de aroma beleving van mensen en dierbaren om mij heen  ;)  maar dat terzijde haha.

En ja het scheelt zeker in de portemonnee!

 

 

Lukt het je verder ook om dingen te doen ter ontspanning en vervulling ipv de dag maar om te krijgen vanuit angst/verveling etc?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Freggel,

 

Het is erg moeilijk om iets te doen ter ontspanning of om iets leuks te doen, omdat het vaak geld kost. Dat is er niet in een uitkeringssituatie. Mijn strategie is om verveling en angst aan te pakken bij de oorzaak. Zorgen dat negatieve gevoelens overdag minder aanwezig zijn.

 

1 - stoppen met verslaving, in mijn geval drinken.

2 - financiële problemen voorkomen of oplossen

3 - goed slapen (stoppen met drinken en eigen eten maken (minder suiker, en daardoor minder winderigheid 's nachts en minder impulsief veel eten voor naar bed gaan, maar gezond wil ik niet zeggen, ben kok, dus veel boter, room, ei))

 

Verveling en angst wordt geleidelijk steeds minder. Wel is mijn impulsiviteit een beetje stuk. Dus teveel geld uitgeven en gepieker over geldproblemen is nog steeds een boosdoener.

 

Ik heb een oude computerhobby opgepakt, maar dat kost geld. Het was meer tegen verveling. Nu heb ik vogeltjes herkennen ter ontspanning. Door te luisteren naar de geluiden, hoef ik niet meer te piekeren of iets te doen met opkomende gedachten. En kan ik rustig in een buitenomgeving tot rust komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Plof,

 

Dankjewel voor je reactie,

 

Ja geld is soms of best vaak wel nodig om bepaalde hobby's of andere dingen te willen doen ter ontspanning.

Stom <_<  

 

Maar de punten die je benoemd om verveling en angst aan te pakken zijn inderdaad handig, eigenlijk zeer belangrijk.

Daar heb ik gelukkig afgelopen tijd, met behulp van, aan gewerkt.

 

Nu met het mooie weer (met een bui hier en daar  ;) ) is het heerlijk om naar buiten te gaan.

Ben wat vaker stil gaan staan en zitten om echt te genieten ipv, lopen en blijven denken, ik zie anders zo weinig van wat er werkelijk om mij heen gebeurt.

En naar de vogels luisteren is een goede tip om er ook wat "bij"te blijven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...