Spring naar bijdragen

Nut verslavingsarts bij stoppen benzo, slechts afhankelijkheid en geen "verslaving"


Bert2

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Ik heb diazepam nog eens geprobeerd. Wat een troep !

 

Overigens heb ik ook nog eens zitten te spitten in wat ik kon vinden over de verslavingszorg. Ik kreeg zo mijn twijfels ...

Een zekere "het is psychisch" houding.

 

En dan zou ik toch wat anders willen, maar Nederland is dan weer zo'n klein land ...

 

Zou iemand hier ook "cold turkey" overwegen als het niet af te bouwen was ?

bewerkt door Bert2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cold Turkey zou ik nooit en te nimmer meer mee willen maken.....

 

Er bestaat niets, wat een benzodiazepine kan vervangen.(zegt mijn psychiater)

 

Alleen drank werkt op die receptoren, verder geen middelen, voor zover ik weet.(die niet verslavend zijn)

 

Mogelijk wiet? dat weet ik niet......(ook verslavend)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benzozat

Cold Turkey wordt mij niet aangeraden, dan maar langzame afbouw.

Af en toe een glas wodka jus om de ergste slaap schommelingen op te vangen helpt mij wel maar is oppassen ene probleem niet voor andere in te wisselen maar heeft mij wel instaat gesteld de afbouw van 4 mg naar 2,5mg lorazepam enigszins dragelijk te houden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alcohol rommelt net zo met je GABA receptoren als de benzo. Alcohol is echt uit den boze gedurende deze periode. Ik heb trouwens soms in het weekend wel eens een jointje gerookt en dat beviel me prima. Op momenten dat ik er even helemaal klaar mee was gaf me dat zeker wat verlichting tijden de afbouw en de stop.

Wiet (THC ) werkt op andere receptoren dan alcohol en de benzo's, maar gaf mij zeker verlichting. Als je dat niet te vaak doet is het volgens mij niet verslavend. Ik rook het nu misschien 1x per maand en heb nergens last van. Misschien is de beroemde wietolie een middel? Daar wordt je niet stoned van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaba, voor jou heb ik een vraag.......

Kun jij naast jouw antidepressivum af en toe wiet roken?(of en je al van de tryptizol af?)

Daar ondervind jij geen hinder van?

Ik heb een wietzaadje gepoot en er groeit al een aardig plantje uit.

Ik wil er wietthee van zetten.

Maar vraag mij af en toe af, of dit kan in combinatie met zoloft/sertraline.

Heb jij enig idee?

 

O,ik las net een stukje informatie hierover op de website van Jellinek kliniek.

Wiet kan de dosis van een antidepressivum in het bloed verhogen, wat de kans op bijwerkingen van een antidepressivum doet toenemen. Dus voorzichtigheid is geboden.

Met wietthee zal dit misschien ook wel een beetje het geval zijn.

Ik probeer het uit.

 

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sneeuwhoen. Ik heb er nooit hinder van ondervonden. Het gaf en geeft gewoon af en toe ontspanning. Ik geloof niet echt dat het verder enig effect heeft als je het zeer weinig gebruikt.

Ben benieuwd hoe de thee je gaat bevallen  :blink:

bewerkt door Gaba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Beste allen,

ik heb niet alle berichten in dit topic gelezen, maar wil mijn ervaring delen in de hoop dat het jullie helpt.

Ik ben zeer lang verslaafd geweest aan slaaptabletten, de laatste jaren aan een extreem hoge dosis. Begin dit jaar heb ik hiervoor in een afkickkliniek gezeten.

Ik zie mensen op dit forum langdurig lijden tijdens het afbouwen, en men weet niet wat te doen. Ik lees ook dat men lang op een minimumdosis blijft steken, of als men gestopt is weer naar het middel grijpt omdat de afkickverschijnselen te heftig zijn. Ook twijfelen mensen om naar een kliniek te gaan, vanwege twijfel over wat een kliniek kan toevoegen als het je zelf al niet lukt om af te kicken, twijfel aan de kennis van het personeel daar en de weerzin om tussen bijv. heroïneverslaafden te zitten.

Mijn ervaring: de meeste verslaafden hebben psychische problemen. Deze problemen maak je kenbaar, zodat daar rekening mee wordt gehouden. Afkicken is een persoonlijk proces; niemand is hetzelfde.

Zolang je terug blijft grijpen naar het middel omdat de afkickverschijnselen te heftig zijn, hou je je verslaving in stand. Het heet niet voor niets verslaving. Afkicken houdt in, dat je na een korte tijd van afbouw volledig stopt en NOOIT MEER in je hele leven naar het middel grijpt.

De meerwaarde van een afkickkliniek: het moeilijke is dat je in je eentje naar het middel blijft grijpen als de afkickverschijnselen te heftig worden. Dit is juist de zure appel waar iedere verslaafde doorheen moet bijten, ongeacht wat het middel is waar je aan verslaafd bent. In de kliniek kick je zo veilig mogelijk af, en ga je door die zure appel heen omdat je het middel eenvoudigweg op een gegeven moment niet meer krijgt. Dit is voor een verslaafde zo onplezierig dat hij/zij er thuis niet mee om zal kunnen gaan... en in de kliniek zul je wel móéten. De beloning is groot: je kickt echt af. Voorgoed. In de kliniek is alles er op gericht om een clean leven te leiden. Dit houdt in: omgaan met gevoelens. En ontdekken wat voor jou de momenten gaan zijn dat je weer terug zou willen grijpen naar het middel en wat te doen om te voorkomen dat je weer terugvalt.

Het middel (wat het ook is) "af en toe" gebruiken heeft geen zin. Afgekickt is afgekickt. Je hebt geen controle over "af en toe" het middel gebruiken. Het toegeven dat je geen controle hebt over je gebruik is de eerste stap. Zolang je denkt dat je controle over je gebruik kunt houden heeft afkicken geen zin. Het middel heeft controle over jou. Daarom zitten we ook op dit forum.

Waarom teruggrijpen naar het middel zinloos is: "one is too many, and a thousand is never enough".

In een kliniek zitten mensen die aan een scala van middelen verslaafd zijn. Benzoverslaafden zijn niet anders dan andere verslaafden. Als je al denkt dat je als bezoverslaafde anders bent dan anderen, leer je dat in de kliniek héél gauw af. We zijn allemaal mensen die af willen van onze verslaving. Een groot voordeel van een kliniek is dat alle mensen serieus afwillen van hun verslaving en je elkaar daarin tot steun bent. In de kliniek zijn er altijd therapeuten beschikbaar die je aan hun jasje kunt trekken als je het moeilijk hebt. Met name in de eerste dagen (toen ik daadwerkelijk aan het afkicken was en niet wist waar ik het van ellende moest zoeken), hebben zij me er doorheen gesleept.

In de kliniek zijn er geen verplichtingen zoals werk en gezin. Daardoor kun je in alle rust werken aan je herstel.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Het is aan jouzelf om te bepalen wanneer je voor je gevoel alles geprobeerd hebt en je tot de conclusie komt dat het je in je eentje niet gaat lukken. Ik kan na mijn periode in de kliniek vooral aanraden om er naartoe te gaan voordat er in je leven dingen onherstelbaar verkeerd gaan door je gebruik.

Oh ja, het ging in mijn geval om een kliniek in Schotland. Deze behoort tot een van de besten in Europa. Het bleek een schot in de roos; het is het beste wat me is overkomen. En dat had ik nooit van te voren kunnen bedenken. Ik heb van veel mensen ervaringen gehoord over Nederlandse afkickklinieken en die bleken het niet helemaal te zijn. Wat voor iedereen persoonlijk is, maar ik wil het hier toch even zeggen, want ik wens iedereen het beste en de kracht van dit forum is juist dat je ervaringen deelt. Er zijn diverse verzekeraars die deze kliniek in Schotland vergoeden. De intake en nazorg vindt plaats in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sandra2,

Ik reageer toch maar even omdat ik oorspronkelijk met dit draadje ben begonnen

Misschien gaat het er ook om of het een "'verslaving" is. En wat er werkelijk met je aan de hand is.

Dit is geen kritiek, maar even wat feedback.

'de meeste verslaafden hebben psychische problemen' dat verhaal ken ik ook. Dat zijn waarschijnlijk juist die mensen die naar de verslavingszorg gaan !

Ik heb ooit eens een gesprek gehad met een verslavingsarts. Veel ervaring, maar wat betreft mijn situatie en de clonazepam (2mg, eigenlijk heel zwaar middel): wat een onkunde. Hij kon ongetwijfeld een detox van opiaten goed uitvoeren, maar dit ... Zijn suggestie ("ik wil het u aanbieden, maar ik beveel het niet aan, het is een hel") was afbouwen in 3 weken in de kliniek. 3 weken ... terwijl het twee weken duurt eer het middel uit het lichaam is ...

'Zolang je terug blijft grijpen naar het middel omdat de afkickverschijnselen te heftig zijn, hou je je verslaving in stand.'

Ja, inderdaad. Wat benzodiazepines betreft, is de verslavingszorg er voor de zucht naar het middel, verslavingsgedrag en dossisescalatie. Met name verslavingsgedrag, "het grijpen naar een middel". Ik herinner me ook de opmerking over je er doorheen praten ... dat zal vast wel werken als de fysieke afhankelijkheid niet te erg is.

Ik was zelf niet eens op het idee van de verslavingszorg gekomen, maar een arts stelde voor om een oriënterend gesprek te hebben.

Het is overigens erg triest dat er in Nederland vrijwel geen ondersteuning is als er nog iets anders speelt waar best wat aan te doen is, maar niet "psychisch" is. Hoe moeilijk een huisarts kan doen als je iets voorgeschreven wilt krijgen ...

In elk geval gefeliciteerd met je succes.

bewerkt door Bert2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste @Sandra2

Wat fijn dat je zo snel bent afgebouwd zonder al te veel problemen..Veel mensen zijn zonder dat ze het wisten aan deze troep verslaafd geraakt of liever gezegd afhankelijk geworden. Voorgeschreven door artsen zonder dat zij op de hoogte werden gebracht van de gevaren van benzodiazepines! 

Ik heb veel wetenschappelijk literatuur gelezen en heb contact met diverse wetenschappers over de werking van benzodiazepines. Eenvoudig gezegd komt het hier op neer:  benzo's schakelen de meeste GABAreceptoren uit. Hierdoor worden de neurotransmitters niet meer "afgevuurd". Deze neurotransmitters  zorgen ervoor dat je kunt slapen, dat je je angsten onder controle houdt, dat je je happy kunt voelen of juist verdrietig,  ga zo maar door. Door het abrupt stoppen met de benzos gaan de GABA receptoren niet zomaar weer werken. Met andere woorden: je hersenen doen niets. Ze zijn lui geworden.. Het kan jaren duren voordat de GABAreceptoren  weer neurotransmitters gaan afgeven of in voldoende mate. Het ontbreken van én de benzos én de neurotransmitters veroorzaken de enorme  onttrekkingsverschijnsen zoals depressie, rusteloosheid, slapeloosheid, pijn in het lichaam, spiertrillingen etc etc. ( ze werken in op ons centraal zenuwstelsel) 

Helaas weten maar weinig verslavingsartsen hoe je via tapering van de benzos af kunt komen. Eea heeft niets maar dan ook maar niets te maken met psychische klachten  maar is puur een chemisch proces in je hersenen. En die zijn geweldig! Want ze kunnen gelukkig weer herstellen.

Ik pleit voor meer kennis bij verslavingsartsen over de werking van benzos en hoe je er op een verantwoorde wijze dmv tapering afkunt komen. 

De benzo slachtoffers vergelijken met verslaafden vind ik zeer kort door de bocht en ongenuanceerd en doet geen recht aan de mensen die hier mee worstelen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Ikbenzovrij

Ik onderschrijf je complete verhaal. Zoals je wellicht hebt kunnen lezen de afgelopen jaren ben ik ook nogal aan het studeren geweest op die GABA receptoren.  Misschien moeten we eens verder van gedachten wisselen.

@bert

We hebben vaak van gedachten gewisseld. Ik weet hoe vreselijk je aan het tobben bent. Maar nog niet heb ik kunnen lezen dat je aan afbouw begonnen bent. Ik lees vaak je kritiek op de verslavingszorg. Ik denk dat je daar volledig gelijk in hebt en dat je het daar niet moet zoeken, ik heb het vermoeden dat je daar ook te intelligent voor bent.Maar je zult toch een keer ergens moeten beginnen? Want zo duurt de ellende alleen maar voort. In mijn optiek bestaat er echt maar 1 manier en dat is de Ashton Methode. En wellicht zit ik er helemaal naast en ben je allang aan het afbouwen, ik ben hier immers al een tijdje niet geweest op het forum. Dan neem ik mijn schrijfsel weer terug uiteraard.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...