Spring naar bijdragen

Ikbenzovrij

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

Helaas ben ik geheel tegen mijn zin in verslaafd geraakt aan de lorazepam voor de nacht. Ik slik nu 1,75 mg en slaap daar ongeveer 4a5 uurtjes op. Ik gebruik het ongeveer 7 maanden. In een kliniek hebben ze me cold turkey laten stoppem met als gevolg dat ik 18 nachten niet of nauwelijks heb geslapen. Aangezien dit niet vol te houden was ben ik terug gegaan naar 2 mg en met de huisarts afgesproken om om de 2 weken een kwart te minderen.

Ik ben zo gefrustreerd dat ik in deze hel ben gekomen dat en ik ervaar zoveel stress en ben zo bang dat ik nooit meer normaal zal gaan slapen. Ik zit helemaal op slot. Kan niet uit bed komen. Denk de hele dag aan dit probleem en kan niet meer genieten. tril van de spanning. Ik zou graag horen van iemand hoe het slapen tijdens en na de afbouw ging. In al die maanden heb ik overigens altijd maar een paar uur per nacht geslapen

Terwijl ik voor gebruik een goede slaapster was. Helaas kreeg ik van de huisarts dit spul voor mijn angsten. Maar niemand die mij erop wees Hoe verslavend het is. Heeft iemand ervaring en tips. Ik wil er echt vanaf. Ik ben alleen zo bang dat ik niet meer zal slapen uit mezelf. Maar dit is ook geen leven zo. Ik hoor graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi José,

 

Eigenlijk zit ik op het forum voor alc. verslaving maar omdat ik deze winter een fikse winterdepressie heb gehad, en daarom 4 x 1 mg. lorazepam gekregen heb waar ik nu ook van aan het minderen ben, wil ik toch wel even reageren.

Ikzelf ben al zo'n beetje na een week gaan minderen en zit nu op iets minder dan een halve per dag.

Ik heb het spul ongeveer 2 1/2 maand geslikt en merk ook nu ik aan het minderen ben, dat bibberen. Wat mij denk ik erg goed helpt is zorgen dan m'n maag gevuld is. Dat helpt mij goed tegen dat trillen.

Ik gebruik amitriptyline om te slapen. Dat spul is niet verslavend en ik kan daar zo mee stoppen zonder daar afkickverschijnselen van te krijgen. Dit is eigenlijk een a.d. maar werkt erg goed voor slaapproblemen.

Maar als jij vroeger goed geslapen hebt zal dat zeker weer terug komen. En ook al denk je dat je niet slaapt, dat gebeurd toch wel alleen heb je dat zelf niet in de gate.

Verder doe ik het rustig aan met minderen, en accepteer dat trillen, dat hoort er bij, en gaat over, echt.

Probeer toch wat te vertrouwen op jezelf en kijk naar wat je geslikt hebt en nu. Dat is al heel veel minder,  en dat geeft minder spanningen.

Dadelijk als ik geen Lorazepam meer hoef en de amitriptyline ook niet meer nodig heb, ga ik 5-HTP proberen. Dat is een natuurproduct en werkt heel goed voor de slaapproblemen. Maar dat mag ik nu nog niet gebruiken want dat botst met de medicijnen die ik nu gebruik.

Ik wens je heel veel sterkte in je strijd. :rose:  :rose:  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo José,

 

Jouw verhaal komt mij bekend voor.

Domme psychiater en domme huisarts.

 

Ik lees dat je het 7 maanden gebruikt. 

Na 7 maanden lijkt het mij niet verstandig om per kwart mg lorazepam af te bouwen.

Die stappen zijn denk ik te groot. Lorazepam is een potent middel.

je kunt het beter omzetten naar diazepam.

2 mg lorazepam is een equivalent van 10 mg diazepam.

Je zit op 1,75 en dit is een ramp, ik zou gewoon wel met 10 mg diazepam beginnen.

Diazepam werkt veel langer en dan kun je rustig in jouw tempo afbouwen.

Ik raad je aan om dit met jouw huisarts te bespreken en om diazepam te vragen.

Jouw lichaam en geest zijn ook ontregeld geraakt door te snel te stoppen in die kliniek.

Mij is dit ook overkomen, dacht dat ik gek werd.

Die 10 mg diazepam kunt je in 2 giften per dag innemen.

Dus voor het slapen gaan 5 mg en 's morgens 5 mg.

Als je het in 1 keer inneemt zal je erg slaperig worden, dus 2 giften is beter.

Ik gebruik een lage dosering (3,7 of 7,5 mg mirtazapine om te slapen.

Dit helpt goed.

Mirtazapine/remeron wordt veel voorgeschreven voor slaapproblemen in lage dosering tegenwoordig in plaats van een benzo.

Het is een antidepressivum, wat niet werkt tegen  depressie in zo'n lage dosering, maar je slaapt er op.

Het helpt bij het slapen en heeft verder geen bijwerkingen in lage dosering. Kun je ook overleggen met de huisarts, als je wilt.

Amitryptiline/triptyzol kan ook helpen. Dit is een ouderwets antidepressivum.(een TCA)

In hogere dosering moet je deze middelen ook weer afbouwen.

En stoppen met een lage dosering kan ook lastig zijn, maar het hoeft niet.

Succes en sterkte.

Ik weet hoe je je voelt, het is heel ellendig.

Gebruik je nog meer medicatie? of alleen Lorazepam?

Ga nooit, zoals ik deed, als je in de ontwenning zit, ook nog eens een antidepressivum opbouwen(lage dosering is dus wel oké), want dan raak je nog meer in de ellende.

Heb je de ashton manual methode al gegoogeld?

Daar staat alles in. De afbouwschema's, die daar in staan, gaan vaak nog te snel.

Kijk goed, wat jij aankunt, stapje voor stapje kom je er wel.

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste bolletje en Sneeuwhoen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog een vraag aan sneeuwhoen. gebruikte jij naast diazepam voor de nacht en tijdens de afbouw mirtazepine? En als je eenmaal met de diazepam hebt afgebouwd kun je dan wel zonder de mirtazepine slapen. Ik wil graag weer zonder medicatie slapen.

De psychiater heeft me idd sinds deze week een ad voorgeschreven sertraline. Ik wil dit ook niet slikken.In welke ellende kom je dan weer terecht? Wat een gedoe allemaal. Ik word er gek van. Ik voel me nooit fit en ben continu zenuwachtig. Er komt niets uit mijn handen.

Nog een vraag:wanneer je de diazepam verdeeld kun je dan wel in de nacht slapen? Hoe is dat bij jou gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste bolletje en Sneeuwhoen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog een vraag aan sneeuwhoen. gebruikte jij naast diazepam voor de nacht en tijdens de afbouw mirtazepine? En als je eenmaal met de diazepam hebt afgebouwd kun je dan wel zonder de mirtazepine slapen. Ik wil graag weer zonder medicatie slapen.

De psychiater heeft me idd sinds deze week een ad voorgeschreven sertraline. Ik wil dit ook niet slikken.In welke ellende kom je dan weer terecht? Wat een gedoe allemaal. Ik word er gek van. Ik voel me nooit fit en ben continu zenuwachtig. Er komt niets uit mijn handen.

Nog een vraag:wanneer je de diazepam verdeeld kun je dan wel in de nacht slapen? Hoe is dat bij jou gegaan? En hoe lang heb je over de afbouw gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag José,

 

ik heb jouw berichtje gelezen.

ik slik ook sertraline, dat slikte ik al.

Ik vind het een domme zet van jouw psychiater, om jou sertraline voor te schrijven, terwijl je al slaapproblemen hebt.

van een ssri antidepressivum krijg je in het begin o.a. slaapproblemen als bijwerking, dus niet doen !

ook amitryptiline zou ik niet nemen nu.

ja, hoor, ik gebruik het ook tijdelijk,, een kwart of een halfje mirtazapine.

ik denk, dat jij op een kwart al slaapt.

als ik net weer geminderd heb, slik ik 2 weken een halfje en dan ga ik weer naar een kwart.

als je zonder medicatie kon slapen, dan kun je dit strakjes ook weer.

maak je daar maar geen zorgen over, want dan slaap je niet en heus, dit gaat voorbij.

je kunt berichten van mij op dit forum lezen, hierin staan alle antwoorden op jouw vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hoi Benzozat,

 

Ik heb op x moment de lorazepam om laten zetten naar diazepam. 1 staat tot 5, zodat ik op een langzamer tempo kan afbouwen. Ik sliep heel slecht, ik was in een kliniek op CT gezet en heb toen 18 dagen niet maar dan ook echt niet geslapen. Ik was al heel snel afhankelijk geworden van de benzo's. Ik heb toch maar mirthazepine genomen voor de nacht. Ik weet dat dit ook niet goed is maar het helpt mij enigszins met slapen. De ene nacht beter dan de andere nacht. Ik heb met Sneeuwhoen hierover gesproken. Ook heb ik contact met Don Killian uit Amerika. Hij is eerst helemaal genezen van de benzo's en is daarna gestopt met de Mirtazapine.. Dit ging vrij makkelijk, eenmaal hij hersteld was. Daar houd ik me aan vast.

Maar goed, ik kan dus niet op eigen kracht slapen en dat is wel frustrerend maar goed, ik ga er vanuit dat dit op termijn beter wordt. 

Ik heb het moeilijk maar het gaat wel beter dan een aantal maanden geleden. Ik zit nog op 3 mg diazepam (0,6) lorazepam en bouw elke twee weken met 0,5 mg af. En dan zal het ook nog moeilijk worden, want dan begint het herstel pas. 

Mijn voornaamste klachten zijn: niet zelf kunnen slapen, ik mis het echte vermoeiende gevoel en dan wegzakken op de bank, heerlijk slapen in bed en de volgende dag fit wakker worden... Heb ik al een jaar niet meer. Verder last van pijnlijke spieren, gewrichten, spiertrekkingen vooral in mijn benen, maar komen over mijn hele lijf voor. Ik had dat al na drie weken gebruik Xanax, toen dacht ik nog dat het iets anders was. Ik ben vreselijk moe maar probeer zoveel mogelijk op een dag te doen. Ik kan niet voor half 10 opstaan. Ja kan wel maar is erg lastig. Ik doe de huishouding voor zover mogelijk, ik doe puzzels, sudoku het liefst, lees een boek, fiets en probeer te werken. 

Nee het is een hard gelach. Maar ik probeer positief te blijven en weet zeker dat het ooit beter gaat worden. Voor ons allemaal.  En dat we ons zelf weer gaan voelen, want mijn gevoel is ook weg, heel soms heb ik het idee dat het wat terug komt. 

 

Hoe gaat het met jou? 

 

Sterkte met de strijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha José,

Wat je zegt dat vermoeide gevoel niet meer te hebben is herkenbaar. Daar begon mijn overspannenheid mee, kon de uit-knop niet meer vinden, vandaar ik onder andere lorazepam kreeg, uiteindelijk 4 mg en AP om door te slapen want lorazepam hielp niet meer. AP helemaal kwijt en nu lorazepam afbouwen n et 1/8 mg per week. Gaat wel, heb wel klachten als zweten, diarree, zwAre ademhaling en bibberen. Gekke is dat na 5 dagen weg is en dan minder ik weer met 1/8 mg. Zo ben ik de afgelopen tijd van 3,25 mg naar nu bijna 1,75 mg gegaan, is niet makkelijk op zijn zacht gezegd. Slapen gaat wel, maar niet elke nacht, hersteld wel weer na 3 dagen ofzo. De uit-knop vinden is nog steeds moeilijk, dat heerlijke gevoel van moe worden is er niet echt meer al lijkt het wel terug te komen. Goed om te horen dat je bijna van de lorazepam af bent! Nog 6 weken mdt dit tempo, is te overzien tich? Ook ik kom rond die tijd uit bed. Wordt ook beter, je hebt soms idee dat terugkomt, dat is ook zo volgens mij! Je hersenen moeten zich echt resetten. Zelf ben ik ff gestopt met werken, ging ook niet meer door overspannenheid. Nu prioriteit bij afbouw en proberen voorzichtig weer wat werk op re gaan pakken. Probleem is dat ik totaal geen stress kan hebben.....

Veel sterkte kende tijd. Hoop dat je AD snel zonder kan, ik lees daar wisselende dingen over. Zelf 3 weken beroerd geweest van stoppen laatste restje AP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gaba en Benzozat,

 

Gaba, dank voor je aanmoediging en gefeliciteerd met je benzovrije jaar! of hoelang was het ook al weer? Ik heb de Sertraline bijna afgebouwd, volgende week stop ik. Wel wat duizelig maar verder oké. Ik wil geen AD meer slikken. Volgens mij is dat niet goed voor het herstelproces. Verder zit ik nog wel aan de Mirtazapine, Helaas kan ik daar niet zomaar mee stoppen. Pas als ik helemaal hersteld ben. Zo rond half september heb ik de diazepam afgebouwd en dan natuurlijk nog het herstellen. 

 

@Benzozat, wat bedoel je met AP? Het herstel komt met de tijd. De een doet er wat langer over dan de ander. Maar het komt. Dat weet ik zeker. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Gaba, dank, het is pittig, vannacht 4,5 uur achter elkaar geslapen, 2 uur wakker en toen weer 3 uur. Pff, ik weet en hou vast dat ontwenning is want iedere keer na dosis vermindering. De slaap klachten van overspannenheid zijn geluklik aardig weg want dat merk ik bij stabiele dosis.

@José, AP = anti psychotica, die kreeg ik laag gedoseer om door te slapen. Nou ja, ik begon met er 25 mg, standaard volgens psychiater en ik werd heel duf / vlak van. Bij halvering en kwart merkte ik geen verschil vrijwel. De laatste stap om niet meer te gebruiken was pittig, 3 weken honds beroerd geweest. Mij is verteld dat dit niet lineair gaat.... Weet niet hoe dat met mitrazepine is.... Een apotheker heeft mij wel eens verteld dat ik lorazepam 1 op 1 over kon zetten in mitrazepine.... Dat heb ik maar niet gedaan en bouw nu lorazepam af. Hoop alleen dat slap e n niet te slecht wordt. Houd mij aan vast dat afgelopen tijd steeds herstel na paar dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Benzozat,

 

gebruikte je ook quetiapine/seroquel?(25 mg)

daar kreeg ik zulke stijve benen van, dat ik amper meer kon lopen.

ja, het vlakte mij ook enorm af.

en je groeit er van, als kool.

ik kon hier toch makkelijk mee stoppen, zonder mij ziek te voelen.

zo zie je maar, het is voor iedereen weer anders.

De seroquel XR 50 heb ik ook gehad, ik was niet meer vooruit te branden.

ik heb liever een voor depressies niet werkzame dosering 7,5mg mirtizapine, om te slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo sneeuwhoen,

Nee was andere middel, maar zelfde effect als jij beschrijft. Vond dood eng middel. AP heeft effect op je beweging apparaat. Seroquel ook ff gehad in plaatst van lorazepam, hielp niet, kreeg hartkloppingen, zweet aanvallen en desoriëntatie van. Verschrikkelijk, dat nooi ff meer, nu afbouw lorazepam nog. Wil geen andere middelen naast zolang niet hoeft, tot nu toe gaat het. Vannacht moeite inslapen door buikpijn, maar na 3 uur gelukt en 6 uur gepakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...