Spring naar bijdragen

Clorazepinezuur


Kleindochter

Aanbevolen berichten

Halo allemaal.

Eerst even een beknopte geschiedenis over mij.

Sinds afgelopen kerst ben ik ziek thuis. Na ongeveer 5 weken is vastgesteld dat ik een burn out heb. Ik was angstig en heel erg onrustig en ik had mij zelf totaal niet onder controle. Hiermee naar de huisarts en die heeft mij 3x daags 10 Mg clorazepinezuur voorgeschreven. Na gesprek met de apotheek begonnen met 3x daags 5 Mg. De eerste dag 2x 5 Mg ingenomen. Daarna alleen ( enkele dagen 2x daags 5 Mg.) nog maar 1x 5 Mg voor het slapen gaan. De medicatie heb ik uit eigenbeweging niet volgens voorschrift, maar uit eigen beweging zo min mogelijk ingenomen om gewenning/ verslaving te voorkomen. In deze tijd was ik op sommige dagen wel onrustig/ gespannen, maar kon ik het onder controle krijgen en uithouden met het innemen van 5 Mg clorazepinezuur tot voor het slapen gaan. Slapen deed ik toen gemiddeld 7-8 uur, met enkele onderbrekingen voor toilet bezoek.

Echter vanaf afgelopen vrijdag (nu 4 dagen) is het een puinhoop met mij mij. Ik heb met name heel erg veel onrust en gespannenheid in mij die ik niet onder controle kan krijgen. Dit geeft bij mij een niet te beschrijven naar gevoel. Sinds gisteren ben ik dan ook begonnen om de clorazepinezuur 3 x daags 5 Mg in te nemen. ik had hierdoor gisteren wel veel minder onrust en gespannenheid. Op sommige momenten voelde ik mijzelfs weer heel erg prettig. Gisteravond om 24 uur gaan slapen en om 05.45 uur wakker geworden en niet weer geslapen. Werd eigenlijk direct weer iets onrustig en een slechte controle over mijzelf, waar ik mij zorgen over begin te maken.

Door clorazepinezuur in te nemen ga mij wel beter voelen, maar na langdurig gebruik ik zie op tegen het afbouwen hiervan als ik er helemaal mee stop.

Wie heeft hier ervaring mee en wil dit delen met mij delen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kleindochter,

 

O, wat zijn benzodiazepinen toch verraderlijk verslavend, hè?

En je doet nog wel zo voorzichtig en dan toch...ellende...

Voor dat je er erg in hebt, zit je in de val en is er tolerantie voor het middel opgetreden, zoals nu bij jou het geval is.

Misschien is het een idee, om de huisarts weer te bezoeken?

Tegenwoordig schrijven ze minder gemakkelijk een benzo voor, juist in verband met verslaving.

Als ze het al doen, dan is het voor een paar weken, hooguit een maand of 2. 

En dan kun je al onttrekkingsverschijnselen krijgen, als je stopt met innemen of terwijl je het nog slikt.

Eerder wordt er nu een antidepressivum voorgeschreven.

Heb je tussendoor jouw huisarts nog gesproken?

Evalueren tussendoor moet wel.

Afbouwen is eng, ik weet er alles van. Er zijn hier heel wat verhalen te lezen.

Als je meer neemt, zal er steeds weer tolerantie optreden en zal jouw lichaam om meer vragen.

Clorazepinezuur/librium is een langwerkende benzodiazepine, het werkt lang door en heeft actieve metabolieten.

Ik ben zelf sinds afgelopen zomer vorig jaar op 2 mg diazepam blijven hangen en heb nu ook weer vervelende ontwenningsverschijnselen, terwijl ik het dus nog slik.

Als ik de moed heb, ga ik morgen naar 1,5 mg want zo is het ook niks.

Kleindochter, als je afbouwt, doe het langzaam. Bij snel ontwennen, kunnen klachten zich nog heel lang voortslepen.

Jij hoeft het niet om te zetten naar diazepam, omdat librium ook een langwerkend middel is.

Tja, als je 3 maal daags 10 mg zou nemen, dan voel je je misschien wel beter, maar als na een tijdje gewenning op treedt, dan zit je met de gebakken peren. Bij langwerkende middelen, treedt vaak minder snel gewenning op. Maar dit geldt niet voor iedereen.

Ik heb naar tevredenheid jarenlang de langst werkende benzo geslikt, maar moest er vanaf omdat het stapelde in mijn lichaam.

Gewenning heb ik niet ervaren.

Ik was wel wat duf, maar dit vond ik niet erg.

Ik lees graag, wat je nu gaat doen.

Een lastig dilemma, waar je mee zit.

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo kleindochter, wat Sneeuwhoen schrijft over een te snelle afbouw is helemaal waar. Kijk daar alsjeblieft mee uit. Die gespannenheid en onrust gaat uiteindelijk weer voorbij. Bedenk dat als je nog heel veel langer de benzo gaat gebruiken, je in een cirkel komt waar het ontzettend moeilijk uit komen is. Je hebt het nog niet zo heel lang gebruikt dus ik denk dat het nu nog wel te hanteren is. Een burn out is heel lastig maar bedenk dat je die niet oplost met benzo's. Het enige wat je doet is onderdrukken. Als je langer gaat gebruiken -zoals ik- stapelt het alleen maar en als je stopt komt alles weer even heftig terug en vaak zelfs heftiger. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...