Spring naar bijdragen

ik heb al jaren een eetprobleem


koekiemonster73

Aanbevolen berichten

Ook maar even voorstellen :-)

Ik heb al jaren (sinds mijn 12e) een eetprobleem. Eerst had ik boulimia en nu overeet ik vooral zonder te compenseren. Ben moeder van 2 jonge kinderen, gescheiden en momenteel werkeloos. Voor het werkloos zijn lijkt me nu weer heel erg in de cirkel van overeten te brengen. Ik voel me doelloos, niets waard (want geen werk, nutteloos) en wat depressief op z'n tijd hierdoor.

 

Sind kort heb ik me aangemeld voor de online behandeling. Heeft iemand hier al ervaring mee? Heb al wat rondgesnuffeld op het forum, maar op het etendebaas gedeelte lijkt het erg rustig? Toch heeft het lezen op de andere subforums me al wel doen nadenken over bepaalde dingen. Gedrag en gedachten. Dan merk ik dat ik het helemaal niet zo makkelijk vind om echt eerlijk te zijn naar mezelf over hoe ik me voel, wat ik eet, hoeveel ik eet. Dat is dan vast ook weer de functie van een verslaving; de realiteit uit de weg gaan.

 

Benieuwd wat de komende weken, maanden me gaan brengen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom koekiemonster

 

Ik heb geen ervaring met online behandeling.

 

Etendebaas is inderdaad een heel stil forum. Alleen het alcoholdebaas forum is levendig. Verslavingen lijken erg op elkaar. Dus ik denk dat je bij alcoholdebaas genoeg tips kan lezen. Daar zijn mensen die ervaringen hebben met online behandeling.

 

Er zijn een boel spiraalcirkels binnen werkloosheid, veel eten, depressiviteit, en bij mij ook slecht slapen: werkloosheid leidt tot depressiviteit, leidt tot veel eten, leidt tot slecht slapen, leidt tot depressiveit. En dan is het cirkeltje weer rond.

 

Ik wens je veel succes met de online behandeling en je verslaving de baas worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Koekie, ik heb je bericht gelezen.

Ik heb wel ervaring met boulimia, maar niet met een (internet)behandeling.

Kun je voldoende herkenning vinden op alcoholdebaas?

Heel veel sterkte in je proces, weet je al wanneer je kunt beginnen met de behandeling?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel @Jannigje ! Ik lees wel mee op alcohol en herken soms ook wel iets. Hetgeen waar ik het meest last van heb, is dat als ik 's morgens begin met eten, ik meteen niet meer kan stoppen momenteel. En aangezien je moeilijk nooit meer kan eten.....  :( 
Ik ben inmiddels begonnen met de online therapie. Ik hoop zo dat het me op weg gaat helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Koekiemonster, 

 

Het erkennen van het probleem is al een eerste stap. Dit is erg moedig van je! Ik heb geen ervaring met online therapie, maar wel met gesprekken die ik gevoerd heb met een psycholoog. Ik kan me daarom ook goed voorstellen dat het super lastig is om niet helemaal eerlijk te zijn over je eetgedrag. Ik vond dit ook super moeilijk, maar op de lange termijn was het voor mij een opluchting. Ik zou je dan ook echt willen aanraden om volledig eerlijk te zijn. Over een tijdje heb je hier profijt van. Mag ik vragen waarom je voor online therapie kiest? In ieder geval veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai xjenny,

 

ik ben ook helemaal eerlijk hoor, zelfs over hoeveelheden  :blush:  Ik doe de therapie tenslotte voor mezelf, dus die eerlijkheid is het enige dat mij nu ook gaat helpen.

Voor online therapie heb ik gekozen omdat ik veel werk (vrijwilligerswerk tot mijn solliciteren eindelijk resultaat heeft) en alleenstaand moeder ben van 2 kinderen. Dit is voor mij de ideale oplossing en tot nu toe bevalt het ook heel goed.

bewerkt door koekiemonster73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Koekie, goed om te lezen dat de behandeling goed voelt!

Ik vind het zelf ook heel lastig dat je moet eten. Drinken of roken kun je laten, niet dat het gemakkelijk ie, maar niet drinken is voor mij bijvoorbeeld gemakkelijker dan met mate drinken. Dus drink ik niet.

Maar matig eten...... Blijft lastig.

Succes hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat lief van je Jannigje, dank je wel :-) 

Herkenbaar wat je schrijft. Wat ik zo gek vind soms; ik kon wel uit het niets stoppen met roken jaren geleden (ik rookte een pakje per dag) maar een stuk chocola in de koelkast laten liggen lukt niet. 
Nou ja, ik merk wel dat ik met therapie op de goede weg ben. Het voelt ook fijn er mee bezig te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Jannigje!

 

Met mij gaat het met ups en downs. Net weer 2 dagen met eetbuien gehad. Daar baal ik dan van. Een gevoel van 'hoe kan ik nou zo stom zijn weer zoveel te eten' En dan ook gewoon blijven eten terwijl ik al misselijk ben. Ik heb inmiddels overgewicht (nog nooit eerder gehad) en vooral een niet te positief beeld over mezelf. 
Rationeel kan ik wel zien wat er gebeurd; ik eet alles weg om maar niet te hoeven voelen. Maar die gewoonte omdraaien is nog niet zo makkelijk.
 

Hoe is het met jou, Jannigje?
Jammer dat we niets meer van Jenny horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh Koekie, dit is zo herkenbaar!

Als ik je zo lees, word ik er weer verdrietig van, voor jou en voor mijzelf.

Het is akelig!

Dat maar dooreten terwijl je al misselijk bent!

Ik begrijp dat jij nu niet meer overgeeft, dat vind ik heel moedig. Toen ik er nog midden in zat, durfde ik dat niet. Mijn zelfbeeld was ook compleet verstoord en ik dacht dat ik heel dik was.

Als kind was ik wel dik, daar werd ik ook mee gepest. Ik weet niet hoe oud je bent, dus misschien is het van voor je tijd, maar je had Billy Turf en zijn zusje Bessie. Ze waren allebei heel dik.

Mij noemden de andere kinderen Bessie.

Ik was dus zo bang om dik te zijn, om aan te komen, dat ik lang heb overgegeven.

En dan weer doorgaan.

En dat rationele, tja, je weet het wel, ik weet het ook wel. Alle mensen die hier op de verschillende fora zijn "weten" het wel.

Het is een begin, maar er is meer nodig he.

Ik moest vanmiddag nog aan een therapeut denken: hij was de eerste die ik met het schaamrood op de kaken vertelde over mijn boulimia.

Hij was geschokt en reageerde met een soort afschuw (mijn interpretatie) en zei: daar moet je onmiddellijk mee ophouden. Elk beetje zelfrespect dat je hier probeert op te bouwen kots jij weer uit.

Dat kwam hard aan.

We hebben het er nooit meer over gehad, ik had niet de moed......

Die opmerking ben ik nooit vergeten, het was heel moeilijk om daar in mijn eentje mee aan de slag te gaan.

Dus lieve Koekie, deel het hier als je wilt en durft.

Ik kan je misschien niet helpen in de zin van zeggen wat je moet doen, maar ik kan wel met je meedenken en voelen.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met mij gaat het op en neer. Nog niet stabiel, maar wel beter dan aan het begin van het jaar.

Ik ben nu 10 dagen met nieuwe antidepressiva bezig en ik hoop zo dat deze aanslaan. Zo langzamerhand begin ik een beetje moedeloos te worden, maar ik moet nog wel een poosje doorzetten. De bijwerkingen nemen gelukkig al iets af, maar het is geen feest.

Las ik vanmorgen dat je na een paar maanden gewichtstoename kunt krijgen doordat je eetlust vergroot.

Behoorlijke paniek!

Dat niet!

Herkenbaar denk ik?

Ik schommel al heel lang met mijn gewicht, en dan heb ik het niet over een paar kilo. Vervelend vind ik dat.

Broeken in verschillende maten........

Als ik niet goed in mijn vel zit, kom ik aan. Dan eet ik ongezond, zorg ik niet goed voor mijzelf.

Dat is de laatste paar maanden ook zo geweest: vroeger tijdens mijn eetbuien at ik vooral hartig, gefrituurd ed., nu vooral zoet.

Allebei ongezond.

Ik probeer weer op het padje te komen.

Tot de volgende keer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Jannigje, wat vreselijk dat jij zo werd gepest als kind. Wat kunnen anderen hard zijn he? Ik geloof in karma, dat dan weer wel  :D 
Een therapeut die zo reageert op jouw allermoeilijkste bekentenis.... wat is dat voor therapeut! Jullie hebben het er nooit meer over gehad, maar ben je dan bij hem in therapie gebleven?

 

Mijn moeder reageerde ook ongeveer gelijk, toen ik jaren geleden vertelde dat ik de diagnose Boulimia had gekregen. Haar reactie:' bah, je steekt toch niet je vinger in je keel he?' ipv 'jeetje lieverd, wat vind ik dat naar voor je' of iets van die strekking. Sommige mensen kunnen zich maar moeilijk in anderen inleven.

 

Hoe gaat het nu met de ad? Ik slik het zelf ook al jaren en had ook enorme bijwerkingen, maar na een week of 3 ging dat beter. Ik heb in de bijsluiter ook gelezen over eetlust verhoging maar ik heb daar niets van gemerkt. 
Zoals mijn therapeut nu zegt: hoe sterk de drang ook is, je hebt altijd een keuze om geen eetbui te hebben. Daar probeer ik me aan vast te houden, maar soms vind ik de drang naar eten erg hardnekkig hoor.

 

Ik had vandaag voor het eerst sinds ik de behandeling ben begonnen een Overwinning  :)  Ik heb 2 keer geen eetbui gehad, toen ik dat wel van plan was. Goed he? Ik kan het wel   :D 

Dag lieve Jannigje, ik hoop dat de ad aanslaat en dat je geen last krijgt van bijwerkingen.
Liefs, Koekie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Koekie

 

Ik kom gewoon even binnen springen naar aanleiding van een reactie van je op alcohol de baas.
 

Wat ben je goed bezig! 

 

Ik heb zelf geen eetstoornis maar kan me voorstellen dat zoiets ongelofelijk moeilijk moet zijn. Zeker omdat je voedsel gewoon niet laten kan. In dat opzicht heb ik het met mijn alcoholprobleem een stuk makkelijker.

Een jeugdvriendinnetje van me had anorexia op haar 16 en dat heb ik wel min of meer van dichtbij meegemaakt.
Uiteindelijk heeft zij een jaar in een semi gesloten psychiatrische instelling gezeten. Enkel voor jongeren met allerlei problemen.
Later zag ik haar nog wel worstelen met eten maar uiteindelijk vond ze wel een evenwicht.
Hoe het echt vanbinnen met haar zat weet ik natuurlijk niet.
Om één of andere reden spraken we er niet vaak over daarna.
Ze geloofde wel dat ik hetzelfde probleem had op een gegeven ogenblik maar heb dat zelf nooit zo ervaren.
Ik heb tijdens mijn tienerjaren wel een periode gehad dat ik bijna niets at om af te vallen maar het heeft zich nooit zo vastgezet dat het problematisch werd.

 

Ik wens jou enorm veel kracht toe!
Elke kleine stap is een stap naar de overwinning
:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,

 

Mag ik meedoen? Ik ben Puck uit '71.

Ik heb de intake van etendebaas gedaan en we wachten nu op de verwijzing van mijn huisarts (waar zij mij eerst over wil spreken..). Ik denk dat ik een eetprobleem heb en geen stoornis. Ben in ieder geval 'geschikt bevonden' voor de online-therapie, dus er is wel iets aan de hand.

Ik compenseer nauwelijks, (ik geef niet over, ik sport niet..) behalve door elke dag weer aan de lijn te gaan, not.. Ik ben alleen veel te veel met eten bezig in mijn hoofd. Mijn gewicht zit nog net op het randje van 'gezond' maar in dit tempo ga ik daar binnen een paar weken overheen. En daar voel ik me flink ongelukkig bij.. Ik heb ooit overgewicht gehad. Veel mensen zullen mij als een randgevalletje zien, ik ben geen 130 kilo. Maar met mijn lengte 1.62 ben ik zó tonnetje rond. Oh en ik heb cupmaat H. Brrr...

 

Heel herkenbaar die verschillende maten kleding in de kast. En die leuke kleding niet weggooien omdat je 'binnenkort toch gaat afvallen'.. Right..

 

Koekiemonster, jij schreef je laatste bericht op 6 april. Hoe gaat het nu met je?? Levert de therapie iets op? Word je er blij van?

 

Ik hoop heel snel te kunnen beginnen!

 

Groetjes Puck

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een therapeut die zo reageert op jouw allermoeilijkste bekentenis.... wat is dat voor therapeut! Jullie hebben het er nooit meer over gehad, maar ben je dan bij hem in therapie gebleven?

 

Hoe gaat het nu met de ad? Ik slik het zelf ook al jaren en had ook enorme bijwerkingen, maar na een week of 3 ging dat beter. Ik heb in de bijsluiter ook gelezen over eetlust verhoging maar ik heb daar niets van gemerkt. 

Zoals mijn therapeut nu zegt: hoe sterk de drang ook is, je hebt altijd een keuze om geen eetbui te hebben.

 

Ik had vandaag voor het eerst sinds ik de behandeling ben begonnen een Overwinning  :)  Ik heb 2 keer geen eetbui gehad, toen ik dat wel van plan was. Goed he? Ik kan het wel   :D 

Dag lieve Jannigje, ik hoop dat de ad aanslaat en dat je geen last krijgt van bijwerkingen.

Liefs, Koekie

Ha Koekie, ja ik ben wel bij hem gebleven, ik wist niet waar ik anders heen moest.

Je therapeut heeft wel gelijk misschien, maar persoonlijk vind ik de keuze voor geen eetbuien hebben veel moeilijker dan de keuze van niet drinken.

Je kunt niet zonder eten!

De bijwerkingen van de ad zijn fors, in het begin echt akelig, maar nu worden ze minder. Ik voel me wat minder somber en heb wat meer energie, dus het gaat hopelijk de goede kant op.

Wat goed van je dat je die eetbuien hebt weten te voorkomen.

Goed Gedaan meisje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och je hebt de 17e al gereageerd! Kan ik ook ergens instellen dat ik een berichtje krijg als ik hier een berichtje krijg?? Of moet je gewoon elke dag inloggen?

Vandaag gehoord dat ik pas, op z'n vroegst, over een maand kan beginnen met de therapie van etendebaas. Wachtlijst. Kon wel huilen... Heb ik net alle moed bijeen geraapt.. Hadden jullie dat ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee Puck, ik kijk zo nu en dan of er een reactie is.

Wat akelig dat je zo lang moet wachten. Ik heb zelf geen ervaring met een behandeling voor mijn eetstoornis, alleen voor de alc. Gelukkig kon ik daar snel terecht, want de moed zakt je inderdaad in de schoenen als je zo lang moet wachten.

Heb jij zelf ook een draadje aangemaakt? We zitten nu op de draad van Koekie, misschien fijner om een eigen draad te starten, dan kunnen mensen rechtstreeks op jou reageren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Puck en Jannigje,

 

ik had een longontsteking opgelopen en helemaal geen fut om te forummen. 

Puck, ik moest ook lang wachten voor er een behandelaar beschikbaar was (ook de verwijzing duurde even). Maar eenmaal begonnen ben ik er heel blij mee!
Ik ben nog echt niet van mijn eetbuien af maar het is wel degelijk veranderd.

 

Liefs, Koekie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...