Spring naar bijdragen

hoe kom ik van xanax retard 0,5 mg af


Faith54

Aanbevolen berichten

Hoi ik ben al een tijdje in gevecht met xanax retard 0,5 mg

ik zou er graag mee stoppen , maar volgens hrt engelstalige benzobuddies, kan dit niet zomaar . Zij raden aan de huisarts te vragen eea om te zetten in diszepam, en dan af te bouwen . Heeft iemand hier ervaring mee ?

Heb nu last van ontwenningsverschijnselen, terwijl ik nog slik

hoop van iemand iets te horen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej,

 

Welkom hier ! Ik heb net als jij een 5-tal weken Xanax Retard 0,5 mg gebruikt en idd niet zomaar mee stoppen. Hoe langer je gebruikt om af te bouwen hoe beter !

Ik ben overgestapt op Diazepam 10 mg. wt het equivalent is voor 0,5 mg Xanax. Hier kan je een week of 2 aan wennen en dan beginnen afbouwen. Zelf heb ik 7 d gedaan over 10 mg, 7 over 9 en dit zo tot 7 en dan vanaf 6 mg 10 d 5 mg 10d 4.5 10 en nu zit op 4 mg. Hierna ga ik proberen over te schakelen op een omzetting in vloeibaar en dagelijkse afbouw tot 0 omdat het anders te zwaar zou zijn qua afbouwverschijnselen. Ik moet er enkel nog zien achter te komen hoe ik dit moet doen. Maar zo heb je al een aanzet hoe eraan te beginnen !

Groetjes en veel succes !

Sh x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 9 months later...

Ik zit nu op 16 mg diazepam per dag en kom van 32 mg. Ik ga nu verder afbouwen met speciale strips maar daarover straks meer.

2 jaar geleden een burnout opgelopen door diverse omstandigheden. 1 oorzaak was in ieder geval dat ik gestopt was in 2014  (bijna 9 maanden over gedaan) met het gebruik van Citalopram op advies van mijn (ex) psychiater. Ik gebruikte sinds 1996 citalopram ivm gegeneraliseerde angststoornis). Daarnaast had ik toen zeer veel stress ivm mijn eigen bedrijfje.

Toen ik in december veel last had van ontwenningsverschijnselen door het stoppen van de citalopram kreeg ik alprazolam voorgeschreven van mijn (ex) psychiater om het wat eenvoudiger te maken. In mei 2015 uiteindeljk geprobeerd te stoppen met alprazolam maar dat was werkelijk een hel. Volgens mijn (ex) psychiater moest ik gewoon doorzetten. Uiteindelijk in juni een zware burnout opgelopen. Ik heb toen afscheid genomen van mijn psychiater die mij nooit de citalopram had moeten laten afbouwen ivm mijn gegeneraliseerde angststoornis.

In overleg met huisarts de citalopram weer opgebouwd en burnout oa. met Neurofeedback langzaam maar zeker weer in evenwicht gekomen. Ik heb in die tijd alprazolam gebruikt en ik heb dit langzaam afgebouwd en zat begin dit jaar nog op 3 keer daags 1/2 tablet van 0.5 mg. In juli afgelopen jaar de citalopram langzaam afgebouwd (dit heb ik gedaan omdat ik ADD had en dit middels Neurofeedback is genezen). Echter heeft het stoppen van de citalopram er weer toe geleid dat het in feb dit jaar verkeerd is gegaan. Weer een behoorlijke terugval terwijl ik juist weer stabiel was en mijn leven steeds positiever werd na al de ellende van de burnout.

Binnen Een korte tijd zat ik op 5 keer daags 0,5 mg kortwerkende Alprazolam en in overleg met mijn huidige psychiater (eindelijk een goeie gevonden) Dit in eerste instantie omgezet naar de langwerkende alprazolam (xanax) en daarna omgezet naar Diazepam. 3 dagen 40 mg per dag en toen 32 mg per dag. Ondertussen heb ik samen met mijn psychiater de citalopram weer opgebouwd naar 20 mg p/d ( 4 weken nu). Die gaat nu langzaam maar zeker weer zijn werk doen.

Nu over het afbouwen van de diazepam. In overleg met mijn psychiater gekozen voor een 12 weken durend afbouwschema. De stappen van 32 mg naar 20 mg gingen erg eenvoudig. Eigenlijk nergens last van gehad. Echter van 20 naar 16 mg per gaat een stuk moeilijker, de bekende klachten die jullie allemaal kennen). Ipv 1 week nu 2 weken op 16 mg.

Normaal gesproken was het de bedoeling op iedere week een stapje te maken en de laatste stapjes zouden steeds kleiner zijn.

Maar omdat ik de afgelopen 2 weken behoorlijk last had van ontwenningsverschijnselen begon ik toch te twijfelen. Ik heb me toen aangemeld op dit forum. Ik kreeg van een ander lid, sneeuwhoen, de tip om eens te kijken naar het afbouwen middels taperingstrips (http://www.cinderella-tx.org/nl/tapering/).

Ik ga de 16 mg nu in 4 periodes van 28 dagen afbouwen. per 28 dagen 2 mg afbouwen waarbij iedere dag de dosering bvb met 0.02 mg wordt afgebouwd. Het voordeel hiervan is dat het afbouwen nog veel  meer geleidelijker gaat dan de met de huidige afbouwschema's waar 1 mg de laagste dosering is. Hierdoor zullen de afkickverschijnselen nog minder zijn dan bij de huidige afbouwschema's.

Als het goed is start ik as zondag met mijn eerste strip van 28 dagen. Ik zal mijn ervaringen op dit forum delen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Robbiebobbie,

Wat een goed doordacht plan!

Een nadeel: je kunt niet langer op een zelfde dosering blijven hangen, om te stabiliseren. Verder prima, maar snelle ontwenning, maar dus wel heel geleidelijk en dat laatste is reuze belangrijk.

Ik heb zelf alleen de laatste milligrammen via een taperingstrip gedaan.

Krijg jij de strips vergoed ? Anders betaal je je blauw.

Succes en ik blijf je lezen. 

Je hebt er denk ik nog wel een kluif aan, hoor.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook met taperingsstrips kun je stabiliseren. Dat heb ik ook gedaan en idd er is maar een zorgverzekeraar die de strips vergoed. Misschien kun je dat googlelen @Robbiebobbie. Want ik weet niet zo welke dat is. En dan eind van het jaar overstappen van zorgverzekeraar. 

Lees ik nu goed dat je 16 mg in 4 maanden gaat afbouwen? 

Dat is pittig snel. Ik wens je heel veel succes!!! Als het te snel gaat doe het dan aub nog langzamer!! 

Laat maar weten hoe het je vergaat! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...