Spring naar bijdragen

Het lukt mij maar niet, binnen de perken houden is voor nu de enige optie.


Smaragd

Aanbevolen berichten

Hallo, ik lees al heel lang mee en heb daar veel steun aan. Het lukt mij niet om helemaal met de alcohol te stoppen. In het verleden 10 keer opgenomen geweest in de detox(die opnames zijn 5 jaar geleden). Een lange opname van 3 maanden gehad(5 jaar geleden). Maar het geheel stoppen lukt me niet. De euforie van het gestopt zijn vind ik fijn daarna kukel ik in een depressie, vind ik het hele leven niks meer aan. Elke keer gaat het zo. Dit jaar 2 maanden droog gestaan en dan gaat het mis. Voorheen dronk ik 10 halve liters bier met uitschieters van meer, dan moest ik de volgende ochtend drinken om mijn kater en angst paniek gevoelens weg te krijgen, een ware hel. Nu 5 halve liters in de avond. Op deze manier kan ik functioneren, al weet ik dat het niet goed is. Ik functioneer goed in mijn baan en de studie die ik hier naast doe. Ik wil dit bericht delen omdat ik gewoonweg niet meer weet hoe en wat te doen.

Door het vele lezen, heb ik toch een band gekregen met mensen hier, het steunt mij ook.

Ik ben niet alleen, dat gevoel.

Enige waar ik trots op ben is dat ik de afgelopen 5 jaar niet ben doorgeschoten zoals voorheen. Hooguit in de vakanties en ook dat was natuurlijk niet fijn, eng zelfs.

Ben een hopeloos geval denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een hopeloos geval heb je een erg mooie naam uitgekozen! ;)

 

Welkom hier. En wat fijn dat je je al een beetje thuis wist te voelen door het meelezen; en zo te horen heb je al wat vergeefse pogingen achter de rug.

 

Heb je het filmpje van Mw. Noorlander dan ook al gezien (onder tips en adviezen: presentatie etc)

M.i. is alles wat wetenschappelijk verantwoord is m.b.t. alcoholgebruik alleen maar helpend! En zag je " Focus-tv"  onlangs? Poehh, indrukwekkend.

Dan ga je steeds meer beseffen hoeveel kwaad A in je lichaam doet.

 

Nee, je bent niet alleen...  en nee je bent geen hopeloos geval tenzij je jezelf opgeeft! :musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heya, ik vind het altijd leuk als 'meelezers' ook 'medeschrijvers' worden. Al is de aanleiding natuurlijk naar. Maar ja, dat geldt voor ons allemaal hier.

Smart noemt al de presentatie van Noorlander. Ergens zegt ze dat het bijna niemand lukt om in 1 keer te stoppen.

Maar van elke keer leer je. En uiteindelijk lukt het je. Niks hopeloos.

Van harte welkom in elk geval!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik ga dat filmpje opzoeken. Ja ik heb gesprekken gehad met een psycholoog. Dat werkt even, ik kan mezelf zoveel beter voordoen en heb de tactiek van gespreksvoering door, dus echt helpend uiteindelijk is het niet voor mij. Werk zelf in de zorg/dienstverlening, dat is dan ook niet in mijn voordeel. Eigenwijs die ik ben.

Naar buiten toe ben ik een vriendelijk, vrolijk mens. Maar van binnen voel ik mij niet zo, lijkt wel een toneelstuk/pleaser.

Heb wel anti depressiva geslikt voor mijn angst en paniek stoornis. Maat dat maakte me zo vlak. Nu dus niet meer en dat gaat redelijk.

Moet uitzoeken wat ik nu echt wil, daarom heb ik me ook aangemeld denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hulpverleners zijn ook mensen!

Shake hands... er zijn er meer.

Zelf denk ik dat dat eeuwige wegcijferen een fantastisch talent betekent om verslaafd te geraken aan "iets" troostrijks.

Misschien ervaar jij dat anders (wegcijferen is een groot woord/kan het even niet beter verwoorden); ik iig bespeur steeds vaker dat ik een grotere rol  en meer ruimte aan anderen toeken dan aan mezelf...

 

Verder is het vette pech natuurlijk dat wij "aangepasten" ons een toneelrol aan denken te meten/onszelf een pleaser noemen; tegelijk is dit wel NODIG in onze maatschappij. Op die wijze worden we Succesvol en Gelukkig  :D

(ik ben daar vaak boos over..)

Ik ben trouwens 62.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smart, wegcijferen is een goede benaming, de ander altijd eerst voor laten gaan, zo is dat bij mij denk ik.

62 vind ik een mooie leeftijd trouwens, mijn moeder zou dit jaar 63 zijn geworden als ze nog had geleefd. Ik ben mijn beide ouders kwijt geraakt in een tijd van ander half jaar. Was enorm heftig. Sindsdien niet meer door geschoten een soort van verplicht voelen naar hen toe.

Ik weet eigenlijk wel wat ik wil denk ik. Weer stoppen en hopelijk met wat hulp van jullie. Dit weekend bouw ik af naar 3 halve liters en dan de dagen erna 2 halve liters. Dan de 28e kom ik uit de nacht en ben een week vrij en dan dus niets meer. Ik laat weten hoe het gaat. Ik weet dat ik kan stoppen en moet na die euforie iets bedenken om een rechte koers te gaan blijven varen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een warm welkom hier Smaragd

ik vind het ook fijn als lezers

hier uit de drankkast durven komen

want meeschrijven is toch een kompleter

contact met lotgenoten/medefrummers

dan alleen meelezen. Er is moed voor nodig

om je eigen sores neer te tikken en terug te lezen.

Maar delen is helen, schreef onze Rudy ooit en

dit zinnetje is erg belangrijk geworden voor mij, einzelganger.

Virtueel delen is ook makkelijker en ik ben er verslaafd aan geworden haha.

Ik hoop dat je hier ook actief blijft en dat jij de edelsteen zal blijken te zijn

die je eigenlijk al bent vanbinnen.Misschien nu nog wat verstopt en straks een juweel.$_82.JPG

wij helpen wel met polijsten dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smaragd, welkom.

Je bent géén hopeloos geval, of we zijn het allemáál geweest. Er zijn de laatste paar weken een heleboel hulpverleners op het forum gekomen, en hun gedachten leken best wel op elkaar: Niemand mag weten dat zelfs ik verslaafd heb kunnen raken. Ik, die toch beter had moeten weten.

 

Smaragd, we wisten allemaal beter. Van bouwvakker tot tandarts, we wisten allemaal dat we niet verder moesten ontsporen maar het lukte niet om de schade te beperken.

Vanaf dat ik eerlijk naar mezelf dat ik slaaf was van een middel, vanaf toen kon ik met hulp van anderen mijn gebruik stoppen. De openheid, de hulp van anderen, was onontbeerlijk voor mij. Jij bent geen hopeloos geval, met hulp kun je alles wat je alleen niet kon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dank voor de lieve, inspirerende reacties! Daar kan ik wat mee.

Ik heb mij niet helemaal aan mijn plan/voornemens kunnen houden. Maar de schade is beperkt gebleven, ben afgebouwd naar 3 halve liter bier per dag. Niet wat ik van plan was maar ook niet uitgeschoten. Ik kan met deze hoeveelheid zonder medicatie(librium) veilig stoppen. Fijn dat die beladen dagen achter de rug zijn.

Veel gelezen laatste dagen maar niet de moed om te reageren omdat ik mij niet aan mijn plan heb gehouden(bevestiging van jezelf zien als een zwakkeling)

Daarnaast ook gelezen over Kaboutertje, haar overlijden was een reden voor mij om me toch na lange tijd voor te stellen. En nu lees ik dat het niet waar was. Dat voelt dubbel en raar. Maar heel lang over nagedacht, de persoon erachter is heel erg ziek(geestelijk) en daar heb ik dan ook wel weer medelijden mee. Hoop dat ze hiervoor in behandeling gaat.  Pff dat is eruit.

De allerbeste wensen voor iedereen! Ik laat het weten wanneer mijn eerste stop dag is.

bewerkt door Smaragd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook voor jou de allerbeste wensen!

Je hebt je drankgebruik dan de afgelopen paar weken kunnen beteugelen. Nu de laatste stap.

Ik wens je er veel sterkte mee. Je hebt al de nodige ervaring opgebouwd.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Gerrit! Ik kijk uit naar mijn eerste stop dag. Het weer geheel nuchter zijn. Het trots zijn, de vogels weer horen fluiten, de kleine dingen vallen mij dan meer op.Ik ben voor anderen dan ook gewoon een leuker mens en ook voor mezelf. Het vervolg na 2 maanden ongeveer daar moet ik een plan voor hebben, daar gaat het steeds mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik steeds tegen aan loop is, dat ik walg van mijn drank gebruik, Super happy ben als ik gestopt ben en dat ik na 2 maanden in een zwart gat val. En dan ga denken dat het niet drinken me niets oplevert en het saai en grauw is, tot op het depressieve af. Mezelf ga voorbij lopen, alleen maar inzetten voor anderen en niet meer voor mijzelf. En dan ga ik steeds de mist in. Het willen verstoppen in een wolk van niet voelen/denken/kop in het zand. Weet niet wat dat is en of het herkenbaar is. Daar loop ik steeds op stuk na gestopt te zijn, baal daar echt heel veel van. En lees dan ook met bewondering naar de mensen die lang gestopt zijn. Waarom kan ik dat toch niet? Dat gevoel.

 

Deze stond op de dagdraad vandaag en daar is er niet op gereageerd. Dan maar even hier naartoe.

 

Bij stoppogingen van mij ontstond na vrij korte tijd een soort euforie omdat het stoppen lukte. Dat euforische ebt na verloop van tijd weer weg en dan wordt het lastig. Het gat. Als je het filmpje van Els Noorlander weleens hebt bekeken, dan zegt zij volgens mij dat je hersenen na een maand of drie pas weer zelfstandig in staat zijn om je je goed te laten voelen, om leuke dingen te zien. Ik meen dat ik die fase ook gehad heb. Na drie maanden is natuurlijk niet alles direct opgelost. Dat zouden wij wel willen natuurlijk: vandaag stoppen en morgen alles opgelost. "I want it All and I want it Now". Ik denk dus dat het een kwestie van volhouden is. Als je weet dat de klap voor jou na twee maanden komt, dan kun je daar misschien plannetjes voor maken.

 

Ook het jezelf voorbij lopen en de belangen van anderen zwaarder laten wegen, herken ik. Het heeft me een burn-out in mijn werk bezorgd. Daar kan ik er tegenwoordig goed mee omgaan; privé heeft nog wel aandacht nodig. Het was voor mij nodig om na te gaan, waarom ik dat gedrag vertoon. Toen ik er een verklaring voor had, kon ik er veel beter mee omgaan.

 

Dus ja,ik herken wat je beschrijft. Of onze gevallen vergelijkbaar zijn weet ik natuurlijk niet. ieders verhaal is weer anders.

Succes Smaragd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Me inzetten voor anderen en niet genoeg voor mezelf is voor mij super herkenbaar. En dan drinken als een soort surrogaat zelfzorg. Zodat ik tenminste íéts voor mezelf heb...

Alleen dat drinken is nepzorg, heb ik ontdekt. Toen ik stopte twee maanden geleden liep ik prompt tegen de achterstanden aan. Ik ben nu aan het proberen meer tijd aan mezelf te besteden. Valt nog niet mee.

We zijn geen zwakkelingen. Jij bent geen zwakkeling. Ik ben geen zwakkeling. Ik schrijf het maar ff drie keer op, zodat je het niet vergeet ;) Als het makkelijk was om te stoppen met drinken dan bestond dit forum niet.

Zet 'm op. Wees zo lief voor jezelf als je kan. Neem tijd voor jezelf, of je nu drinkt of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor het welkom heten!

 

Meya, jij beschrijft precies zoals ik het inderdaad ervaar. Een moment voor mezelf, "mijn" tijd, even uitblazen, bijkomen. Zelfzorg...Als ik daar dieper over nadenk, blijkt toch wel hoe ik mezelf daarmee in de maling neem. Beneveld voor mezelf zorgen, niets meer en minder dan een blik en glas pakken en dwangmatig drinken. Genieten is er niet bij, om dan nog maar niet te spreken over de volgende dag. Duf, gevoel van watten in mijn hoofd en een veels te hoge hartslag. Vechten tegen angst- paniek gevoelens. Na een werkdag al plannen wanneer ik kan drinken, waar ik het haal, hoeveel, tot hoe laat ik kan drinken zodat niemand het de volgende dag kan ruiken. Er komt een heel logistiek gebeuren aan te pas, gekkenwerk eigenlijk. Kijk dat is ook de reden waarom het klaar moet zijn. Het kost me meer energie dan het me natuurlijk oplevert. Ik weet wat het is om droog te staan voor langere tijd, heerlijk vond ik het de eerste maanden. Fluitend en uitgerust stond ik op, ik sliep korter, minder lang maar had 10 keer meer energie. Mijn omgeving complimenteerde mij ook dat ik er goed uitzag etc. En toch er weer intrappen. Ik moet dus een plan hebben voor na het plan. Iets wat ik kan inschakelen als de euforie van het gestopt zijn over is want dan voel en ervaar ik natuurlijk ook sombere gevoelens. En daar zal ik door heen moeten, mee leren omgaan en niet het bier als tijdelijke oplossing te zien. Makkelijk te bedenken en neer te tikken, nu nog het doen. Deze week kom ik met een stopdatum, wil dan wel een paar dagen vrij zijn, weet niet hoe ik me ga voelen. Ben aantal malen heel ziek geweest daardoor(uiteindelijk librium gekregen en toen ging het), maar toen dronk ik veel meer. Nu ben ik niet meer doorgeschoten en is de hoeveelheid voor mijn doen niet veel.

 

Lady Jane, prachtig plaatje!! Daar ga ik voor, in plaats van een verlept nat klein verborgen steentje.

 

Nogmaals dank voor de reacties allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een zeurpiet misschien, maar heb je het filmpje van Els Noorlander al een keer gezien? Het linkje staat hier ergens op het forum. Anders in YouTube intikken Els Noorlander. Het duurt 35 minuten en bood mij tal van inzichten.

Het plan na het pan bestond en bestaat er voor mij uit dat ik iedere dag hier wel te vinden ben; het houd met wakker en scherp. Na een maand of vier, vijf droog ontmoette ik forumgenoten in levende lijve en dat beviel me zeer goed. Nu ga ik wekelijks naar een zelfhulpgroep. Even opladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Hallo, korte update.

Het is mij niet gelukt helemaal te stoppen. Er is een weerstand in mij en dan lukt het gewoon niet. Ben wel blij dat ik niet geheel meer doorschiet dus dat is wel winst. Zeker vergeleken met het verleden. Maar ik weet dat het ook zo weer mis kan gaan en dat geeft een onrustig gevoel. Daarom moet ik opnieuw een plan gaan bedenken.

Ik voel me wat stuurloos dat blijkt ook wel uit dit bericht.

Mijn werk hou ik vol en daarnaast mijn opleiding, Maar daar is het ook mee gezegd. Door het drinken zonder ik me af en dan vooral sociale contacten(familie/vrienden) en daar baal ik van. In gezelschap drink ik liever niet, hoe gek ook.

Ik ga dus werken aan een plan. Ik wil per week 3 alcohol vrije dagen hebben en als ik wel mag drinken hooguit 3 halve liters bier. En dat gaat dit weekend in.

Blijft en is een rot verslaving en daarom ook alle respect voor de mensen die hier mee bezig zijn. Ik lees nog steeds hier en dat houdt mij scherp(er).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...