Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
maartje

Hier ben ik dan; Maartje.

Aanbevolen berichten

Dag Maartje, lekker positief bericht. Wat ga je goed! Een tijdje geleden schreef je dat het stoppen met alcohol, ook een eenzaam proces kon zijn. Ervaar je dat nu nog zo, of zie en voel je nu vooral de voordelen van het alcoholvrij leven? 

bewerkt door Roosje01
Spelfout

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook een vriendengroep waar erg veel wordt gedronken. Toch zijn er ook die blijkbaar minder drinken (nooit zo bij stil gestaan). Ik vind het wel een belevenis om het mee te maken, voel me een held en een bikkel en superstoer door nuchter te zijn, door het niet te hoeven en niet nodig te hebben. En ik ga naar huis of naar bed als ik er klaar mee ben. Vroeger leek dit drinken hemels tot het moment dat het licht uit ging, vervolgens de kater en de vage en eventueel schaamtevolle hele en halve herinneringen. Nu ga ik er voor om alles nuchter mee te maken. Misschien is het maar een beetje leuk (neem voor de zekerheid een leuk boek mee, of twee), maar: het hoeft ook niet altijd leuk te zijn. En ervan drinken ga je toch niet, zo te lezen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Roosje01, ik ervaar dat zo nu en dan. Vooral als er iets tegenzit. Ik moet wel zeggen dat ik het de laatste tijd niet meer zo heb. Ik zit in een positieve flow, en ervaar ook dingen die minder lopen niet zo zwartgallig. Ik zit echt goed in m'n vel, inmiddels 10 kilo lichter, en ben gewoon heeeeeeel lief voor mezelf. Juist door niet te drinken, geniet ik veel meer van dingen. En nee, niet van alles. Ik vind ook dingen gewoon minder leuk nu, zoals doorzakken in de kroeg. Om 21.00 zeg ik Ajus, heb ik 't net ff gezellig gehad, en dan lekker nog ff naar huis.

@Pelle2ik herken dat: dat er vrienden zijn die "ineens" minder blijken te drinken (deden ze altijd al, maar daar lette ik niet op, ik ging voor nOg meer drank) daarvan zullen er ook wat meegaan in november. Er zijn er ook bij die mij echt oprecht een spelbreker vi den.

En daar hoop ik me wel tegen te kunnen wapenen. Ik voel me vaak heel kwetsbaar, omdat ik eerlijk ben waarom ik niet meer drink. Dan vind ik het soms heel lastig, pijnlijk ook, dat er op een afkeurende manier op gereageerd wordt. Ik snap ze ook wel, ik vind 't alleen niet leuk. Gelukkig zijn er ook zat die dat niet doen hoor! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn die positieve flow! Wow! 10 kilo lichter! Extra cadeautje naast een helder bewustzijn! Herkenbaar, je wilt en gaat andere dingen doen dan flink doorzakken. Blijf heel lief voor jezelf.:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen! Vandaag op de dag af 4 maanden alcoholvrij. 

Behalve die kop vol snot voel ik mij: heerlijk! Verkoudheidjes verdoven was wel fijn moet ik eerlijk toegeven. Fijner dan gewoon keihard van jezelf verkouden zijn. Maar daar bleef 't natuurlijk niet bij. 

Ik kon namelijk alles wel verdoven:P en nu dus niet meer. Ik ben er echt zo verschrikkelijk blij mee. Het voelt als een bevrijding: ik HOEF niet meer te drinken. 4 maanden terug dronk ik ook om het drinken. Het Moest bijna, als ik bv de dag ervoor wat minder (een fles, hoe bedoel je minder:() had gedronken, Moest ik dat de dag erna natuurlijk wel inhalen! Nou ja, rare kronkels in die kop van mij. 

Alle voordelen van het drinken wegen op geen enkele manier op tegen de voordelen van het niet drinken: ik voel me energieker, mooier, helderder, echter, rustiger, trotser, ik slaap als 'n roos echt heeeeeeerlijk, en ik voel me minder onzeker. 

De 1e drie maanden had ik veel last van hoofdpijn, was ik vaak erg moe, voelde ik me regelmatig eenzaam in mijn stopproces. Ik heb nog steeds soms van die fratsen zoals me eenzaam voelen (omdat het ook afscheid nemen is van heel veel leuke dingen) maar dan ga ik meteen verder denken: hoe leuk was het dan echt? Ja, de eerste paar glazen: Hemels, maar daar bleef 't niet bij. Die fles moest leeg, en daarna was het nog meer remmen los. Daarna de kater, de gaten, de schaamte. Nee dank je. NIET TOF! 

Met het stoppen met drinken heb ik meteen maar heel mijn levensstijl aangepast: meer structuur (niet meer 's nachts m'n hok in, of 't moet niet anders kunnen) op tijd slapen (kan niet eens anders: om half 11 lig ik te pitten) optijd op, hup: 8 km heel hard lopen (behalve als 't keihard regent, ben niet helemaal gek) en ik eet goddelijk. Gezond at ik altijd wel, maar daarnaast at ik ook nog Veeeeel meer, want van drank krijg je trek: lekkere kaasjes, vetjes. Hup, meteen op die dijen. 

Dit hou ik wel een jaar vol hoor! Daarna zie ik wel weer verder. Er blijft ergens een deel van mij zeggen: na dat jaar kun je wel weer maar dan normaal. Het grootste deel van mij zegt echter steeds vaker: niks daarvan, dat lukt me niet. Been there, done that!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha, dat klinkt lekker positief Maartje. Fuck de wijn. Groots & meeslepend het Nieuwe Leven in!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel veel herkenning in je stuk Maartje , gefeliciteerd!! Dat gevoel moeten we niet vergeten . Het word normaal,  en de drank shit raakt naar de achtergrond . Intussen worden we de hele dag doodgegooid met hoe lekker drank wel niet is en hoe gezellig en wint chateau Meiland (wijnen , wijnen,  wijnen) de Televizier ring . Samen staan we sterk,  wij weten wel beter.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een heerlijk positief verhaal! Dankjewel. Gefeliciteerd met vier maanden alcoholvrij! Heel erg goed, en fijn om te lezen dat t zo goed gaat. Ik ben vandaag twee maanden alcoholvrij en ik hoop dat ik me ook beter en energieker ga voelen want dat kan ik nog niet echt zeggen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn om te lezen. 4 maanden! Top. Heel erg herkenbaar wat je schrijft. Tijd geleden ook 3 maanden niet gedronken. Had verwacht me fantastisch te voelen, maar niets was minder waar. Erg moe. Wil ook weer helemaal stoppen en het vertrouwen hebben dat je uiteindelijk veel beter gaat voelen. Je bericht doet mij goed! Doorgaan zo Maartje!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vier maanden lekker hoor! Ik had ook heel lang na het stoppen nog hoofdpijn, zal wel bij het ontgiften horen, gelukkig gaat het voorbij. Zet m op:rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed om te lezen dat over een maand al m'n hoofdpijn is verdwenen :). Het wordt al minder.
Ik herken me ook in de rest van je verhaal. Het hoeft niet meer! En volgend jaar zomer zien we wel weer verder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...