Spring naar bijdragen

Hier ben ik dan; Maartje.


maartje

Aanbevolen berichten

Het is dus zover. Ik stel me voor op een forum waar ik niet zou willen zijn. Niet ik. Ik heb geen probleem. Wat is nou een fles wijn (of meer) per dag? dat doe ik al jaren. Hartstikke gezellig, vooral ook die feestjes waar ik nog veel meer drink dan alleen maar die fles wijn. Geen sterke drank natuurlijk, dus nee. Ik heb geen probleem. Ik functioneer prima. Ga gewoon naar mijn werk, rijk sociaal leven, leuke kinderen, fantastische man. Met mij is niets mis.

 

En toch ben ik nu hier. 

Nadat ik afgelopen vrijdag mijn 40e verjaardag groots heb gevierd weet ik dat de helft van wat hierboven staat een leugen is. Ik heb wel degelijk een probleem. Ik heb mezelf volslagen voor gek gezet op mijn eigen feestje. Heb ruzie gezocht, kon niet meer lopen, en ging maar door. Nadat ik hier zeer ferm op aangesproken ben door mijn man En mijn moeder de vreselijke dag erna viel er een kwartje.

Natuurlijk spraken ze me wel vaker aan. Maar daar luisterde ik niet naar. Waar bemoeiden ze zich mee? het is toch mijn leven. iedereen die ik ken drinkt wijn. En als ze me iets willen verbieden ga ik het lekker Juist doen!

 

Mijn probleem is: ik ben mateloos. Grenzeloos. Rupsje nooit genoeg. Ik kan gewoon niet stoppen als ik eenmaal bezig ben. Gewoon een glaasje wijn drinken? no way. Die fles moet leeg. En zo nodig nog een erbij. 

Afgelopen zaterdag besloot ik me aan te melden bij een alco-zelfhulp online. Daar moest ik aangeven of ik wilde stoppen of minderen.

minderen natuurlijk! ik ga daar mooi mijn beste vriend Alco toch niet opgeven? minderen dat is wat ik ga doen. Van doordeweeks niet meer drinken (met natuurlijk een uitzondering daargelaten) (feestjes zat) en in het weekend max drie wijn per dag. Met natuurlijk heus wel een uitschieter hier en daar. Zeg, het leven is ook gewoon een feestje hoor.

 

Totdat ik me wat ging inlezen. Minderen...kan ik dat wel? hoe vaak ben ik wel niet geminderd? hoe vaak is mij dat gelukt? nou. Nog nooit dus. maar afscheid nemen van mijn vriend Alco? 

 

Vandaag is mijn 5e dag alcohol vrij. Dat is (mijn zwangerschappen daargelaten) mij al zeker 20 jaar niet gebeurt. Mijn plan: dit in ieder geval een maand volhouden. Dus ook tijdens alle feestjes. Geen druppel.

Deze dagen vallen me zwaar. Ik slaap slecht, ben duf en ben zo labiel als de pest. Maar ik ben ook echt trots op mezelf. Echt trots. Bijna vijf dagen!

 

Ik hoop dat dit forum mij zal helpen ik weet nog niet precies hoe het hier werkt maar dat leer ik vanzelf.

 

Vriendelijke groet, Maartje

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Maartje,

je humorcellen zijn in elk geval nog

niet afgestorven en je schrijft leuk!

Hopelijk gaan we je nog vaak lezen dus,

ook na die maand.

Tja wat zullen we ervan zeggen?

herkenning? Jazeker? Jou helpen? Ook dat

mits jij de keus maakt om ook jezelf te blijven helpen.

Want het leven begint bij 40, toch?
Zou doodzonde zijn om zo jong al Korsakov-patiente te worden.

In onze virtuele huiskamer past ook nog wel iemand, dus tot daar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maartje, same here. Je hoeft niet te denken dat je een drankprobleem hebt om er even helemaal mee te stoppen (en uiteindelijk weet je het wel). En mooi doel hoor, mijn doel was een week. Na die week elke dag een dag erbij geplakt tot en met vandaag, dag 151. Vooral de eerste dagen zijn (vind ik) moeilijk dus wees maar heel trots op 5 dagen! Ik vind het in ieder geval heel knap!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Maartje! Wat vind ik je verhaal herkenbaar! Mijn pogingen om te minderen zijn ontelbaar, daar ben ik echt een kei in. Alleen is het me nooit gelukt om langere tijd minder te drinken. Een paar dagen, maar daarna ging het weer fout. Ik ben 2 maanden gestopt, maar toch een terugval gehad en nu na 3,5 week weer mijn eerste dag.

 

De eerste week is bij mij de vorige keer ook vervelend geweest, maar de euforie dat het lukte, compenseerde veel. Goed dat je de eerste 5 dagen al achter de rug hebt, dat zijn de moeilijkste! Het slapen wordt op een gegeven moment beter en de dufheid en moeheid ook. Heel veel succes!!

 

Anouk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie lieve en bemoedigende berichtjes. Dat doet me echt goed.

Vandaag dag 6! ik hou vol, maar man...wat vind ik het met momenten lastig.

 

Gistermiddag had ik er bijna de brui aan gegeven. Ik zeg bijna, omdat ik het echt niet wilde, ik had alleen echt veel behoefte. Die fles die al vanaf vrijdag open staat lonkte (die ga ik zo eerst maar eens leeggieten trouwens). De voorraadkast staat nog vol met flessen van die fijne aanbieding van mijn supermarkt.

Ik werd er kribbig van. Zeg maar ronduit stront sacherijnig. 

Ik probeerde mijn tong eraf te bijten toen mijn zoontje van acht voor de zoveelste keer zijn broertjes aan het treiteren was. Dat lukte me niet en ik riep: sodemieter nou maar op! ik schrok van mezelf. Die woorden gebruik ik anders nooit. Verdient niet echt de schoonheidsprijs maar goed. Het was eruit voordat ik me in kon houden.

Met de wijn heb ik me wel ingehouden. Dus. Vandaag is dag 6 aangebroken.

 

Ik wil een aantal bekentenissen doen. Aan mezelf en ook aan jullie. Jullie kennen me toch niet dus dat scheelt. hier komen ze:

* ik verstopte soms lege flessen

* ik bracht soms snel wat lege flessen naar de glasbak

* ik kocht extra flessen wijn naast de aanbieding zodat mijn man niet zou merken dat ik eigenlijk meer dronk dan hij gekocht had

* ik had al een fles op tijdens het koken

* ik heb een drinkemaatje die hier elke woensdag komt lunchen. Met wijn. Niet maar een fles.

* al mijn pogingen om te minderen zijn na dag een al mislukt.

* ik gedraag me als een puber als ik teveel gezopen heb op feestjes. Dit vinden andere mensen erg grappig. Mijn man niet. Die weet hoe ik met gedraag als we weer thuis zijn. Als een feeks. Of een depressief vogeltje. Of een saaie doos die meteen in slaap valt.

* ik vind dat ik hartstikke goed tegen drank kan. Mijn man vind van niet.

* ik vind nu ook van niet.

 

Dat waren mijn bekentenissen. Ik heb er vast nog wel wat maar daar kom ik nu even niet op.

Dag zes.

Ik ga ervoor. Mijn eerste intentie om te minderen laat ik even varen. Eerst maar even helemaal niets. Als ik jullie zo lees is dat de makkelijkste optie.

Makkelijk me hoela, maar beter misschien...ben nog steeds zo duf als een konijn. snauwerig. Ongezellig vind ik het ook...hoe ga ik om met al die momenten waar het zo vreselijk gezellig was? waar iedereen drinkt en pret heeft.

Ben ik eigenlijk wel leuk zonder drank vraag ik me af...vooral: vinden anderen mij nog wel leuk? word ik geen stil vogeltje of ga ik nooit meer de kroeg in?

 

Ik ga het zien. Dit was het even voor nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maartje, je lijf is aan het ontgiften

en dat vreet energie. Je mind ook

en dat maakt kribbig. Als je nu

volhoudt hoeft dit maar één keer.

Wees erop voorbereid dat het langer kan duren

dan waarop je waarschijnlijk hoopt.

Bij mij duurde het slecht slapen en depri buien

bijv. wel een jaar. Maar toen ik dronk was ik ook vaak

poepsjaggie en mijn slapen was geen ononderbroken

gezond slapen.Maar ik verwachtte blijkbaar wonderen

van het stoppen. En die kwamen wel, maar veel later pas.

Er waren wel kleinere vooruitgangen; ik sportte beter, had

minder zweetaanvallen en opvliegers (overgang toen), ik

werd eindelijk weer fier op mezelf en was een veel leukere moeder

dan ik in jaren was geweest. Ik hoefde niet te doen alsof met een kater,

niet te compenseren vanuit onecht mijn best doen, en ik werd steeds meer

mezelf, die van een ver verleden dus.

De geluksmomenten kwamen later, kleine dingetjes in de natuur, een blik van mijn kinderen waarin

ik weer respect en liefde zag,

mijn depri buien die zeldzaam werden, mijn schuldgevoel dat helemaal verdween

en last but not least: de winst was; ik wil altijd zo helder zijn en ik hoef dus niet meer te drinken,

het voegt uiteindelijk helemaal niets meer toe voor mij.

En ja, ik drink weer mee met mensen die wel alcohol willen, ik stap overal naar binnen, ga zelfs weer

all inclusive met vakantie als ik daar geld voor (over) heb en geniet oprecht van dingen die ik wil doen.

en doe dus.

En geloof me, ik ben erg lang in de neerwaartse spiraal van drank nodig hebben, blijven hangen, te lang.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Maartje!

Wij hebben dat allemaal gedaan, die stiekeme zaken.

Stoer van jou dat je het zo op durft te schrijven.

Die gezellige momenten waren achteraf niet zo gezellig in mijn geval. Nu geniet ik veel en veel meer dan in mijn drankperiode. En ik heb weer echt plezier. En wat zo mooi is: de volgende dag weet ik alles nog!

Hier wordt vaak geadviseerd geen wijn (of welke drank dan ook) in huis te hebben als je stopt. Weggooien of weggeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Maartje,

 

Welkom ook van mij! Mooi schrijf je. En vooral: wat heb je veel zelfinzicht en wat ben je goed bezig.

 

Ik herken ook heel veel in jouw proces. Eigenlijk is het mij precies zo gegaan. Ik sluit me helemaal aan bij Jane alleen, misschien om een beetje "troost" te bieden, bij mij kwamen die positieve resultaten veel sneller. (Wat zeg ik, 'positief'? Een verschil van nacht en dag was het!) Eigenlijk direct met mijn "echte" besluit, om "helemaal" te stoppen. De reserves - of achterdeurtjes - vielen toen weg en sindsdien is dat positieve alleen maar verder gegroeid. 

 

Maar goed, ik dacht dus ook écht dat het leven zonder drank niet leuk zo zijn. En ík zelf zou ook niet leuk zijn zonder drank. Maar luister even goed naar je eigen gedachten en laat ze tot je doordringen. Je zegt eigenlijk (in iets andere bewoordingen):

"Het leven is ongezellig zonder drank."

"Iedereen die drinkt heeft pret" en "zonder drank heb je geen pret"

"Ik ben (waarschijnlijk) niet leuk zonder drank"

"Anderen vinden mij niet leuk als ik niet drink"

 

Klopt dat allemaal echt volgens jou?

En als het echt zo zou zijn… tja, dan zou drinken waarschijnlijk de beste keus zijn, niet? Waarom voel je je dan eigenlijk zo rot en schuldig?

 

Wat mij ook erg heeft geholpen was om van het begin af aan al die feesten en partijtjes met drinkende mensen gewoon aan te gaan. Ik ben ook gewoon naar de kroeg blijven gaan. Daar dronk ik dan alcoholvrij bier bijvoorbeeld. Of gemberbier (lekker!), bilnaden, club mate… drankjes die ik echt lekker vond en waar mensen ook niets van bleken te zeggen. Tijdens die gelegenheden heb ik mijn ogen goed gebruikt en bn ik het gedrag van de drinkende medemens gaan observeren. Daar heb ik zó veel van geleerd! Erg motiverend was dat.

 

Voor nu: veel succes met dag 6! Je gaat echt heel goed!

 

Groet van Yo

 

EDIT: Ha ha, "bilnaden" moet zijn "bionade"! Malle autocorrect

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha Yo, die bionade (aangepast door moderator) ga ik zondag graag uitproberen. Dan is mijn vuurdoop van eerste alco-loze feestje. En ja..of mijn gedachten echt kloppen? ik denk eigenlijk van niet maar dat zal ik moeten ontdekken. Feestjes wil ik niet mijden. De drank wel.

 

Wat fijn om jullie ervaringen te lezen. Dat doet me echt goed. Ik schaam(de) me natuurlijk kapot voor al die stiekeme dingen. En toen besefte ik ook heus wel dat het een hell  of a way verder ging dan gewoon een klein alcohol probleempje. Maar de zucht naar wijn is sterk bij mij en heeft het tot nu toe altijd gewonnen. 

 

Lady Jane, dank voor je eerlijkheid en openheid. Ik heb er veel aan. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik toegeef dat ik een verslaving heb. En daar schaam ik me erg voor. Het is nu niet anders en ik ga ervoor. En fijn om te lezen dat je je ook gewoon kunt bewegen onder 'drinkende' mens. In mijn omgeving zijn dat het nogal wat. Hoezeer ik me ook schaam..ik ben eigenlijk ook best trots op mezelf dat ik er nu iets aan doe.

 

Proud mary, wat fijn dat je zoveel meer geniet dan voorheen. Ik hoop dat ook te kunnen gaan ervaren. Ik geniet al veel van mijn leven, maar is dat wel echt? dat vraag ik me nu ook af...is het niet de drank die mij laat genieten? nou ja...ik ga het beleven.

 

dank in ieder geval voor jullie eerlijkheid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rupsje Nooitgenoeg  :)

 

Wat een dapper en krachtig schrijven hier.

Ik hou me momenteel wat op afstand, maar kan het niet laten op jouw berichten te reageren.

 

Zelfinzicht, er voor gaan...niet makkelijk, wel de moeite waard.

Go girl!

 

 

 

 

 

typo

bewerkt door kruidenthee67
Link naar opmerking
Deel via andere websites

NBW, kruidenthee en Sjuul: bedankt voor jullie bemoedigende woorden.

 

Dag 7 vandaag. Das een hele week. Ik heb intussen een aantal mensen in mijn naaste omgeving verteld dat ik voorlopig niets meer drink. Ik krijg fijne reacties en geen vooroordelen zoals ik misschien verwacht had.

Mijn man steunt me erg. Hij drinkt zelf niet of nauwelijks, wat het aan de ene kant makkelijker voor mij maakt. Aan de andere kant is het lastig omdat hij mijn probleem niet goed kent. Hij kent mij MET probleem natuurlijk wel. Hij moet wel erg veel van mij houden dat ie mijn gedrag zolang gepikt heeft...

 

Goed. Dag 7. Ik moet zeggen; het valt me mee. Rond 17.00uur heb ik wel even last maar ik ben zo vastbesloten dat ik daar niet naar luister. In eerste instantie bedacht ik dus dat ik wilde minderen. Na eerlijk beraad met mezelf besluit ik dus te stoppen voor in ieder geval een maand. Ik heb de hoop weer af en toe eens een wijntje te kunnen drinken. Misschien is dat een illusie. Van meerdere van jullie begrijp ik dat een maand erg kort is. Het houdt mij voor nu in ieder geval op de been. En wie weet bevalt deze maand mij zo goed dat ik er nog een aan vastplak.

 

Wat ik nu merk: ik slaap al wat beter, ik ben fitter overdag, ik heb zomaar praatjes met vreemde mensen zonder dat ik me daar ongemakkelijk bij voel, ik loop met gemak langs het wijnschap, ik ben 1,5 kilo kwijt, mijn zusje zegt dat mijn huid er beter uitziet, ik kreeg zomaar een knuffel van mijn man, eten is ook lekker zonder wijn erbij, ik meur minder uit mijn muil, ik voel me rustiger in mijn hoofd (17.00uur daargelaten).

 

En; vanavond heb ik een feest waar ik heen ga (als ik niet te moe ben). Ik wilde eigenlijk niet gaan omdat ik dacht dat ik me dan wel erg snel in het leeuwenhok zou gooien. Maar kom: ik ga toch niet drinken. Dat is mijn afspraak met mezelf. Morgen een verjaardag van een vriendin (die speciaal voor mij wat lekkers zonder alcohol heeft gekocht) en zondag het feestje waar ik zoiezo heen zou gaan. 

 

Ik vind het vanavond erg spannend moet ik bekennen. Het zijn mijn drinkemaatjes, mijn alcovrinden. voor mezelf ben ik niet bang: ik drink niet.

maar wel voor hun reacties. Ik, de halve vent die iedereen onder tafel zuipt en daarna nog vrolijk verder gaat ook. Wat zullen ze zeggen als ik hun bier afsla? 

 

Ik ga het beleven. En weet je wat: ik heb er zelfs zin in ook al vind ik het spannend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gerrit, lief dat je er naar vraagt.

 

Hoe het was...ik heb mijzelf inderdaad voor de leeuwen gegooid. Ik heb gemengde gevoelens bij gisteravond. Het was een feestje ter gelegenheid van een vriend die overkwam uit het buitenland samen met zijn vrouw. Mijn man en ik deden wissel van de wacht; hij eerst, en om half elf ik, zodat we geen oppas hoefde te regelen.

 

Onderweg haalde ik mijn vriendinnetje op. Zij gaf aan die avond weinig te drinken om mij te steunen. Dat vond ik heel erg lief, maar niet nodig.

We kwamen binnen. Zij had al wat wijntjes op thuis en kwam meteen in de stemming. Ik was broodnuchter en zo keek ik ook rond. Wat me meteen opviel was de gezellige aangeschoten stemming van de mensen. Mijn vriendinnetje bestelde een alcoholvrij biertje voor me, die ze vast in een glas goot.  Tot dat moment had nog niemand door dat ik niet aan het echte bier zat.

Maar natuurlijk kan ik mijn mond niet houden. Ik blijk dus ook een flapuit zonder drank. "das alcoholvrij bier hoor" riep ik boven de muziek uit.

Als een lopend vuurtje ging het rond: "Nou...die Maartje! Hoe ik het in mijn hoofd haalde, waarom? toch gezellig, ga je nou nooit meer drinken? saaaaaaaaai!, nou ik drink gewoon mijn biertje hoor, getver gemberbier, wil je niet toch liever een echt biertje? een wijntje anders? nee? een gin tonic dan, doen ze ook een schijfje limoen in. Je bent in een kroeg hoor. Zeg (tegen mijn buurman) wij nemen nog wel een lekker pilsje, he?"

 

Nou..dat dus. Ik hielt mijn poot stijf en zei dat ik gewoon een poosje even niets wil drinken. Het vriendinnetje die zondag haar verjaardagsfeestje geeft vroeg zich bezorgd af of ik dan bij haar ook echt niets ging drinken. Zelfs geen wijntje? zelfs geen wijntje...

 

Nu moet ik dus weer een bekentenis afleggen:

* ik reageerde ook zo als iemand even gestopt was met drinken. En ik weet ook waarom. Maar mooi k#t voelt t wel, al snap ik het allemaal best.

 

En dan nog een bekentenis (want ja, ik kreeg natuurlijk nog een hoop te horen van mijn 40jarige feestje waar ik de helft niet meer van weet)

* ik blijk de 25 jarige gitarist van het gehuurde bandje half aangerand te hebben.

* ik heb tegen het barpersoneel geschreeuwd dat ze s op moesten schieten met die bitterballen.

* ik liep krom, mn rechterkant helemaal uit zn voegen

 

Genoeg dus om me behoorlijk te schamen en nog eens even extra zeker te weten dat ik voorlopig geen druppel drink. En dan nog wat: ik besef me dat ik voorlopig dus echt niets kan drinken. Ik weet zeker als ik vanmiddag een wijntje zou nemen ik weer van voor af aan moet beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Super gedaan dus! Heel herkenbaar, dat mensen jou gaan vertellen wat jij hebt gedaan in je dronken bui, lijkt wel of ze zich dan beter voelen dan jij ofzo? Tuurlijk, best gênant, maar stoer dat je het wel vertelt hier.

Ik had toen ik net gestopt was ook dat soort dingen: ik dronk altijd witte wijn. Toen zei een vriendin: wil je echt niks drinken, ik heb wel rode wijn of bier? Huh? Andere vraag van iemand: Hoe lang ga je dit volhouden? Ehhh dat vraag je toch ook niet aan iemand die gestopt is met roken? Van wanneer ga je weer eens gezellig een sigaretje opsteken? Of huh? Drink je cola? Ja ik heb je net uitgebreid verteld dat ik niet meer drink?

Dit soort dingen hou je met alcohol omdat het zo maatschappelijk geaccepteerd is. Het went vanzelf en mensen wennen ook vanzelf aan t idee (is mijn ervaring).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net een hele tekst getypt en nu is ie weg. Dat sucks. Maargoed. 

Bedankt voor jullie reacties. En ik weet niet wat voor weer het bij jullie was, Gerrit, maar hier kwam het met bakken uit de hemel vanmorgen dus droog heb ik het niet gehouden. Op de verjaardag wel.

Het lijkt nu volgens mij net of mijn leven alleen maar uit feestjes bestaat, maar verjaardagen en kroegje pakken noem ik ook n feestje. Al weet ik dat van het kroegje pakken nu niet meer zo zeker....eigenlijk vond ik het gister heel naar dat ik me niet op hetzelfde level bevond, kon ik met niemand in gesprek want ze waren allemaal aangeschoten of dronken.

 

Toen ik vanmiddag thuis kwam van de verjaardag overviel me ineens een huilbui. Om de stomste reden effer: ik had het in mn hoofd gehaald dat ik naar de IKEA wilde. Dat wilde ik omdat ik Weg wilde. Ik had zo'n behoefte aan een glas wijn. het was verdorie zaterdag! weekend, daar hoort een wijntje bij en geen zoveelste kop thee of spa rood. Ik was een groot brok vol zelfmedelijden. Ik belde mijn moeder dus op met de vraag of ze met me mee wilde naar de IKEA.

Kan ik zelf toch doen zou je denken, maar nee. Ik heb pas net mn rijbewijs en ben eigenlijk totaal ongeschikt voor deelname aan het verkeer (daar heb ik het een andere keer nog wel over) Maargoed. ik belde mijn moeder dus en die zei: Nee. ik kan niet.

Nou toen waren de poppetjes aan het dansen. Tranen met tuiten. Doodzielig vond ik mezelf en alles stom en mijn leven word nooit meer leuk en. Nou ja..eigenlijk had ik gewoon een dikke hekel aan mezelf. Waarom maakt wijn mij blij, waarom wil ik die roes? waarom niet gewoon een frisje of een theetjes zoals bijna ieder normaal mens.

 

En nu voel ik me nog steeds klote, en alles komt gewoon keihard binnen. Ik kan niet eens normaal mijn muziek luisteren en dan begin ik alweer te janken.

Hopelijk morgen beter...

 

In ieder geval: dag 8 zit er bijna op. ben net in bad geweest en zal eens even verder rondneuzen hier op het forum. Het doet me goed om jullie verhalen te lezen. dat maakt me niet zo alleen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

och Maartje toch,

Hopelijk is het zielige gevoel inmiddels van je af gevallen. Lees jezelf nog es terug als je aan jezelf twijfelt, WAT WAS JE STERK, EN WAT BEN JE STERK. Jouw gevoelens, ja die zijn nu eigenlijk nieuw. Ongefilterd. Je bent nog niet getraind om met gevoelens om te gaan op een nieuwe manier.

Je mág daar nu raar van opkijken.

Je mág even jezelf ervaren, voelen, en daar niet mee om weten te gaan. Je ontdekt vanzelf wat werkt voor jou.

Je bent niet raar.

Je bent niet alleen.

Je kúnt het, je hebt het bewezen, en je zult het wéér kunnen.

Kop op, morgen een nieuwe dag, met weer nieuwe indrukken.

 

Dank je voor het delen Maartje, je bent niet alleen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maartje,

 

Allereerst wil ik je feliciteren met al je overwinningen. Met je moed om open te zijn. Met het lef om naar je eigen leugens te kijken. Knap.

Jouw verhaal is herkenbaar, ik kocht mijn drank elke dag in een andere supermarkt, verstopte het onder het keukenblok en loog 

mijzelf voor best wel zonder te kunnen. 

Na 20 jaar steeds meer drinken begon ik toe te geven niet sociaal te kunnen drinken, geen handrem te hebben, alcoholist te zijn.

Mij heeft de AA groep Zaandam geholpen. Zij (wij) zijn interactief en op humanitaire basis, een beetje zoals dit forum denk ik.

Het eerste jaar is voor mij het moeilijkst geweest; alles voor het eerst zonder drank.

Alle drank is na een paar weken het huis uit gegaan, bezoek kon koffie of thee krijgen, voor mij was het te gevaarlijk.

Inmiddels zit ik op ruim 20 mnd droog, kan nog steeds de smaak van rode port missen maar ben ziels gelukkig met mijn keuze.

Hou vol, wapen je tegen valkuilen, schroom niet om die ondersteuning te vragen die je mogelijk nodig hebt. 

Je bent zo goed bezig.

 

Groet,  Dwarf.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dwarf en Gerrit, herkenbaar allemaal. Weet je...ik ben zo bang voor dat gat. Dat ik misschien wel afscheid moet gaan nemen van situaties waar ik ontzettend veel plezier heb beleefd, met mensen die net als ik heel diep in het glaasje konden kijken (ook lastig moet ik verleden tijd schrijven of toekomstige, ben pas 8 dagen gestopt en ben er nog lang niet maar goed, dit even terzijde)waar ik me verbonden mee voelde, precies om die reden.

 

En ik ben zo bang voor alle gevoelens die ineens zo keihard binnen blijken te komen. Die heb ik de afgelopen 20 jaar weggezopen blijkt maar weer. Gister zat mijn zoon van tien achter de computer een spelletje te spelen. Ineens overviel me zo'n enorm van liefde dat ik hem platgeknuffeld heb. Natuurlijk knuffel ik mijn kinderen vaak, alleen gister was ik me zo bewust van dat echte echte houden van gevoel. Dat voelde heel fijn, maar ik vond het ook schokkend. Dat gevoel, zo echt, had ik eigenlijk in tijden niet zo beleefd.

 

En ik voel me schuldig. Heel erg schuldig. Wat ik mijn man heb aangedaan met mijn aangeschoten buien. Tot ladderszat kwam ik alleen uit de kroeg maar thuis was ik vaak zat aangeschoten en dan was ik niet altijd even gezellig. Dan zocht ik ruzie, en als ie dan wat over mijn drankgebruik zei werd ik nog bozer. Dat vind ik echt zo ontzettend erg. Ik heb hem daar heel erg veel pijn mee gedaan.

 

Maargoed...vandaag dag 9. Het feestje waar ik zo heen ga is van een vriendin (eigenaar van de kroeg, ook lekker handig...). Alleen voor vriendinnen. Het begint om 12.00 uur, en is een high tea, wat niet wil zeggen dat ze dan aan de thee gaan. Geloof mij maar. Maar ik wel.

Mijn zusje gaat ook niets drinken. Dat vind ik echt heel lief van haar, en is voor haar ook lastig. Ik kom uit een gezin waar veel gedronken werd/word. Maar das weer een ander verhaal.

 

Ik ga douchen en mezelf mooi maken en op de weegschaal staan (die is echt heel erg lief voor me!), en dan de deur uit.

Ik laat weten hoe het is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Maartje..heel herkenbaar. Ik lig alleen exact één maand op je voor, poor you. Ik heb héél veel steun aan deze mijnheer: http://alcoholmastery.com/. Hij ging ons voor en heeft daar hele mooie filmpjes van gemaakt. Voor de moeilijke momenten, naar het helpt ook om voor jezelf het verhaal scherp te krijgen.Veel succes, en ik blijf je graag volgen. Groet

bewerkt door Ververder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maartje,

 

Realiseer je dat je de keuze hebt gemaakt voor een nuchter leven. Een keuze heeft gevolgen.

Een positieve keuze, zoals jij gemaakt hebt en al 9 dagen uitvoert, kan alleen maar positieve

gevolgen hebben. Je hebt gekozen voor een ander leven. Daarin zul je andere mensen ontmoeten.

Je zult nieuwe vrienden vinden omdat je nieuwe dingen gaat ondernemen; hobby's, sport, yoga, ....

De mensen uit je vorige leven zullen (deels) uit je zicht verdwijnen, simpelweg omdat jij een andere 

weg bent ingeslagen en je drankmaatjes (nog) niet. Op bepaalde momenten kunnen zij zelfs een

risico voor jou zijn: "Kom op Maartje, ééntje kan toch wel?" ,  "Doe niet zo saai",   et cetera.

Alcohol is voor ons een levensbedreigende vijand die vele truukjes gebruikt om ons terug te winnen.

Bedenk je dat voor ons één te veel is en honderd te weinig.

 

Je schuldgevoel naar je partner, kinderen, familie en vrienden herken ik ook, maar helaas kan ik 

je die niet afnemen. Ik kan je alleen adviseren deze mensen zo veel mogelijk in jouw proces te

betrekken. Verwacht geen begrip; jij bent de alcoholist en zij niet, maar laat je intentie en inzet zien.

Laat vooral je zoon zien dat je sterk bent en negatief kunt omzetten in positief, daar heeft hij later wellicht

ook wat aan.  Op termijn zul je weer vertrouwen zien, maar reken op lange termijn. 

 

Er zijn hulpgroepen voor familieleden van alcoholisten, want ook zij komen van alles tegen waar

zij niet aan gewend zijn, so to speak. Adressen etc. kun je vinden op Google, alcoholisme e.d.

 

AA Nederland geeft een boekje uit wat je inzichten kan geven, zeker als je het vaker leest.

Zelf lees ik er bij tijd en wijle wat in en ontdek steeds diepere lagen. 

Het heet simpelweg "Anonieme Alcoholisten". De pocketeditie is lekker handzaam en betaalbaar.

 

Positieve Maartje, ik wens je een fijne toekomst. groet, Dwarf.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo. Kindertjes liggen, traktaties voor de jongste zijn gemaakt (klereklus, gelukkig ben ik berehandig dus was binnen 45 minuten klaar), heb lekker gedouched en zit nu aan mijn oh zo heerlijk fijne warme gezellige zondagavond thee achter mijn pc. Mijn man drinkt een wijntje op de bank voor de tv. Dat mag hij. Hij kan het bij een of twee houden.

 

Dwarf, dank voor je bericht. Wat ontzettend knap; 20 maanden droog. En wat fijn dat de AA voor jou zo positief werkt. Ik zelf heb de keuze nog niet gemaakt om nuchter te leven. Ik heb de keuze gemaakt om tijdelijk te stoppen met drinken omdat het te veel werd en ik besefte dat het op deze manier niet verder kon. Mijn feestje was de druppel. Dat NOOIT weer. Ik weet niet hoe mijn proces verloopt. Wie weet drink ik nooit meer, en wie weet drink ik over een tijdje eens een keer een wijntje, ipv een hele fles. Voorlopig in ieder geval niet.

 

Ververder, ik ga die filmpjes graag zien. Leuk dat je me leest. Ik ga dat straks ook bij jou doen.

 

Anouk, dank je wel voor je lieve woorden, ook jou zal ik straks eens uitgebreid lezen.

 

Het feestje. Het was zowaar ontzettend gezellig. Daar waar ik anders de gangmaker zou zijn geweest om als eerst aan de prosecco te gaan en de rest zou volgen, zat ik nu aan een gemberbiertje. Geen onvertogen woord. Van niemand. Ik heb het er ook nog uitgebreid over gehad met een vriendin. Zij reageerde heel lief en geïnteresseerd. Zij lust m net zo graag als ik en herkende veel van mijn verhaal. Van 12 tot 16 heb ik me dus uitstekend vermaakt, gelachen en ja..ook nog even gehuild. Kwam zomaar opzetten toen ik die vriendin vertelde van mijn alcohol loze 9 dagen. Stom maarja...ik wen dr maar vast aan, ik word een jankert! :)

 

Dag 9 zit er weer bijna op. Ik ben echt heel trots op mezelf en ik prijs mezelf de hemel in met al die lieve mensen om me heen die me steunen. Mijn zusje stuurt me elke dag een appje met hoe trots ze op me is met een grappig filmpje erbij, en mij man is de liefste die ik me kan bedenken (al kan ik m ook wel eens schieten natuurlijk).

 

Morgen ochtend ga ik hardlopen. Letterlijk. (das dus heel snel lopen en niet rennen) Dat ziet er niet uit maar dat kan me niks schelen. Zweten ga je ervan en ik hou het ruim een vol. En voor nu ga ik nog even rondkijken hier op het forum en dan heerlijk mijn bedje in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...