Spring naar bijdragen

Mijn partner heeft obesitas


Gaba

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben eigenlijk actief op benzodebaas.nl en ik zag dit forum. Misschien wil iemand met me meedenken.

 

Toen ik mijn partner een jaar of 5 gelden leerde kennen was zij niet de superslankste maar ietwat mollig. Ik had dar geen enkel probleem mee. Ik begreep dat zij enkele jaren daarvoor een maagverkleining had gehad omdat ze echt veel te zwaar was. Na die maagverkleining is ze gaan sporten en veel bewegen waardoor ze een normaal gewicht had.

 

In de loop van de tijd begon ze weer zwaarder te worden. Ik vroeg me af hoe dat nu kon na zo'n maagverkleining. En ik zag haar nauwelijks veel eten. Ik heb op allerlei manieren geprobeerd om hierover met haar te praten, maar ze wordt altijd kwaad als ik erover begin. Ik heb het liefdevol geprobeerd, ik heb het tijdens ruzies geprobeerd om met haar te praten maar het lukt echt niet.

 

Ik kwam er laatst achter dat ze stiekum veel snoept. Ik kwam op een plek in het huis repen chocola tegen die ze heeft verstopt.

En ik heb het vermoeden dat ze bij benzinestations en in de supermarkt ook repen chocola in de auto opeet. Ik weet eigenlijk niet precies wat ze eet. 

 

Dat ze veel en veel te zwaar is, staat vast. 

 

Vorig jaar is ze enkele maanden in therapie geweest hiervoor, maar zelfs daarover wil ze niet met me praten.

 

Wat ik ook zeg, wat ik ook doe om het bespreekbaar te maken: het is nooit goed en het wordt altijd een vervelend gesprek of erge ruzie.

 

Ik ben een beetje ten einde raad. Dit duurt nu al een paar jaar zo en het lijkt ook erger te worden. Ze beweegt nog nauwelijks, doet helemaal niet aan sport of wat dan ook.

 

Ik heb het afgelopen jaar een vervelende benzoverslaving overwonnen, nu nog de sigaretten. Maar soms lijkt het net alsof we elkaars verslaving in de hand houden. Zij koopt mijn sigaretten.

 

Ik heb eigenlijk het meeste moeite met het stiekem. Dus het echt bewust proberen te verbergen voor mij. Dat maakt me erg verdrietig.

 

Herkent iemand dit?

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

hoi Gaba,

Wat geweldig fijn dat je benzo's de baas bent geworden!

Het verhaal over je partner is schrijnend en heel naar voor jou om aan te zien. Toch kun jij haar niet veranderen. Dat kan zij alleen. Zodra je partner op deze site komt en zelf om hulp vraagt, zal zij die krijgen. Dit kun jij niet voor haar doen. Jij kunt alleen maar 'er zijn voor haar', of een deadline stellen.

Heel veel sterkte in het accepteren wat jij niet kunt veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hoi Gaba,

 

Heel knap inderdaad dat je van de benzo's af bent gekomen!

Waarschijnlijk vindt zij het zelf ook heel vervelend om stiekem te eten. Ik herken me wel een beetje in het verhaal van je partner. Ik ben zelf ook veel te zwaar en heb veel problemen met eten. Ik eet ook regelmatig stiekem en verstop dingen voor mijn vriend. En ik vind dit vreselijk dat ik niet eerlijk tegen hem ben. Maar ik ben bang als ik eerlijk tegen hem ben dat hij niet meer van mij houdt. Dit zou ook een reden van je partner kunnen zijn waarom ze het eten stiekem doet.

Mijn advies zou zijn: zeg tegen haar op een rustig moment dat je veel van haar houdt en dat veel of weinig eten daar niets aan zal veranderen. Wordt niet boos als je erachter komt dat ze dingen verstopt. Zeg dat je er voor haar bent.

Hopelijk komt ze dan vanzelf naar je toe als ze daar klaar voor is. Het duurde bij mij ook heel lang voordat ik mijn vriend genoeg vertrouwde om het tegen hem te zeggen. In het begin werd hij steeds boos als ik weer een eetbui had gehad en dat maakt de drempel om eerlijk te zijn over eten steeds hoger. Nu weet ik dat mijn vriend onvoorwaardelijk van mij houdt en dat het hem niets uitmaak hoeveel ik eet, maar dat hij er voor me wil zijn als ik het moeilijk heb. Maar soms schaam ik me zo voor mezelf dat ik het nog steeds moeilijk vind om eerlijk te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Gaba,

 

Ja een ''eetverslaving'' is behoorlijk hardnekkig. Uiteindelijk is het hetzelfde als met andere middelen: je weet dat het slecht voor je is maar je blijft ermee doorgaan. Totdat je zelf gemotiveerd bent en besluit er iets aan te gaan doen. Het helpt vaak niet om mensen hierop aan te spreken aangezien zij zich dan nog meer van je afkeert. Dit zorgt voor irritaties, ook omdat zij stiekem gaat eten. 

Je kan besluiten er samen op uit te gaan onder het mom dat jij je conditie wil verbeteren?? Rondje wandelen, samen zwemmen, squashen of iets? Al het begin is moeilijk, ook met sporten. Misschien komt ze zo weer op het goede spoor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...