Spring naar bijdragen

Omgaan met de vraag "waarom drink je niet?"


Gizmo

Aanbevolen berichten

Ik merk dat ik het hele lastige momenten vind, wanneer ik een uitleg moet geven waarom ik geen alcohol drink. Laatst zei viel het een collega op dat ik na het werk geen wijntje meer pak maar een frisje. "Goh, jij neemt ook nooit meer een wijntje na het werk!?" Vaak zijn het mensen die niet echt weten waar ik precies mee zit, hoe groot mijn alcoholprobleem werkelijk is. Dat vind ik aan de ene kant heel fijn, want ik schaam me heel erg en praat er liever niet over. Maar aan de andere kant brengt het me vaak in ongemakkelijke posities waarin ik over de vraag heen praat, de vraag negeer... 

 

Nou is mijn vraag aan jullie: hoe gaan jullie met zulk soort vragen om? En wordt het minder eng/ongemakkelijk naarmate je ouder wordt?

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gizmo,

 

Ik kan je vertellen wat mijn ervaringen zijn; onze situaties zijn alleen misschien niet goed te vergelijken. Ik ben een man van tegen de 60, grijzend en ben gewend om serieus te worden genomen.

Een tijd geleden, toen ik nog aan het worstelen was met drank en soms perioden niet dronk, heb ik weleens gezegd dat ik wilde afvallen; ook weleens dat ik even niet wilde drinken.

Sinds ik gestopt ben heb ik eigenlijk heel weinig vragen gehad. Tot nog toe heb ik me er kort en duidelijk vanaf gemaakt met een 'Nee." of "Nee, daar ben ik mee gestopt." En dan direct ergens anders over praten.

Bij sommige mensen en in sommige situaties is het echter een echte vraag en dan geef ik een eerlijk antwoord.

 

Je hoeft je niet te schamen. Alcoholafhankelijkheid komt veel voor. Eigenlijk kun je trots zijn dat jíj het hebt erkend en maatregelen hebt genomen.

Je hoeft je ook niet te verantwoorden, zeker niet als het vervelende mensen zijn die ernaar vragen, of op een vervelende toon.

Ik heb weleens gelezen dat je het beste kort en beslist een antwoord kunt geven.

 

Gaat het verder goed met je? Doet de medicatie wat voor jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vertel dat ik in een crisis periode

te vaak en soms ook teveel dronk en

dat ik er niet afhankelijk van wilde worden.

Minderen lukte amper en toen koos ik voor stoppen.

Dat bevalt me prima en kost me geen moeite, wel

zo gezond dus. En meer energie over voor werk, sport

en sociale contacten.

Niemand die dan nog verder vraagt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MijnGerrit, het gaat momenteel goed. Ik heb sinds 3 weken niks meer gedronken en voel me daar goed bij. Ik hou mezelf bezig door veel te fietsen. De selincro slik ik nu al 2 weken en de bijwerkingen zijn nu minimaal. wat het precies voor me doet, kan ik niet zo goed zeggen. Ik heb in ieder geval minder de neiging te gaan drinken, omdat ik weet dat dat lekkere gevoel toch niet zal komen. Ik had vanochtend een geprek met mijn psychiater en we hebben besloten dat ik het zo de komende maanden ga voortzetten. Daarna ga ik het alleen slikken op risicodagen.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hoi Gizmo,

 

Mijn ervaring is dat er weinig mensen zijn die vragen stellen, zeker na verloop van tijd wordt dat veel minder.

Het antwoord dat ik meestal geef is dat ik gewoon niet drink en dat dat me prima bevalt. Punt. 

Weet dat er ook bij jou op het werk meer mensen zijn die meer drinken dan goed voor ze is, zie de statistieken,

en zij zullen niet snel doorvragen.

Probeer je gevoel van schaamte te relativeren, jij hebt besloten om te stoppen met drinken en dat is zeker niets

om je voor te schamen. Wat je vroeger deed is geweest. Daar ben je misschien niet trots op maar in schaamte

blijven hangen schiet ook niet op. Jij bent één van de weinigen die besloten heeft zijn / haar leven niet meer

door alcohol te laten dicteren, eerlijk tegenover zichzelf te zijn en weer positief in het leven te gaan staan.

Dat is toch geweldig? Wees trots op jezelf!

 

Mét groet en sterkte,  Dwarf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hoi Gizmo! Vooral in het begin zal het best onwennig zijn om te zeggen waarom je niet drinkt. Ik deed in het begin vaak zeggen dat ik gewoon de bob was, of de dag erna weer moest studeren/werken. Nu, bijna een jaar later, vind ik het geen enkel probleem meer om eerlijk te antwoorden wanneer er naar gevraagd word(t?) ;). Niet dat het een lang levensverhaal word, maar met de melding dat je niet drinkt omdat je niet zo goed maat kan houden, kom je al een heel eind.

Houdoe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Met het uiten tegen iedereen dat ik verslaafd ben ga ik voorzichtig om, doe ik niet zomaar.

Maar drinken is sociaal geaccepteerd en ik schop graag tegen heiligenhuisjes aan. Ik vind het dus soms wel stoer om te zeggen: "Ik heb genoeg gezopen voor de rest van mijn leven, ik ben al klaar!"

Hou dat schuldgevoel maar voor jezelf en de lieve mensen in je directe omgeving of voor de hulpgroepen.

Sowieso hebben mensen die zelf een alcoholprobleem hebben maar dat nog ontkennen daar geen boodschap aan.

 

Voor mezelf maak ik verslaving en alcoholisme zo vaak als ik kan bespreekbaar. Vooral ook de boodschap dat er hulp mogelijk is, dat er een belofte van herstel is. Dat nagenoeg iedereen wat aan zijn probleem kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Ik heb last van mijn maag en merk dat het minder is als ik niet drink. Het is niet eens echt gelogen en wordt zonder uitzondering geaccepteerd zonder verdere vragen. Uitsluitend aan betere vrienden vertel ik dat het in zijn algemeenheid beter voor mij is niet te drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Waarom drink ik niet?

 

1. Ik ben al gek genoeg, als ik nuchter ben.

2. Als ik drink, word ik een vervelende kreng.

3. Waarom drink jij wel?

 

of soms zeg ik gewoon

 

Ik ben een alcoholist, dus daarom drink ik niet. Maar nummer 1 is wel mijn all time favoriet. 

:P

 Ik zeg precies hetzelfde 

Waarom drink ik niet? 

1. Ik ben al druk genoeg van mijzelf 

2. Je gaat mij echt niet leuk vinden als ik gedronken heb 

3. Ik ga geen domme dingen meer doen als ik gedronken heb

4. Ik gun jou het plezier niet meer (blijkbaar haalde mensen daar plezier uit) om mij nog ooit op de grond te zien liggen, ooit! 

5. Ik ben klaar met de dag erna heel de dag brak zijn

6. Als ik ga drinken heb jij sowieso niet genoeg in huis 

7. Dat jij je zat wil zuipen moet je zelf weten

8. Als je ruzie met mij wil moet je mij laten drinken

9. Nee, ik ben echt een mietje geworden, ik drink niet meer. 

 

Deze wissel ik af, afhankelijk in welke situatie of bij welke mensen ik ben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...