Spring naar bijdragen

PERSBERICHT - Studie bevestigt dat e-sigaretten nagenoeg onschadelijk zijn


Dylan

Aanbevolen berichten

http://www.perssuppo...schadelijk zijn

Studie bevestigt dat e-sigaretten nagenoeg onschadelijk zijn
Niveau van schadelijkheid is vergelijkbaar met die van de buitenlucht

LEIDEN – Steeds opnieuw beweren gezondheidsinstanties dat er niet genoeg wetenschappelijk
bewijs is dat de elektronische sigaret een veiliger alternatief voor de tabaksigaret is. De waarheid
is echter dat er onderzoeken in overvloed voorhanden zijn en er met grote regelmaat nieuwe studies
het levenslicht zien. Een recente publicatie confronteert gezondheidsinstanties en beleidmakers
met het onmiskenbare bewijs dat elektronisch roken veiliger en effectiever is.


Een onlangs gepubliceerd onderzoek in het Official Journal Regulatory Toxicology and Pharmacology
laat zien dat het niveau van de aangetroffen mogelijk gevaarlijke stoffen (HPHC’s) in de damp van
een elektronische sigaret net zo laag is als de hoeveelheid schadelijke stoffen die in de buitenlucht
worden aangetroffen.

Voor hun onderzoek gebruikten de wetenschappers de merken Blu (welke ongeveer de helft van de
Amerikaanse markt beslaat) en het merk Sky (ongeveer dertig procent van de markt in Engeland).
Ze vergeleken de uitstoot van deze producten met monsters van zowel de buitenlucht als van tabaksrook.

De kernpunten die uit het onderzoek naar voren kwamen:
• De hoeveelheid van HPHC’s uitgestoten door de geteste elektronische sigaretten zijn vergelijkbaar
met de HPHC’s die in de buitenlucht aangetroffen worden.
• Elektronische sigaretten bevatten en leveren hoofdzakelijke glycerine en/of propyleen glycol en water.
• Het nicotine gehalte in de aerosol van de e-sigaret is 85% lager dan de nicotine in sigarettenrook.
• Het aangetroffen HPHC niveau in sigarettenrook is 1.500 maal hoger dan de HPHC’s aangetroffen in
elektronische sigaretten.
• Er zijn geen significante HPHC groepen aangetroffen in de elektronische sigaret terwijl dat bij
tabaksrook evident wel zo is.

De auteurs van het onderzoek concluderen: “In plaats van dodelijke gifstoffen bevat de damp van een
e-sigaret niet veel anders dan hetgeen in de buitenlucht wordt aangetroffen. De resultaten van dit onderzoek
ondersteunen eerdere discussies die door onderzoekers zijn gevoerd inzake het potentieel dat
e-sigaretten bieden op het gebied van schadebeperking in vergelijk met sigarettenrook.”

Deze studie laat overduidelijk zien dat de elektronische sigaret een veel minder schadelijk alternatief is
voor rokers. De E-sigaret is, wetenschappelijk bewezen, schadebeperkend in vergelijk met de traditionele sigaret.

In het licht van dit onderzoek bezien kan niemand nog beweren dat e-sigaretten net zo schadelijk zijn -of zelfs schadelijker-
dan tabaksigaretten. De brancheorganisatie Elektronische Sigaretten Bond Nederland benadrukt dat het hoog tijd wordt
dat wet- en regelgeving rondom de e-sigaret plaatsvindt op basis van feiten in plaats van emoties.

 

Link naar de onderliggende studie:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0273230014002505

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi Dylan!  Interessant artikel, goed dat je dat hier plaatst! Ik ga me er maar eens in verdiepen, in die e-sigaretten,

nu ik dan ook van plan ben om te stoppen met roken. Misschien een alternatief.

 

Hoop dat alles goed met je gaat? Vind het leuk je weer eens te lezen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Het is beslist geen alternatief, maar het vervangen van de ene voor de andere verslaving

Heb zelf het traject doorlopen :blush: als je de E-sigaret met nicotine gaat dampen krijg je net zoveel, misschien wel meer omdat je overal mag dampen, schadelijke nicotine naar binnen, gewoon stoppen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

Ik ben door per ongeluk eens te gaan dampen in één keer gestopt met tabak.Ik heb nu weer een prachtige bloeddruk,prachtige bloedwaarde en longfunctie,saturatie 98% conditie enorm verbeterd ik scheur op m'n 62ste weer op mijn racefiets door de stad als een jongen van 20 en niet meer hoesten,het was echt een ramp met roken,en ik gebruik geen nicotine meer nadat ik per ongeluk een flesje zonder nicotine had gekocht  en het pas merkte toen ik het lege flesje eens goed bekeek,want het was een erg lekkere smaak,. Nicotine is toch zo zo verslavend is me verteld.......ik had toch ik de gordijnen moeten hangen? Maan wat ik beleef is dat het niets met roken te maken heeft, het is iets geheel anders dan het rook-ritueel ,en ik heb geen asbak meer en ja ik vergeet te dampen en loop niet terug naar huis als ik mijn dampertje vergeten ben. Let op als je je sigaretten of je i-phone vergeten bent.Je gaat snel terug om het halen.Iedereen doet z'n eigen ding,Succes iedereen!!

bewerkt door bernard
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...