Spring naar bijdragen

Hallo


Hortensia

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb nog nooit iemand over mijn probleem verteld.

Maar ik heb een alcohol probleem. Het is ca 10 jaar geleden begonnnen met enkele glazen wijn om me beter te voelen, maar nu drink ik bijna dagelijks. Ik heb vrij stressvolle baan en mijn manager wil me nog weleens spreken, maar omdat ik het op bepaalde punten zeer goed doe in mijn werk word gedoogd dat ik niet op alle punten mijn werk zeer goed doe. Ook sla ik in mijn privéleven geregeld feestjes en vrienden af.

Een jaar geleden is de partner van een zeer goede vriend overleden tgv de complicaties van alcoholmisbruik, dit heeft me veel pijn gedaan, dus ik zou eigenlijk beter moeten weten. Ik schaam me ontzettend, vandaar dat ik niet durf om naar een huisarts te gaan, niemand van mijn familie/vriendenkring weet van mijn probleem.

Helaas drink ik nog steeds veel, maar wil heel graag een leven lijden zonder alcohol. Ik hoop dat jullie tips hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hortensia,

 

Welkom op dit forum!

Je vindt dat je teveel drinkt en je komt daar zelf kennelijk niet uit. Dat zijn twee belangrijke inzichten, die je hebt.

Vervolgens heb je daar nog wat mee gedaan ook, namelijk het forum opgezocht en je nog aangemeld ook.

 

Ik begrijp dat je helemaal van de drank af wilt komen? Dat is inderdaad de doelstelling van heel veel forumdeelnemers geweest, of in de loop van de tijd geworden.

Je ziet op het forum verschillende manieren om daar te komen. Soms kiezen mensen ervoor om af te bouwen gedurende een kortere of langere periode, anderen kiezen om in eenmaal te stoppen.

 

Na jaren rommelen met afspraken en voornemens, ben ik zelf in eenmaal gestopt. Met behulp van het forum én de internetbehandeling (van Tactus); en door het forum en het deelnemen aan een zelfhulpgroep blijf ik droog. Minderen zag ik niet meer zitten. En om af en toe toch een glas te drinken, zit er voor mij ook niet in,

mijn remmetje is kapot.

 

Dat je je huisarts niet wilt informeren is begrijpelijk, maar niet echt verstandig. Echte zware drinkers kunnen een enkele keer door accuut stoppen behoorlijk in de problemen komen. Huisartsen hebben het allemaal al meegemaakt en kijken er iet van op dat iemand een alcoholprobleem heeft. Vaak kunnen ze ook nog een handje helpen. Ze hebben geheimhoudingsplicht.

 

Op het forum is veel te lezen en het kan erg helpen. Ik hoop dat je hier gaat vinden wat je zoekt en nodig hebt.

Na dit bericht stuur ik je een PB-tje, een persoonlijk bericht, met daarin wat informatie over het forum. Misschien helpt het om je hier wat sneller je weg te laten vinden. Als je aangemeld bent, zie je het envelopje rechtsboven in je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van een bericht.

 

Heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hortensia...een huisarts is ook een vertrouwens persoon

Voor geen enkel probleem hoef je te schamen om naarje huisarts te gaan

Ik heb er veelvuldig gebruik van huisarts gemaakt toen ik stopte

Dat wil ik je meegeven...

Succes...goed van je dat je hier je geheim meld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Hortensia.

je zin dat je je leven lijdt raakt me.

Zo'n simpele verschrijving en zo treffend raak.

Na de drank leid je weer je eigen leven meis.

Ik was ooit ook daar waar jij nu bent, en ik kan dus

uit eravring zeggen dat het zooo de moeite waard is

om weer zelf baas over je eigen leven te worden en genieten

weer echt te laten zijn. het is niet gemakkelijker soms, want

stressfaktoren en omstandigheden zijn in het leven niet altijd

makkelijk of eerlijk, maar ik kan er nu veel beter mee omgaan

en het mooiste is, ik heb me nergens meer voor te schamen!
Integendeel, ik leef weer fier en gezond, geestelijk en lijfelijk.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Hortensia,

 

De eerste stap is genomen. Je verhaal klinkt me bekend in de oren. Ook mijn familie en vrienden kennen mijn probleem niet. Ik heb besloten dit zo te houden. Overigens weet ik niet of dit slim is. Het heeft misschien meer te maken met een stukje schaamte. De huisarts kan je zeker helpen. Misschien wel aan te bevelen afhankelijk van je alcoholgebruik. 

 

Heel veel succes en meld je hier maar vaak.

Het helpt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Hortensia,

 

Welkom hier!

 

Je bericht is heel duidelijk.

En je hebt ook al veel fijne en bruikbare reacties gekregen.

 

Ik lees schaamte, angst, schuldgevoel. Maar ook stress, prestatiedruk,

willen/moeten voldoen aan verwachtingen. Kortom op veel fronten druk

waarbij je alcohol ooit hebt ingezet als een ontspanningsmiddel.

Een vicieuze cirkel waar je nu moeilijk uitkomt.

 

Het stoppen, wel of niet tijdelijk met drank zal je helpen om de cirkel

te doorbreken, maar het is geen oplossing voor alle andere factoren.

Je zult ze meer voelen, ervaren en er wellicht mee aan de slag moeten.

Dat kan een pittig proces zijn maar het is de moeite dubbel en dwars waard.

 

Je hoeft dat niet alleen te doen. Je hebt de stap al gezet naar hier,

maar de huisarts is zeker een heel goed begin van goede begeleiding in jouw proces.

 

Hier schrijven en lezen helpt je vast om de juiste stappen te zetten.

 

Ik wens je ongelofelijk veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Hortensia,

De erkenning en het direct actie ondernemen vind ik heel stoer van je. 

 

Hier op het forum ben je anoniem en dat voelt vast heel veilig. Maar wij kunnen niet doorverwijzen, niet doorpakken. Je huisarts lijkt een brug te ver, maar je huisarts is toch een belangrijke schakel in het begin. Je wilt daar niet heen vanwege schaamte; welkom in de groep......slechts 98 % van ons herkent de weerstand om het probleem bespreekbaar te maken.

 

Laat je niet van de wijs brengen.................welkom hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat, je zou beter moeten weten, gaat meestal niet op in paktijk. Me opa was alcoholist en eraan overleden, 2 van zijn kinderen, mijn oom en tante beiden overleden aan drugs, een maat van me vorig jaar aan de gevolgen van alcohol.

En ik heb het allemaal gedaan en pas dit jaar bezig met stoppen, vorige week een slippertje gehad maar 1x in dr maand drinken is iig al beter dan 5x in de week

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat dapper Hortensia, dat je je hier aangemeld hebt. Ik ben hier ook net en moest ook wat overwinnen. Ik vind het nog steeds moeilijk om het er met de huisarts over te hebben, maar ik heb het in het verleden wel gedaan en zit al heel lang in de molen binnen de hulpverlening, maar de laatste jaren meer voor mijn psychiatrische problemen. Maar de alcohol vonkt daar overal tussendoor. Die vonkt in het hele leven overal tussendoor. Bij mijn sociale contacten, vroeger bij mijn werk, mijn gezin, mijn hobby's. Noem maar op en ik kom het ergens tegen. Ik heb op mijn werk ook altijd mij best gedaan om het te verbloemen. De fouten, het gebrek aan concentratie, soms ziek melden. Het is geen fijn leven, zelfs niet nu ik al heel lang afgekeurd ben en me alleen maar druk hoef te maken over de dingen die ik thuis doe. Het is een constant gevecht. En ik heb me de laatste keer dat ik dronk voorgenomen dat het nu echt genoeg is. Dat ik dit niet meer wil. Wat ik er ook voor moet doen. Ik weet niet wat het betekent om eraan gewend te zijn heel lang niet te drinken, maar ik weet wel dat het nu al beter voelt dan toen ik nog wel dronk. Ik hoop dat je hier (h)erkenning krijgt en dat je er iets mee kunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo,

Heel hartelijk bedankt voor al jullie berichten!!!

Het spijt me dat ik me nu pas meld... Ik was weer aan het struisvogelen (ben ik de afgelopen jaren goed in geworden).Ik schaamde me voor mijn bericht en wilde dat ik het niet geschreven had!

Maar toch moest ik hier weer kijken.

Ik dacht dat niemand zou reageren of dat niemand me serieus zou nemen...

Ik kan bijna niet geloven dat zovelen gereageerd hebben en jullie allemaal hetzelfde probleem hebben (of hadden)! Echt bedankt allemaal, ik hou dit al zolang voor familie, vrienden, collegas geheim. Maar ik voel me nu echt opgelucht!

Na mijn bericht had ik een datum geprikt om nuchter te blijven. Het is me gelukt om 5 dagen niets te drinken, daarna duurde het 4 dagen en nu probeer ik het weer. Na ca 4 dagen word ik zenuwachtig en vind ik (zelf) een reden om drank te halen. Elke keer als ik weer drank haal drink ik weer veel teveel. Het is alsof ik de vorige dagen wil inhalen.

Hoe kan ik voorkomen dat ik toch weer naar de supermarkt ga en drank haal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook wel eens gekeken naar filmpjes op YouTube van mensen die hadden gedronken . En ik schaamde me dan zo voor mezelf dat ik dat gedrag ook had vertoond in bijzijn van .....

En dat hield me in het begin van mijn " carrière " van de drank weg.

Maar ook ik heb er jaren over gedaan. Vol goede moed de dag beginnen met het idee het vandaag nou eens zonder te doen .

Maar dan voor dat de haan 3 keer had gekraaid stond ik al weer

in t dranken -pad van de kruidenier.

Tot dat ik op een dag een familie lid een fles port naar binnen zag werken in een kort tijdsbestek en ik keek in de spiegel ... Dit was ik zelf !

En toen ging er een licht branden en dat is tot op heden niet meer uit is gegaan.

Toen dat zelfde familie lid me onlangs vroeg of ik ook een glas wijn wilde en ik vertelde dat ik niet meer drink omdat ik geen rem heb zei diegene " ooooh echt waar ??? Dat heb ik helemaal niet. Ik kan zo stoppen als ik wil"

En ik dacht er achter aan " maar ik zou willen dat ik t wou"

Maar ik onthou me van commentaar. Dat ik iets denk is eigenlijk al arrogant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...