Spring naar bijdragen

Obsessief eten, iemand die het herkent? :)


niinaa

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal!

 

Mijn naam is Nina en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben 19 jaar oud, en woon op mijzelf.

Ik ben een vrolijke, gezellige meid, en op het eerste gezicht zou je nooit denken dat er wat mis was.

 

Echter ben ik -al jaren- obsessief met eten en gewicht bezig. Ik eet altijd teveel wanneer ik alleen ben, van wat ik ook eet. Ik kan me daarin bijna nooit inhouden. Op sommige dagen heb ik eetbuien waarin ik veel teveel eet dan wat mijn lichaam aan kan, en meestal wanneer dat gebeurt geef ik later over (sorry, geen fijn verhaal). 

 

Ik ben een heel verstandig en nuchter, dus wanneer ik er rationeel over denk, weet ik ook dat dit gedrag belachelijk is. Toch verlies ik mezelf volledig wanneer ik zulke eetzucht ervaar..

 

Ik hoop dat er anderen zijn op dit forum die (iets van) dit verhaal herkennen, of die mij tips kunnen geven.

 

Liefs,  :D

Nina

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nina,

 

Ik ben een buurman van het alcoholforum. Ik dronk onder andere om vervelende gevoelens en situaties weg te drukken. Een beetje als jouw alleen zijn denk ik.

Toen ik stopte met drinken ben ik meer gaan eten. Nou ja, meer snoepen dan. Ik wil afvallen, maar dat schiet niet erg op. Ik merk dat als ik ergens tegenop loop, bijna het eerste wat ik doe, eten (snoepen) is. Lastig.

Ik hoop dat dit onderdeel van het forum wat drukker wordt. Je kunt er veel aan hebben. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nina,

Ik ben ook een buurvrouw van het alcoholforum. Ik heb van mijn 18e tot mijn 23e boulimia gehad, afgewisseld met anorexia. Mijn eetverslaving is langzaam opgehouden toen ik ging samenwonen, toen voelde ik me wat minder alleen en onzeker, om in de jaren daarna slechts vervangen te worden door een alcoholverslaving.

De redenen waarom ik overmatig at en overgaf, waren dezelfde redenen waarom ik later overmatig ging drinken: verdoven van gevoelens van niet goed genoeg zijn, de wereld niet aankunnen. En er speelde ook het idee van controle: met eten kon ik me goed voelen, met overgeven werd ik niet dik, en met niet eten viel ik af. Mijn lichaam kon ik zelf wel controleren, in tegenstelling tot het leven of de mensen om me heen, of wat er was gebeurd in mijn jeugd.

Wat ik toen nog niet wist was dat ik door mijn gedrag geen controle had, maar juist alle controle langzaam verloor over mezelf. Mijn draagkracht werd steeds minder en zo kon ik het leven steeds minder goed aan. Al met al heb ik ruim 20 jaar geen regie gehad over mijn leven, en was ik "mezelf" echt helemaal kwijt.

Ik wens jou dat niet toe. Mijn eerste tip is: lees zo veel mogelijk online over eetstoornissen. Informeer jezelf goed over wat het is en wat de lichamelijke en psychische gevaren zijn. Zo word je je bewust van wat er aan de hand is. Mijn tweede tip is: praat er over met anderen. Schaam je niet, je bent zeker niet de enige, bijna iedereen heeft wel slechte gevoelens waar ze vanaf willen, en iedereen verdooft ze op zijn of haar manier. Tip drie: overweeg de etendebaas internetbehandeling van Tactus te doen. Heb je die al gezien?

Weet tot slot dat je echt alles in je hebt om het leven te kunnen leven zonder te hoeven verdoven, of zonder dingen te hoeven doen die je eigenlijk niet wilt. Dat zelf ontdekken is een van de mooiste dingen die mij ooit is overkomen :-)

Sterkte en liefs van Yo

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Wauw! Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nooit meldingen gekregen van dit forum en dus lees ik het allemaal nu pas.

Ik waardeer het echt enorm dat jullie allemaal de moeite nemen om op me te reageren.

Inmiddels een half jaar later en, ik ben nu 20, woon in een huis met 3 andere studentes en heb nu even zomervakantie van m'n studie.

Ik merkte dat ik, door de rust die zomervakantie geeft, ik minder echte binges had (hoewel ik nog steeds teveel eet sochtends en savonds), en minder purgeer.

Ik ben echter wel bang dat als ik straks terugga naar drukte en stress van studeren, dat ik terugval in een moment van stress en de controle over mezelf verlies.

Heeft een van jullie nog tips daarover?

Ik ga vanaf 2016 in therapie. Mijn tijdelijke psycholoog merkte idd op dat ik mijn gevoelens wegstopte en wellicht bepaalde emoties onderdruk. Dat ga ik dus aanpakken volgend jaar. Daar kijk ik erg naar uit.

Weet trouwens dat als ik jullie ergens mee kan helpen of als jullie vragen hebben dat ik er ook voor jullie zal zijn hoor!

Ik zal vanaf nu dit forum dagelijks checken haha!

Groetjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...