Spring naar bijdragen

Ook ik ben nieuw


petervdww

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Wie: Peter, 30 jaar, gehuwd

 

Allereerst: ik heb een alcoholprobleem!

 

Ik zal uitleggen hoe dat probleem eruit ziet.

De laatste jaren drink ik teveel. Overdag nooit, maar 's-avonds moet het gebeuren. Het is niet zo dat ik 'ladderzat' naar bed ga maar ik heb nooit genoeg aan 1 of 2 glaasjes wijn. Kortom ik drink bijna elke avond wel een flesje rode wijn...

 

Echt problemen heb ik nog niet gehad. Doordat ik ook veel sport (vreemde combi) ben ik lichamelijk nog wel fit. Maar als ik zo doorga komen problemen (op het gebied van werk, gezondheid e.d.) vast en zeker. Dat wil ik niet!

 

Ik heb al van alles geprobeerd. Minderen bijvoorbeeld. 'Minderen' in de vorm van:

1. alleen in het weekend (de weekenden werden alleen steeds langer)

2. maximaal 2 glaasjes (de glazen werden steeds groter)

3. later op de avond beginnen (steeds later naar bed)

4 etc.

 

Kortom: minderen werkt bij mij niet!

 

Ik zie maar 1 oplossing: dat is stoppen.

Dit heb ik vorig jaar enkele keren geprobeerd maar met de feestdagen toch weer gevallen.

Nu moet het gebeuren!

 

Verwacht van mij geen zeer actieve forumlid of 'blogger'.

Wel hoop ik steun te krijgen en te geven....

 

Succes!

 

Mvg,

Peter

bewerkt door petervdww
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peter ...je hebt pas een probleem als je deze aanpakt.

Daar kom jij nu achter.

Een probleem herkennen en erkennen en hier uitspreken is al een goed begin.

Elk trek moment is een aandacht punt

Je kan jezelf afvragen wst is er werkelijk met me aan de hand.

Wat wil ik weg stoppen of versterken.

Is het een boosheid..is het een onspanning..gezellig...is het een gewoonte...is het verdriet...een ergenis.

Je hebt het nu nog aardig in de hand...drank voegd niks toe...

Succes...geef een gil als je het niet red....soms helpt het om te schrijven en terug lezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Peter,

 

Welkom bij de club. Wat jij beschrijft, herken ik (en ik denk velen onder ons). Minderen is voor weinig mensen weggelegd. Stoppen is moeilijk, maar jezelf steeds 'pesten' met 1 glaasje is ook niet alles.

Lezen en zelf schrijven, dat helpt bij mij in ieder geval.

 

Heel veel sterkte en succes.

 

Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi Peter,

 

Ik zag net je reactie op het onderwerpje schilderen, waar ik het met Hsper over had.

Ik heb je eigen voorsteldraadje even opgesnord; ik ben benieuwd hoe het met jou en het drinken gaat.

We zijn inmiddels twee weken verder; lukt het een beetje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gerrit,

 

Bedankt voor je bericht.

Het gaat eigenlijk goed. 

Ik heb de eerste anderhalve week afgebouwd en sta sinds zondag droog. 

En dat voelt heerlijk! 

 

Anderzijds weet ik dat stoppen niet zo moeilijk is: volhouden daar gaat het om! 

En daar gaan we uiteraard voor.

 

Allen veel succes!

bewerkt door petervdww
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Peter, dat zijn de betere berichten! Goed bezig!

 

Volhouden is lastiger, hoewel dat op iets langere termijn echt makkelijker kan worden. Ik vond de eerste paar weken niet zo fijn; zo zou een Brit met het traditionele gevoel voor understatement het waarschijnlijk formuleren. Ik loop nu richting het jaar en heb alleen nog maar af en toe even een trekmomentje.

Buiten dat de eerste weken niet fijn waren, kreeg ik wel al snel een wat euforisch gevoel over mijn niet drinken. Ik denk dat het in die periode tussen de echte stopperiode en de periode, dat het allemaal wat meer ingesleten begint te raken, gevaarlijk is. Het stemmetje, weet je wel?

 

Dus vandaar mijn vraag: hoe ga je dat straks aanpakken? Mijn ervaring uit het verleden is, dat als ik niet alert zou zijn geweest en er niet iedere aan gewerkt zou hebben om sterker in mijn schoenen te komen staan, in nu zeer waarschijnlijk weer helemaal in mijn oude patroon zou hebben gezeten. En waarschijnlijk meer dan ooit.

 

Ga goed Peter, veel succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@kruidenthee67

https://www.youtube.com/watch?v=CIMHe5xlpk4

Grappig liedje!

 

@MijnGerrit Ik denk dat stoppen met drinken ook lijkt op stoppen met roken. Dat heb ik 2 jaar geleden gedaan. Ook toen waren die eerste weken lastig en werd het steeds makkelijker. 1 ding heb ik hiermee geleerd: die 'ene' bestaat niet! Met alcohol is dat natuurlijk precies hetzelfde. Ik weet nu al dat het 'stemmetje' gaat komen: 'Zie je wel, je hebt geen drankprobleem want je bent al zo lang gestopt' of 'Nu is het vakantie, nu mag je wel wat drinken'. Ik hoop dat ik de gevaren ken! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na 10 dagen even een korte update:

  • ik voel me goed maar (helaas) niet fit maar dat wijt ik meer aan een griepje wat ook mij dreigt te bezoeken;
  • ik heb geen enkele last van ontwenningsverschijnselen; (bijzonder?)
  • ik slaap heerlijk en ik zit 's ochtends niet meer 'in de kreukels';
  • ik ben 's ochtends euforisch gestemd om 's avonds enigszins gedeprimeerd naar bed te gaan; (deze 2 uitersten mogen wat mij betreft wel iets meer naar elkaar groeien ;))
  • ik ervaar dat stoppen met alcohol veel lijkt op het stoppen met roken! (ik weet dus dat die 'ene' niet bestaat)
  • ik ben er achter gekomen dat het duiveltje 's avonds op mijn schouder gaat zitten. (daar moet ik iets op bedenken!) 
  • ik heb verder al best wat 'moeilijke' momenten gehad die me heel gemakkelijk af gingen; (etentje, bij mijn schoonouders op bezoek etc) 

Kortom: het gaat goed! Misschien wel te goed! Mijn grootste gevaar: ik denk straks dat ik geen probleem heb! Hier moet ik dus ook nog een antwoord op bedenken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Peter,

 

Allemaal herkenbaar, behalve het niet hebben van ontwenningsverschijnselen. Maar misschien is wat jij voor griep houdt dat wel.

 

Wat mij geholpen heeft is het uitpluizen waarom ik trek had op bepaalde momenten of situaties. De situationele dingen kon ik aan door er van weg te blijven of er iets anders voor in de plaats te zetten. Denk aan niet langs de supermarkt fietsen, een wandeling maken i.p.v. de krant lezen voor het eten ... van die dingen. De meer emotionele triggers waren lastiger, want die hadden met mijn gevoelens en ervaringen te maken. Daar moest ik wat mee en dat was soms niet leuk en makkelijk.

 

Je weet nu dat je straks een moment kunt krijgen, dat "het stemmetje" tegen je gaat roepen dat je geen probleem hebt. "Zie je wel, je hebt nu al zoalng niet gedronken, nu kan het wel weer een keer". Je weet het nu en kunt je erop voorbereiden. Je kunt bijv. een reminder in je zak steken of op een andere manier bij je dragen of hebben, om je steeds wakker te houden. Een kurk in je zak, een bierdop, noem maar op.

 

Maar nu, nu ben je goed bezig hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik lees wat alles of niets

zwart wit reacties Peter

heel herkenbaar hier.

na verloop van tijd gaan de euforie en de depri gevoelens

idd in wat grijzere tinten over,

euforie wordt tevreden zijn

depri wordt de zorgen erkennen waarom je vroeger

misschien zou hebben gedronken, en waarmee je nu nuchter wilt kunnen dealen.

Maar het gaat lukken, het gaat niet Te goed, het gaat zoals het gaat

en dat is goed voor nu.

in het hier en nu blijven is mij steeds beter gaan bevallen

en nu drink ik niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Peter, 

 

Wat je zegt : 

 

Kortom: het gaat goed! Misschien wel te goed! Mijn grootste gevaar: ik denk straks dat ik geen probleem heb! Hier moet ik dus ook nog een antwoord op bedenken....

Je hebt wel een probleem, dat is drank. Dit is weer soms een oplossing van een ander probleem, helaas niet de makkelijkste oplossing.. 

Geniet van het niet drinken, net zoals roken het heeft helemaal geen ene voordeel, alleen maar nadelen. 
 

gr, 

LV
Het duiveltje op de schouder, blijft nog wel even hangen, heb hem soms ook nog weleens op de gekste momenten. Hij is er maar heel even. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Af en toe schrijf ik hier even een update.... Voor mezelf, voor anderen maar ook om een soort 'logboek' te maken en om later te evalueren.  

 

Ben nu bijna 3 weken verder. De tijd gaat snel, dat is nu in mijn voordeel :)  Ik merk dat ook dit 'drankvrije' leven langzaam begint te wennen. 

 

Tot nu toe de voor- en nadelen van een drankvrij leven:

 

Voordelen:

Positiever gestemd

Fit opstaan

Scherper in mijn werk 

Minder vergeten

Vrolijker

Overdag niet meer slaperig

etc. 

 

Nadelen:

's avonds af en toe wat geïrriteerd (drank was mijn ontspanning) 

 

Het laatste is niet vreemd. Ik heb een hele drukke baan en 's avonds borrelen was mijn ontspanning. Hiervoor ga ik een oplossing bedenken. Ik denk dat ik de avonden anders ga indelen. Normaal gesproken 'dook' ik achter mijn computer voor het beantwoorden van mails, internetten e.d. Fles wijn erbij en om 12:00 uur licht aangeschoten naar bed.

 

Om ook deze 'valkuil' te ontlopen ga ik voortaan iets actief doen. Sporten, klussen, wandelen of iets dergelijks. Kijken of dit goed werkt.... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat goed Peter! Ik hoop dat je oplossing om je ontspanning in iets anders te zoeken gaat werken, dat zou zomaar kunnen.

Het is al een behoorlijke lijst met voordelen. 't Is nog goedkoper ook misschien?

Succes verder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt Skip! 

 

Inderdaad gaat de euforie er af. 

Das weleens jammer  :)

 

Tot nu toe gaat het goed. 

Ik ga de discussie met mezelf niet aan. Ik probeer het maar simpel te houden. 

Op aanraden van velen hou ik het bij: ik drink vandaag niet.

En trouwens ook deze week niet ;)

 

Bedankt voor je reactie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...