Spring naar bijdragen

zaterdag 1 november 2014


eline

Aanbevolen berichten

Joehoe lieve kanjers ik ben weer terug. M'n pc. is net binnen gebracht en loopt weer als een tiet.

Jammer dat Aggie gedronken heeft. Verder is alles in die jaren al gezegd, en denk ik "Sommige mensen moeten gewoon maar tevreden zijn met de tijden waarin ze wel droog staan, en anderen  moeten heeeeeel diep in de goot liggen voor ze echt de kracht hebben om er iets aan te kunnen doen. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yogajuf, persoonlijk heb ik gedurende mn acht jaar geen alcoholvrij bier gedronken. En dat is omdat ik dan ga zitten wachten op de roes. Die niet komt waar ik dan toch naar zou gaan verlangen, denk ik.

Er is vandaag ook geschreven over het doorbreken van patronen en zeker in het begin van mijn stoppen heb ik dat ook heel praktisch gedaan bijvoorbeeld.

Dus niet om vijf uur thuis komen van mn werk en een pilsje pakken maar naar de sportschool(doe ik nu niet meer hoor) Haha.

Altijd zorgen dat ik genoeg fris in huis had, ook wat colaatjes en zo. In alcohol zit veel suiker en na een paar dagen kwam het water en de thee me mn neus uit.

 

Ik weet niet of het schadelijk is av bier te drinken. Maar ik wil de associatie niet dus doe ik dat niet.

Ik heb bv nog heel lang gehad dat mijn speekselklieren lichamelijk reageerden op die advertenties op vrachtwagens en op de tv van zo'n groot glas koel bier met die waterdruppels op de zijkant. Ik kon het bier ahw 'proeven'. En een heel enkele x gebeurd me dat nog wel es.

Ik kook ook niet meer met wijn. Dat deed ik in het begin nog wel en persoonlijk heb ik er geen last van. Maar waarom mezelf in een positie brengen die wellicht gevaarlijk voor me zou kunnen zijn.

Ik wil niet meer drinken en av bier is toch maar een 'slechte' vervanging. Maar goed, dat kan voor anderen weer anders zijn.

 

Misschien is de vraag stellen deze ook beantwoorden. Je zit er toch niet helemaal lekker mee dus je zou ook kunnen overwegen het een tijdje niet te doen. En dan zien wat dat met je doet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Ben ik iets in stand aan het houden dat ik beter zou kunnen doorbreken, of houdt het mij juist van de drank?

 

Yogajuf,

 

Volgens mij kun je deze vraag alleen maar zelf beantwoorden.

Met patronen doorbreken bedoel ik niet alle patronen.

Zelf vind ik alcoholvrij bier vies, dus dat probleem heb ik zelf niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joris, het Big Book van de anonieme alcoholisten is geschreven door alcoholisten. Er staan, voor zover ik dat lees, geen aannames in maar verhalen en de ervaringen van mede-verslaafden. Zij hebben dit geschreven vanuit hun ervaringen over hoe zij zijn hersteld. Er wordt ook niet gezegd dat je dingen moet doen. Het zijn slechts suggesties.

Ik heb zelf ervaren dat de stappen niet voor nix in die volgorde staan en ik ze ook allemaal moet doen(mijn moeten) om de beloften te laten uitkomen.

 

In de hoofdstad zijn te kust en te keur mogelijkheden voor meetings. Ik kreeg acht jaar geleden de suggestie van een aa-er, die ook op het forum schreef, om naar diverse meetings te gaan en te onderzoeken waar ik me het beste bij thuis zou voelen. 

Ik heb die suggestie opgevolgd en ben daar zeer dankbaar voor. Ik kon het niet alleen en dat hoef ik nu dus ook niet. Voor mij werkt het en dat vind ik fijn. En die ervaring deel ik, wat een ander ermee kan, wil of doet is niet aan mij. 

Ik was bereid de dingen te doen die mensen voor mij hadden gedaan en die al langere tijd nuchter waren en grip leken te hebben op hun leven. Dat wilde ik ook, zo simpel was en is het eigenlijk nog steeds voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yo, ik ben gestopt met drinken

en heb tijdelijk mijn bier vervangen

door de 0% versie.

Meestal had ik genoeg aan 1 of 2.

Soms dronk ik er vier snel en dan had

ik wel de associatie, maar niet het bijkomend

schuldgevoel of kater.

Na een paar weken werd het minder (ook winter haha)

en 2 jaar lang had ik meestal wel een flesje of 2 in voorraad.

Dronk er niet meer van, maar voor als er visite kwam, dan had

ik toch iets stoerders dan kruidenthee en water. En meestal

dronk ik die dan toch op op momenten dat ik anders gesnoept zou hebben

of misschien echte trek/craving ontwikkeld?
Voor mij was het een prima manier. Dus een heel andere ervaring dan BamBam.

Ik zou zeggen, probeer het uit, 3 dagen met, 3 dagen zonder en schrijf op wat het

je doet. Je wordt je waarschijnlijk wat dingetjes bewust en misschien wil je daar wat mee.

Er is niet zo maar goed of fout, wel anders. en anders is ook goed las ik ooit ergens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Bambam en anderen voor jullie antwoorden. Ik ga proberen er wat bewuster mee om te gaan de komende tijd. Kijken wat het wel en niet met me doet. Als noodgreep op een feestje vind ik het misschien wel okay. Maar chagrijnig worden als iemand geen av-bier in huis heeft is niet de bedoeling. Bijvoorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet tegen het geluid en handeling van het openen van een blikje. Ik begin niet met AV bier, de associatie met echt bier is me te groot.

 

Ik heb een aantal jaren geleden een zelfde soort ervaring gehad Fruitvlieg. Een vriendin was jarig en daar ging ik heen. Ik droeg haar krat bier, wat ik geen probleem vond en vind, en zette het op de veranda. Ik vond het altijd leuk om de flesjes te openen door ze op de rand van het krat te zetten en zo de dop eraf te slaan. Ik stond toen al zeker twee of drie jaar droog. Ik deed dat en zei lachend en een beetje snoeverig;'Ha, ik kan het nog'. Iedereen lachen natuurlijk. En daarna kreeg ik me toch zo'n trek in een biertje, niet normaal. Dat had ik al een hele poos niet meer gehad. Maar de combinatie van dat krat, de omgeving, de voorbode voor wat anders een avond zuipen was geweest, wakkerde mijn trek ineens even heel erg hard aan.

De aanwezige vriendinnen weten van mijn verslaving dus kon ik dit meteen ff delen wat de druk meteen ook weer van de ketel haalde.

 

Kheb het maar niet meer gedaan......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vanmorgen een bijzondere lezing mee mogen maken.

Van een hele simpel sprekende monnik die me soms erg ontroerde.

Ik maak nooit aantekeningen want dan kan uk niet goed luisteren

en ik ben ook nog eens lui. Maar mijn geheugen wist zo snel dingen tegenwoordig

en dat is ook wel jammer nu. Gelukkig schijnt de man hier te wonen en heb

ik wel de naam van zijn site opgeschreven, dus blijkbaar is weinig doen

voor mij nu juist goed.

Wat mij het diepst raakte is dat de actie die ik gisteren ondernam om toch

weer alimentatie te krijgen waar ik recht op heb, me nu een beetje als angst-actie treft.

Misschien komt het juist ook doordat ik uit de passiviteit ben gestapt, maar ook door

de Mindful manier van zijn vanmorgen kwam er een rust en vertrouwen dat ik misschien

helemaal geen advokaten en toestanden nodig heb.

Een beetje een eng loslaten van patronen, want ja, klopt het wel?

Maar een zin: als je moeilijk kunt loslaten dan is dat verslaving.

Die zin kwam een paar terg. Die was voor mij voelde ik.

Ik kan idd moeilijk loslaten. Zo ook dit forum.

Al vaker van plan geweest maar ik ben nog niet zover.

Misschien komende zomer eens niet naar Turkije maar naar Plum Village.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heee Akelie, tanxs for asking.

gaat goed met mij. Slechte mensen gaat het altijd goed he, hihihi.

 Was ff helemaal forum moe omdat ze de lay-out weer hadden veranderd en ik het niet meteen snapte:-(. Heb ik toch zo'n hekel aan he. Vervolgens crashte de laptop en wist ik mn wachtwoord niet meer en toen was ik er klaar mee.

 

De pieken en dalen worden steeds wat minder erg en ik heb zaken veel sneller in de gaten. Ben wel weer wat te enthousiast geweest met een nieuw project op mn werk en dat verliep helemaaaal niet volgens plan. Maar dat geeft niet, daar heb ik weer veel van geleerd, hahaha.

En met u?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom iets loslaten Jane waar je zelf wat aan hebt. Waar je een steun kunt zijn voor anderen.

Waar je leert van de postings van anderen. Waar anderen leren van jouw berichten.

Je hebt veel inzicht in jezelf en weet wanneer je op het forum zit voor de goede redenen en wanneer niet.

Net zoals het echte leven:-)

Verslaving gaat niet over, is mijn overtuiging, dus waarom iets loslaten wat je zoveel heeft gebracht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij zei ook nog iets over; weten wanneer je moet/mag delen.

Alleen iets delen als je weet dat je de ander niet kwetst.

En moest aan jou denken Agnieta. Ik voelde gisteren me rot.

Ik wilde niet schrijven als ik niets bijdraag, positief dus.

Maar voelde me wel vaker schuldig als ik niet deel of reageer.

Alsof ik je negeer of zelfs buitensluit zo.

Maar zoals Cuong (gelukkig klinkt het als Koen) het zei is het fijner voor mij.

Ik weet dat als ik reageer op jou, zeker na drank, ik al heel snel iets trigger dat jou

kan kwetsen. Ik ben gestopt en jij worstelt nog zo. Dat maakt mij niet beter,

ik ben 61 en jij iets van 20 jaar jonger, dus wie ben ik om over jou te oordelen?

En toch merk ik dat ik ook zo'n stem heb; ja maar ik had het forum niet,

ja maar ...........enz enz. Alsof ik mezelf voortdurend moet goedpraten. En dus nog

steeds iets bij de ander wil leggen, waar ikzelf nog niet aan ga.

Dat vergt nog werk bij mij.

Mijn snoepgedrag vertelt me dat ik mijn compensatiegedrag ook nog lang niet heb losgelaten.

Toevallig rook ik niet, maar ook dat had zo maar gekund.

Ik raad mensen vaak Mindfulness aan, maar oh wat was ik er zelf ver van afgedwaald. Al lang.

Nou, ik ga maar weer eens naar binnen hier. Soms deel ik te snel en dan voelt het een

beetje als weggeven, van diepe ervaringen. En toch niet over kunnen brengen wat ik precies

voelde. Zo moeilijk soms he, delen.

koffietijd dan maar weer even, ook lekker :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee Bammie, het gaat er ook niet meer om dat ik dat wil hoor,

maar heel simpel; vanmorgen was ik bijna te laat, omdat ik eerst

bijlees hier en dan pas naar de fietsafstand kijk. En zo heb ik dat ook met

trainen, treinen, en afspraken. Er zit wel degelijks iets dwangmatigs in mijn rituelen.

Meestal niet erg, maar practisch gezien op het randje snap je?
Ik heb gezonde verslavingen en minder gezonde, maar dat ik verslavingsgevoelig ben

dat heb ik wel geaccepteerd. Hoe ik ermee omga, daar heb ik dus nog wat in te leren.

niet iedereens pc crasht op het juiste moment he :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat stukje van alles doen wat ik met mezelf heb afgesproken is nog wel een dingetje...

Ben snel afgeleid en dan is er maar weer zo een uur voorbij.

Dus Heintje gaat nog ff wat doen wat ze zou doen en straks ff voor de buis of nog wat lezen.

Fijne avond allen. Later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik las het Fruit

en ik heb dat zelf ook

steeds vaker zelfs,

maar juist dat dient me

alert te houden denk ik.

Ook voor mij kan het zo maar gebeurd zijn hoor.

Ik dacht tot voor kort nog

dat als mijn dochter zou komen te sterven

ik zo maar Leaving Las Vegas zou kunnen opnemen

met eindelijk mezelf in de hoofdrol haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...