Spring naar bijdragen

Maatje gezocht om door afkick oxazepam heen te komen


BMO

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben 33 jaar en sinds 7 weken gebruik ik oxazepam in een hoge dosering 150mg per dag.

Nu ben ik een week bezig met afbouwen. 5mg per dag.

Ik zoek een maatje met wie ik kan appen in moeilijke momenten! Elkaar steunen en er doorheen slepen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Hallo,

Ik ben 33 jaar en sinds 7 weken gebruik ik oxazepam in een hoge dosering 150mg per dag.

Nu ben ik een week bezig met afbouwen. 5mg per dag.

Ik zoek een maatje met wie ik kan appen in moeilijke momenten! Elkaar steunen en er doorheen slepen!

 

Hoe gaat het nu? Ben je er al mee gestopt?

 

Ik heb jarenlang een slaapmiddel gebruikt dat wordt gekenmerkt als een non-benzodiazepine. Dat wil zeggen dat het geen benzodiazepnine is maar wel dezelfde werking heeft. Ik ben er onlangs mee gestopt en sindsdien heb ik ontwenningsverschijnselen. Ik gebruik wel Propranolol, dan heeft een gunstig effect op de ontwenningsverschijnselen.

 

Ik ben inmiddels bij diverse artsen (van allergoloog tot aan een cardioloog) geweest die deze verschijnselen niet herkennen en mij dan medicijnen voorschrijven die feitelijk nutteloos zijn. Het wordt elders op dit forum al genoemd door iemand anders dat er maar weinig besef is bij artsen / hulpverleners over de werking van (non)-benzodiazepines en wat de ontwenningsverschijnselen zijn.

 

De Engelse prof. Heather Ashton is een autoriteit op het gebied van benzo's en wat de ontwenningsverschijnselen zijn. Je kunt er alles over lezen op een Engelstalige website waar, hoe verrassend, ook een Nederlandse vertaling is van "Benzodiazepines, hoe ze werken en hoe je ervan afkomt". Lees dat eens, zou ik zeggen. Dat geldt ook voor iedereen die op dit moment benzodiazepines of slaapmiddelen gebruikt.

 

Men moet niet te lichtvaardig denken over de ontwenningsverschijnselen. Deze medicatie is heel snel verslavend en wanneer dat het geval is dan wordt het al moeilijk om daarmee te stoppen. Daar is wel een mogelijkheid door heel langzaam af te bouwen. Dat alleen al kan lang duren en is afhankelijk van het medicijn, de dosis en hoe lang je het al gebruikt. Niemand kan zeggen dat je binnen een week of wat, of na een maand of wat volledig ontwent bent! Als men dat wel zegt dan weet men niet waar het feitelijk over gaat. Dat gaat dan ten koste van het ontwenningstraject omdat degene die ermee stopt al gauw het idee krijgt dat hel allemaal geen zin zou hebben of dat men denkt dat er wat anders aan de hand is. Dat laatste wordt nog eens gevoed door artsen die hier weinig vanaf weten.

 

Heel belangrijk is ook dat je gesteund wordt, bijvoorbeeld door je partner, familie en/of vrienden, maar ook door je huisarts of hulpverlener.

 

Houd een dagboek bij waarin je ontwikkelingen bijhoudt tijdens het afbouwen en/of ontwenningsperiode. Ben je bedreven met Excel dan kun je middels een grafiek ook het afbouwen en/of ontwennen visualiseren middels een grafiek. Bij het ontwennen kun je alle symptomen die je ervaart 1 punt geven en wanneer die symptomen zich voordoen dan kun je dat aangeven in een Exelbestand en daar een grafiek van maken. Zo breng je voor jezelf (en anderen) in beeld hoe het proces verloopt en of er vorderingen in voorkomen. Dat laatste is weer goed voor het moraal, voor je motivatie om door te gaan op de lange weg!

 

Wat die symptomen zijn beschrijft professor Ashton uitvoerig.

 

Laat wat van je horen! En uiteraard succes met het stoppen! Schroom niet om ook aan te geven wanneer het je niet lukte om ermee te stoppen. Anderen op dit forum kunnen je dan wellicht van tips voorzien om alsnog door te gaan, wellicht aan de hand van de tips die ze je geven!

 

:D

bewerkt door NoMoreBenzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan hetgeen Nomore Benzo hier boven schrijft helemaal onderschrijven. Het is een ontzettend moeilijk verhaal om af te bouwen en te stoppen. Maar het kan!!

Het engelstalige forum benzobuddies.org is een zeer goed forum die deze problematiek beschrijft en je vindt er vele, vele lotgenoten.

Het is echt een wereld van verschil wat je voelt voor en na benzo's.

Echt de moeite waard om te stoppen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...