Spring naar bijdragen

Chocola geeft troost


administrator

Aanbevolen berichten

Troosteten is iets wat vele mensen kennen, vooral chocola lijkt het goed te doen als je je verdrietig, teleurgesteld of gefrustreerd voelt. Maar is dit ook zo, geeft chocola of ander zogenaamd 'comfort food' ook daadwerkelijk troost? De stelling van de maand gaat hierover: 

 

Een reep chocola geeft meer troost dan een arm om mij heen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hallo Myriam,

 

Leuk dat je de weg hebt gevonden naar het forum van Etendebaas.nl. Inderdaad, het effect van chocolade duurt maar heel eventjes en als je troost zoekt in het eten van chocola of andere voedingsmiddelen (die grote bekers ijs zijn ook berucht!), loop je al snel het risico ervan afhankelijk te worden. Er zijn vast veel betere manieren om troost te vinden, denk je niet?

 

Met vriendelijke groet,

De administrator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Suiker is een deel van de 'verslavende' werking van chocola, Kruidenthee. Mensen die veel 'snelle suikers' eten, kunnen sterke schommelingen in hun bloedsuikerspiegel krijgen. Eerst stijgt deze snel (pieken) waarna deze ook weer snel daalt en een beetje doorschiet. Op dat moment kan er (opnieuw) een sterke trek in snelle suikers ontstaan om dit doorschieten te verhelpen.

 

Het is vooral de combinatie van vet en zoet die het beloningscentrum in de hersenen prikkelt en een verlangen naar meer kan oproepen. Ook hartige snacks met vet en snelle koolhydraten kunnen dat effect hebben. Bij chocola komt er ook nog eens bij dat het mondgevoel van het smelten heel lekker is. Dat maakt chocola tot wel één van lekkernijen waar je gemakkelijk meer van kunt eten dan je bedoeling is. Maar ook (room)ijs heeft deze eigenschappen.

 

Overigens is enige tijd geleden bij proefpersonen onderzocht hoe lang het goede gevoel na het eten van chocola aanblijft. Dit bleek gemiddeld drie minuten te zijn. Hierover is in het Amerikaanse vaktijdschrift 'Appetite' gepubliceerd. Er zijn vast alternatieven te bedenken die een langer aanhoudend goed gevoel of gevoel van troost geven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Chocolade is bij mij hèt verslavingsvoedsel. Het is ongelofelijk hoeveel ik ervan kan eten. Helaas word ik er nooit misselijk van. Ook het volle gevoel komt pas erg laat of bijna niet.Maar ook caramels en slagroom. Echt waardeloos.  De verleiding is overal en eten moet je blijven doen. Ik zou het liefste afkicken van suiker. Maar hoe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...