Spring naar bijdragen

Is anorexia een keuze?


administrator

Aanbevolen berichten

Anorexia nervosa is een ernstige ziekte die grote gevolgen heeft voor wie eraan lijdt - en zijn of haar omgeving. Er zijn echter ook websites te vinden waar anorexia verheerlijkt wordt, waarbij de bezoekers elkaar aansporen om nog meer af te vallen. Anorexia wordt op dergelijke pro-ana sites gezien als een leefstijl, waar je zelf voor kiest. 

 

Dit roept de vraag op, is anorexia een keuze? Of toch een ziekte? Of misschien iets anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Ondanks dat dit een oude vraag is, vind ik hem wel heel interessant. Ja, ik vind het een keuze. En daar is mijn behandelaar het niet mee eens. ;)

 

Verstandelijk gezien weet ik dat er chemische processen bij anorexia komen kijken en dat het vergelijkbaar is met een verslaving. Je kiest er ook zelf voor om een verslaving in stand te houden: eigen schuld, dikke bult, want waarom zou je niet gewoon gaan eten? Maar ik merk ook dat het iets lastiger ligt dan dat - en met andere verslavingen is dat natuurlijk net zo.

Op pro-anorexia-websites komen (denk ik) mensen die in hun eetstoornisovertuiging leven. Ik kan me heel goed voorstellen dat het heerlijk is om zo te leven en voor je eetstoornis te kiezen - net als het waarschijnlijk fijn en veilig voelt om voor een verslaving te kiezen. Maar ik denk dat je jezelf ook heel erg beperkt (fysiek en mentaal). En dat is een keuze, maar in hoeverre je echt invloed hebt op die keuze is de vraag.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoe ver heb je een eigen keuze is inderdaad de vraag. Dat denk ik. Als je anorexia hebt of eetstoornis patiënt bent hoef je geen ondergewicht te hebben. Je bent ongezond bezig, met je gewicht, lichaam, sporten of wat ook maar. 

Wat ik uit eigen ervaring weet is dat over het algemeen wordt gezegd dat een eetstoornis lastiger is. 

Eten moet elk mens. Dat komt elke dag weer terug. Alcohol is geen basisbehoefte. Daar kan men zonder. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Welnee, anorexia is geen keuze. Het overkomt je. 

Het is afhankelijk van genetische aanleg en omgevingsfactoren, of het tot uiting komt. Van kanker zeg je toch ook niet, dat het een keuze is. Ik had jarenlang eetproblemen, wat een ellende. Het is gelukkig over gegaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...