Spring naar bijdragen

Een nieuwe baclofen draad


Erwin

Aanbevolen berichten

Hallo Lotus66, welkom! 

Volgens mij zit er onder dit draadje een Refusal en Antabus draadje. Wellicht hebben mensen daar antwoord op jou vragen. 

 

Jen: Je zegt ik gebruik het dus niet meer. Wil/kan jij jouw ervaringen met Baclofen delen?

 

Zelf zit ik nog op 1x10 per dag. Heb donderdagavond hele lichte maag/darm klachten gehad, maar verder niet. Merk wel dat ik na het innemen een lichte tinteling voel in mijn handen. Wil maandag over op 3x5. Kijken hoe het dan gaat. Heb nog geen echte trek gehad, maar dat wil ik nog niet aan de Baclofen toe wijzen, want dat heb ik wel vaker. Wordt vervolg......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, 
dit is een copy van iets wat ik op de vorige draad schreef en nog steeds informatief relevant vind:
heb is een beetje rond gekeken en volgens mij is lyrica toch wel van heel dicht famillie van baclo 

Pregabaline (INN) of (S)-3-aminomethyl-5-methyl-hexaanzuur is een γ-aminozuur die verwant is aan de neurotransmitter γ-aminoboterzuur (GABA). Het is een GABA-agonist met een anti-epileptische werking. Daarnaast is het middel ook geïndiceerd voor de behandeling van gegeneraliseerde angststoornis en van neuropathische pijn. Pregabaline is de werkzame stof in het geneesmiddel Lyrica van Pfizer. Dit is verkrijgbaar in capsules met 75 tot 300 mg pregabaline, of als drank met 20 mg/ml pregabaline. 

Baclofen (β-parachlorophenyl GABA) is een spierverslapper. Het is een Gamma-aminoboterzuur (GABA- B) agonist die in het bijzonder bij oromandibulaire dystonie wordt voorgeschreven. In een dosis van 40–180 mg per dag wordt het gebruikt bij spasmen en dystonie. Reeds vele jaren wordt dit patentloze medicijn onderzocht omdat het buitensporig drinken als gevolg van een alcoholverslaving zou kunnen tegengaan. Ook bij andere verslavingen, zoals coke of alch. 
 
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.
#247 icon_share.pngVM1

Geplaatst 28 October 2012 - 16:13

Amino (boter)zuren zijn lichaamseigen en dus daarom niet schadelijk. 
ALS men zich houdt aan bep dossage. 

Bv GHB is ook van die famillie. 
bewerkt door VM1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuw medicijn maakt sociaal alcohol drinken mo

BRUSSEL - Niet radicaal met drinken moeten stoppen, maar wel ‘sociaal' kunnen drinken. Het is de droom van veel volwassenen die alcoholverslaafd zijn. Dankzij een nieuw medicijn wordt dit voor een aantal mensen haalbaar.

Een pil waardoor je de drang naar alcohol kunt afblokken en waardoor patiënten met alcoholafhankelijkheid minder gaan drinken. Dat is wat het nieuw medicijn Selincro belooft. Het Europees Geneesmiddelenbureau verleende donderdag zijn goedkeuring om het medicijn op de markt te brengen in alle 27 Europese landen.

De goedkeuring komt er na drie dubbelblinde, placebogecontroleerde studies bij 2000 patiënten met een alcoholafhankelijkheid. Het totale alcoholgebruik van patiënten met een drankgebruik dat een hoog risico inhoudt voor de gezondheid, daalde na een maand met 40 procent. Na zes maanden met 60 procent. Dat komt overeen met een gemiddelde vermindering van bijna een fles wijn per dag. Het medicijn werkt op het motivatiesysteem van de hersenen, dat bij mensen met een alcoholafhankelijkheid verstoord is. Die zone in de hersenen zorgt ervoor dat je plezier beleeft aan alcohol drinken. Als je het medicijn langere tijd neemt, dan vermindert dat plezier en dus ook de drang naar alcohol. Het medicijn is bedoeld om in te nemen ‘indien nodig'. Dat wil zeggen dat de patiënt een pil neemt telkens hij het risico voelt om alcohol te drinken. Het farmaceutisch bedrijf Lundbeck verwacht om tegen midden 2013 met het medicijn op de markt te komen.

‘Wat ik goed vind aan het medicijn, is dat de patiënt eerst inzicht moet krijgen in zijn drankprobleem', zegt Frieda Matthys, diensthoofd psychiatrie aan het UZ Brussel en voorzitter van de Vereniging voor Alcohol en Drugsverslaving. ‘We beginnen met een gesprek: hoe ernstig is het drankprobleem, waarin kadert het, wat wil de persoon zelf. De persoon moet een tijdlijn maken: hoeveel en wat drinkt hij per dag. Dat kan al heel therapeutisch werken omdat ze dan objectief zien hoeveel ze drinken. Want veel mensen denken dat ze bijvoorbeeld maar eens per week echt te veel drinken, en dat het enkele keren per week wel meevalt. Dat ‘meevallen', zijn dan toch nog zes glazen. De behandeling kan pas gestart worden als twee weken na de evaluatie de mensen nog altijd een drankgebruik hebben dat een hoog risico inhoudt.'

Matthys maakt zelf deel uit van de onderzoeksgroep. Ze is positief over het medicijn. ‘Het is een aanwinst zonder er wonderen van te verwachten.'

‘We moeten mensen die echt zwaar verslaafd zijn en al lang aan een groot controleverlies lijden, niets wijsmaken. Voor hen blijft de beste oplossing om totaal niet meer te drinken.'

Drempelverlagend

‘Het is vooral bedoeld voor mensen die vaak meer drinken dan ze van plan waren. Wij krijgen mensen over de vloer die vragen om hen te leren ‘sociaal drinken'. ‘Ik wil drinken zoals iedereen', zeggen ze dan. Of ze dat zullen kunnen, valt nog af te wachten, maar dit is in elk geval een hulpmiddel. Als dan blijkt dat het toch niet het verhoopte succes heeft dan kunnen ze nog altijd beslissen om helemaal te stoppen.'

Selincro is niet het eerste medicijn dat werkt op de ‘drang' naar alcohol. ‘Campral bestaat al een tijdje, maar de resultaten zijn wisselend', legt Matthys uit. ‘Selincro richt zich ook op een andere doelgroep. Sommige mensen drinken om negatieve redenen: uit angst, depressie en worden daardoor afhankelijk. Anderen drinken omdat ze het leuk vinden, het sociaal is en het bij onze cultuur hoort. Selincro is bedoeld voor deze laatste groep.'

Moeten de mensen die alcoholafhankelijk zijn dan voor de rest van hun leven dit medicijn blijven gebruiken? ‘Er zijn nog geen langetermijnonderzoeken', zeg Matthys, ‘maar ik verwacht wel dat dat bij een aantal onder hen wel zo zal zijn.'

‘Belangrijk aan dit medicijn is dat het de drempel om naar de arts te stappen, zal verlagen. Slechts tien procent van mensen dat alcoholafhankelijk is, zoekt hulp. Want velen denken: als ik hulp ga zoeken, moet ik meteen helemaal stoppen met drinken en dat wil ik niet. Dit medicijn biedt voor een aantal mensen een alternatief.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 1_00488957

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Jen en VM. Ben nu een week aan de Baclofen en ik kan alleen maar heel positief zijn. Ben nog wel een beetje voorzichtig, maar....ik slaap als een roos, heb geen bijwerkingen, geen trek, veel minder opvliegers, heb ook zin om dingen te doen. Het gekke is dat mijn hoofd helemaal niet bij alcohol is. Ben zelfs net nog in de supermarkt speciaal door het wijnpad gelopen om te kijken wat het met me deed. Ik ben er met een big smile en lange neus doorheen gegaan. Ik neem nu 's ochtends 1x5mg. en 's avonds rond een uur of 8 ..1x10mg.

 

Wat ik eigenlijk nog vergat te zeggen. Het ging eerder over angsten. Die heb ik er wel een aantal, die duw ik alleen altijd weg en zet een maskertje op. Hoef ik jullie allemaal niet uit te leggen denk ik, dat hebben de meesten van ons, we drinken niet voor niets.  Mijn allergrootste angst was echter....dat ik alcohol niet de baas zou kunnen worden....daar ga ik nu langzaam wel vertrouwen in krijgen. 

bewerkt door Daantje65
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hela allemaal,

Laat ik me ook weer eens melden! Alles goed hiero ..in het Haagje..

Daantje herken het ten zeerste de angst niet te kunnen stoppen..met de baclofen is het mij ruim drie maanden gelukt. Nu drink ik rustiger..klinkt raar..maar geheel de drank weg hoeft niet voor mij..ook al is dit voor vele een moeilijk iets hier op t forum.

Ik slik nu 3x 20 mg pd sinds zomer 2013..gaat perfect..de rust om vrij te zijn van verlangen.

Het koste mij een aanlooptijd van ruim twee maanden voor de baclofen echt werkte..weeken met vermoeiheid en dipjes op de dag..je slaapt er inderdaad heeerlijk door..vooral in het begin..niet al te leuk voor mijn vriendje..maar dat geslaap is nu over..en nu is het vooral rust in het algeheele zijn.

Hoop dat we het allemaal over de bavlf kunnen houden..en niet over de waarheden wat of niet waar is over het middeltje..voor wie het werkt perfect..en comentaar slik het liever in..dat zegt ook meer over de person zelf vind ik dan over een open blik.

veroordeel niemand..iedereen doet zijn best in zijn of haar leventje..aannames en vooroordelen zijn ballast..kijk eens om een hoekje.

Nou fijne avond allemaal.

liefs trijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Trijsje voor je woorden.

Ik ben na een maand gestopt te zijn mét baclofen toch weer begonnen.

De trek in wijn werd groter. De boosdoener is eigenlijk een weekje vakantie met lekkere wijntjes, wel met mate, maar toch.

Ik was ook behoorlijk depressief geworden nadat ik afgelopen oktober gestopt was met de Ad. Geen goede zet geweest.

Ik gaf de schuld aan baclofen, maar nu denk ik daar weer anders over, nu de ad weer aanslaat.

Opnieuw begonnen dus met baclofen met 15 mg pd. Ik drink nu elke avond 2 wijntjes, haal meer niet in huis en kan me verder inhouden, maar dat kost behoorlijk moeite.

Hét slapen is momenteel een drama. Ik hoop met het weer iets ophogen van baclofen dat ook dit weer beter wordt.

Ik lees graag ervaringen van anderen die ook nog worstelen.

Gr.

RR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij zei het ook veel in het begin,

tegenwoordig kan ik er juist bij stil staan

en me verwonderen dat het zo belangrijk

is geweest in mijn leven.

Misschien bedoel je dat het jou niets zegt Hanneke,

maar niemand is hetzelfde he.

Ik persoonlijk heb er weer niets mee alcoholisme een ziekte te noemen.

Voor mij is dat alsof er daardoor minder verantwoording bij mij zou liggen.

Ik weet dat ik dat eerste glas niet meer wil nemen, nu, en hopelijk over

10 jaar nog steeds. het voegt niets meer toe en ik hoef niet meer.

Net zoals ik niet zomaar taart hoef te kopen als ik daar trek in heb, of toegeven

aan andere verslavingen. teveel tv kijken, sporten, eten, snoepen. Ik heb absoluut

ook die aanleg. Het is ook van alle tijden van hebzucht en materialisme dat ik

mezelf wijs kan maken ergens recht op te hebben. En ik ben me er ook van bewust dat

ook vroeger, toen er nauwelijks welvaart was er toch alcoholisme was hoor, daarin heeft

het boek de as van mijn moeder, me zwaar onder de indruk achtergelaten. maar ook daar

zat dan bij (in dit geval) de vader ook iets van dat hij met zijn zware leven recht had op

drinken ter ontspanning/ontlading/verdoving. Terwijl zijn vrouw en kinderen het net zo zwaar hadden.

Hele stellige meningen/uitlatingen roepen dus veel op. Mooi om eens mee aan de slag te gaan dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Lady Jane :rose: ...dat heb je prachtig verwoord.Het zegt mij echt heel veel. Ik heb er bewust naar gekeken ipv. weggerend, of weer toegeven aan de drang.

Weet niet of het de Baclofen is of een verandering in mijzelf....maakt me niet zo veel uit eerlijk gezegd. Ik kijk in het hier en nu en dat maakt me blij. :)

 

Liefs Daantje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Letje,

 

Jammer dat ze niet bekend is met Baclofen, maar ze gaat er naar kijken toch? Aan de andere kant...één van de bijwerkingen van Baclofen kan vermoeidheid zijn. Niet iedereen zal dat hebben ( ik heb de bijwerking niet) , maar heb wel een aantal keer gelezen dat mensen daar last van hebben. Hoop dat het snel beter met je gaat en dat er iets uit de onderzoeken komt. Kan me voorstellen dat je er helemaal moedeloos van wordt. Leef met je mee hoor....en lees je graag! Volgens mij had je donderdag weer een onderzoek? Succes alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wil je, waar liggen je onderliggende problemen enzovoort. Medicijnen kunnen ondersteunend werken, maar zijn zeer zeker niet heiligmakend! Uiteindelijk zul je zelf moeten inzien wat je wilt met je leven. Wat beheerst jou en waarom laat je toe dat dit je leven beheerst of is dit wat je wilt.......of wil je anders. En als je anders wilt, wat is daarvoor nodig..

Kleine stapjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, Miranda en Nancy.

Ik zit op dit forum om meer over baclofen en de gebruikers en hun bevindingen te lezen.

Niet om psychische zaken te bespreken.

Ik zit nu op 35 mg per dag en het gaat weer prima. Goed gemotiveerd en baclofen kan zijn werk weer doen en doet het ook.

Miranda en Nancy, drinken jullie nog wel eens?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Redroos,

 

Ik gebruik nu bijna 3 weken Baclofen en heb ook 3 weken niet gedronken. Ik neem 3x10 p.dag. Ben begonnen met 1x 10, daarna 3x5 en nu sinds een week 3x10.

Heb wel trek soms, maar dat is goed te doen. Vaak is het ook de gewoonte en nog niet eens zo zeer de trek in wijn. ( bv.lunchen met een vriendin die wel een wijn neemt). De voordelen van niet drinken zijn groot, groter dan de trek. Heb jij besloten om niet meer te drinken? of wil jij met Baclofen gecontroleerd blijven drinken? Als ik jou eerder lees dan zeg je dat je 2 wijn op een avond neemt en meer niet in huis hebt. Blijf je dan niet het alcoholmonstertje voeden? Voor mij geldt: 1 is te veel en 10 is te weinig, op dit moment dan. Ik zeg niet dat ik nooit meer zal drinken, want dat vind ik niet te overzien. Dat heb ik vaker geroepen en dan stel ik mezelf zo teleur als ik het dan weer wel doe. Heb nu voor mezelf 3 maanden neergezet en hoop dat het dan een "gewoonte" is geworden om niet te drinken. Na deze 3 maanden ga ik de balans op maken en kijk dan welke afspraken ik verder ga maken met mezelf.Tot nu toe ben ik dik tevreden met Baclofen. Heb ook geen bijwerkingen. Heb wel gelijk voor mezelf besloten als ik Baclofen ga gebruiken dan ga ik er niet bij drinken.

 

BB mocht je soms nog meelezen een dikke  :lips: voor jou. Zou het ook heel leuk vinden om de ervaringen van andere mensen te lezen, maar het is inderdaad erg stil op dit draadje. Erwin hoe gaat het met jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...