Spring naar bijdragen

hoe staat het er voor?


lidia

Aanbevolen berichten

:rose: :rose: :rose: Lidia, je bent  inmiddels echt een van de oudgedienden op dit deel van de site inmiddels. Ik was langer gestopt maar weer begonnen in de vakantie en inmiddels ook een half jaar weer. Leuk dat je dit topic zo levend houd en wie weet geeft het inspiratie aan potientiele stoppers. Succes met blijven stoppen.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Erik,

je weet niet hoe blij ik met jouw waardering ben, maar ik doe het graag omdat ik weet hoe belangrijk het is dat je niet in je eentje zit te tandhakken. Hoe vaak is het bij mij niet mislukt? En hoe blij ben ik nu dat ik eraf ben? zo blij  :D

Soms denk ik : nu zou ik wel een peuk lusten (ik noem het nooit onschuldig "sigaretje"'). Dan vraag ik me af waarom ik dat denk en dan blijkt het een beloningsbehoefte na een of andere "klus" te zijn.

Is zo over als ik even zeg: ho, je bent toch een niet roker?

Wat moet jij met zo'n stinkstok?

Ja, ik heb deze draad zelf gestart, dus voel me er ook een beetje verantwoordelijk voor dat hij niet een zachte dood sterft.

Begrijp ik nu dat wij even lang gestopt zijn? Dat is leuk. O, daar is een speciale knop voor heb ik begrepen, maar zo gaat ook.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Jane,

He, he, eindelijk vindt jij me een kanjer, alleen daarom zou ik het hebben volgehouden. Bedankt.

Wat een mooi kunstwerk zit daarbij. :)  Ik kan me alleen maar bedienen v.d. hier aanwezige emoticons.

 

De doc. van Frans Bromet heb ik opgenomen, hij woont in deze gemeente en zijn dochter is raadslid, 4 kinderen, een baan en dan ook nog zoveel werk in de gemeenteraad. Sommige mensen lijken wel meer uren in een dag te hebben dan anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RIckert,

Goed van je, je moet ergens een keer beginnen en het valt niet mee, maar om nou meteen aan het moorden te slaan..........

Het loont echt de moeite, maar ik zeg niet dat het makkelijk is, je moet het allemaal spuugzat zijn en dan lukt het.

En € tekens voor ogen houden.

 

Ik heb plotseling franse toeristen met een peutertje in huis, dat zijn de 1e mensen die in een niet stinkend huis komen en daar ben ik blij om, dat geeft nog meer motivatie.

Ik probeerde altijd krampachtig de deur naar de rest v/h huis dicht te houden, maar de lucht trekt er toch wel heen en niet-rokers ruiken het meteen, maar zeggen niets, want het is uiteindelijk my castle.

Blijf hier je frustraties uiten :devil: , je wordt begrepen en het helpt.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het vervolg zal ik eerst de tekst op typ fouten nakijken voor plaatsing. Door mijn polsbreuk staan mijn vingers schots en scheef en mis ik wel eens een toets of zo. Heb nu een brace om, dat helpt tegen pijn als ik lang typ, maar maakt het sturen niet makkelijker.Het is dus niet zo dat ik tekst veranderd heb, maar ik heb geen geduld om alles na te lezen voor plaatsing.

Nog iets om aan te werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Ik kijk hier veel te weinig eigenlijk... 3 maanden.... hartstikke goed Miranda. 

Inmiddels ben je al bijna bij de 4 maanden, hihi, maar toch alsnog een bloemetje voor jou. 

 

post-1140-0-61525500-1397373439_thumb.jpg

 

 
(Trouwens, Lidia vroeg of zij haar bloemetje nog tegoed hield....nou, dat bloemetjes had ik al in het berichtje van 30 maart gezet... misschien laadt jouw pc het niet Lidia? ) 
 
Rick inmiddels de halve maan gepasseerd... top, gaat goed. 
bewerkt door Yvonne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik vind het wel jammer om te lezen dat niet roken je niets bracht?

Helemaal niets Kohtje?

 

Ik kan zo, op dit moment, echt niets bedenken... Agnieta.

De dingen waar andere stoppers zo blij van zijn en/of worden heb ik, na de eerste drie weken, niet ervaren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Degenen die opmerken dat hier weinig geschreven wordt, hebben helemaal gelijk en ik betrek dit op mezelf, want ben steeds van plan te gaan reageren, cq verslag doen van hoe het er voor staat, maar heb er de energie niet voor.

 

Om de ondraaglijke spanning weg te nemen: het gaat goed, maar niet zonder slag of stoot.

 

Er komt de laatste tijd nogal veel op mijn pad,niets schokkends, hopelijk ligt die tijd achter me, nu ik mijn oude dag heb bereikt, maar het neemt toch energie en daar heb je, naar mate de jaren vorderen, toch steeds minder van.

Ik heb, met dank aan Microsoft, bijv. een andere pc moeten aanschaffen, weliswaar niet nieuw, maar met Windows7 erop en dat vergt toch best aanpassing, vooral het mail gedeelte kan ik  nog niet mee  overweg. Kan momenteel niet eens mail verzenden, dus een mooie gelegenheid om hier eindelijk een update te geven.

 

Het toeristenseizoen is weer begonnen, zeker ook vanwege de vroege bloei van de bollen. Ik heb een beslissing genomen over mijn B&B, dat de laatste 5 jaar niet loopt (niet alleen bij mij) en vorig jaar met mijn gebroken pols ging het natuurlijk helemaal niet.

Dit jaar ga ik het nog proberen, want er wordt beweerd dat er veel toeristen komen, vooral Chinezen, die dan de hotelkamers vullen etc.

Dus moest mijn huis in orde zijn en de teksten/foto's voor op de websites, want als je gasten wilt hebben, moet je er wel wat voor doen. Die teksten wil ik dan in de talen die ik spreek, maar dat valt ook nog niet mee om perfect te doen, dus hulp en ondersteuning ingeroepen. Dat heb ik vorig jaar geleerd.

 

Er hadden 3 lopers gereserveerd, dus dat was spannend, maar ruim op tijd.

Gaat vorige week  zaterdag de tel. vroeg in de avond. Ik zat in een goed boek te lezen, maar met een kater, dus met tegenzin aangenomen. Een vrouw vroeg of ik Frans sprak, ja. Ze waren doorverwezen door een collega en konden nergens in Amsterdam terecht. Dat is dan zo'n overval waar je geen zin in hebt, zeker niet als je al gammel bent, maar ik help ook graag mensen, dus dat zei ik. Het was helemaal niet erg dat het huis niet op orde was, als ze maar 1 nachtje konden slapen met hun dochter.

Ik aan de gang, wist niet eens meer waar ik de dekens had opgeborgen, gelukkig was ik wel al een beetje met schoonmaken begonnen en had een lading voorraden gehaald: wc papier, tissues, brood, beleg e.d. Daar was dus ook die wijn bij die me nu dwars zat, maar geen sigaretten.

Net toen ik de 2 kamers min of meer klaar had, kwamen ze en bleek de dochter een klein peutertje te zijn dat haar eigen bedje had meegenomen. Het was heel leuk en ze zijn 6 nachten gebleven, wat fin. natuurlijk ook fijn was, want dat kan ik dan weer in het huis opknappen investeren.

Ik fleurde er helemaal van op en was blij dat deze mensen niet in een stinkend huis hoefden te slapen. Bovendien moet ik dan weer een min of meer geregeld leven leiden, want op tijd op en zo.

Toch miste ik toen ineens ontzettend het roken, er ging een chip in mijn hoofd werken. Snel voor het ontbijt een sigaret, als er tijd voor was en als de gasten aan tafel zitten, met een kop thee en een peuk naar buiten enzovoort en zo verder.

Maar ik heb er niet aan toe gegeven, ook bij die wandelaars niet en toen ik vertelde dat ik gestopt was met roken, keken ze ook heel vies, zo van: gelukkig stinkt dit huis nu niet.

 

Maar.........vorige week zondag kwam een vriend (de "tuinman" voor ingewijden) met een huisgenoot met mijn nwe pc en die man stonk toch vreselijk naar rook, ongelooflijk!!!

Het was een dag nadat het gezinnetje was vertrokken, dus de chip werkte nog na en ja hoor!!, voor ik het wist vroeg ik of hij rookte (bekende weg) en of ik er 1 mee mocht roken, hoewel ik gestopt was. Hij was erg bang dat ik dan weer zou beginnen, maar uiteindelijk hebben we 5 gerookt, ze bleven ook eten, en mocht ik er nog 1 voor als ze weg waren.

Het was heel vertrouwd om weer te roken en, wat ik niet verwacht had: ik vond het niet vies.

Dus alle rode vlaggen werden gehesen.  Zo makkelijk gaat dat dus, terwijl ik heel blij was en ben dat ik een niet roker ben.

Nog niet geheel en al, dat blijkt dus.

Waakzaamheid blijft geboden, want even spreekt het rookduiveltje dan: koop gewoon nog een pakje, eentje maar, dat hoeft toch niemand te weten?

Maar ik heb het niet gedaan en rook dus, als je deze slippartij niet meerekent 6 1/2 mnd. niet meer.

Deze maand is de nwe pc ervan betaald. Vorige maand planten en dingen voor het huis en de tuin.

 

Is iedereen nu tevreden, met zo'n lang verslag? Of is dit soms teveel? Lezen staat vrij, niet lezen ook.

De kern v/h verhaal is vlg. mij: tot er een jaar voorbij is en alles langs is gekomen zonder daar bij te roken, ben je nog in de gevarenzone. Net als met alcohol trouwens.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje,

als niet roken je echt niets brengt, maar in tegendeel je niet blij maakt en je je beter voelt met wel roken, doe dat dan maar.

Het is jouw leven, jouw geld, jouw gezondheid en dus jouw zaak en jouw beslissing.

Ik lees je hier al lang genoeg om te weten dat als je echt een verslaving wilt aanpakken, dat je er dan helemaal voor gaat, hoe moeilijk je het er ook mee hebt.

Dus, als dat in dit geval niet zo is, dan is het niet voor je weggelegd en kun je met ere zeggen dat je het echt geprobeerd hebt.

Is geen schande en wie weet, komt er in de toekomst een moment dat je er anders tegen aan kijkt.

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yvonne,

dat is toch wel heel toevallig, hoe vaak neemt een mens nu een nieuwe computer in zijn leven? Of beter, een nieuw besturingssysteem.

Zoals je hebt kunnen lezen hier, was ik daartoe gedwongen en wat denk je? Nu kan ik je bloemen wel zien, grappig hè?

Nog bedankt.

Raar dat ik die van Jane dan wel zag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Maar ik heb het niet gedaan en rook dus, als je deze slippartij niet meerekent  niet meer.

Deze maand is de nwe pc ervan betaald. Vorige maand planten en dingen voor het huis en de tuin.

 

 

De kern v/h verhaal is vlg. mij: tot er een jaar voorbij is en alles langs is gekomen zonder daar bij te roken, ben je nog in de gevarenzone. Net als met alcohol trouwens.

 

Ja, hahaha.. lidia.. wringen in bochten, vergoelijken, rechtvaardiging zoeken voor m'n doen en laten. Ik ken het maar al te goed. M'n ego is zo snel gekrenkt als ik denk dat ik iets niet goed doe in de ogen van anderen. Net zoals ik m'n ego streel als ik denk dat ik iets goed doe in de ogen van anderen. M'n ego is eigenlijk niets anders dan dát wat ik naar buiten toe toon en dat ik naar buiten toe wil tonen.. m'n zgn. visitekaartje waarmee ik mezelf presenteer naar de buitenwereld.

Door me proberen los te peuteren van m'n ego kan ik soms mezelf volgen, i.p.v. de richtlijnen van de buitenwereld, die ik dus eigenlijk mezelf opleg..

 

Een jaar lang alles doen zonder roken, en tegelijkertijd zgn. slippertjes niet als roken te zien maar als slippertjes, is een mooi voorbeeld om m'n ego onbekrast te laten.

 

Dat soort dingen zie ik nu onder ogen en daarom meldde ik ook dat ik weer was gaan roken. Ik heb afgelopen zondag een pakjes sigaretten gekocht (inhoud 19 stuks) en daar zijn er nu zes van op. De "last" van het niet-roken viel weg op het moment dat ik die eerste had gehad en nog een voorraadje op zak had. Ik moest alleen nog even van dat ego-gedoe af, want dat werd op datzelfde moment weer een nieuwe last.. hier te boek staan als niet-roker en tóch een paar sigaretjes roken..

 

Dát is voor mij herstel. Niet zozeer dat helemaal stoppen met roken, drinken, wat dan ook, maar gewoon de dingen onder ogen zien en niet met allerlei omschrijvingen bedenken waardoor het voor de buitenwereld toch nog duidelijk is dat ik echt niet meer rook...

 

Voor mij is niet meer roken niet meer roken. Niet meer drinken, niet meer drinken.. ik ben daar, wat dat betreft, erg zwart-wit in geworden. Ik kan natuurlijk ook alle stopperiode's van de afgelopen acht jaar (sinds ik hier op het forum ben) bij elkaar optellen. Dan kan ik beweren dat ik al wel een jaar niet meer rook en dat ik dus alles wel een keer zonder roken heb meegemaakt, maar voor mij werkt dat niet..

 

Ik ben nog steeds een roker, en misschien ook nog wel een drinker. Ik kan niet in de toekomst kijken en dus nooit zeggen dat ik vrij ben van drinken en roken.

Bij de AA heb ik wel horen zeggen: "Je bent er pas, als je er bent geweest".

M.a.w. niets is zeker in het leven. Het hele verhaal staat pas op de "eindafrekening".. en die hoop ik nog lang niet te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geen expert op dat gebied maar ben wel hard onderweg dit te worden. De e-sigaret, oftewel dampen i.p.v. roken. Maar wat is er op dat gebied de afgelopen drie jaar ongelofelijk veel gebeurd!

 

Een paar weken geleden kwam ik iemand tegen met zo'n ding. Had er zelf ook al wel vaker over gedacht om te proberen maar had geen idee over wat of waar. Hij wel, dus maar eens de knoop doorgehakt en naar de aangegeven winkel gegaan.

Niet met het idee om te stoppen, maar gewoon om eens te zien of, en hoeveel ik minder zou gaan roken. Want dat er eens iets moest gebeuren aan dat pakje shag per dag was wel duidelijk maar zag als een berg op tegen een stoppoging. Dus eerst maar eens dit proberen.

 

Inmiddels zijn we een paar weken verder en ik heb nauwelijks nog een sigaret aangeraakt. Gewoon, vanzelf, niks stoppoging.

 

Wel ben ik er inmiddels achter dat ik ongelofelijk veel geluk heb gehad met mijn eerste aankoop die blijkbaar een beetje bij mij paste. Puur toeval.

 

Voor wie iets dergelijks overweegt: Er is ook veel rommel op de markt die garant staat voor een slechte ervaring. Verwacht ook niet dat het hetzelfde is als roken. (Het is veel aangenamer, mits juiste materiaal/vloeistof). Informeer jezelf goed of laat je informeren door iemand die op zijn minst een beetje weet waar hij/zij over praat. En dat is meestal niet de verkoper in een winkel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoppen met roken heb ik als moeilijk ervaren. 

Ik ben er nu twee jaar helemaal van af. 

Nog steeds zijn er momenten dat ik in een soort reflex denk 'en nú mag ik lekker even een peukje' ...... 

Ik ben wel heel blij aan de andere kant. 

Die constante dwang, die  hunkering, dat gevoel van moeten... dat heb ik niet meer. 

Ik merk dat er meer rust is. 

Ik ben dat rokershoestje kwijt (had ik niet hoor.... was of een beetje verkouden, of ik had me verslikt, of de lucht was zo droog...icon_ffdenken.gif )  

Ik heb het niet meer benauwd. 

Maar ik mis het nog wel. 

Die elektronische dingen... ik zou gewoon stoppen. 

Je blijft tenslotte je verslaving voeden, niets meer en niets minder. 

bewerkt door Yvonne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch hoor je daar ook steeds meer goede berichten over.

Mensen die willen stoppen en over gaan op dampen en dan steeds minder hoeveelheid nicotine navullingen kopen..

Totdat ze de stap zetten om nicotineloos te dampen.

En dan besluiten om te syoppen omdat het niks meer doet.

Werkt alleen als je echte peuken laat staan...zeggen ze

Dus eigenlijk mask je al bewuste keuze tussen roken of dampen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik zou gewoon stoppen.

Iets roepen over een onderwerp waar men totaal geen ervaring mee heeft of zich niet in heeft verdiept is wel heel erg makkelijk.

 

Net zoiets als dat ik op het kilo-killers draadje zou gaan roepen: "Ik zou gewoon minder en gezonder gaan eten, anders blijf je aan de gang".

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huttula: Je schrijft.. werkt alleen als je echte peuken laat staan. Ik denk niet dat dat nodig is.

Zodra je een goede combinatie van materiaal en smaak gevonden hebt, laat je de peuken vanzelf wel voor wat ze zijn.

 

Het probleem zit vooral in het vinden daarvan. Kan ook weer voor iedereen anders zijn, afhankelijk van wat je precies probeert te bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...