Spring naar bijdragen

hoe staat het er voor?


lidia

Aanbevolen berichten

Miranda en Nancy, welkom, gewoon doorgaan, er komt een dag dat je er niet aan denkt.

Ludwig,

hoelang moet ik nu nog op je wachten? Op mijn pad kwam ook steeds wat, het juiste moment komt nooit.

Wat je schreef over COPD is waar, bij de test van 6 min. blazen, liepen de tranen over m'n wangen en stikte ik er zowat in, maar het anti-rookvrouwtje zei dat de longfunctie of inhoud, dat weet ik niet meer, want alles draaide voor mijn ogen, wel goed was.

 

Ben dus terug uit Marokko, prachtige reis en leuke groep, fantastische reisleider, maar veel te veel in 2 weken en daardoor erg zwaar.

Kreeg ik ook nog een zware verkoudheid zoals in Ned, ook heerst(e). Mensen wat was ik blij dat ik niet meer rook, want ik moest vreselijk hoesten en kon ook het looptempo v.d. groep niet bijhouden, want de oudste en benauwd.

Laat er nu niemand v.d. 14 deelnemers roken!!!! Dus dat was makkelijk, alleen de reisleider rookte discreet hooguit 3 p/dag.

Toen ik nog niet verkouden was, heb ik er 3 gebietst, maar die bevestigden eerder dat ik de juiste beslissing had genomen dan dat ik weer zou beginnen, want vond het vies en dacht: is dit het nu?

In Egypte ben ik 2 jaar geleden weer begonnen, want vakantie en ze zijn zo goedkoop. Dat waren ze ongetwijfeld in Marokko ook, maar ik heb er geen moment over gedacht om een pakje te kopen.

Stel je eens de reacties voor als ik met dat hoesten ook nog gerookt had.

En dan dat vliegen, het was hollen, vliegen draven om de vluchten niet te missen en dan ook nog niet tussendoor kunnen roken.

Toen ik op Schiphol aankwam, stond mijn buurvrouw al te wachten. Als ik nog rookte, zou ik balen, want al 10 uur niet kunnen roken.

Zij zou daar geen begrip voor hebben gehad.

Nee, stoppers die het moeilijk hebben en weifelaars en aspirant-stoppers, het voelt voor mij als een geweldige opluchting, letterlijk en figuurlijk.

3 1/2 maand nu en aangezien mijn TV nu betaald is v/h het peukengeld, wilde ik een massage halen tegen de rugpijn. Dat deed ik de vorige stopperiode ook. Helaas ging de masseuse naar de wintersport, dus ik behelp me maar met elke dag een loopje.

Dat was het weer en ik wens geen gezeur over die 3 sigaretten die ik wel gerookt heb. O.K.?

:face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha.. miranda. Nee is nee, voor zolang het duurt, hè? Maar ik bedoelde te zeggen met laamedanmaadoendan, dat we van "geen wijn, geen sigaretje" een gewoonte moeten maken.. een gewoonte die moeilijk af te leren is.

 

Ik moet wél zeggen dat ik dat buiten in de kou staan zo af en toe best plezierig vond.. vooral als je ergens al langere tijd in een bedompte ruimte had gezeten. Maar ja, zonder sigaretje kun je natuurlijk ook gewoon even buiten gaan staan. Al zal ik dat minder snel doen als er niet meer zo'n "dringende reden" is... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Miranda en Fruitvlieg,

jammer dat hier niet door meer stoppers geschreven wordt, zou het denk ik makkelijker maken om vol te houden.

Ik wil jullie een hart onder de riem steken : ga zo door, jullie zijn op de goede weg.

Aan het eind van deze maand ben ik 4 mnd. gestopt en ik moet zeggen dat er dagen voorbij gaan dat ik niet eens aan roken denk.

In tegendeel, soms wordt ik gewoon blij van het feit dat ik niet meer de slaaf van die vioeze dingen ben.

Om over het uitgespaarde geld nog maar te zwijgen.

Kortom : ik gun jullie dit ook van ganser harte.

Het wordt makkelijker, echt waar!!!!

:rose:  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okidokie.. even schrijven dus. Nu ruim een maand niet gerookt.

Nog steeds wel moeilijke momentjes. Dan denk ik even heel sterk aan roken.

Maar het feit dat ik nu al een tijd niet toegegeven heb aan de drang er eentje op te steken

is een dusdanig zwaarwegend gegeven geworden

dat het me doet beslissen om dan ook nu die ene maar niet op te steken.

 

Hoe langer de tijd wordt dat ik niet rook,

hoe makkelijker ik over de dwanggedachte van "moeten roken"

heen kan stappen.

In dat licht gezien wordt het inderdaad steeds makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, zie je wel dat ik gelijk had, Kohtje? Denken staat vrij en je zult zien dat dat ook minder wordt.

Een maand is best veel en als er nu maar niets schokkends gebeurt, kom je vanzelf verder.

Toen ik vorig jaar mijn pols brak, was ik al 2 mnd. gestopt en lag me in het ziekenhuis te verheugen dat ik tenminste niet naar sigaretten lag te snakken. En toch begon ik weer door alle stress. Dat heeft 7 mnd. geduurd, tot mijn verdriet.

Vlg. week is het 4 mnd. en voel me aardig veilig,  kan me neit voorstellen dat ik vrijwillig weer in een valkuil trap.

 

Ludwig?????????????????

Waar ben je mee bezig????????????

Meld het ons, zodat we je kunnen prijzen, steunen of bestraffen, Jij mag kiezen.

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Raar is dat hè? Dat je zo graag wilde stoppen met drinken en roken, dat dan ook doet, en dan met plezier terugdenken aan de tijd dat je nog niet gestopt was... Net zo iets als graag oud willen worden, en als je dat dan wordt, weer jong willen zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg,

lees je tekst elke dag even over, want er staan koeien van waarheden in.

Het wordt echt op gegeven moment makkelijker, bij de een eerder dan bij de ander. Je zult het zien, dat de dag komt dat je ergens na de middag ineens besegft dat je nog niet aan roken hebt gedacht en dat is het begin van een minder steile weg.

Het is ook waar dat je nu in een tijd bent dat de euforie v/h stoppen over is en de grauwe alledaagse werkelijkheid zich aandient, dat is het moment om door te zetten. Opgeven is geen optie, want dat moet je toch weer die afkickperiode door.

Als je tenminste echt wilt stoppen en dat neem ik aan.

:devil:            wordt            :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje,

zie je wel dat het niet persé hoeft, aankomen en dan nog wel kilo's!! Er zijn mensen die om die reden niet willen stoppen.

Mijn huisarts zei ooit eens dat 2 kilo aankomen normaal is vanwege de tragere stofwisseling, maar de rest was allemaal snaaien. Letterlijk zei hij dat.

40 dagen, mooi rond getal, op naar de 50.

een :rose:  voor jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo.

 

Aangezien ik met alles nog een beetje

loop te lummelen. wel/niet.. wel/niet..

 

Tevens toe ben aan een nieuwe uitdaging

En dat alles behoorlijk begin te voelen..

 

De ervaring leert echter, niets forceren

Waar ik ooit snoepte, uren tv keek, dagen in de boeken hing etc

 

Is dat gewoon opgehouden, zonder reden

Omdat ik er niet bij nadacht

 

I'll give it a shot.

Alles ineen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe is het nu met

Miranda

Fruitvlieg

Kohtje?  Jij bent geloof ik nog niet weer gaan roken?

 

Ik ben nu over de 4 mnd. heen en het gaat goed, hoewel af en toe er toch even zo'n snak langskomt en ik zelfs een paar keer 's avonds naar de overkant keek of die buurvrouw al naar bed is, want in geval van uiterste nood zou ik daar kunnen bietsen.

Maar dan neem ik mezelf onder handen, want voor je het weet koop je zelf weer een pakje en begint het hele circus weer van voren af aan.

Volhouden dus en vooral ook aan het uitgespaarde geld denken en daar iets mee doen, niet in de grote pot laten verdwijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat het helpt ..

Wat ik heel leerzaam vind/vond is dat als je snakt naar iets peuk,alcohol,eten dat je bij jezelf goed nagaat wat is er werkelijk met me aan de hand.

Vaak is het snakken naar, maar gewoon moeheid,onzekerheid , boos,verdriet, blij,angst enz

Door dat rottige gevoel ff aandacht te geven kan de snak naar iets in eens over wezen..want het was niet de snak naar iets..het was een andere behoefte

Onrust is een killer...leer je onrust kennen.

Succes baas worden/zijn over jezelf is fijn :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hutttula,

Ben het helemaal met je eens, zou er ook nog verveling aan toevoegen of geen zin om een taakje uit te voeren. Ging ik vroeger altijd "eerst maar even een peukie roken".

Heel soms vliegt er nog trek door me heen, vaag hoor, en dan denk ik tegen mezelf : wat haal je je nu in je hoofd??

Je bent een niet roker.

Mijn laatste sigaret heb ik in Marokko gerookt. Ik stond te praten met een Marokkaanse jongen bijrijder op een toeristenbus met Japanners en hij rookte. Voor ik het wist had ik er 1 gebietst, maar ik vond het zo smerig en bitte, dat ik hem terug heb gegeven en de bus ben ingegaan om mijn aansteker te halen. Hij was die van hem n,.l kwijt. Waren van die vieze local sig.

Gisteren zocht ik iets in de schuur en het is daar nogal donker, ik zag iets, wat is dat? Waren 2 glazen (vieze) asbakken en er ging een hoeratje door me heen. Die heb ik niet meer nodig.

 

Dit heb ik niet voor Huttula geschreven, maar voor degenen die het nog moeilijk hebben of nog twijfelen.

 

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Miranda,

Goed zo, gewoon doorgaan, je hebt echt het ergste gehad. Heb je al een doel voor het uitgespaarde geld?

Ik ga er een nieuwe matras van kopen. De TV was een mnd gelden al afbetaald.

4 mnd. en 2 weken niet gerookt.

Overmorgen een afspraak met het anti-rookvrouwtje, omdat ik nog steeds hoest en met inspanning licht benauwd ben, ondanks de inhaler.

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Miranda,

leuk dat je reageert. Dat is nu precies wat ik altijd hoorde van stoppers : ik houd het geld niet over, het verdwijnt gewoon.

Dat leek me niet leuk, het is veel aanmoedigender om te kunnen zeggen (en dat doe ik dan ook tegen wie het maar horen wil :P )

Dat en dat heb ik er al voor kunnen kopen.

Het anti-rookvrouwtje is een speciaal getrainde verpleegkundige die 1 dag per 2 weken in de HA praktijk werkt. Zij doet COPD (blaastest), diabetus, hoge bloeddruk enzo. Ik ken haar al jaaaaren en het klikt erg goed, terwijl ik een nwe HA heb, waarbij dat niet zo is.

Snapje? Ze mag alleen medicijnen voorschrijven die daarvoor zijn en geen antibiotica of prednison, zoals laatst.

Dan stuurt ze me door naar de HA. Snap je?

Bovendien ben ik een avondmens en kan bij haar 's middags terecht, morgen toevallig om 12.15uur, maar dan zet ik de wekker wel.

Als er tenminste niet weer een kamerdebat is tot na middernacht.

Kom morgen maar even hier als je wilt weten hoe het is afgelopen. Heb je nog vragen, stel ze dan vandaag, want zij helpt met stoppen en heeft tips. Vraag ik het wel voor je. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben dus naar het antirook vrouwtje geweest en alles is getest, ook mijn lengte (om te kijken of ik gekrompern was, wilde zij graag) en bloeddruk perfect. Ik ga aan de HA vrage, als ik er weer eens ben, of ik lichtere medicijnen mag.

Het blazen ging beter dan de vorige keer, toen moesten we ophouden vanwege een erge hoestbui. Ik had 10 dagen geleden een afspraak gemaakt omdat ik sinds de verkoudheid/griep? in Marokko en het niet meer roken (4 1/2 mnd.) nog steeds van die hoestbuien had en ook bij inspanning een beetje benauwd was. Sinds een paar dagen gaat het beter, maar ben blij dat ik toch gegegaan ben want we hebben een goed gesprek gehad en ik heb nu ook wat meer inzicht. Krijg een inhaler voor af en toe erbij.

Mijn longfunctie is binnen de grens van normaal en eigenlijk niet verbeterd sinds het niet meer roken. Dat komt waarschijnlijk doordat ik toen niet mijn medicijnen gebruikte onder het motto : ik rook, dus de premiebetaler hoeft niet mijn medicijnen te betalen.

Waarschijnlijk hoef ik niet meer naar haar toe, of er moet iets geks gebeuren.

Een huisarts heeft geen uur de tijd voor dit soort zaken, wat dat betreft zijn de moderne praktijken toch een stuk beter dan toen we nog in de gang stonden op onze beurt v/h spreekuur te wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haaa, ik leer hier van alles. Dit heb ik gekopiëerd van D&D van gisteren.

 

Nu naar de stofzuiger en de bordenkwast, ik begrijp niet dat er mensen zijn die zich vervelen, ik kom altijd tijd te kort. Moet je nagaan, als daar dan ook nog 20x5 min. = 100 min. = 1 uur en 40 min. af zouden gaan voor roken, want daar ging ik altijd voor zitten. Veel te duur om even tussen door te doen.

En dan verlummel ik al een week ook geen dagen met drinken of bijkomen daarvan.

Maar aan de andere kant, ik laat ook mijn foto's niet in een schoenendoos liggen, dat is zonde, maak er een boek van met bijschrift. Ja, echte foto's met plakkertjes. Vond weer een paar fotoboeken die ik nog niet had bijgeschreven, dat moet dus nog. Het zijn alleen de foto's van mijn reizen, anders is het geen doen. De rest gaat in van die klapmapjes tegenwoordig. En dat bijschrijven vind ik het moeilijkst om te doen, want dan moet ik nadenken, dus al;s de foto's erion zitten, slaak ik een zucht van verlichting en zet het bij de andere reisfotoboeken en vergeet het vervolgens. Hoop dat ik nog weet wat waar was.

Nou ja, dat interesseert niemand wat, maar het is hier ditjes en datjes, dus dat mag.

Ik heb geen dieren waar ik over schrijf.

:P 

O, wacht eens, mss is er wel een lezer die plotseling bedenkt ook nog foto's te moeten inplakken en dan een paar uurtjes zo geboeid bezig is, dat de trek in roken even op de achtergrond raakt.

Zou mooi zijn : 2 vliegen in 1 klap.

Kom op , Lidia, aan de gang !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...