Spring naar bijdragen

afbouwen of cold turkey?


Kohtje

Aanbevolen berichten

Met afbouwen bedoel ik: met behulp van nicotinepleisters, nicotinekauwgom, nicotinezuigtabletten en/of de E-smoker.

Met cold turkey bedoel ik gewoon stoppen.. (al dan niet met hulpmiddelen als bv. laseren, acupunctuur, hypnose e.d.)

 

Graag lees ik persoonlijke ervaringen, zowel succesvolle alsook mislukkingen.

Ik ben zelf meer van de cold turkey methode, maar dat komt doordat mijn boerenverstand me zegt dat je het lijden niet langer moet maken dan nodig is.. Daarbij ben ik dan ook nog van de "geen hulpmiddelen".  

 

Ik weet niet of minderen een optie is. Ik ken (nog) niemand die van verstokte roker tot "sociaal"roker is verworden. (als er tegenwoordig nog zoiets mogelijk is als sociaal roken...) Ik heb ook eigenlijk nog nooit gehoord van een aanvaardbare hoeveelheid sigaretten (of nicotine-eenheden) voor mannen en vrouwen, zoals dat bij alcohol het geval is..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kohtje,

 

Hier geen persoonlijke ervaring.

Ook ik ben iemand van de koude kalkoen.

En ook roken stoppen doe ik het liefst zo.

Er is wel een maar...het moet dragelijk blijven.

 

Toen ik de niet-rooktherapeute vertelde dat het leven

duidelijk aan meerwaarde begon te verliezen,

Toen rond dag 15 iedere normale manier van leven verdwenen leek

gaf zij aan dat de chemische balans ( het vreugde centrum) verstoord raakte.

Omdat ik ook geen trek heb om in een depressie te raken,

zou een tijdelijke nicotine toediening, helpend kunnen zijn.

Om het afbouwen iets te verlichten.

De nicotine daling iets rustiger te laten verlopen.

Een pleister of wellicht een poefer (advies Lidia)

 

Bij mijn nieuwe poging ( ja die komt) trek ik bij haar aan de bel als het onhoudbaar wordt.

Er is niets op tegen het '' lijden' iets te verzachten.

 

Het moet wel leuk blijven, toch.

Groet.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben iets meer als 4 jaar terug gestopt met behulp van champix, nicotine pleisters en gesprekken met een arts.

Ik rookte 50 shaggies per dag en weet zeker, omdat ik al meer stoppogingen achter de rug had, dat het me cold turkey niet gelukt was.

Ben zelfs met 1 poging aan de oxazepam verdaagt en weer gaan roken omdat ik niet meer stil kon zitten.

 

Ben wel heel blij dat ik niet meer rook en ervaar veel meerwaarde, gebruik zelfs geen flixotide en ventolin inhalators meer.

Ben ook veel rustiger geworden, maar de eerste 3 maanden waren voor mij vreselijk ondanks alle hulpmiddelen.

 

Heel veel sterkte voor de stoppers, er is veel winst te behalen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meen dat Bol

wel rokendebaas is met weinig sigaretten,

maar die reageert vast zelf, zodra ze

weer kan posten.

Net als met drank minderen, nadat je onmatig was,

het is bijna niet te doen denk ik,

stoppen geeft vast meer rust en kort maar hevige ontwenning,

daarna leer je jezelf andere dingen ervoor in de plaats,

bij minderen kan het elke keer, ook onverwacht en sluipend triggeren.

succes (ik leef mee op afstand)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook voor 1 keer stoppen.

Heel erg belangrijk is je motivatie.

Hoe verschrikkelijk graag wil je stoppen?

Het is bij mij bijna 25 jaar geleden dat ik gestopt ben, na ontelbare stop-pogingen. .

Rookte bijna een pakje per dag.

En eerlijk is eerlijk, in het eerste jaar, heb ik het heel erg moeilijk gehad.

Begreep de mensen nooit,, die zeiden, dat ze er na 2 weken totaal geen behoefte meer aan hadden.

Achteraf, ben ik vreselijk blij dat ik doorgezet heb.

Moet er nu niet aan denken, vind het vreselijk smerig, en alles stinkt

 

De grootste trigger, van roken is volgens mijn de kalmerende werking van de nicotine, net als de kalmerende werking van alcohol.

Maar ja, altijd maar tijdelijk, tot de volgende "shot".

Ben echt heel blij, dat ik er van af ben.

Afhankelijk zijn van iets voelt gewoon niet goed vind ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Het schijnt dat langzaam afbouwen meer succes heeft dat plots stoppen

 

Dan wil ik de termijn wel eens weten waarop de onderzoekspopulatie gevolgd is. Als je een korte tijd volgt en je verslaving onderhoud met nicotine vervangers, ja dan stoppen er meer. Maar kijk je jaren later......

 

Ik ben ook van meteen stoppen. Ik ben eens ruim twee jaar gestopt geweest, ook wel eens een jaar,,,,nu bij poging de tel kwijt, De trek gaat bij mij nooit echt weg en ik blijf het altijd lekker vinden. Net als met drank en blowen. Maar na een dag cold turkey ben je ontwend en na een week is het best leefbaar. Na een week pleisters was ik nog steeds verslaafd als in heftige trek. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Ik ben in 2005 gestopt en heb daarna nooit meer gerookt. Ook nooit meer trek in gehad.

Op dat moment rookte ik 40 sigaretten per dag.

Voorheen ben ik minstens 15 keer gestopt, soms cold turkey en soms dankzij mijn zwangerschapshormonen, want die namen de trek weg.

Nicotinepleisters hielpen niet. Ik rookte er geen sigaret minder door.

Ook geprobeerd met acupunctuur. Daar werd ik heerlijk rustig van, maar rookte vrolijk door.

Na het laseren, ben ik 1 uur gestopt.

Uiteindelijk met Zyban gestopt. Eerst 3 weken slikken voor je stopt met roken. Daarna nog 3 maanden blijven slikken. Tijdens die eerste 3 weken ging ik al spontaan minder roken. Van 2 naar 1 pakje van 20. Stoppen ging zonder moeite en nooit meer trek gehad. Zyban werkt ook antidepressief. Dat maakt het stoppen ook minder zwaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...