Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
kirky

E-Smoker

Aanbevolen berichten

Wat is nu eigenlijk de waarheid. Is een E-smoker nu wel of niet gezonder dan gewoon roken.

Ik heb zo,n ding en ik kan met de bijbehorende vloeistof afbouwen in nicotinegehalte. Er zijn vloeistoffen van ik meen 18mg, 12 mg, 6mg en 0 mg nicotine en volgens de reclame zit er geen teer en koolmonoxide in. Toch werd er laatst gewaarschuwd dat de E-Smoker niet zo gezond zou zijn als dat de reclame ons wil doen laten geloven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Kirky,

Bedankt voor je vraag. Sinds enige tijd heb je een e-smoker en je vraagt je af: is het roken via een e-smoker wel of niet gezonder dan het gewone roken?

De e-smoker of e-sigaret is relatief kort op de markt. Er zijn verscheidene onderzoeken gedaan naar de e-smoker, de effecten en eventuele risico’s hiervan enzovoort. Doordat de e-smoker nog niet zo lang op de markt is, zijn er echter nog geen eenduidige resultaten bekend over de positieve danwel negatieve gevolgen van de e-smoker op de lange termijn.

Er komen inderdaad wisselende berichten naar voren over de effectiviteit en de eventuele gevolgen van de e-smoker. Vooralsnog lijkt het roken via een e-smoker voordelen te hebben boven de reguliere sigaret. Zo kun je via een e-smoker je nicotinegehalte afbouwen tot 0, zodat je geen nicotine binnen krijgt. Wel blijf je ook via een e-smoker dampen inhaleren – effecten hiervan zijn nog niet geheel duidelijk.

Vriendelijke groet,

De moderator

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kirky,

Met een e-smoker houd je het rookgedrag in stand en blijft de chip in je hersens actief. Als je echt v/h roken af wilt, lijkt me dit niet de manier en het is nog duur ook. Misschien als je genoeg discipline hebt om het op die manier af te bouwen, dat het zo lukt om niet meer te roken.

De moderator heeft gelijk, er is nog niet veel over bekend.

Voor mij voelt het als uitstellen executie want eens moet je zonder doen als dat tenminste je doel is.

Maar, beste Kirky, denk eens aan het fin. voordeel, dat is echt heel groot en heeft mij over de streep getrokken.

Mijn TV was kapot en dus moest ik een andere, mooi grootbeeld etc. kopen en wat denk je? Over een week is hij helemaal betaald van uitgespaard peukengeld. Elke keer als ik er met veel plezier naar kijk, denk ik daaraan en kijk met nog meer plezier.

En dan heb ik maar € 5 p/dag gerekend, in feite rookt de gemiddelde roker een pakje per dag, dus reken maar uit!!

Think again !!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verbaast me een beetje dat hier niet meer over gepost wordt.

En lidia: Ik neem aan dat je uit ervaring met een e-smoker spreekt en niet zo maar wat roept?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel Kirky, mijn visie dan maar even.
De vraag “is een e-sigaret gezonder dan gewoon roken” is een beetje een vreemde vraag.  Het suggereert dat roken gezond is met vervolgens de vraag of een e-sigaret nóg gezonder is.
Je bedoelt natuurlijk:  Is een e-sigaret minder ongezond dan een gewone sigaret. Het antwoord is dan ook niet zo moeilijk meer en luidt ronduit: JA.

Wel kunnen we het wat nader bekijken. De e-sigaret is namelijk net zo gevaarlijk of ongevaarlijk als, laten we zeggen, een mes en vork. Zo lang je er niet mee gaat steken of rare dingen mee gaat eten is er niets aan de hand.
Zo ook met de e-sigaret. Het is maar net wat je er in stopt.

Maar laten we even uit gaan van “normaal” gebruik met de in de handel zijnde liquids en de onderzoeken daarnaar. Wel, er valt helemaal niet zo veel te onderzoeken. De stoffen die er in zitten zijn al lang en uit den treure onderzocht.  Die zijn bekend want wat zit er nu zo in zo’n liquid.

Wel, ten eerste WATER. Bij mijn weten is er nog nooit iemand slechter geworden van waterdamp. Integendeel, vochtige lucht schijnt gezonder te zijn dan droge lucht.
Verder meestal  propylene glycol. Dat is een gebruikelijke vochtdrager die wordt gebruikt in de voedingsindustrie. Bijvoorbeeld bij het maken van cake. In die hoedanigheid (als voedingsmiddel) ook al lang en breed voldoende onderzocht op schadelijk/niet schadelijk en goedgekeurd.
(uitzondering:  er bestaat ook liquid voor dampers die allergisch zijn voor deze stof op basis van vegetable glycerine. Werkt een stuk minder, is veel duurder en schijnt wél schadelijk te zijn).
En verder de toegevoegde smaakstoffen. Dezelfde als die waar we, of we dat nu willen of niet, in het dagelijks leven mee doodgegooid worden.

En dan is er natuurlijk de nicotine. Onderzoek zat maar niets anders dan de nicotine in een gewone sigaret, kauwgum of pleisters.  En nicotine is ook nog eens facultatief.  Je hoeft het er niet in te stoppen.

Kortom, wat zou er nog onderzocht moeten worden wat al niet lang gedaan is?
Je hoeft dan ook geen raketgeleerde te zijn om te kunnen concluderen dat een e-sigaret een stuk minder ongezond is dan een gewone sigaret. Zelfs mét nicotine.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, niet goed opgelet, lees dit nu pas.

De aroma's zijn veelal gebruikelijke smaakstoffen waarmee we dagelijks doodgegooid worden in de levensmiddelen industrie. Verder bestaat liquid uit propyleenglycol en/of vegetable glycerine, water en desgewenst nicotine.

Zelfs dit laatste zou wel eens veel minder gevaarlijk kunnen zijn dan wel aangenomen wordt. Ik kwam onlangs dit artikel tegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat: might Dylan.

Ikzelf heb alle soortgelijke artikelen rond drank

ook zo willen lezen. Een paar glazen wijn goed voor............enz

Nicotine is misschien niet fysiek verslavend

maar mensen als wij, met verslavingsgevoeligheid, zijn ook

vatbaar voor psychisch afhankelijk worden.

Ik was fysiek niet van drank afhankelijk, maar wel van het idee

erdoor te ontstressen, rust te krijgen enz enz.

Zoiets ligt hier ook op de loer denk ik.

Ik ken mensen die op medische gronden (ME, glaucoom) marihuana voorgeschreven krijgen,

ook dat werkt ontspannend, maar zou voor mij toch niet goed zijn.

Als ik nu ontspanning zoek, vind ik dat in meditatie, yoga, sauna, de natuur, sporten.

Uiteindelijk zijn dat gezondere manieren dan roken, drinken of drugs.

Ik denk dat je misschien goed bezig bent om E-smokers te gebruiken om van het roken

af te komen, maar dat je uiteindelijk er beter geen risico in kunt nemen.

er zijn geen echt lange termijn effekten bekend (?) of gedegen onderzoeken al afgerond(?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Zou wel eens"  lijkt me dan toch niet zo'n beroerde vertaling van "might" ? Ik probeer het ook niet op een bepaalde manier te lezen. Kwam het gewoon tegen, meer niet.

Wil een roker wel af van het roken? Ik denk het niet. Wel van de schadelijke stoffen (en dat zijn er nogal wat) en de daarmee gepaard gaande nare gevolgen.

Een een ex-alcoholverslaafde die beweert niet meer te drinken liegt ook al dat de stukken er af vliegen. Niet drinken schijn je amper een week vol te kunnen houden, daarna ben je morsdood.

Is frisdrank gezond? Je wordt er dik van. Koffie? Thee? Ga zo maar door. Gezond is het allemaal zeker niet. Of het kwaad kan is een heel ander vraag. Blijft over: alleen schoon water drinken, maar ik zie het niemand doen.

En Jane, wat zou je nog onderzocht willen zien dan? Want alles wat bij dampen gebruikt wordt is wel degelijk onderzocht. Sterker nog, vrijwel iedereen gebruikt het met regelmaat, zo niet dagelijks.

Ik peins er dan ook vooralsnog niet over om er mee te stoppen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach Dylan, ik weet het eigenlijk niet eens;

het is meer een onbestendig gevoel wat ik erover heb.

Maar ik rook niet dus kan er eigenlijk niet over meepraten.

En toen ik stopte met bier heb ik nog een poos 0% gedronken

daar werd ik ook voor gewaarschuwd. Maar bij mij was het een

goede tussen-drank, nu taal ik er niet meer naar.

Misschien is de E-smoker dat voor anderen ook, en als het geen

kwaad kan, gewoon doen ook.

Er zijn ook vast mensen die 0% drankjes naar tevredenheid blijven drinken.

Prima toch?  Doe jij gewoon jouw ding maar, ik probeer me er niet mee

te bemoeien (zal ook wel ff afkicken worden :) )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Dylan,

Ik heb een artikel gevonden maar lukt me niet om het te uploaden.

Volgens Japans onderzoek blijkt de e-smoker wel 10x schadelijker te zijn dan het roken van tabak !!

Mijn vrouw kwam er mee die wilde ook graag aan zo'n ding maar blijkt een stof in te zitten die erg kanker verwekkend is.

Geen grappen man, die shit is nog niet eens goed onderzocht.

Ik dacht ik meld het je, want dat moet je weten.

Ones

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Krijg nou wat. Jammer dat ik dit hier niet eerder gelezen heb. Ik ken deze berichten wel en deze zijn inmiddels lang en breed volledig ontzenuwd. Vreemd genoeg hoor je daar dan Telegraaf en consorten nauwelijks over. Negatieve verhalen verkopen blijkbaar beter.

In hetzelfde onderzoek wordt trouwens ook vermeld dat bij normaal gebruik juist géén rare stoffen gevonden zijn.

Wat is er nu gebeurd:

De onderzoekers hebben een oud type e-sigaret, geschikt voor dampen op 3,7 volt, op een veel hoger voltage gebruikt en daarvan de damp  óók getest. En ja, wanneer je de boel gaat verbranden.....

Net zoiets als een kip 4 uur in een oven verbranden op 240 graden. Tja, dan kun je kankerverwekkende stoffen verwachten.

Het is gemeten met een machine en in de praktijk kan zoiets helemaal niet gebeuren zelfs. Ver voordat het zover zou komen als bij de test, stop je echt wel met verder dampen. Dit smaakt echt vreselijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo zeg!!!!

Als ervaren damper wil ik jullie allemaal even tot de orde roepen. Er is al jaren een polemiek gaande over hoe schadelijk die e-smokers nu eigenlijk wel zijn, en de opponenten smijten allerlei onderzoeken op tafel die nu eens concluderen dat het volledig onschadelijk is, en dan weer vast stellen dat je er 10x zo snel aan dood gaat. Vooral schreeuwmedia als de televaag komt nogal eens uit de hoek met brandartikelen. Deze onderzoeken zijn allemaal zonder uitzondering gefinancierd door de tabaksindustrie. Ook de farmaceutische industrie (pleisters, kauwgom, kankerbehandelingen) en overheden (accijnzen) zijn verklaard tegenstander van e-sigaretten. Zelfs het longfonds en kwf doen vrolijk mee de e-sigaret te verketteren, want zij zien dit als rookgedrag en dat moet je tegengaan. Is ook zo, maar voor rokers is het gewoon een goed alternatief. PUNT UIT. Na 30 stoppogingen ben ik pijnloos overgestapt op een e-sigaret en nooit meer behoefte gehad aan een sjekkie. Ik damp er vrolijk op los zonder een centje pijn. Addiction without the consequences! Ga alsjeblieft dus niet hier ook allerlei vage onderzoeken tegen elkaar uitlinken, dat leidt nergens toe.

Ik heb mij lang kwaad gemaakt over toenemende regelgeving om de e-sigaret de nek om te draaien. Of zelfs maar het dampen met roken te vergelijken! Het is géén rook, er verbrand niks, er zit alleen maar nicotine in en daarvan heeft nog nooit iemand kanker gekregen. Moeten rokers dan echt maar gewoon tabak blijven roken en vroegtijdig een pijnlijke dood sterven omdat het lekker geld oplevert? Want dat is toch echt de enige conclusie. Tegenwoordig laat ik het maar gaan: het staat 100% vast dat de e-sigaret vergelen met de a-sigaret (analoge) véél minder ongezond is. Er zitten bijvoorbeeld niet dezelfde 2000 kankerverwekkende stoffen in de damp die wel in tabaksrook zitten.

Zo'n e-smoker is trouwens op de markt gebracht om er ook flink aan te verdienen; hartstikke duur en het werkt niet eens goed. Er zijn veel betere en mooiere spullen te krijgen voor een fractie van de prijs, en ik maak bovendien de liquids helemaal zelf dus het kost mij nu nog een paar tientjes per jaar. Ik lach mij rot. Tegelijkertijd heb ik alle andere voordelen van helemaal stoppen met roken: ik heb lucht, sta fris op, kan weer ruiken en weet dat ik geen troep inadem.

Kijk eens op dampforum.eu waar een grote groep dampers alle gekkigheid en onzin probeert bij te houden. Ik beveel iedere roker die niet kan stoppen aan om over te stappen op dampen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden