Spring naar bijdragen

stoppen met roken en alcohol


monika

Aanbevolen berichten

Ik moet met 2 dingen tegelijk stoppen en dat is erg moeilijk, merk ik. Ben nu 2 x gedotterd aan mijn bloedvaten, waardoor ik moet stoppen met roken. is me een half jaar gelukt met behulp van een elektronische sigaret.

Daarna toch weer gewone sigaretten gaan roken.

Maar ook drink ik sinds enkele maanden weer veel te veel. Ik dacht dat het de laatste jaren beter ging, maar nu is het echt heftig met de drank. En met roken.

Het lijkt ook wel of roken en drinken met elkaar hebben te maken. Als ik rook, heb ik ook zin in drank en andersom.

Vanaf vorig jaar augustus tot april dit jaar heb ik niet gerookt en nauwelijks gedronken. Ging echt goed. Raar he. Wat zou hier het advies zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Monika,

Je vraagt je af wat in jouw situatie het advies is. Goed dat je je vraag stelt, zeker gezien je gezondheid. Je bent tweemaal gedotterd en stoppen met roken was het advies. Eenvoudiger gezegd dan gedaan. De elektronische sigaret werkte echter voor je, je bent destijds een half jaar gestopt. Wat weerhoud je om de draad daarmee weer op te pakken?

Ik begrijp uit je bericht dat je een samenhang bemerkt tussen je alcoholgebruik en het roken. Ze houden verband met elkaar. Dat is een goed inzicht. Wanneer je lange tijd gewend bent geweest om op een moment dat je alcohol drinkt, ook te roken, of andersom, zal het lichaam last krijgen van craving (trek) op een moment dat je ofwel rookt, of drinkt. Daarbij heeft alcohol ook nog eens een ontremmende werking, waardoor je steeds minder hecht aan afspraken die je met jezelf hebt gemaakt. Je gaat sneller drempels over, het verdooft je gewetensfunctie als het ware een beetje. Je gaat eerder overstag.

Het stoppen van je alcoholgebruik kan de kans op stoppen met roken dan ook vergroten.

Ik lees dat je hebt gemerkt dat je alcoholgebruik de afgelopen periode is vermeerderd. Heb je zelf ideeen over waar dat mee te maken heeft? Of ideeen over of je ondersteuning wenst bij het veranderen van je alcohol-en/of nicotinegebruik?

Mocht dat zo zijn dan kun je bijvoorbeeld eens bekijken of één van de internetbehandelingen wat voor je is. Je kunt dan verder uitzoeken welke functie de middelen mogelijk voor je hebben, waardoor stoppen zo lastig voor je is. En vooral, hoe je om kunt leren gaan met het gemis van de middelen, hoe je zonder middelen op een gezonde manier vorm kunt geven aan de de functie.

Goed dat je weloverwogen nadenkt over wat je met je nicotine- en/of alcoholgebruik zou kunnen doen. Of het forum en onze website kun je veel informatie vinden over het gebruik van alcohol, nicotine en het veranderen van het gebruik van deze middelen.

Ik hoop voor je dat je een manier vindt die bij je past. Mocht je nog verdere vragen hebben dan lees ik het natuurlijk graag. Veel succes!

Vriendelijke groeten,

De Moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Akelei,

Hartelijk bedankt voor je vraag. Waarschijnlijk zijn er ook veel mensen die dit herkennen. Het is in ieder geval iets waar wel altijd aandacht voor is: verschuiving van het probleem. Dus je stopt met het ene middel en het andere komt ervoor in de plaats, of wordt meer gebruikt dan voor de verandering. Je ruilt dan de ene verslaving in voor de andere, je lijkt het dan te vervangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

En dat kan inderdaad anders! Waarom zou dat niet kunnen?

Je weet dat je meer trek krijgt in alcohol op het moment dat je stopt met roken. Je bent je er bewust van, dat is mooi, want dan kun je je hier op voorbereiden. Wat kan je helpen tijdens moeilijke momenten? Iets doen? Of misschien even iemand bellen?

Je hebt vast ook weleens veel trek gehad in alcohol toen je daarmee stopte en wel rookte. Trek gaat voorbij, ook zonder te drinken. Waarschijnlijk heb je dat zelf ook ervaren. Wat helpt je op zo'n moment? Daarbij valt het me op dat je schrijft 'dan sta ik het mezelf nog toe ook'. Met deze gedachte heb je het besluit eigenlijk al genomen lijkt het. Klopt dat? Welke gedachte kan je beter helpen om je doel te bereiken: namelijk alcoholdebaas en rookvrij?

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...