Spring naar bijdragen

Leververvetting


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb gisteren aan de hand van en echo van mijn bovenbuik te horen gekregen dat ik last heb van leververvetting. Dit komt uiteraard door het drinken. Ik drink momenteel (alweer), na vele stoppogingen, maar ik wil er niet aan onderdoor gaan. Dit is het eerste teken.

Ik was gisteren zo geshockt dat ik vergeten ben af tre vragen of leververvetting omkeerbaar is als ik helemaal zou stoppen.

Weet u mss daar het antwoord op?

Alvast bedankt.

Runningliesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weliswaar ben ik niet "de hulpverlener" maar kan denk ik wel antwoord geven. Leververvetting is omkeerbaar zodra de oorzaak ervan wordt weggenomen.

Gebeurt dit niet dan kan leververvetting leiden tot ontstekingen met als gevolg daarvan levercirrose. Dit laatste is niet meer omkeerbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Runningliesje,

Bedankt voor je vraag. Het antwoord dat Dylan je heeft gegeven is juist:

Leververvetting is een omkeerbaar proces. Dat wil zeggen dat de vetstapeling verdwijnt zodra de oorzaak ervan wordt weggenomen. Wanneer de oorzaak van de leververvetting niet wordt weggenomen, breidt de vetstapeling zich uit. Bij 20% van alle patiënten waarbij de leververvetting langdurig aanwzig is, leidt leververvetting tot een ontsteking van de lever. Deze ontsteking kan op den duur overgaan in levercirrose.

Voor jouw specifieke situatie is het verstandig om dit met je huisarts te bespreken.

Ik hoop dat je zo voldoende geholpen bent met het antwoord op je vraag.

vriendelijke groeten, de moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

ook ik wil een betere lever krijgen.

Tips en adviezen bij leververvetting

In alle gevallen is het verstandig om bij leververvetting:

Geen alcohol te gebruiken.

Ook wanneer alcoholgebruik bij u niet de oorzaak is.

Gezond en gevarieerd te eten.

Eet vet met mate en gebruik juist volop groente, fruit en volkoren producten.

Te proberen een gezond gewicht te bereiken en te behouden.

Als u moeite heeft om gewicht te verliezen, kunt u een afspraak maken met een diëtist. Verder is een gezonde, gevarieerde voeding van belang en regelmatig sporten en bewegen.

Het is belangrijk dat u uitbreiding van leververvetting en ontsteking van de levercellen voorkomt. De vetstapeling is omkeerbaar maar hoe verder deze zich uitbreidt hoe groter de kans op ontstekingen. Deze ontstekingen kunnen op den duur overgaan in levercirrose. Dit is een ernstige, onomkeerbare leverziekte waarbij levercellen vervangen worden door littekenweefsel.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Prin6je
ook ik wil een betere lever krijgen.

Tips en adviezen bij leververvetting

In alle gevallen is het verstandig om bij leververvetting:

Geen alcohol te gebruiken.
Ook wanneer alcoholgebruik bij u niet de oorzaak is.
Gezond en gevarieerd te eten.
Eet vet met mate en gebruik juist volop groente, fruit en volkoren producten.
Te proberen een gezond gewicht te bereiken en te behouden.
Als u moeite heeft om gewicht te verliezen, kunt u een afspraak maken met een diëtist. Verder is een gezonde, gevarieerde voeding van belang en regelmatig sporten en bewegen.
Het is belangrijk dat u uitbreiding van leververvetting en ontsteking van de levercellen voorkomt. De vetstapeling is omkeerbaar maar hoe verder deze zich uitbreidt hoe groter de kans op ontstekingen. Deze ontstekingen kunnen op den duur overgaan in levercirrose. Dit is een ernstige, onomkeerbare leverziekte waarbij levercellen vervangen worden door littekenweefsel.

Wat is leververvetting?
De lever speelt onder andere een belangrijke rol bij de vetstofwisseling in het lichaam. Als de vetstofwisseling verstoord raakt, kan vet gaan ophopen in de levercellen. Dit wordt leververvetting genoemd. Leververvetting is dus een stapeling van vet in de levercellen.

Leververvetting is een omkeerbaar proces. Dat wil zeggen dat de vetstapeling verdwijnt zodra de oorzaak ervan wordt weggenomen. Wanneer de oorzaak van de leververvetting niet wordt weggenomen, breidt de vetstapeling zich uit. Bij 20% van alle patiënten waarbij de leververvetting langdurig aanwzig is, leidt leververvetting tot een ontsteking van de lever (hepatitis). Deze ontsteking kan op den duur overgaan in levercirrose.

Levercirrose is een proces waarbij levercellen vervangen worden door littekenweefsel (bindweefsel). Levercirrose is een ernstige ziekte die zich steeds verder kan uitbreiden. In tegenstelling tot leververvetting is levercirrose een onomkeerbaar proces. Op den duur kunnen zeer ernstige complicaties ontstaan.

Leververvetting is de meest voorkomende aandoening aan de lever. Het komt steeds vaker voor als gevolg van de veranderingen in onze voeding en leefgewoontes.



Succes.quote>


Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allen voor de heldere antwoorden!

Aangezien ik de laatste tijd weer fors gedronken heb zal het niet beter gaan, maar ik heb mijn leven weer omgegooid.

Ik kan alleen niet goed eten. Heb wel honger, maar word kotsmisselijk een half uur na het eten. Ik ben er nu bang voor. Is dit afkick of toch iets met mijn lever?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Runningliesje,

Wat goed van je dat je de gewenste veranderingen weer hebt doorgevoerd en bent gaan stoppen. In reactie op de vraag die je stelt kan ik je zeggen dat het belangrijk is om medische klachten door je huisarts te laten beoordelen.

Deze is dan door je bezoek ook op de hoogte van wat je aan het doen bent en kan je daarin eventueel verder begeleiden en met je meedenken en-kijken.

Veel succes met je herstel!

Vriendelijke groeten,

De Moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Prin6je en Tactive voor het advies!

Gelukkig was het niet nodig om naar de huisarts te gaan, het is bijgetrokken. Ik durf weer te eten en eet zo gezond en goed mogelijk. Het is belangrijk voor me, die gezonde levensstijl, dat hoort bij mijn afkickproces.

Prin6je, water drinken is goed en helpt tegen trek, bedankt voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...