Spring naar bijdragen

forum nieuwe stijl???


tapas

Aanbevolen berichten

zo, ik stel voor dat we de discussie hoe met dit forum verder te gaan in dit draadje gaan plaatsen zodat het niet over meerdere draadjes tegelijk gaat lopen..

eerste vraag is natuurlijk:

Is er wel behoefte aan aparte rubrieken?

zoals Houtje en ik al aangaven is het op de meeste forums zo dat er subrubrieken zijn en dat werkt naar mijn ervaring wel iets overzichtelijker maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.

wat zouden de hoofdlijnen (en de subrubrieken) van dit forum kunnen zijn?

we moeten zorgen dat als we voor subrubrieken willen gaan dat het er niet teveel worden.. ook weer ivm de overzichtelijkheid.. dus de hoofdlijnen!! Ik probeer er een paar te benoemen maar heb hier vooral de oudgedienden voor nodig: die weten wat steeds terugkerende onderwerpen zijn!!

dagdraad (daar zouden dan de dagelijkse draadjes in komen)
gele truien (een felicitatie-rubriek waarin veren in konten gestoken dienen te worden)
medisch (over medicatie en alcohol, over afkicken met behulp van medicatie, over ontwenningsverschijnselen, wat kan de huisarts doen.. enz enz)
Stoppen of minderen, hoe doe je dat? (tips voor stoppen of minderen, elkaar op weg helpen en ondersteunen.. )
koffiehoekje (recepten, alternatieve drankjes, lekker kletsen)

wie weet kan het rijtje hoofdonderwerpen nog kleiner bv de gele truien onderbrengen bij stoppen en minderen..

ik filosofeer maar wat hoor.. niks moet, alles mag..
maar het lijkt me handig om de hele discussie over verandering van het forum in dit topic te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ontroerend mee eens Tapas

Had je al genoemd (als oudediende mee bekend) een soort crisis-draadje: Help, er staat hier een fles wijn die me aankijkt en roept DRINK DRINK DRINK. Wat zijn dan de (verzamelde) tips, en als je dat draadje naar boven haalt weet iedereen meteen dat het actueel is.

Ik had al gezegd dat ik té serieus ben voor alleen kletspraat, want ik heb na bijna een half jaar ook alles meegemaakt, cold turkey, wel geen medicijnen, wel of niet vertellen, hoe mee om te gaan sociaal, depressie en wat dan, tegenvallers in het leven die je weerstand wegmaaien......
Het is overigens een oud draadje uit oktober daar staan al tientallen tips op.

Kijken of ik die nog kan opvissen. AAnvulling jammer jammer Toni had er 60 gouden Tips opgezet van de AA maar ze heeft al haar postings gewist..... de rest heb ik in Word geplakt dus kan ik wel een mooi start-item van maken.

Volgens mij zijn we steengoed bezig allemaal !!!!

p.s. aanvulling ivm bedenking voor nieuwelingen qua computer-ondersteuning???? vragen ed? past wel bij me

Laten we niet schots en scheef categorieën gaan maken (sorry voor de koffiehoek) maar eerst met elkaar bespreken welke er persé inmoeten.

Nogmaals ik krijg hier een heeeeeel blij en goed gevoel van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrina,

Ik heb twee andere onderwerpen gesuggereerd, ben druk alle oude postings aan het doorspitten op zoek naar relevante onderwerpen en die over "volhouden als het tegenzit / tips tegen trek" lijkt me wel een goeie.

Maar een andere VRAAG (vraagje van Houtje aan Katrina, geen misverstanden svp)

We zijn allemaal weer vol goed moed en ik heb weer forumenergie. Zonder het woord "baas" in mijn mond te nemen (nee, nee, het is alleen virtueel) vraag me toch af of we voor de termijn dat we dit aantal onderwerpen gaan vormgeven (hoe lang, een week? bijvoorbeeld) niet 2-3-4 deelnemers als een soort coördinerende-stuur-gasten moeten aanstellen. Zónder dat iemand de ...... speelt. Én je moet absoluut nuchter zijn.

Je mag dit lezen in het kader van een sociokratische benadering van het forum, jij weet wat ik bedoel.

Mag ik je reaktie op deze gedachte (niet meer dan dat !!!!) vernemen en ooook graag van de anderen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha allen,
ik vind het erg leuk te lezen wat er allemaal gaande is en hoe we een nieuw forum gaan opbouwen. Toch bijzonder hoe zoiets als een forum zo'n plek krijgt in mensen hun leven. In het mijne ook hoor!
Maar ik ben de "zwijgende toestemmer" hierin. Ik vind alles best zolang ik nog maar kan lezen hoe het met een ieder is, nog iets terug mag zeggen of "out of the bleu" een totaal nieuw onderwerp mag starten.

ik lees jullie,
houtje hoe is het nu met je kaak?? Je zit alweer recht op zo te zien, wel op tijd gaan liggen om geklop en gebonk in het hoofd te voorkomen hoor.

Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emsie,

Ik heb gisteren 1,5 uur gelegen zalig geleefd met de uitwerking van al die verdovingen maar DAARNA.

Ik heb voor drie dagen onwijs zware pijnstillers (ik zeg maar niet welke) ik werd vanmorgen wakker en dacht IK GA DOOD ik neem een Tupperware gebit. Mét een krat cognac.

De BPM ging om 8 uur fietsen ik geloof 600 km en terug die zie ik dus niet meer, maar hij had schattig gisteren voor Zoon en Dochter gezorgd.

Heeeeeerlijk zo'n man (het is een man hè dus genoeg te mopperen als die straks onder de blubber thuiskomt). Had zelfs gisteren de keuken opgeruimd en afgwassen (nou? dames?).... Over de rest zwijg ik stil.

Dinsdag moet ik terug naar de tandarts, als het dan niet goed is op de foto moet de schroef van het implantaat in mijn kaak eruit.

Ik zei mij best, maaaaaaaaaaaaaaaar IN HET ZIEKENHUIS ONDER NARCOSE laat dat duidelijk zijn.
Ik wil er NIETs VAN MERKEN.
En die narcose mag werken tot het 25 graden buiten is (ook goed voor de lijn, onder narcose afvallen).

Verder heeft Dochter in de stromende regen gehokkied én gewonnen.

Ze zouden dit weekend naar hun Vader (snif-snif weg vrij weekend) maar zijn Nieuwe Geliefde is ziek (tjonge tjonge hoe menselijk toch zo'n NG en Vader moet voor Baby zorgen uit Tweede Leg (ofwel BTL).

Haha, 8 en 11 is een stuk makkelijker.

Ik zie jullie ik ben druk aan het werk heb laptop in bed en internet.


* aanpassing ivm gedrag des mans in het algemeen: heeft mij letterlijk "genoeg gezien even" (ik ben geen schoonheidsmodel maar doet toch zeer) en blijft het weekend alleen thuis. Laten we wel wezen, "genoeg gezien" terwijl ik in coma lag van de verdoving..... en tijdens zijn verjaardagsdineetje......au.....au.....mannen !!Grrrrrrrrrrr !!!!!!!!

** Baby uit Tweede Leg= Baby Uit Tweede Tak = BUTT !!!!!!!!!!! :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje, zou ik ook eisen een narcose als dat ding eruit moet. En een lange, van zo'n dag of 10 en als je dan wakker wordt meteen een morfine spuit. We hebben genoeg geleden toch! Heerlijk heerlijk, legaal gedrogeerd.

Kind je hebt het getroffen met de BPM, gezellig voor je. Ik heb in dit soort tijden van nood een buuf die heeeel handig is en m'n familie, dus ik klaag niet maa een BPM... ja, dat willen wij allen wel.

sterkte, liefs Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrina,

Ik mag weer meedoen van de moderator.

Praathuis lijkt voor mij een beetje te veel op mijn favoriete kroeg 't Praothuus' in mijn dorp (ook te vinden op internet)
dus liever een aander naam: wat denk je van 'zo is 't leven!'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas,

Ik ben ook actief op t forum voor brandwondenpatienten en moet zeggen dat ik t niet echt handig vind om een categorie uit te moeten kiezen als je iets aan de orde wilt stellen.

Voor mij is chronologisch nog steeds t makkelijkst, probleem is dan altijd wie is t eerst met antwoorden en de anwoorden komen door elkaar te staan.

Wie ontdekt er iets tussen een dagdraadje, onderwerp en chronologie (wsl. is t er al maar ik heb t nog niet gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de meiden onder ons: ik kom meteen terug op mijn schreden van vanmorgen over de positieve aspecten van mannen. Hoe enthousiast ik vanmorgen was, heeft een prijs. Boeoeoeoeoeoehhhhh!!!!!

De BPM heeft mij letterlijk "even genoeg gezien" (in zijn eigen woorden, en tja, ik ben geen schoonheidsmodel maar doet toch zeer) en blijft het weekend alleen liever alleen thuis.

Laten we wel wezen, "genoeg gezien" terwijl ik in coma lag van de verdoving..... en tijdens zijn verjaardagsdineetje......au.....au.....mannen !! Ik ben vrij geweest dit gewoon even te vertellend dat ik dat niet leuk vind. Was Nieuwe Geliefde van Exje niet ziek geweest hadden we een romantisch weekend gehad, volgend weekend heb ik ze ook (vier dagen, wie wil delen??????) ik zoek nog een lieve opa en oma voor dit stel.........of oom en tante.........en het weekend daarna is Dochter jarig en is ze bij Pappa. Ook dat wordt door ondergetekende als NIET EERLIJK ervaren.

Grrrrrrrrrrr !!!!!!!!

Sorry ik kon het hoekje "Zeuren" niet zo snel vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: houtje
knip

AAnvulling jammer jammer Toni had er 60 gouden Tips opgezet van de AA maar ze heeft al haar postings gewist.....

## hallo allen;

met respect voor de goede bedoeling
(ik heb die ook wel eens zo trachten te vertalen; door het maken van een draadje 'tips tegen trek' etc.; maar inmiddels denk ik dat zulke draden -hoe goed bedoeld ook- niet werken!)

en jah... ik heb idd veel eigen postings gewist.
(eigenlijk had ik allang weer een aantal willen wissen omdat "geschiedenis" lezen imo geen nut zal hebben, maar het ontbreekt mij ff aan energie)

maar wat betreft de AA-tips...;
het waren geen 60, maar 90
en idd van AA-huize;
(heel eenvoudig te vinden op het www)
maar als lijst (opsomming) werken zulke lijstjes imho niet (zelden);

wat wel werkt???:
een persoonlijk woord... gewoon wat simpele aandacht ("gezien worden")...
dat is vele malen werkzamer dan 'lijstjes met tips' (dingen die we toch zelf allang weten, maar waar we op dat moment ff niet zoveel mee kunnen)

(wat -volgens mij- nog veel beter werkt...;)
is eventueel een goede vraag stellen... ; waardoor zelfconfrontatie of relativering mogelijk wordt...

DAT zijn dingen die werkelijk waardevol kunnen zijn;
zowel voor de gever als voor de ontvanger!

Als jullie daar anders over denken; suc6 met het maken van zo'n draad; (het maken zal iig wel waardevol kunnen zijn!) en ik hoop dat ik me vergis als ik denk dat zo'n algemene opsomming niet zal werken.

groeten

Toni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Es even kijken of ik hier chocola van kan maken...

Mijn ervaring met andere forums/chatsites: als er verschillende rubrieken/rooms zijn dan krijg je al gauw een 'thuishonk' en heb je de neiging op die ene plaats te blijven schrijven. Volgens mij willen we dat hier niet. Tenminste, ik zou dat niet willen en bovendien is het hier helemaal niet druk genoeg om kleine groepjes te maken.

Ik ben het wel met Dick eens dat het misschien lastig wordt als er veel verschillende rubrieken zijn. Dus de kracht zal zoals gewoonlijk wel weer in de beperking zitten.
Een dagdraad en een kletsdraad zijn al gauw niet goed meer te onderscheiden denk ik. Een medische draad en een stoppen of minderen-draad ook niet. En in veel kletsberichten is toch ook altijd wel weer een relatie met alcohol te vinden.

Volgens mij ging het pas mis met de overzichtelijkheid toen oude draden steeds naar boven bleven komen doordat mensen daar op bleven schrijven, zoals bijvoorbeeld Ziba en Kippaniki (let op! niet boos worden! dit is geen aanval!).
Dus als we nou eens drie rubrieken hebben: dagdraden, themadraden en 'wie is wie'.

In 'dagdraden' gaat het over actuele alledaagse belevenissen, al dan niet in verband met alcohol. Daar kan dus onze huidige dagdraad in, maar ook een noodkreet van iemand die het gootsteenputje even niet kan vinden.

In 'themadraden' gaat het over thema's of vraagstukken (bijv. medicijnen, stoppen of minderen, motivatie etc).

In 'wie is wie' kan iedereen iets over zichzelf schrijven (dat kan heel beperkt, wat je maar wilt) en dat ook actueel houden indien gewenst.

En als we dan naast die drie rubrieken ons eens voornemen om elke nieuweling even welkom te heten en uit te leggen hoe het werkt. Kan bijvoorbeeld met een standaard stukje (jaja, toch een folder). We nodigen de nieuwelingen ook uit om zich voor te stellen in 'wie is wie'. Op die manier wordt ook vrij snel duidelijk wie hier serieus bezig is en wie niet.

Nou, wat vinden jullie?

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het idee van een forum met diverse onderwerpen heel goed. Vind het nu vaak jammer dat hele waardevolle ervaringen van mensen ergens staan die nooit meer gelezen worden, het is heel onoverzichtelijk nu. Alles loopt door elkaar. Onderwerpen die ik persoonlijk er graag in zou zien zijn:

- geestelijke afhankelijkheid
- lichamelijke afhankelijkheid
- medicatie
- stoppen of minderen
- alcohol en sex
- alcohol en werk
- alcohol en gezin
- lichamelijke gevolgen alcoholmisbruik
- geestelijke gevolgen alcoholmisbruik
- ontwenningsverschijnselen
- ervaringsverhalen
- helpende gedachten
- helpend gedrag
- wat kun je als partner/kind doen
- vervangende drankjes
- huiskamer
- etc. etc.

Het zal dan nog wel gebeuren dat zaken door elkaar lopen, je kunt immers niet alles scheiden, het een heeft vaak met het ander te maken. Maar je kunt wel gerichter zoeken naar de dingen waar jij het meeste behoefte aan hebt, en dat zal bij iedereen verschillend zijn.

Ik denk dat het dan voor meelezers ook makkelijker zal zijn om te reageren, nu heb je toch vaak het gevoel dat je een huiskamer binnenkomt waar een groep mensen die elkaar goed kennen gezellig zit te keuvelen, en dan is het moeilijker "binnen te vallen", dat merk ik zelf ook, en in de huiskamer kunnen we dan toch nog gezellig keuvelen, of over serieuze dingen praten, wat je wil.

O ja, het crisisdraadje van Houten vind ik ook heel goed, en ook de 90 tips van Toni en natuurlijk de gele truien van Anke. En ook de computeruitleg voor nieuwelingen. En zo dadelijk bedenk ik vast nog iets.
En we willen een chatroom, of niet?!

Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...